Ontwikkelingen HHK

Hendrikus

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 19 jul 2024, 09:42 Maar het invoeren in de eredienst gaat in de meeste gevallen ten koste van de psalmen en daarmee ten koste van Gods woord.
De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 09:42 Maar het invoeren in de eredienst gaat in de meeste gevallen ten koste van de psalmen en daarmee ten koste van Gods woord.
De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Ik ben benieuwd naar hout snijdende voorbeelden daarvan...
Henk J

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:53 De GB is een gezelschap van gelijkgestemden, maar geen kerkelijke organisatie met enige kerkelijke bevoegdheid.
Dus áls het in de statuten zou staan, is dat een regel zonder gezag.
Maar... het staat er niet! De statuten staan gewoon online, en je zult er het woord psalmen tevergeefs zoeken.
De GB heeft bij de totstandkoming van Weerklank zelfs een bestuurslid afgevaardigd om als waarnemer de redactievergaderingen bij te wonen en actief mee te denken.

https://gereformeerdebond.nl/de-waarhei ... ging-2024/
Ik heb denk ik iets verkeerd begrepen, mijn stelling baseerde ik op dit gedeelte uit het blog van dr. De Vries:
'Vanaf haar ont-staan heeft de Gereformeerde Bond voorgestaan dat men zich in de eredienst zou beperken tot het zingen van de Psalmen en van de enige Gezangen die de Dordtse synode had toegestaan.

Dat is de achtergrond van het onverander­lijke artikel in haar statuten dat moet worden gestreefd naar terugkeer tot de Dordtse Kerkorde. Al heel spoedig is de Gereformeerde Bond alle hervormde gemeenten waar geen gezangen werden gezongen tot haar achterban gaan rekenen. Heel lang is het niet zingen van gezangen in een hervormde gemeente en het zich oriënteren op de Gereformeerde Bond zo goed als synoniem met elkaar geweest. Het hoofd­bestuur van de Gereformeerde Bond droeg het standpunt om in de eredienst alleen Psalmen te zingen nadrukkelijk uit.

Dat is inmiddels anders. In een steeds groter aantal gemeenten waarvan de predikant lid is van de Gereformeerde Bond worden gezangen gezongen. Op 21 april 2016 vond de presentatie van de bundel Weerklank plaats. De bedoeling van deze bundel is om wildgroei in het zingen van gezangen in de eredienst tegen te gaan.

Zij kwam wel niet tot stand onder verantwoordelijkheid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond, maar het hoofdbestuur heeft er zich wel achter gesteld en ruime bekendheid aan gegeven.'
In de statuten staat dan dat men wil terugkeren naar de DKO en in de DKO staat dat men alleen de Psalmen en de enige Gezangen in de eredienst wil zingen. Dus indirect staat het er wel.
Henk J

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57 De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Er zijn helaas nog meer voorbeelden van gezangen die minder dicht bij een Bijbelgedeelte blijven dan de Psalmen. Van de Psalmen hebben we er 150, met het toestaan van gezangen komt onvermijdelijk de vraag welke wel en welke niet. Dat zijn discussies waar ik ook niet op zit te wachten. Verder vind ik alleen gezangen die rechtstreeks van de Bijbel afgeleid zijn een vergelijkbare waarde hebben als de Psalmen, alle anderen niet. Dat betekend niet dat die gezangen niet Schriftgetrouw kunnen zijn maar wel dat die van een andere orde zijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef: 19 jul 2024, 09:41
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 09:36
Erskinees schreef: 19 jul 2024, 09:01 Ik vermoed dat, wanneer onze gezindte een goede en hedendaagse psalmberijming had met bijvoorbeeld meerdere berijmingen per psalm, de drang voor invoeren gezangen kleiner zou zijn. 1773 is prachtig, maar daar aan vasthouden zorgt er juist voor dat we de psalmen langzaam weg gaan moffelen. En terecht, mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen.
Dat laatste is onzin, alsof de hele Psalmberijming onbegrijpelijk zou zijn. Er zijn wellicht woorden die onduidelijk zijn, maar daarom hoef je niet gelijk heel de Psalmberijming af te kraken.

Ik vind zulke reacties altijd een beetje schoppen tegen bepaalde tradities, omdat het erg generaliserend overkomt, alsof de ervaring van jouw kinderen het einde is van alle tegenspraak en de mainstreamervaring is van het gemiddelde kind in de rechterflank van de reformatorische gezindte.
Heb je ervaring met kinderen die je de psalmen uit laat leggen? Bij de berijming van 1773 is behoorlijk wat wat de kinderen (en wijzelf) niet meer (goed) begrijpen. Dat heeft niets met tradities te maken. Er verschijnen niet voor niets boekjes met uileg van de gezongen psalmen.
Allemaal aangeprate onzin. Daar waar de SV gelezen wordt, worden de Psalmen ook vaak gewoon begrepen.

