Anselmus schreef: ↑31 jul 2024, 21:13
Bourdon16 schreef: ↑31 jul 2024, 20:30
Gefeliciteerd! Heb je een leuke dag gehad?
Hoe vinden jullie in het algemeen het vieren van een verjaardag?
Bij ons altijd een huis vol, te vol, met één en al drukte. Ben daarom altijd blij als het weer achter de rug is.
Sinds corona probeer ik (kring)verjaardagen te vermijden, zowel voor mezelf als bij anderen. Soms kom je er niet onderuit omdat het te sociaal gewenst is om wel te gaan. Ik spreek liever persoonlijk af zodat ik de jarige ook spreek in plaats van zijn/haar schoonmoeder en of buurvrouw. Ik hoef ook geen achtendertig handdrukken omdat ik daar toevallig zit. Mijn oren vinden de toenemende decibellen maar mate de tijd vordert en de drukte toeneemt ook niet fijn. Voor mezelf nodig ik 3-4 mensen uit, leuk gesprek, gezellig taartje in plaats van rennen en vliegen omdat die 'zelfbediening' toch niet echt werkt.
Wat is er mis met zelfbediening? Als je zorgt dat er genoeg klaarstaat, is dat toch heel gastvrij? Ik heb pas een bbq spontaan georganiseerd, maar ik heb afgezien van de boodschappen daar niet zoveel voor gedaan. De meeste mensen zijn bij feestjes in een hulpvaardige stemming, is mijn ervaring.
En mocht dat niet het geval zijn, dan kun je ze vriendelijk iets vragen.
Maar ik ben het met je eens dat een kleiner gezelschap wel fijner is. Met meer dan 15 mensen kun je niet zo makkelijk een gesprek voeren. Dan kan je je verjaardag ook in twee of drie etappes vieren. Zo doe ik dat dus en ik ben gezegend met hulpvaardige vrienden en familie. Ik hoef echt niet zoveel te doen op mijn verjaardag. Ik denk dat dat soort hoge eisen vooral in jezelf zit. De meeste mensen komen niet voor de bediening, maar voor de ontmoeting en de gezelligheid.