En is de aanname dan zomaar dat het hun bekering en geloof "waar" is?Herman schreef: ↑17 jul 2024, 18:33Laten we niet vergeten dat er een belangrijke categorie mensen is, die hun bekering en geloof in dit soort preken verklaard horen tot stichting van henzelf en opbouw van de gemeente Gods. Dat dit ook mensen zijn die om deze legitieme reden een voorbeeld voor anderen zijn. In combinatie met trouw aan de opkomst naar de gemeente en een redelijke strikte naleving van regels en gebruiken en we hebben een argumentatie die wat dichter bij de werkelijkheid zit, dan alleen de 'sfeer'.Maanenschijn schreef: ↑17 jul 2024, 11:14 Wat is mijn punt: bij de laatst genoemde predikant waren er veel bezoekers van naburige O-GG-iN kerken. Omdat het bekende klanken zijn, omdat de sfeer verklaarbaar en herkenbaar is. En ik vraag mij af: is dat bij de 'populaire' predikanten binnen de GG ook niet zo?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Waarom zou het bij hen niet waar zijn en bij de andere groep wel?Wim Anker schreef: ↑17 jul 2024, 19:07En is de aanname dan zomaar dat het hun bekering en geloof "waar" is?Herman schreef: ↑17 jul 2024, 18:33Laten we niet vergeten dat er een belangrijke categorie mensen is, die hun bekering en geloof in dit soort preken verklaard horen tot stichting van henzelf en opbouw van de gemeente Gods. Dat dit ook mensen zijn die om deze legitieme reden een voorbeeld voor anderen zijn. In combinatie met trouw aan de opkomst naar de gemeente en een redelijke strikte naleving van regels en gebruiken en we hebben een argumentatie die wat dichter bij de werkelijkheid zit, dan alleen de 'sfeer'.Maanenschijn schreef: ↑17 jul 2024, 11:14 Wat is mijn punt: bij de laatst genoemde predikant waren er veel bezoekers van naburige O-GG-iN kerken. Omdat het bekende klanken zijn, omdat de sfeer verklaarbaar en herkenbaar is. En ik vraag mij af: is dat bij de 'populaire' predikanten binnen de GG ook niet zo?
Wat bedoel je met deze vraag je bereiken? Ik heb daar namelijk geen oordeel over gegeven. Maar wel dat een verschil bestaat tussen geoefende christenen en mensen om hun heen die dat geloof proberen na te streven.Wim Anker schreef: ↑17 jul 2024, 19:07En is de aanname dan zomaar dat het hun bekering en geloof "waar" is?Herman schreef: ↑17 jul 2024, 18:33Laten we niet vergeten dat er een belangrijke categorie mensen is, die hun bekering en geloof in dit soort preken verklaard horen tot stichting van henzelf en opbouw van de gemeente Gods. Dat dit ook mensen zijn die om deze legitieme reden een voorbeeld voor anderen zijn. In combinatie met trouw aan de opkomst naar de gemeente en een redelijke strikte naleving van regels en gebruiken en we hebben een argumentatie die wat dichter bij de werkelijkheid zit, dan alleen de 'sfeer'.Maanenschijn schreef: ↑17 jul 2024, 11:14 Wat is mijn punt: bij de laatst genoemde predikant waren er veel bezoekers van naburige O-GG-iN kerken. Omdat het bekende klanken zijn, omdat de sfeer verklaarbaar en herkenbaar is. En ik vraag mij af: is dat bij de 'populaire' predikanten binnen de GG ook niet zo?
Precies. De volheid van kerken zegt niet veel (behalve dan dat kerken voller zitten naarmate het meer "naar de mens is").GerefGemeente-lid schreef: ↑17 jul 2024, 19:22Waarom zou het bij hen niet waar zijn en bij de andere groep wel?Wim Anker schreef: ↑17 jul 2024, 19:07En is de aanname dan zomaar dat het hun bekering en geloof "waar" is?Herman schreef: ↑17 jul 2024, 18:33Laten we niet vergeten dat er een belangrijke categorie mensen is, die hun bekering en geloof in dit soort preken verklaard horen tot stichting van henzelf en opbouw van de gemeente Gods. Dat dit ook mensen zijn die om deze legitieme reden een voorbeeld voor anderen zijn. In combinatie met trouw aan de opkomst naar de gemeente en een redelijke strikte naleving van regels en gebruiken en we hebben een argumentatie die wat dichter bij de werkelijkheid zit, dan alleen de 'sfeer'.Maanenschijn schreef: ↑17 jul 2024, 11:14 Wat is mijn punt: bij de laatst genoemde predikant waren er veel bezoekers van naburige O-GG-iN kerken. Omdat het bekende klanken zijn, omdat de sfeer verklaarbaar en herkenbaar is. En ik vraag mij af: is dat bij de 'populaire' predikanten binnen de GG ook niet zo?
-
- Verbannen
Welnee. De opkomst in weekdiensten is vooral plaatsgebonden. Hier is de opkomst mager, maar een dorp verderop komen er doordeweeks hele gezinnen met jonge kinderen naar de kerk.
