Ontwikkelingen HHK

DDD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Daar lijkt me helemaal niets mis mee. En eens met Cvdw.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef: 12 jul 2024, 16:25

Ik denk niet dat een hoger beroep veel extra smaad oplevert. Een mogelijke vrijspraak zuivert de naam, maar de smaad blijft.
Het lijkt mij met het oog op het welzijn van je kinderen beter om de straf te accepteren. Door in beroep te gaan laat je zien dat het eigen ik voorop staat.
Vooral als (oud)predikant moet je je helemaal als een voorbeeld gedragen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Zie reactie van GG lid.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Ik begreep van mijn vader dat de HHK Rotterdam Kralingseveer, Laankerk per september gezangen gaan invoeren in de eredienst.

(Hij is toen we in onze gemeente WK gingen zingen daar gaan kerken(niet overgeschreven) maar wil daar nu straks ook niet meer heen.)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
MGG

Bericht door MGG »

aggieoudje schreef: 18 jul 2024, 20:20 Ik begreep van mijn vader dat de HHK Rotterdam Kralingseveer, Laankerk per september gezangen gaan invoeren in de eredienst.

(Hij is toen we in onze gemeente WK gingen zingen daar gaan kerken(niet overgeschreven) maar wil daar nu straks ook niet meer heen.)
Enkel om het zingen van WK of kon hij zich ook beter in de inhoud van de prediking vinden?
Ararat

Bericht door Ararat »

aggieoudje schreef: 18 jul 2024, 20:20 Ik begreep van mijn vader dat de HHK Rotterdam Kralingseveer, Laankerk per september gezangen gaan invoeren in de eredienst.

Ik ben wel benieuwd hoe dit vorm krijgt in de praktijk (en hoe zich dat verder ontwikkelt)
Geytenbeekje

Wat is de reden dat hij niet naar de GG over wilt gaan?
Martijn

Bericht door Martijn »

Een ontwikkeling waar ik wel voorstander van ben. Onlangs in een podcast hoorde ik B.J. Spruyt hier ook al over.
Ik zie er naar uit dat onze gemeente ook deze stap gaat zetten. Maar eerst maar eens veranderen van bijbelvertaling.
huisman

Bericht door huisman »

Ararat schreef: 18 jul 2024, 20:48

Ik ben wel benieuwd hoe dit vorm krijgt in de praktijk (en hoe zich dat verder ontwikkelt)
Zijn er binnen de HHK afspraken op synode niveau over zingen van gezangen en gebruik Bijbelvertaling?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

De HSV is ontraden zonder uitgebreide onderbouwing en dat wordt ook in diverse gemeenten niet gevolgd.
Over gezangen geen uitspraak.
Is ook niet hervormd om daarover van boven af te dwingen.
Een gezang werd aan het begin van de 20ste eeuw tot de jaren 40 nog in vele GB gemeentes gezongen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Verdrietig om niet meer gezamenlijk als gezin naar de kerk te kunnen.
Ik begrijp hem wel hoor maar toch denk ik dat op je post blijven beter is.
Geytenbeekje

Martijn schreef: 18 jul 2024, 21:00 Een ontwikkeling waar ik wel voorstander van ben. Onlangs in een podcast hoorde ik B.J. Spruyt hier ook al over.
Ik zie er naar uit dat onze gemeente ook deze stap gaat zetten. Maar eerst maar eens veranderen van bijbelvertaling.
Waarom zou je het niet gewoon bij psalmen laten?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: 18 jul 2024, 21:31
Martijn schreef: 18 jul 2024, 21:00 Een ontwikkeling waar ik wel voorstander van ben. Onlangs in een podcast hoorde ik B.J. Spruyt hier ook al over.
Waarom zou je het niet gewoon bij psalmen laten?
Dat geeft, dunkt mij, ook de minste verwijdering van de andere reformatorische kerken. We zien nu hoe de oude Gereformeerde Bond (en veel Chr. Geref. Kerken) meer en meer vervreemd van de afgescheiden kerken.
Daarom lijkt het me beter samenbindend te zijn, en niet de randen op te zoeken.
Het is overigens wel leerzaam om eens na te speuren wat er in het verleden over is gezegd. Neem De Waarheidsvriend, Gereformeerd Weekblad, of De Wekker. Uit de historie is veel te leren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het idee van heel wat mensen is, dat zingen uit Weerklank of een andere bundel met gezangen en liederen, niets te maken heeft met verschuivingen in de prediking.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ararat

Bericht door Ararat »

huisman schreef: 18 jul 2024, 21:16
Ararat schreef: 18 jul 2024, 20:48

Zijn er binnen de HHK afspraken op synode niveau over zingen van gezangen en gebruik Bijbelvertaling?
ds. P. D. van den Boogaard schreef: Na 2004 zijn zulke besluiten [het toestaan van diverse vertalingen en berijmingen, A.] niet meer genomen. Dat betekent enerzijds dat op oude besluiten niet is teruggekomen en anderzijds dat er geen nieuwe psalmberijmingen en liedbundels formeel door de generale synode besproken en toegestaan zijn voor gebruik in de kerk. Het gebruik van de Herziene Statenvertaling is wel besproken door de generale synode en vervolgens ontraden om te gebruiken.
(...)
Zover mij bekend wordt in alle gemeenten binnen de Hersteld Hervormde Kerk de psalmberijming van 1773 gebruikt. Uiteindelijk is de keuze van het gebruik van een (door de generale synode toegestane) psalmberijming, Bijbelvertaling en liedbundel een verantwoordelijkheid van een lokale kerkenraad.
Bron: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... erkenraad/
Plaats reactie