Ontwikkelingen HHK

Ambtenaar

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:24 Droom lekker verder.
Veel succes de komende jaren in de GG. Het zal er niet gezelliger op worden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MGG schreef: 19 jul 2024, 10:28
Henk J schreef: 19 jul 2024, 10:11
Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57 De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Er zijn helaas nog meer voorbeelden van gezangen die minder dicht bij een Bijbelgedeelte blijven dan de Psalmen. Van de Psalmen hebben we er 150, met het toestaan van gezangen komt onvermijdelijk de vraag welke wel en welke niet. Dat zijn discussies waar ik ook niet op zit te wachten. Verder vind ik alleen gezangen die rechtstreeks van de Bijbel afgeleid zijn een vergelijkbare waarde hebben als de Psalmen, alle anderen niet. Dat betekend niet dat die gezangen niet Schriftgetrouw kunnen zijn maar wel dat die van een andere orde zijn.
Ds. de Heer heeft al eens de vinger gelegd bij de soms opmerkelijke keuzes. Bijvoorbeeld dat de berijming stopt als de tekst een andere wending neemt. Bij de Psalmen is consequent alles op rijm gezet.
De berijming is consequent, maar de keuze van de te zingen verzen niet. Ik vermoed ook niet in de GG. Ik denk dat bij Ps 56 vers 5 en 6 vaak worden opgegeven en vers 3 niet. Bij Ps 139 vers 1 en 14 vaak en 12 en 13 niet. Zo kan ik doorgaan.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef: 19 jul 2024, 11:26
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:24Droom lekker verder.
Wat bedoel je daar precies mee te zeggen?
Dat @Ambtenaar op basis van zijn eigen waarneming een stelling doet, die ongenuanceerde is en niet juist en hij daarin prima mag verder dromen, maar dat ik vanuit de dagelijkse praktijk weet dat, als het om de SV of Psalmberijmingen gaat, het tegendeel waar is. Hoe hoger geleerd, hoe dommer men lijkt (Let op! Ik schrijf 'lijkt', dus niet 'is'!).
GerefGemeente-lid
Verbannen

JvW schreef: 19 jul 2024, 11:36Op deze manier ga ik helemaal niet verder met je in gesprek, dat heeft totaal geen zin.
Ik had niet anders verwacht en niet anders gedacht.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 19 jul 2024, 11:22
MGG schreef: 19 jul 2024, 11:18 Ik hoop dat de gemiddelde SV-lezer wel wat meer weet dan jij denkt. Zo niet, dan ben ik benieuwd welk deel de Bijbel serieus leest en hun kinderen uitleg geeft. Zeker met de context erbij zijn dit geen ingewikkelde woorden. Het helpt hierbij dat mijn ouders serieus werk gemaakt hebben van de opvoeding. Op de Middelbare school kwam het bij het vak Nederlands goed uit als je wat oudere woorden begreep.
Ongeveer tweederde van Nederland is laag of middelbaar opgeleid. Die kennen die woorden echt niet, en leren ze ook niet meer.
Ouders verduidelijken toch woorden? Cherubs komt in de SV 59 keer voor.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik denk dat GG lid in een kleine bubbel leeft van gelijkgezinden waar je verdacht bent als je 1773 wil vervangen. Daarom komt hij niemand tegen die 1773 niet snapt, ze durven zich niet uit te spreken in die bubbel. Dat komt door veroordelende hellendvlak redeneringen die als volgt gaan:
Iemand:"Ik vind 1773 moeilijk",
Reactie GG-lid: "oh, je wil er vast vanaf en iets nieuws, je wil zeker ook de HSV en daarna de vrouw in het ambt zeker?"
MGG

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: 19 jul 2024, 11:39
MGG schreef: 19 jul 2024, 10:28
Henk J schreef: 19 jul 2024, 10:11
Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57 De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Er zijn helaas nog meer voorbeelden van gezangen die minder dicht bij een Bijbelgedeelte blijven dan de Psalmen. Van de Psalmen hebben we er 150, met het toestaan van gezangen komt onvermijdelijk de vraag welke wel en welke niet. Dat zijn discussies waar ik ook niet op zit te wachten. Verder vind ik alleen gezangen die rechtstreeks van de Bijbel afgeleid zijn een vergelijkbare waarde hebben als de Psalmen, alle anderen niet. Dat betekend niet dat die gezangen niet Schriftgetrouw kunnen zijn maar wel dat die van een andere orde zijn.
Ds. de Heer heeft al eens de vinger gelegd bij de soms opmerkelijke keuzes. Bijvoorbeeld dat de berijming stopt als de tekst een andere wending neemt. Bij de Psalmen is consequent alles op rijm gezet.
De berijming is consequent, maar de keuze van de te zingen verzen niet. Ik vermoed ook niet in de GG. Ik denk dat bij Ps 56 vers 5 en 6 vaak worden opgegeven en vers 3 niet. Bij Ps 139 vers 1 en 14 vaak en 12 en 13 niet. Zo kan ik doorgaan.
Ook niet over elke Bijbeltekst wordt even vaak gepreekt. Over sommige thema's zijn veel psalmen en bij andere wat minder.

