Ontwikkelingen HHK

Geytenbeekje

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef: 18 jul 2024, 21:39
ds. P. D. van den Boogaard schreef: Na 2004 zijn zulke besluiten [het toestaan van diverse vertalingen en berijmingen, A.] niet meer genomen. Dat betekent enerzijds dat op oude besluiten niet is teruggekomen en anderzijds dat er geen nieuwe psalmberijmingen en liedbundels formeel door de generale synode besproken en toegestaan zijn voor gebruik in de kerk. Het gebruik van de Herziene Statenvertaling is wel besproken door de generale synode en vervolgens ontraden om te gebruiken.
(...)
Zover mij bekend wordt in alle gemeenten binnen de Hersteld Hervormde Kerk de psalmberijming van 1773 gebruikt. Uiteindelijk is de keuze van het gebruik van een (door de generale synode toegestane) psalmberijming, Bijbelvertaling en liedbundel een verantwoordelijkheid van een lokale kerkenraad.
Bron: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... erkenraad/
Voor Katwijk-Benjamin is volgens mij wel toegestaan dat ze dit voortzetten aangezien ze dit eerder ook al deden.
De gemeente van de Laankerk zou toch ook na de dienst een lied kunnen zingen? Dat doen Apeldoorn en Soest ook.
Ararat

Bericht door Ararat »

Martijn schreef: 18 jul 2024, 21:00 Een ontwikkeling waar ik wel voorstander van ben. Onlangs in een podcast hoorde ik B.J. Spruyt hier ook al over.
Ik zie er naar uit dat onze gemeente ook deze stap gaat zetten. Maar eerst maar eens veranderen van bijbelvertaling.
Zit dat er binnen afzienbare tijd in bij jullie?
Ararat

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef: 18 jul 2024, 21:40
Ararat schreef: 18 jul 2024, 21:39
ds. P. D. van den Boogaard schreef: Na 2004 zijn zulke besluiten [het toestaan van diverse vertalingen en berijmingen, A.] niet meer genomen. Dat betekent enerzijds dat op oude besluiten niet is teruggekomen en anderzijds dat er geen nieuwe psalmberijmingen en liedbundels formeel door de generale synode besproken en toegestaan zijn voor gebruik in de kerk. Het gebruik van de Herziene Statenvertaling is wel besproken door de generale synode en vervolgens ontraden om te gebruiken.
(...)
Zover mij bekend wordt in alle gemeenten binnen de Hersteld Hervormde Kerk de psalmberijming van 1773 gebruikt. Uiteindelijk is de keuze van het gebruik van een (door de generale synode toegestane) psalmberijming, Bijbelvertaling en liedbundel een verantwoordelijkheid van een lokale kerkenraad.
Voor Katwijk-Benjamin is volgens mij wel toegestaan dat ze dit voortzetten aangezien ze dit eerder ook al deden.
De gemeente van de Laankerk zou toch ook na de dienst een lied kunnen zingen? Dat doen Apeldoorn en Soest ook.
Dat kan, maar ik weet niets meer dan wat aggieoudje hierboven schrijft. Dus ik weet niet wat de plannen zijn.
MGG

Bericht door MGG »

Johann Gottfried Walther schreef: 18 jul 2024, 21:38 Het idee van heel wat mensen is, dat zingen uit Weerklank of een andere bundel met gezangen en liederen, niets te maken heeft met verschuivingen in de prediking.
Naïviteit is geen mens vreemd. Andries Knevel verwoord het helder. Hij noemt opwekking, maar ook andere bundels zullen grote invloed hebben.
Andries Knevel schreef: De invloed van de bundel opwekking is groter geweest dan de invloed van alle theologen van na de Twee Wereldoorlog bij elkaar. Zo'n liedbundel doet ontzettend veel.
Martijn

Bericht door Martijn »

Geytenbeekje schreef: 18 jul 2024, 21:31
Martijn schreef: 18 jul 2024, 21:00 Een ontwikkeling waar ik wel voorstander van ben. Onlangs in een podcast hoorde ik B.J. Spruyt hier ook al over.
Ik zie er naar uit dat onze gemeente ook deze stap gaat zetten. Maar eerst maar eens veranderen van bijbelvertaling.
Waarom zou je het niet gewoon bij psalmen laten?
Eén van de argumenten van Spruyt en waarin ik hem wel kan volgen is dat in de psalmen veelal bedekt over de Heere Jezus gezongen wordt.

