Ik vind dit ene punt inderdaad een belangrijk verschil. Maar theoretisch hypercalvinisme kom je in de GG onder predikanten toch echt niet veel tegen. Baptistische neigingen zijn er veel meer. En dat lijkt er in de preken erg op. Maar goed. Weinig mensen krijgen er wat van als er op dat punt wat meer variatie in de prediking is, denk ik.Nuance schreef: ↑17 jul 2024, 11:16Oftewel Calvinisme vs Hypercalvisisme? Als dat je conclusie zou zijn kan je denk ik niet meer spreken van alleen maar accent verschillen.Ad Anker schreef: ↑17 jul 2024, 11:10Die talloze (week)dienstbezoekers: is het niet dat in die weekdiensten het makkelijker is om de oude beproefde waarheid te beluisteren zonder dat je er iets mee hoeft (buig je knieën en smeek de Heere...), tegenover een actievere en appelerendere prediking waar het bekeert u (iets doen) en 'de Heere Jezus staat met geopende armen klaar om u, zondaar, te ontvangen' waar wél wat van je gevraagd wordt?Inwoner schreef: ↑17 jul 2024, 10:52
Dat is subjectief. Kun jij dan uitleggen waarom talloze mensen wel de (week-)diensten van ds Van Boven, ds Verschuure en ds Huijser bezoeken, maar weinig ophebben met de overige door mij genoemde predikanten. Je kunt dat wegzetten als onzin, maar kunnen die mensen dan niet luisteren? En 'die mensen' betreft niet zomaar een clubje, maar zijn een niet te onderschatten onderdeel van de schare van de ger gem. Het is realiteit en dat kun je niet afdoen met 'verschillen in de marge'.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zeg niet dat zij niet kunnen onderscheiden, dat gebeurt juist volop, maar dat gebeurt niet op de juiste criteria.Inwoner schreef: ↑17 jul 2024, 11:20Dat wordt al wat objectiever., al is het wel behoorlijk generaliserend.Ad Anker schreef: ↑17 jul 2024, 11:10Die talloze (week)dienstbezoekers: is het niet dat in die weekdiensten het makkelijker is om de oude beproefde waarheid te beluisteren zonder dat je er iets mee hoeft (buig je knieën en smeek de Heere...), tegenover een actievere en appelerendere prediking waar het bekeert u (iets doen) en 'de Heere Jezus staat met geopende armen klaar om u, zondaar, te ontvangen' waar wél wat van je gevraagd wordt?Inwoner schreef: ↑17 jul 2024, 10:52
Dat is subjectief. Kun jij dan uitleggen waarom talloze mensen wel de (week-)diensten van ds Van Boven, ds Verschuure en ds Huijser bezoeken, maar weinig ophebben met de overige door mij genoemde predikanten. Je kunt dat wegzetten als onzin, maar kunnen die mensen dan niet luisteren? En 'die mensen' betreft niet zomaar een clubje, maar zijn een niet te onderschatten onderdeel van de schare van de ger gem. Het is realiteit en dat kun je niet afdoen met 'verschillen in de marge'.
Ik vind het veel te gemakkelijk om de oorzaak (alleen) bij de 'toehoorders' te leggen, alsof zij niet ter zake kundig zijn, te emotioneel etc.
Daarmee etiketeer je hen als een subgroep die niet bij machte te zijn om te onderscheiden. Je doet niet alleen die groep te kort, maar je onderschat ook hun aantal en invloed.
En nee, ik voel me niet geroepen om preken van genoemde predikanten verder uit te diepen. Ik constateer slechts.
-
- Verbannen
We zouden vanavond allemaal eens naar Opheusden kunnen gaan om te kijken of jouw stelling klopt.Ad Anker schreef: ↑17 jul 2024, 11:10Die talloze (week)dienstbezoekers: is het niet dat in die weekdiensten het makkelijker is om de oude beproefde waarheid te beluisteren zonder dat je er iets mee hoeft (buig je knieën en smeek de Heere...), tegenover een actievere en appelerendere prediking waar het bekeert u (iets doen) en 'de Heere Jezus staat met geopende armen klaar om u, zondaar, te ontvangen' waar wél wat van je gevraagd wordt?Inwoner schreef: ↑17 jul 2024, 10:52
- Maanenschijn
Want, wat kunnen we daar zien?GerefGemeente-lid schreef:We zouden vanavond allemaal eens naar Opheusden kunnen gaan om te kijken of jouw stelling klopt.Ad Anker schreef: ↑17 jul 2024, 11:10Die talloze (week)dienstbezoekers: is het niet dat in die weekdiensten het makkelijker is om de oude beproefde waarheid te beluisteren zonder dat je er iets mee hoeft (buig je knieën en smeek de Heere...), tegenover een actievere en appelerendere prediking waar het bekeert u (iets doen) en 'de Heere Jezus staat met geopende armen klaar om u, zondaar, te ontvangen' waar wél wat van je gevraagd wordt?Inwoner schreef: ↑17 jul 2024, 10:52
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Daar preekt ds. W. Harinck, zie ik. Ik denk dat GGlid bedoelt dat dit bijzonder is. Het feit dat hij dit hier inbrengt impliceert dat wel. (Ik ben niet zo op de hoogte, maar is deze predikant nooit beroepen aldaar?)
-
- Verbannen
Precies. Als de stelling van @Ad Anker klopt, zouden we dus een lege kerk moeten aantreffen.
En nee, hij is daar nog nooit beroepen. Ds. Harinck is sinds 1988 predikant en tussen 1970 en heden zijn er slechts enkele tientallen beroepen door Opheusden uitgebracht.
Dit is natuurlijk onzin, GGlid. Je omzeilt wel handig de inhoud.
O juist, ds. W. Harinck is weer in een hokje gestopt.
Heb je geen groot hokje voor nodig, trouwens
Heb je geen groot hokje voor nodig, trouwens

Laatst gewijzigd door Mannetje op 17 jul 2024, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niet meer zo actief -
Buiten dat, ds. Harinck is gewoon een midden-predikant in de GG die ook in de gehele breedte gewaardeerd wordt, dus gaat het argument van @GG-lid al helemaal niet op
-
-
- Verbannen
Onderscheidingsvermogen is onderscheiden waar het op aankomt. Als iemand verschil kan maken tussen een grijze stropdas en een zwarte stropdas, is dat onvoldoende om te spreken over onderscheidingsvermogen.
Dat is niet bijzonder. Opheusden is een voorbeeldgemeente als het gaat om dit onderwerp.
Ik dacht een aantal keer duidelijk gemaakt te hebben dat ik geen predikanten in hokjes wil stoppen.
Ik constateer slechts dat er weinig eenheid is binnen de gereformeerde gemeenten.