Ik weiger deze zaken te geloven. Er zijn woorden die zijn verouderd. Maar om een hele Psalmberijming af te serveren wegens alleen een aantal verouderde woorden, is gewoon onzin. We willen ook niets meer begrijpen tegenwoordig. En ouders en leerkrachten hebben hierin ook een taak. Als je thuis elke maaltijd een Psalm zingt en deze uitlegt, is er al veel winst te boeken.

En ik hoor graag van jou welke Psalm jij nog steeds niet begrijpt.
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 19 jul 2024, 10:11
Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57 De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Er zijn helaas nog meer voorbeelden van gezangen die minder dicht bij een Bijbelgedeelte blijven dan de Psalmen. Van de Psalmen hebben we er 150, met het toestaan van gezangen komt onvermijdelijk de vraag welke wel en welke niet. Dat zijn discussies waar ik ook niet op zit te wachten. Verder vind ik alleen gezangen die rechtstreeks van de Bijbel afgeleid zijn een vergelijkbare waarde hebben als de Psalmen, alle anderen niet. Dat betekend niet dat die gezangen niet Schriftgetrouw kunnen zijn maar wel dat die van een andere orde zijn.
Ds. de Heer heeft al eens de vinger gelegd bij de soms opmerkelijke keuzes. Bijvoorbeeld dat de berijming stopt als de tekst een andere wending neemt. Bij de Psalmen is consequent alles op rijm gezet.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

MGG schreef:
Henk J schreef: 19 jul 2024, 10:11
Ds. de Heer heeft al eens de vinger gelegd bij de soms opmerkelijke keuzes. Bijvoorbeeld dat de berijming stopt als de tekst een andere wending neemt. Bij de Psalmen is consequent alles op rijm gezet.
Met dien verstande dat er in de psalmen heel veel toevoegingen van de dichters zitten. Ik las vanmorgen tijdens de stille tijd psalm 81, dan is vers 12 wat we de kinderen leren bijna een gezang.
Ik hou van de psalmen en zing ze graag maar zou wel wat meer keuze willen en dan vind ik de suggestie van Erskinees om meerdere psalmberijmingen te gebruiken een goede oplossing.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