Daarbij komt dat voorgangers bij ons veel gezangen citeren. Wat is er dan mooier om dat ook te zingen.
Martijn

Bericht door Martijn »

Ararat schreef: 18 jul 2024, 21:46
Ja. Vanaf september.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tja..., ik vind het een zorgelijke ontwikkeling. Als je eenmaal van de glijbaan gaat glijden, dan is er geen stoppen meer mogelijk.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Martijn schreef: 18 jul 2024, 22:11
Ararat schreef: 18 jul 2024, 21:46
Ja. Vanaf september.
Ik ben benieuwd wat het jullie gaat brengen.
Het is bij ons ingevoerd om allerlei redenen, maar echt een evaluatie heb ik nooit meegemaakt.
Geytenbeekje

Martijn schreef: 18 jul 2024, 22:09
Geytenbeekje schreef: 18 jul 2024, 21:31
Waarom zou je het niet gewoon bij psalmen laten?
Eén van de argumenten van Spruyt en waarin ik hem wel kan volgen is dat in de psalmen veelal bedekt over de Heere Jezus gezongen wordt.

Daarbij komt dat voorgangers bij ons veel gezangen citeren. Wat is er dan mooier om dat ook te zingen.
Ik zie het als een glijdende schaal, maar goed.
Aan de andere kant kan je je afvragen waarom je buiten de ere dienst het wel zou mogen zingen maar voor de eredienst niet gepast zou zijn.
Ik zou zeggen: Doe net als Soest en Apeldoorn, 1 nadat de groet is gesproken en de eredienst officieel afgelopen is. Hiermee zing je alsnog 1 lied en je gaat niet buiten de kerkorde dingen doen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Kerkorde zegt niets over gezangen dus buiten de kerkorde is het sowieso niet. Katwijk Benjamin heeft het altijd al gedaan, verder weet ik niet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:19 Tja..., ik vind het een zorgelijke ontwikkeling. Als je eenmaal van de glijbaan gaat glijden, dan is er geen stoppen meer mogelijk.
En wat is er mis met zingen van Weerklank?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ambtenaar schreef: 18 jul 2024, 22:56
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:19 Tja..., ik vind het een zorgelijke ontwikkeling. Als je eenmaal van de glijbaan gaat glijden, dan is er geen stoppen meer mogelijk.
En wat is er mis met zingen van Weerklank?
Een heleboel. Maar daar ga ik jou niet van overtuigen. Dus ik weet niet of we hierover een discussie moeten beginnen.

En dan heb ik het nog niet eens over bekende liederen die missen (o.a. 'Vaste Rots van mijn behoud') of een hele andere tekstinhoud hebben dan in de normale Johannes de Heer-bundel (o.a.: 'De Kerk van alle tijden').
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 19 jul 2024, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:59 Een heleboel. Maar daar ga ik jou niet van overtuigen. Dus ik weet niet of we hierover een discussie moeten beginnen.

En dan heb ik het nog niet eens over bekende liederen die missen (o.a. 'Baste Rots van mijn behoud') of een hele andere tekstinhoud hebben dan in de normale Johannes de Heer-bundel (o.a.: 'De Kerk van alle tijden').
Er is niks mis met Weerklank. De GG komt ook wel ooit zover, zeker nu het ledenaantal een dalende trend heeft ingezet.
Geytenbeekje

Henk J schreef: 18 jul 2024, 22:49 Kerkorde zegt niets over gezangen dus buiten de kerkorde is het sowieso niet. Katwijk Benjamin heeft het altijd al gedaan, verder weet ik niet.
Hierom
ds. P. D. van den Boogaard schreef:
Na 2004 zijn zulke besluiten [het toestaan van diverse vertalingen en berijmingen, A.] niet meer genomen. Dat betekent enerzijds dat op oude besluiten niet is teruggekomen en anderzijds dat er geen nieuwe psalmberijmingen en liedbundels formeel door de generale synode besproken en toegestaan zijn voor gebruik in de kerk. Het gebruik van de Herziene Statenvertaling is wel besproken door de generale synode en vervolgens ontraden om te gebruiken.
(...)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ambtenaar schreef: 18 jul 2024, 23:02
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:59 Een heleboel. Maar daar ga ik jou niet van overtuigen. Dus ik weet niet of we hierover een discussie moeten beginnen.

En dan heb ik het nog niet eens over bekende liederen die missen (o.a. 'Baste Rots van mijn behoud') of een hele andere tekstinhoud hebben dan in de normale Johannes de Heer-bundel (o.a.: 'De Kerk van alle tijden').
Er is niks mis met Weerklank. De GG komt ook wel ooit zover, zeker nu het ledenaantal een dalende trend heeft ingezet.
Daar geloof ik niks van.

Zeker niet met de visie van de huidige kerkleiding en het feit dat deze opvattingen ook onder millennials en generatie Z nog steeds voor een aanzienlijk deel de overtuiging zijn.
Plaats reactie