Ontwikkelingen HHK

MGG

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 18 jul 2024, 23:02
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:59 Een heleboel. Maar daar ga ik jou niet van overtuigen. Dus ik weet niet of we hierover een discussie moeten beginnen.

En dan heb ik het nog niet eens over bekende liederen die missen (o.a. 'Baste Rots van mijn behoud') of een hele andere tekstinhoud hebben dan in de normale Johannes de Heer-bundel (o.a.: 'De Kerk van alle tijden').
Er is niks mis met Weerklank. De GG komt ook wel ooit zover, zeker nu het ledenaantal een dalende trend heeft ingezet.
Ja want gezangen zorgen ervoor dat kerken explosief groeien ;).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 18 jul 2024, 23:18
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:59 Een heleboel. Maar daar ga ik jou niet van overtuigen. Dus ik weet niet of we hierover een discussie moeten beginnen.

En dan heb ik het nog niet eens over bekende liederen die missen (o.a. 'Baste Rots van mijn behoud') of een hele andere tekstinhoud hebben dan in de normale Johannes de Heer-bundel (o.a.: 'De Kerk van alle tijden').
Er is niks mis met Weerklank. De GG komt ook wel ooit zover, zeker nu het ledenaantal een dalende trend heeft ingezet.
Daar geloven de voorstanders helemaal niets van... Tenminste, zou je denken...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

De Heere Jezus zong de Psalmen tot op het kruis. Het wegmoffelen van de Psalmen in de eredienst (maar wij zingen ook wel een psalm) is voor mij een teken van afval.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Martijn

Bericht door Martijn »

huisman schreef: 19 jul 2024, 00:31

De Heere Jezus zong de Psalmen tot op het kruis. Het wegmoffelen van de Psalmen in de eredienst (maar wij zingen ook wel een psalm) is voor mij een teken van afval.
Een goede reden om de psalmen zeker te blijven zingen!
Lijkt mij dat dat prima samen kan gaan. Als voorstander van gezangen ben ik zeker geen tegenstander van de psalmen.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Wel bijzonder dat dit proces begint bij een voormalige Oud Gereformeerde Gemeente.
In.mijn huidige PKN gemeente zie ik.dit de komende jaren nog niet gebeuren.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

HHKtE schreef: 19 jul 2024, 06:51 Wel bijzonder dat dit proces begint bij een voormalige Oud Gereformeerde Gemeente.
In.mijn huidige PKN gemeente zie ik.dit de komende jaren nog niet gebeuren.
Dat is inderdaad een hele verschuiving. Ik vraag me dan af wat de daaropvolgende stappen zijn, en waar het gaat stoppen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Nuance

Bericht door Nuance »

Ik lees hier vooral gevoelsargumenten om het zingen van gezangen in de eredienst af te wijzen, maar zijn er eigenlijk ook sterke bijbelse argumenten?
MGG

Bericht door MGG »

Nuance schreef: 19 jul 2024, 07:04 Ik lees hier vooral gevoelsargumenten om het zingen van gezangen in de eredienst af te wijzen, maar zijn er eigenlijk ook sterke bijbelse argumenten?
Van Jezus weten we dat hij psalmen zong. Weten we of hij überhaupt iets andere gezongen heeft?
Nuance

Bericht door Nuance »

MGG schreef: 19 jul 2024, 07:47
Nuance schreef: 19 jul 2024, 07:04 Ik lees hier vooral gevoelsargumenten om het zingen van gezangen in de eredienst af te wijzen, maar zijn er eigenlijk ook sterke bijbelse argumenten?
Van Jezus weten we dat hij psalmen zong. Weten we of hij überhaupt iets andere gezongen heeft?
Dat is inderdaad wat we weten, en ik denk inderdaad ook dat het goed is om de psalmen te blijven zingen in de erediensten, maar ik vroeg mij vooral af wat nou echt de bijbelse bezwaren zijn om naast de psalmen ook gezangen te zingen.
MGG

Bericht door MGG »

Nuance schreef: 19 jul 2024, 07:53
MGG schreef: 19 jul 2024, 07:47
Dat is inderdaad wat we weten, en ik denk inderdaad ook dat het goed is om de psalmen te blijven zingen in de erediensten, maar ik vroeg mij vooral af wat nou echt de bijbelse bezwaren zijn om naast de psalmen ook gezangen te zingen.
Niet dat ik weet. De argumenten die regelmatig langskomen zijn:
1. Het voegt niks toe de Psalmen zijn rijk genoeg.
2. Je moet een nieuwe grens trekken die discutabel blijft.
3. Een gemeente verandert meestal niet enkel van gezangen. De keus voor verandering gaat vaak samen met bredere ontwikkelingen.

Via de zoekfunctie is heel wat re vinden over het zingen van gezangen en/of opwekkingsliederen.
Profesto

Bericht door Profesto »

Psalm 96: Zing voor de HEER een nieuw lied, zing voor de HEER, heel de aarde.

We moeten volgens deze psalm een nieuw lied zingen. Blijf dus gewoon psalmen zingen en zing daarnaast een nieuw lied. Uit een gezangbundel.
wfloor

Bericht door wfloor »

Er zijn tal van argumenten aan te halen van voorstanders als tegenstanders. Maar kijk heel simpel terug in de kerkgeschiedenis. Wat was onder andere (niet alleen) een reden van de afscheiding? Het zingen van gezangen.
Kijk naar gemeenten waar de afgelopen tussen de 50 en 100 jaar geleden gezangen zijn ingevoerd. De ervaring leert: "Waar de gezangen binnen komen gaat de waarheid eruit."
Nogmaals: Ik kan heel veel argumenten bedenken om gezangen te accepteren, ik kan er ook heel veel bedenken om het niet te accepteren. Maar kijk terug in de kerkgeschiedenis en laat het schip op het strand een baken in zee zijn.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kan best hele goede argumenten verzinnen om gezangen te zingen, mits met een diepgaande bijbels-theologische bevindelijke inhoud. Wat ik overigens niet ga doen, want ik heb helemaal geen behoefte om de lans te breken voor allerlei vernieuwingen.

Maar door klaar zijn met het eenvoudigweg citeren van een vers uit psalm 96, wordt de bocht wel heel makkelijk afgesneden. Dat vers zegt niets over de inrichting van de eredienst van de nieuwtestamentische gemeente.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 18 jul 2024, 23:18

Nee, het is een defensieve strategie. Dat doe je om te behouden wat je hebt, maar waarschijnlijker om de daling van het ledenaantal te beperken.
Profesto

Bericht door Profesto »

@Philpot Tja, het hellend vlak argument van sommigen
overtuigt mij in het geheel niet.
Plaats reactie