HHKtE schreef:Wel bijzonder dat dit proces begint bij een voormalige Oud Gereformeerde Gemeente.
In.mijn huidige PKN gemeente zie ik.dit de komende jaren nog niet gebeuren.
Een echt ogg heb ik het nooit gevonden. Ben toch al 36 jaar (doop) lid.
Er is idd wél véél veranderd!
Sommige dingen vond/vind ik niet fijn/ben ik het niet mee eens, maar de meest wezenlijke zaken heb ik géén problemen mee, dus voor mij géén redenen om een gemeente te verlaten.
En over liederen/gezangen in de eredienst zingen: Thuis en in in/op andere gelegenheden zingen we ze ook, waarom niet in een kerkdienst.
Als het in een kerkdienst niet hoort/mag; dan ook niet prive of in andere settings.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: 19 jul 2024, 09:45 Volgens mij staat het in de statuten van de Gereformeerde Bond dat er alleen Psalmen gezongen worden in de eredienst. Lange tijd werd dit ook actief uitgedragen door het hoofdbestuur.
Verder heeft de HHK zich nooit uitgesproken over gezangen dus ik begrijp niet helemaal wat uw punt is.
Tja, daar gaat de Gereformeerde Bond helemaal niet over.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 10:26 Allemaal aangeprate onzin. Daar waar de SV gelezen wordt, worden de Psalmen ook vaak gewoon begrepen.
Ik kan zo een aantal woorden noemen meer dan de helft van de SV-lezers niet kunnen duiden:
- samenrotten, psalm 1
- vermetel, psalm 2
- outer, psalm 4
- ijvervuur, psalm 5
- cherubs, psalm 99
Ik weiger deze zaken te geloven. Er zijn woorden die zijn verouderd. Maar om een hele Psalmberijming af te serveren wegens alleen een aantal verouderde woorden, is gewoon onzin. We willen ook niets meer begrijpen tegenwoordig. En ouders en leerkrachten hebben hierin ook een taak. Als je thuis elke maaltijd een Psalm zingt en deze uitlegt, is er al veel winst te boeken.
Nee, er zijn mensen die een ongezonde hang naar het verleden hebben. Jij leert toch ook geen latijn meer op school? Waarom zouden kinderen dan nu wel dode taal moeten leren?
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 19 jul 2024, 11:07
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 10:26 Allemaal aangeprate onzin. Daar waar de SV gelezen wordt, worden de Psalmen ook vaak gewoon begrepen.
Ik kan zo een aantal woorden noemen meer dan de helft van de SV-lezers niet kunnen duiden:
- samenrotten, psalm 1
- vermetel, psalm 2
- outer, psalm 4
- ijvervuur, psalm 5
- cherubs, psalm 99
Nee, er zijn mensen die een ongezonde hang naar het verleden hebben. Jij leert toch ook geen latijn meer op school? Waarom zouden kinderen dan nu wel dode taal moeten leren?
Ik hoop dat de gemiddelde SV-lezer wel wat meer weet dan jij denkt. Zo niet, dan ben ik benieuwd welk deel de Bijbel serieus leest en hun kinderen uitleg geeft. Zeker met de context erbij zijn dit geen ingewikkelde woorden. Het helpt hierbij dat mijn ouders serieus werk gemaakt hebben van de opvoeding. Op de middelbare school kwam het bij het vak Nederlands goed uit als je wat oudere woorden begreep.
Laatst gewijzigd door MGG op 19 jul 2024, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 19 jul 2024, 11:18 Ik hoop dat de gemiddelde SV-lezer wel wat meer weet dan jij denkt. Zo niet, dan ben ik benieuwd welk deel de Bijbel serieus leest en hun kinderen uitleg geeft. Zeker met de context erbij zijn dit geen ingewikkelde woorden. Het helpt hierbij dat mijn ouders serieus werk gemaakt hebben van de opvoeding. Op de Middelbare school kwam het bij het vak Nederlands goed uit als je wat oudere woorden begreep.
Ongeveer tweederde van Nederland is laag of middelbaar opgeleid. Die kennen die woorden echt niet, en leren ze ook niet meer.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 19 jul 2024, 11:22
MGG schreef: 19 jul 2024, 11:18 Ik hoop dat de gemiddelde SV-lezer wel wat meer weet dan jij denkt. Zo niet, dan ben ik benieuwd welk deel de Bijbel serieus leest en hun kinderen uitleg geeft. Zeker met de context erbij zijn dit geen ingewikkelde woorden. Het helpt hierbij dat mijn ouders serieus werk gemaakt hebben van de opvoeding. Op de Middelbare school kwam het bij het vak Nederlands goed uit als je wat oudere woorden begreep.
Ongeveer tweederde van Nederland is laag of middelbaar opgeleid. Die kennen die woorden echt niet, en leren ze ook niet meer.
Droom lekker verder.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:24Droom lekker verder.
Wat bedoel je daar precies mee te zeggen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JvW

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 10:26
JvW schreef: 19 jul 2024, 09:41
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 09:36
Erskinees schreef: 19 jul 2024, 09:01 Ik vermoed dat, wanneer onze gezindte een goede en hedendaagse psalmberijming had met bijvoorbeeld meerdere berijmingen per psalm, de drang voor invoeren gezangen kleiner zou zijn. 1773 is prachtig, maar daar aan vasthouden zorgt er juist voor dat we de psalmen langzaam weg gaan moffelen. En terecht, mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen.
Dat laatste is onzin, alsof de hele Psalmberijming onbegrijpelijk zou zijn. Er zijn wellicht woorden die onduidelijk zijn, maar daarom hoef je niet gelijk heel de Psalmberijming af te kraken.

Ik vind zulke reacties altijd een beetje schoppen tegen bepaalde tradities, omdat het erg generaliserend overkomt, alsof de ervaring van jouw kinderen het einde is van alle tegenspraak en de mainstreamervaring is van het gemiddelde kind in de rechterflank van de reformatorische gezindte.
Heb je ervaring met kinderen die je de psalmen uit laat leggen? Bij de berijming van 1773 is behoorlijk wat wat de kinderen (en wijzelf) niet meer (goed) begrijpen. Dat heeft niets met tradities te maken. Er verschijnen niet voor niets boekjes met uileg van de gezongen psalmen.
Allemaal aangeprate onzin. Daar waar de SV gelezen wordt, worden de Psalmen ook vaak gewoon begrepen.

En ik hoor graag van jou welke Psalm jij nog steeds niet begrijpt.
Op deze manier ga ik helemaal niet verder met je in gesprek, dat heeft totaal geen zin.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie