Gereformeerde Gemeenten

Posthoorn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 17 jul 2024, 12:20
Posthoorn schreef: 17 jul 2024, 11:30
DDD schreef: 17 jul 2024, 11:22 Ik zeg niet dat zij niet kunnen onderscheiden, dat gebeurt juist volop, maar dat gebeurt niet op de juiste criteria.
Dat zeg je wel:
DDD schreef: Dat gaat vaak om mensen zonder veel onderscheidingsvermogen en met weinig emotionele stabiliteit.
Onderscheidingsvermogen is onderscheiden waar het op aankomt. Als iemand verschil kan maken tussen een grijze stropdas en een zwarte stropdas, is dat onvoldoende om te spreken over onderscheidingsvermogen.
Ja, natuurlijk Maar dat snapte Inwoner, die op jou reageerde, ook wel. Daarom was zijn reactie adequaat en jouw tegenreactie was dat niet.
DDD

Bericht door DDD »

Of wij hebben daar een andere visie op. Dat kan natuurlijk ook, en mijns inziens is dat aan de orde.

Er is deels sprake van inhoudelijke verschillen en ik ontken verder niet dat die mede bepalend zijn voor voorkeuren en discussies. Maar ik vind dat Inwoner ze op dit forum onnodig opblaast.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Inwoner schreef: 17 jul 2024, 12:26
Mannetje schreef: 17 jul 2024, 12:05 O juist, ds. W. Harinck is weer in een hokje gestopt.

Heb je geen groot hokje voor nodig, trouwens ;)
Ik dacht een aantal keer duidelijk gemaakt te hebben dat ik geen predikanten in hokjes wil stoppen.
Ik constateer slechts dat er weinig eenheid is binnen de gereformeerde gemeenten.
Dat deed jij ook niet, iemand anders noemde deze naam.
- Niet meer zo actief -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 17 jul 2024, 12:11
Ad Anker schreef: 17 jul 2024, 12:03 Dit is natuurlijk onzin, GGlid. Je omzeilt wel handig de inhoud.
Welnee. Jouw bewering is onzin. Daarom gaf ik deze reactie.
In rechtse gemeenten zijn vaker weekdiensten. Bepaalde rechtse dominees trekken veel volk, bepaalde middenpredikanten of links (als ze al voorgaan in een weekdienst) daarvan staan vaak voor een vrij lege kerk. Dat is mijn ervaring op ons mooie eiland. Dat zegt natuurlijk niet zoveel over hoe het in den lande is.

Feit is wel dat én de verschillen marginaal zijn én dat ze door een smaldeel worden verheven tot een eeuwigheidsonderscheid.

En dat we dit eindeloos kunnen bespreken, bevestigen en ontkennen (en tot op zeker hoogte terecht, dwalingen moeten aangewezen en bestreden worden) maar dat het in de eeuwigheid volmaakt opgelost zal zijn omdat Gods linkse en rechtse dienaars daar eensgezind de lofzang zullen zingen Gode en het Lam.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik wilde haast een verboden woord typen. Maar spijker op de kop!
- Niet meer zo actief -
Mistig

Bericht door Mistig »

Inwoner schreef: 17 jul 2024, 10:52 Dat is subjectief. Kun jij dan uitleggen waarom talloze mensen wel de (week-)diensten van ds Van Boven, ds Verschuure en ds Huijser bezoeken, maar weinig ophebben met de overige door mij genoemde predikanten. Je kunt dat wegzetten als onzin, maar kunnen die mensen dan niet luisteren? En 'die mensen' betreft niet zomaar een clubje, maar zijn een niet te onderschatten onderdeel van de schare van de ger gem. Het is realiteit en dat kun je niet afdoen met 'verschillen in de marge'.
Tijdens de weekdiensten van Ds. Verschuure in zijn Capelse tijd zaten er meer mensen van buiten het eigen kerkverband, dan van de GG. En wat wel GG was kwam vaak overal vandaan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 17 jul 2024, 12:54
Ad Anker schreef: 17 jul 2024, 12:03 Dit is natuurlijk onzin, GGlid. Je omzeilt wel handig de inhoud.
In rechtse gemeenten zijn vaker weekdiensten. Bepaalde rechtse dominees trekken veel volk, bepaalde middenpredikanten of links (als ze al voorgaan in een weekdienst) daarvan staan vaak voor een vrij lege kerk. Dat is mijn ervaring op ons mooie eiland. Dat zegt natuurlijk niet zoveel over hoe het in den lande is.

Feit is wel dat én de verschillen marginaal zijn én dat ze door een smaldeel worden verheven tot een eeuwigheidsonderscheid.

En dat we dit eindeloos kunnen bespreken, bevestigen en ontkennen (en tot op zeker hoogte terecht, dwalingen moeten aangewezen en bestreden worden) maar dat het in de eeuwigheid volmaakt opgelost zal zijn omdat Gods linkse en rechtse dienaars daar eensgezind de lofzang zullen zingen Gode en het Lam.
Juist ja, al mis ik in je laatste zin nog een conclusie. Volgens mij is de zin niet helemaal af.

Eens verder hoor.

Al maakt het hier niet uit wie er in een weekdienst voorgaat. De kerk blijft hoe dan ook half leeg.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 17 jul 2024, 13:14 Juist ja, al mis ik in je laatste zin nog een conclusie. Volgens mij is de zin niet helemaal af.

Eens verder hoor.

Al maakt het hier niet uit wie er in een weekdienst voorgaat. De kerk blijft hoe dan ook half leeg.
Half leeg is hetzelfde als half vol dus dat vind ik nog best een goede opkomst, bij ons ben ik al blij als er een kwart zit. Dat is dan wel 90% eigen gemeente, nauwelijks gasten. Tenzij er een GG dominee voorgaat. dan hebben we nogal wat bezoekers uit De Valk en Kootwijkerbroek maar dat is ook niet zo vreemd natuurlijk. Dan zit de kerk ruim halfvol.
Bobber

Bericht door Bobber »

GerefGemeente-lid schreef: 17 jul 2024, 13:14
Ad Anker schreef: 17 jul 2024, 12:54

Juist ja, al mis ik in je laatste zin nog een conclusie. Volgens mij is de zin niet helemaal af.

Eens verder hoor.

Oostkapelle zie ik 700 mensen staan. Als er op zondag 500 zijn dan zijn er door de week 250. Dat is een mooi aantal.
HHR

Bericht door HHR »

Inwoner schreef: 17 jul 2024, 12:26
Ik constateer slechts dat er weinig eenheid is binnen de gereformeerde gemeenten.
Opzich klopt die conclusie wel.
Maar waar de discussie om gaat is of dat terecht is.
In het licht van verschillen binnen bv HHK, CGK of PKN Bond zijn de verschillen binnen de GG minimaal, terwijl deze kleine verschillen reden zijn om ze ontzettend op te blazen, en groter te maken dan ze zijn.

In andere kerkverbanden kan men beter omgaan met accenten en middelmatige verschillen.
Job

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: 17 jul 2024, 11:10
Inwoner schreef: 17 jul 2024, 10:52
Dat is subjectief. Kun jij dan uitleggen waarom talloze mensen wel de (week-)diensten van ds Van Boven, ds Verschuure en ds Huijser bezoeken, maar weinig ophebben met de overige door mij genoemde predikanten. Je kunt dat wegzetten als onzin, maar kunnen die mensen dan niet luisteren? En 'die mensen' betreft niet zomaar een clubje, maar zijn een niet te onderschatten onderdeel van de schare van de ger gem. Het is realiteit en dat kun je niet afdoen met 'verschillen in de marge'.
Die talloze (week)dienstbezoekers: is het niet dat in die weekdiensten het makkelijker is om de oude beproefde waarheid te beluisteren zonder dat je er iets mee hoeft (buig je knieën en smeek de Heere...), tegenover een actievere en appelerendere prediking waar het bekeert u (iets doen) en 'de Heere Jezus staat met geopende armen klaar om u, zondaar, te ontvangen' waar wél wat van je gevraagd wordt?
Ik snap wat je bedoelt, maar de vraag is dan eerst of aan de oproep tot knieën buigen en smeken geen gehoor wordt gegeven onder die eerste categorie luisteraars. Want dát is juist heel hard werken, omdat je er precies in de binnenkamer wel achter komt dat je er niets van terecht kunt brengen. Je zou er de knieën op kapot kruipen. "Wie klimt de berg des HEEREN op?" Lees ik goed dat je veronderstelt dat er met de oproep tot knieën buigen en smeken niets gedaan wordt? Dat luisteraars onder die preken wat zitten te genieten van het nietsdoen?

Tendiepste is geloofsovergave juist uitgewerkt zijn en je laten vallen, krachteloos, machteloos, in de handen van de HEERE. Als beide zaken in de prediking werkelijkheid worden, wordt het eerste hard werken en het tweede je werkeloos laten zaligen.
Nuance

Bericht door Nuance »

Job schreef: 17 jul 2024, 13:56
Dat is subjectief. Kun jij dan uitleggen waarom talloze mensen wel de (week-)diensten van ds Van Boven, ds Verschuure en ds Huijser bezoeken, maar weinig ophebben met de overige door mij genoemde predikanten. Je kunt dat wegzetten als onzin, maar kunnen die mensen dan niet luisteren? En 'die mensen' betreft niet zomaar een clubje, maar zijn een niet te onderschatten onderdeel van de schare van de ger gem. Het is realiteit en dat kun je niet afdoen met 'verschillen in de marge'.
Die talloze (week)dienstbezoekers: is het niet dat in die weekdiensten het makkelijker is om de oude beproefde waarheid te beluisteren zonder dat je er iets mee hoeft (buig je knieën en smeek de Heere...), tegenover een actievere en appelerendere prediking waar het bekeert u (iets doen) en 'de Heere Jezus staat met geopende armen klaar om u, zondaar, te ontvangen' waar wél wat van je gevraagd wordt?
Ik snap wat je bedoelt, maar de vraag is dan eerst of aan de oproep tot knieën buigen en smeken geen gehoor wordt gegeven onder die eerste categorie luisteraars. Want dát is juist heel hard werken, omdat je er precies in de binnenkamer wel achter komt dat je er niets van terecht kunt brengen. Je zou er de knieën op kapot kruipen. "Wie klimt de berg des HEEREN op?" Lees ik goed dat je veronderstelt dat er met de oproep tot knieën buigen en smeken niets gedaan wordt? Dat luisteraars onder die preken wat zitten te genieten van het nietsdoen?

Tendiepste is geloofsovergave juist uitgewerkt zijn en je laten vallen, krachteloos, machteloos, in de handen van de HEERE. Als beide zaken in de prediking werkelijkheid worden, wordt het eerste hard werken en het tweede je werkeloos laten zaligen.
Dan kan je als prediker toch beter de gemeente direct oproepen tot geloofsovergave ipv eerst de mensen te laten "werken"?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nuance schreef: 17 jul 2024, 14:04
Job schreef: 17 jul 2024, 13:56

Dan kan je als prediker toch beter de gemeente direct oproepen tot geloofsovergave ipv eerst de mensen te laten "werken"?
In Filippenzen 2: 12b staat: Werkt uws zelfs zaligheid met vrezen en beven.
Kanttekening 47 zegt: Dat is: benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.
Adagio

Bericht door Adagio »

Ad Anker schreef: 17 jul 2024, 11:10 Die talloze (week)dienstbezoekers: is het niet dat in die weekdiensten het makkelijker is om de oude beproefde waarheid te beluisteren zonder dat je er iets mee hoeft (buig je knieën en smeek de Heere...), tegenover een actievere en appelerendere prediking waar het bekeert u (iets doen) en 'de Heere Jezus staat met geopende armen klaar om u, zondaar, te ontvangen' waar wél wat van je gevraagd wordt?
Als preken dwars of lelijk zijn (d.w.z. mensen wakker zouden moeten schudden): niks mis mee. Maar inhoudelijk op deze post: in de Mozaiek gemeenten etc. wordt expliciet aangegeven wat je moet doen. En die gemeenten hebben niet echt te klagen over toeloop, dacht ik.
Oud en beproefd hebben bij mij een positieve connotatie.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 17 jul 2024, 11:14 Wat is mijn punt: bij de laatst genoemde predikant waren er veel bezoekers van naburige O-GG-iN kerken. Omdat het bekende klanken zijn, omdat de sfeer verklaarbaar en herkenbaar is. En ik vraag mij af: is dat bij de 'populaire' predikanten binnen de GG ook niet zo?
Laten we niet vergeten dat er een belangrijke categorie mensen is, die hun bekering en geloof in dit soort preken verklaard horen tot stichting van henzelf en opbouw van de gemeente Gods. Dat dit ook mensen zijn die om deze legitieme reden een voorbeeld voor anderen zijn. In combinatie met trouw aan de opkomst naar de gemeente en een redelijke strikte naleving van regels en gebruiken en we hebben een argumentatie die wat dichter bij de werkelijkheid zit, dan alleen de 'sfeer'.
Plaats reactie