Nou... "Tot stichting van henzelf en de gemeente Gods". Dat is wel een (waarde)oordeel. En deze stelling zou je uit het woord moeten bewijzen dat de prediking bijbels is. Het doel van de vraag is om inzicht te geven dat waarheid niet af te leiden is uit allerlei meta kenmerken (zoals vol of leeg) maar uit het Woord.Herman schreef: ↑17 jul 2024, 19:31Wat bedoel je met deze vraag je bereiken? Ik heb daar namelijk geen oordeel over gegeven. Maar wel dat een verschil bestaat tussen geoefende christenen en mensen om hun heen die dat geloof proberen na te streven.Wim Anker schreef: ↑17 jul 2024, 19:07En is de aanname dan zomaar dat het hun bekering en geloof "waar" is?Herman schreef: ↑17 jul 2024, 18:33Laten we niet vergeten dat er een belangrijke categorie mensen is, die hun bekering en geloof in dit soort preken verklaard horen tot stichting van henzelf en opbouw van de gemeente Gods. Dat dit ook mensen zijn die om deze legitieme reden een voorbeeld voor anderen zijn. In combinatie met trouw aan de opkomst naar de gemeente en een redelijke strikte naleving van regels en gebruiken en we hebben een argumentatie die wat dichter bij de werkelijkheid zit, dan alleen de 'sfeer'.Maanenschijn schreef: ↑17 jul 2024, 11:14 Wat is mijn punt: bij de laatst genoemde predikant waren er veel bezoekers van naburige O-GG-iN kerken. Omdat het bekende klanken zijn, omdat de sfeer verklaarbaar en herkenbaar is. En ik vraag mij af: is dat bij de 'populaire' predikanten binnen de GG ook niet zo?
Mijn beeld is anders. Opkomst (heel) hoog bij de usual suspects, anders mager of gewoon bijna leeg.GerefGemeente-lid schreef: ↑17 jul 2024, 19:59 Welnee. De opkomst in weekdiensten is vooral plaatsgebonden. Hier is de opkomst mager, maar een dorp verderop komen er doordeweeks hele gezinnen met jonge kinderen naar de kerk.
Dat klopt niet helemaal. Als er bij ons een dominee komt, is er soms veel volk uit de GGiN, dan is het redelijk vol. Bij andere dominees een stuk stiller.GerefGemeente-lid schreef: ↑17 jul 2024, 19:59 Welnee. De opkomst in weekdiensten is vooral plaatsgebonden. Hier is de opkomst mager, maar een dorp verderop komen er doordeweeks hele gezinnen met jonge kinderen naar de kerk.
Het zal volgens sommigen vast te gezelschapsachtig zijn, maar een mens moet* zich absoluut doodwerken, anders is er geen plaats voor een volkomen Christus. Dus ik geloof dat beide moet klinken: het bevel om te geloven, gepaard gaande met de oproep om te bidden of de Heere wil geven wat Hij beveelt.
*En dan dat moeten niet als voorwaarde, maar als weg waarlangs. Geldt overigens ook bij de oproep om te geloven. Zelfs dat is de voorwaarde niet. En ook daarbij zul je merken dat het absoluut niet "gaat". Maar dat is heilzaam!
Is dat zo? Lijkt me een veeg teken.
Alle predikanten worden daar uitgenodigd.Konijntje schreef: ↑17 jul 2024, 10:24Wat bedoel je met open toelatingsbeleid? Een beleid waarin alle predikanten binnen het kerkverband welkom zijn? Of dat iedereen welkom is in de kerk om te luisteren?BSH schreef: ↑17 jul 2024, 09:56 Toch even een kort berichtje.
Mijn neef kerkte enige tijd in een vacante GerGem met open toelatingsbeleid. Zo'n gemeente wordt breder. Van rechts krijgt men zorgen. Daar gaat men corrigeren in de prediking. En de één erger zich daaraan. De ander geniet van de afwisseling van wit een grof volkoren en alles wat daartussen zit.
Er heerst daar eenheid, maar geen eenvormigheid. En dat vind ik mooi.
Beide zaken zouden toch volkomen normaal moeten zijn.
-
- Verbannen
Je vergeet de woorden 'elk jaar actief'. Soms hoor je wel eens dat predikanten worden uitgenodigd, maar dan blijkt achteraf dat de laatste keer 3 jaar geleden was, bijvoorbeeld.BSH schreef: ↑17 jul 2024, 21:02Alle predikanten worden daar uitgenodigd.Konijntje schreef: ↑17 jul 2024, 10:24Wat bedoel je met open toelatingsbeleid? Een beleid waarin alle predikanten binnen het kerkverband welkom zijn? Of dat iedereen welkom is in de kerk om te luisteren?BSH schreef: ↑17 jul 2024, 09:56 Toch even een kort berichtje.
Mijn neef kerkte enige tijd in een vacante GerGem met open toelatingsbeleid. Zo'n gemeente wordt breder. Van rechts krijgt men zorgen. Daar gaat men corrigeren in de prediking. En de één erger zich daaraan. De ander geniet van de afwisseling van wit een grof volkoren en alles wat daartussen zit.
