Ontwikkelingen HHK

Henk J

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Nuance schreef: 19 jul 2024, 07:04 Ik lees hier vooral gevoelsargumenten om het zingen van gezangen in de eredienst af te wijzen, maar zijn er eigenlijk ook sterke bijbelse argumenten?
Het zingen van alleen Psalmen of ook gezangen is inderdaad niet direct op de Bijbel terug te voeren. Er zijn wel teksten in het NT die spreken over psalmen maar het Griekse grondwoord wijst dan niet exclusief naar het Psalmboek. De zaak is ook van een andere orde dan vrouw in het ambt of het toestaan van homoseksuele relaties wat wel het Schriftgezag raakt.
Toch vind ik het ook niet onbelangrijk en ben ik een warm voorstander van het uitsluitend zingen van de Psalmen. Andries Knevel signaleerde al dat de opwekkingsbundel meer invloed op de kerk had dan de opvattingen of de nieuwe boeken van de hoogleraren. God heeft zelf een liedboek aan Zijn kerk gegeven, laten we dat dan volop gebruiken en niet naar de achtergrond dringen. In de Psalmen komen alle hoogtepunten en dieptepunten uit het geestelijk leven tot uiting, daar hebben we dan toch genoeg aan? Mag je dan geen gezangen zingen? Jawel maar door in de kerk alleen Psalmen te zingen zet je er, ook naar kinderen en jongeren toe, een dikke streep onder dat het Psalmboek op de eerste plaats staat. Mijns inziens een terechte streep. Verder is dit geen 'Nederlands' of zwaar dingetje. In de Vroege Kerk waarschuwde de synode van Laodicea tegen het zingen van niet-Schriftgebonden liederen. Calvijn liet ook vooral Psalmen in de eredienst zingen, als gezangen had men toen de Tien Geboden, de lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon en de Twaalf Artikelen. Waarbij dus alleen de Twaalf Artikelen een gezang is wat niet uit de Schrift zelf opkomt.
Zie ook: https://drpdevries.com/2019/11/14/moete ... en-zingen/
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik vermoed dat, wanneer onze gezindte een goede en hedendaagse psalmberijming had met bijvoorbeeld meerdere berijmingen per psalm, de drang voor invoeren gezangen kleiner zou zijn. 1773 is prachtig, maar daar aan vasthouden zorgt er juist voor dat we de psalmen langzaam weg gaan moffelen. En terecht, mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen.
JanRap

Bericht door JanRap »

Erskinees schreef: 19 jul 2024, 09:01 Ik vermoed dat, wanneer onze gezindte een goede en hedendaagse psalmberijming had met bijvoorbeeld meerdere berijmingen per psalm, de drang voor invoeren gezangen kleiner zou zijn. 1773 is prachtig, maar daar aan vasthouden zorgt er juist voor dat we de psalmen langzaam weg gaan moffelen. En terecht, mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen.
Mogelijk hebben de HHKers in het verleden grote fouten gemaakt. Toen jullie nog gewoon Hervormd waren was het gebruikelijk om over al tegen te zijn als het Nieuwe Vertalingen en Nieuwe Berijmingen betrof. En eerlijk is eerlijk, vaak waren er hele goede en onderbouwde argumenten. Ja, ook ter linkerzijde zelfs van de Hervormde Kerk. Te weinig heeft u beseft dat ieder vertaling en iedere berijming maar ten dele is. Er blijft altijd wat op af te dingen. Wat bijvoorbeeld fout ging is het afserveren van de zog. Hervormde Bundel 1938. Daar stonden vele klassieke en verantwoorden gezangen in. Die zongen over de verzoening bijvoorbeeld. Nu zijn we ze kwijt. En in de PKN zingen we inmiddels volop slappe en nietszeggende en sterk eenzijdig, holle liedjes.
Te zingen op een melodie die met kerkmuziek in de verste verten niets te maken heeft. Ik zeg het lelijk, maar de kwaliteit van de gemiddelde popmuziek is vaak beter dan deze muzikale droefenis.
Adagio

Bericht door Adagio »

met een variant op "zo de ouden zongen, piepen de jongen":
"zo de ouden muiten, zingen de spruiten".
Carsten

Bericht door Carsten »

Erskinees schreef: 19 jul 2024, 09:01 Ik vermoed dat, wanneer onze gezindte een goede en hedendaagse psalmberijming had met bijvoorbeeld meerdere berijmingen per psalm, de drang voor invoeren gezangen kleiner zou zijn. 1773 is prachtig, maar daar aan vasthouden zorgt er juist voor dat we de psalmen langzaam weg gaan moffelen. En terecht, mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen.
Wat zijn de bezwaren tegen de berijming van ds. Meeuse? Die is menen wij toch begrijpelijker en toch gereformeerd en Bijbels.
Ararat

Bericht door Ararat »

aggieoudje schreef: 18 jul 2024, 20:20 Ik begreep van mijn vader dat de HHK Rotterdam Kralingseveer, Laankerk per september gezangen gaan invoeren in de eredienst.

(Hij is toen we in onze gemeente WK gingen zingen daar gaan kerken(niet overgeschreven) maar wil daar nu straks ook niet meer heen.)
De oorspronkelijke bovenstaande post, voorafgaand aan deze discussie ging oa over het zingen van gezangen in de eredienst. Ik ben benieuwd of de zorgen liggen bij het überhaupt zingen van gezangen, of bij het feit dat dit tijdens de eredienst gebeurt.

Stel dat aan het eind van iedere gemeente- of verenigingsavond een gezang uit bijv 'de gele bundel' wordt gezongen. Wat doet dat met je?
helma

Bericht door helma »

https://joelbeeke.org/practical-benefit ... periential.

Dr Beeke over het zingen van Psalmen. (Al is hun Psalterboek wel uitgebreider dan ons Psalmboek)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dat laatste is onzin, alsof de hele Psalmberijming onbegrijpelijk zou zijn. Er zijn wellicht woorden die onduidelijk zijn, maar daarom hoef je niet gelijk heel de Psalmberijming af te kraken.

Ik vind zulke reacties altijd een beetje schoppen tegen bepaalde tradities, omdat het erg generaliserend overkomt, alsof de ervaring van jouw kinderen het einde is van alle tegenspraak en de mainstreamervaring is van het gemiddelde kind in de rechterflank van de reformatorische gezindte.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zou als ik jullie was maar dankbaar zijn als er alleen psalmen gezongen worden.
JvW

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 09:36
Dat laatste is onzin, alsof de hele Psalmberijming onbegrijpelijk zou zijn. Er zijn wellicht woorden die onduidelijk zijn, maar daarom hoef je niet gelijk heel de Psalmberijming af te kraken.

Ik vind zulke reacties altijd een beetje schoppen tegen bepaalde tradities, omdat het erg generaliserend overkomt, alsof de ervaring van jouw kinderen het einde is van alle tegenspraak en de mainstreamervaring is van het gemiddelde kind in de rechterflank van de reformatorische gezindte.
Heb je ervaring met kinderen die je de psalmen uit laat leggen? Bij de berijming van 1773 is behoorlijk wat wat de kinderen (en wijzelf) niet meer (goed) begrijpen. Dat heeft niets met tradities te maken. Er verschijnen niet voor niets boekjes met uileg van de gezongen psalmen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Op zichzelf is er met het zingen van bepaalde gezangen niets mis. Maar het invoeren in de eredienst gaat in de meeste gevallen ten koste van de psalmen en daarmee ten koste van Gods woord. Dat is al veelzeggend genoeg. Tenzij je de diensten wat langer maakt door het uitbreiden van het aantal zangmomenten. Maar het tegendeel is vaak realiteit.
Henk J

Bericht door Henk J »

JanRap schreef: 19 jul 2024, 09:15 Mogelijk hebben de HHKers in het verleden grote fouten gemaakt. Toen jullie nog gewoon Hervormd waren was het gebruikelijk om over al tegen te zijn als het Nieuwe Vertalingen en Nieuwe Berijmingen betrof. En eerlijk is eerlijk, vaak waren er hele goede en onderbouwde argumenten. Ja, ook ter linkerzijde zelfs van de Hervormde Kerk. Te weinig heeft u beseft dat ieder vertaling en iedere berijming maar ten dele is. Er blijft altijd wat op af te dingen. Wat bijvoorbeeld fout ging is het afserveren van de zog. Hervormde Bundel 1938. Daar stonden vele klassieke en verantwoorden gezangen in. Die zongen over de verzoening bijvoorbeeld. Nu zijn we ze kwijt. En in de PKN zingen we inmiddels volop slappe en nietszeggende en sterk eenzijdig, holle liedjes.
Te zingen op een melodie die met kerkmuziek in de verste verten niets te maken heeft. Ik zeg het lelijk, maar de kwaliteit van de gemiddelde popmuziek is vaak beter dan deze muzikale droefenis.
Volgens mij staat het in de statuten van de Gereformeerde Bond dat er alleen Psalmen gezongen worden in de eredienst. Lange tijd werd dit ook actief uitgedragen door het hoofdbestuur.
Verder heeft de HHK zich nooit uitgesproken over gezangen dus ik begrijp niet helemaal wat uw punt is.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:59
Ambtenaar schreef: 18 jul 2024, 22:56
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:19 Tja..., ik vind het een zorgelijke ontwikkeling. Als je eenmaal van de glijbaan gaat glijden, dan is er geen stoppen meer mogelijk.
En wat is er mis met zingen van Weerklank?
Een heleboel. Maar daar ga ik jou niet van overtuigen. Dus ik weet niet of we hierover een discussie moeten beginnen.