Ik waardeer het als dominees ook minder bekende versen opgeven.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:40 Dat @Ambtenaar op basis van zijn eigen waarneming een stelling doet, die ongenuanceerde is en niet juist en hij daarin prima mag verder dromen, maar dat ik vanuit de dagelijkse praktijk weet dat, als het om de SV of Psalmberijmingen gaat, het tegendeel waar is. Hoe hoger geleerd, hoe dommer men lijkt (Let op! Ik schrijf 'lijkt', dus niet 'is'!).
Het is simpelweg een kwestie van common sense. Maar goed, als jullie van de GG vast blijven houden aan dergelijke inzichten, vind ik dat best. Ik heb er toch geen last van. Niet komen zeuren over 10 jaar dat de kerk aan het leeg lopen is, al zal daar vast een geestelijke verklaring voor komen. Iets met afval, etc.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Let alleen eens op de hervormde gemeente van Huizen
In een kleine 20 jaar alles omgegooid wat nog iets met de Geref Bond te maken had
Muv de Oude kerk
En volgens het kerkblad is het einde van de vernieuwingen nog niet in zicht
Inmiddels wel 2 van de 4 middag diensten geschrapt
Geen belangstelling meer voor
GerefGemeente-lid
Verbannen

Refojongere schreef: 19 jul 2024, 11:42
Ik denk dat GG lid in een kleine bubbel leeft van gelijkgezinden waar je verdacht bent als je 1773 wil vervangen. Daarom komt hij niemand tegen die 1773 niet snapt, ze durven zich niet uit te spreken in die bubbel. Dat komt door veroordelende hellendvlak redeneringen die als volgt gaan:
Iemand:"Ik vind 1773 moeilijk",
Reactie GG-lid: "oh, je wil er vast vanaf en iets nieuws, je wil zeker ook de HSV en daarna de vrouw in het ambt zeker?"
Ik zit in een midden-linkse GG waar de HSV algemeen geaccepteerd is bij 40 tot 60%.

Zondagmorgen veranderde de ouderling bij het oplezen van Psalm 103: 9 (berijmd, 1773) het woord 'altoos' nog door 'altijd'.

Ik laat verder aan jou of je vindt dat je post nu nog klopt.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 19 jul 2024, 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:40
Dat @Ambtenaar op basis van zijn eigen waarneming een stelling doet, die ongenuanceerde is en niet juist en hij daarin prima mag verder dromen, maar dat ik vanuit de dagelijkse praktijk weet dat, als het om de SV of Psalmberijmingen gaat, het tegendeel waar is. Hoe hoger geleerd, hoe dommer men lijkt (Let op! Ik schrijf 'lijkt', dus niet 'is'!).
Ik denk dat het vooral aan de huisgodsdienst ligt. Kinderen uit gezinnen waarin serieus invulling gegeven wordt aan de huisgodsdienst weten vaak meer dan 'slimme' kinderen waarvan de ouders de christelijke opvoeding aan de school en kerken over te lijken laten.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 19 jul 2024, 11:46
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:40 Dat @Ambtenaar op basis van zijn eigen waarneming een stelling doet, die ongenuanceerde is en niet juist en hij daarin prima mag verder dromen, maar dat ik vanuit de dagelijkse praktijk weet dat, als het om de SV of Psalmberijmingen gaat, het tegendeel waar is. Hoe hoger geleerd, hoe dommer men lijkt (Let op! Ik schrijf 'lijkt', dus niet 'is'!).
Het is simpelweg een kwestie van common sense. Maar goed, als jullie van de GG vast blijven houden aan dergelijke inzichten, vind ik dat best. Ik heb er toch geen last van. Niet komen zeuren over 10 jaar dat de kerk aan het leeg lopen is, al zal daar vast een geestelijke verklaring voor komen. Iets met afval, etc.
Bijna elke kerk loopt leeg. Wat is jouw verklaring voor het feit dat het bij de GG nu nog minder hard gaat dan bij bijvoorbeeld de PKN?
JvW

Bericht door JvW »

MGG schreef: 19 jul 2024, 11:47
Ik denk dat het vooral aan de huisgodsdienst ligt. Kinderen uit gezinnen waarin serieus invulling gegeven wordt aan de huisgodsdienst weten vaak meer dan 'slimme' kinderen waarvan de ouders de christelijke opvoeding aan de school en kerken over te lijken laten.
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat het met alleen huisgodsdienst niet op te lossen is. Onze ervaring (en blijkbaar die van vele anderen) is dat er gewoon nog veel vragen overblijven ten aanzien van de gezongen psalmen. En dan gaat het helemaal niet over een vertaling, maar wel over het snappen wat je zingt.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Inwoner schreef: 19 jul 2024, 10:08
Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 09:42 Maar het invoeren in de eredienst gaat in de meeste gevallen ten koste van de psalmen en daarmee ten koste van Gods woord.
De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Ik ben benieuwd naar hout snijdende voorbeelden daarvan...
De discussie is inmiddels behoorlijk aan het ontsporen. Ondertussen blijf ik wel benieuwd naar gezangen die net zo gegrond zijn op Gods woord als psalmen...
MGG

Bericht door MGG »

JvW schreef: 19 jul 2024, 11:51
MGG schreef: 19 jul 2024, 11:47
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat het met alleen huisgodsdienst niet op te lossen is. Onze ervaring (en blijkbaar die van vele anderen) is dat er gewoon nog veel vragen overblijven ten aanzien van de gezongen psalmen. En dan gaat het helemaal niet over een vertaling, maar wel over het snappen wat je zingt.
Wat voor vragen? Vragen wat een woord wat een enkele keer voorkomt betekent snap ik. Maar als een jongeren van 17 niet weet wat cherubs betekent, dan zakt mijn mond open.

Als we wat slomer zingen hebben we meer tijd om over de inhoud na te denken ;). Het zou mooi zijn als de dominee ook even bij de te zingen psalm stilstaat. Iets zingen is wat anders dan nadenken over wat je zingt. Dit telt voor psalmen maar ook voor gezangen en liedjes.
Plaats reactie