Er heerst daar eenheid, maar geen eenvormigheid. En dat vind ik mooi.
Beide zaken zouden toch volkomen normaal moeten zijn.
Ik vind dat een positieve formulering. En die is zeker wel te onderbouwen vanuit het woord. Want waar het woord recht gepredikt wordt, daar werkt de Geest en groeit het geloof. Ik vind dat positieve onderdelen van een goede opkomst bij een bepaald soort kerkdiensten en ik wil bij dat positieve ook graag de vinger leggen.Wim Anker schreef: ↑17 jul 2024, 20:00 Nou... "Tot stichting van henzelf en de gemeente Gods". Dat is wel een (waarde)oordeel. En deze stelling zou je uit het woord moeten bewijzen dat de prediking bijbels is. Het doel van de vraag is om inzicht te geven dat waarheid niet af te leiden is uit allerlei meta kenmerken (zoals vol of leeg) maar uit het Woord.
Dat is een heel andere manier dan zeggen 'de preek is rechtzinnig' dus het zit allemaal wel snor. "Ja, er kwamen verder geen mensen op af, maar het was wel rechtzinnig hoor". Hoe kan je daar dan wel van bewijzen vanuit het Woord dat het klopt?
- Maanenschijn
Over deze zin is een hele theologische boom op te zetten.Job schreef: Het zal volgens sommigen vast te gezelschapsachtig zijn, maar een mens moet* zich absoluut doodwerken, anders is er geen plaats voor een volkomen Christus.
Christus maakt voor Zichzelf plaats. Bij de één via een weg van een poging in eigen werk, bij de ander allengskens of middelijk.
‘Doodwerken’ is inderdaad gelzelschapstheologie, niet per definitie onjuist, maar wel onjuist als je het voorwaardelijk stelt en preekt. Ik durf de stelling aan dat het dan dodelijk voor het geestelijk leven en opwas in genade.
Maar ik herkauw nog wat op de zin van Herman, die hier ook mee te maken heeft.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
O, o. Doe dit nou niet. God is zo oneindig veel groter dan wij kunnen bedenken. Zijn werk ís niet in hokjes te stoppen en gaat zo vaak niet zoals wij mensen denken! Ik weet wel, er zijn kruispunten enzo, en de Bijbel geeft heus wel wat gemene delers, maar maak het nou niet te specifiek!Job schreef: ↑17 jul 2024, 20:47
Het zal volgens sommigen vast te gezelschapsachtig zijn, maar een mens moet* zich absoluut doodwerken, anders is er geen plaats voor een volkomen Christus. Dus ik geloof dat beide moet klinken: het bevel om te geloven, gepaard gaande met de oproep om te bidden of de Heere wil geven wat Hij beveelt.
*En dan dat moeten niet als voorwaarde, maar als weg waarlangs. Geldt overigens ook bij de oproep om te geloven. Zelfs dat is de voorwaarde niet. En ook daarbij zul je merken dat het absoluut niet "gaat". Maar dat is heilzaam!
Om het ontopic te houden: dat is mijn grootste ergernis aan preken van sommige (!) GG-predikanten: ze denken dat ze tot op de details kunnen voorschrijven hoe God werkt. Mensen worden daardoor soms zo in het duister gehouden...
-
- Verbannen
Goede post. Eens.Herman schreef: ↑17 jul 2024, 21:43Ik vind dat een positieve formulering. En die is zeker wel te onderbouwen vanuit het woord. Want waar het woord recht gepredikt wordt, daar werkt de Geest en groeit het geloof. Ik vind dat positieve onderdelen van een goede opkomst bij een bepaald soort kerkdiensten en ik wil bij dat positieve ook graag de vinger leggen.Wim Anker schreef: ↑17 jul 2024, 20:00 Nou... "Tot stichting van henzelf en de gemeente Gods". Dat is wel een (waarde)oordeel. En deze stelling zou je uit het woord moeten bewijzen dat de prediking bijbels is. Het doel van de vraag is om inzicht te geven dat waarheid niet af te leiden is uit allerlei meta kenmerken (zoals vol of leeg) maar uit het Woord.
Dat is een heel andere manier dan zeggen 'de preek is rechtzinnig' dus het zit allemaal wel snor. "Ja, er kwamen verder geen mensen op af, maar het was wel rechtzinnig hoor". Hoe kan je daar dan wel van bewijzen vanuit het Woord dat het klopt?
De doordeweeks vaak drukbezochte prediking die @Ad Anker duidt als "de oude beproefde waarheid (...) zonder dat je er iets mee hoeft (buig je knieën en smeek de Heere...)" is vaak wel tot zegen geweest. Je hoort vaak dat juist in die doordeweekse diensten er veel beslag is onder de prediking en dat die prediking vaak meer zegen oplevert dan op zondag, omdat predikanten dan meer honger naar het Woord ervaren en er ook meer afname is van het Woord.
Ik ben wel benieuwd hoe men hier op het forum daar tegenaan kijkt.