En dan heb ik het nog niet eens over bekende liederen die missen (o.a. 'Baste Rots van mijn behoud') of een hele andere tekstinhoud hebben dan in de normale Johannes de Heer-bundel (o.a.: 'De Kerk van alle tijden').
Merkwaardige reactie. Alsof de Joh. de Heerbundel wél normaal is en andere bundels niet. Alsof de inhoud van JdH boven alle discussie verheven is. Alsof de inhoud van JdH vast staat (niet dus, want bij de laatste revisie zijn nog heel wat liederen toegevoegd, en bij eerdere revisies zijn ook heel wat liederen gesneuveld). Het lied "Baste rots..." ben ik overigens nog in geen enkele bundel tegen gekomen. En "De Kerk van alle tijden" is een getrouwe vertaling van "The church's one foundation", dichter bij het origineel dan de oude versie.

Opvallend dat hier over de psalmen wordt gesproken alsof we dan rechtstreeks uit de Bijbel zingen. Terwijl het 18e-eeuwse gedichten zijn die gebaseerd zijn op het bijbelboek Psalmen, maar waaraan omwille van het rijm en het metrum in elke berijming in meerdere of mindere mate concessies worden gedaan. Dat Psalm 119 in 1773 liefst 88 coupletten heeft en in 1968 slechts 66, illustreert wel dat berijmingen heel divers kunnen zijn in hun woordgebruik.

Op de wereldwijde schaal van kerken waar de Heere gediend wordt, zijn slechts een paar plekjes waar men uitsluitend psalmen zingt. Het merendeel van de wereldwijde kerk zingt gezangen.
En verder: ook degenen die nu zo vurig pleiten voor alléén psalmen, zingen gezangen. Al zijn het er maar "enige", het zijn geen psalmen.
Laat duidelijk zijn: ik hecht enorm aan de psalmen. En het is goed om kritisch te zijn op wát je zingt. Maar krampachtig alles afwijzen wat afwijkt van "zo zijn we het hier nu eenmaal gewend", dat is een heilloze weg. Zoals Erskinees hierboven al opmerkte m.b.t. 1773: "mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen". Dat wil je je kinderen toch niet aandoen?
~~Soli Deo Gloria~~
merel

Bericht door merel »

Inwoner schreef: 19 jul 2024, 09:42

Op zichzelf is er met het zingen van bepaalde gezangen niets mis. Maar het invoeren in de eredienst gaat in de meeste gevallen ten koste van de psalmen en daarmee ten koste van Gods woord. Dat is al veelzeggend genoeg. Tenzij je de diensten wat langer maakt door het uitbreiden van het aantal zangmomenten. Maar het tegendeel is vaak realiteit.
Afgelopen zondagmorgen bij ons 4 x psalmen en 4x OTH. Zondagmiddag 4x psalmen en 1x een gezang. Valt dus best mee dat psalmen verdwijnen als andere liederen gezongen worden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 19 jul 2024, 09:45 Volgens mij staat het in de statuten van de Gereformeerde Bond dat er alleen Psalmen gezongen worden in de eredienst. Lange tijd werd dit ook actief uitgedragen door het hoofdbestuur.
Verder heeft de HHK zich nooit uitgesproken over gezangen dus ik begrijp niet helemaal wat uw punt is.
De GB is een gezelschap van gelijkgestemden, maar geen kerkelijke organisatie met enige kerkelijke bevoegdheid.
Dus áls het in de statuten zou staan, is dat een regel zonder gezag.
Maar... het staat er niet! De statuten staan gewoon online, en je zult er het woord psalmen tevergeefs zoeken.
De GB heeft bij de totstandkoming van Weerklank zelfs een bestuurslid afgevaardigd om als waarnemer de redactievergaderingen bij te wonen en actief mee te denken.

https://gereformeerdebond.nl/de-waarhei ... ging-2024/
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie