Je doet je naam wel eer aan. Maar goed, je hoeft het niet geloven. Helaas weet ik door schade en schande wel beter...Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:39GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:27Ik schreef al dat het ook aan de predikant kan liggen.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:13Ik vind het een zeer zwak argument als je op basis van preekroosters kan concluderen dat een predikant niet welkom is in een gemeente.GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:08 Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.
Hoe het in de classis Utrecht ligt weet ik niet, maar het heeft wel in de Saambinder gestaan dat ds. Al-Chalabi niet wil/kan voorgaan als er beelduitzending is. Dat is hier ook besproken.
maar goed, ieder zijn hobby
Maar als in Woerden en Zeist bijvoorbeeld wel alle (classis)predikanten kunnen voorgaan, moet jij me maar eens uitleggen waarom het daar wel kan en in andere gemeenten niet...
Blijkbaar hebben Zeist en Woerden dus een zeer actieve preekregelaar. En op welke gemeentes je verder doelt is voor mij volstrekt onduidelijk en vaag
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als ik je nog een tip mag meegeven: niet alle roddels die je hoort geloven aangaande dit onderwerpGerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:46Je doet je naam wel eer aan. Maar goed, je hoeft het niet geloven. Helaas weet ik door schade en schande wel beter...Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:39GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:27Ik schreef al dat het ook aan de predikant kan liggen.
Maar als in Woerden en Zeist bijvoorbeeld wel alle (classis)predikanten kunnen voorgaan, moet jij me maar eens uitleggen waarom het daar wel kan en in andere gemeenten niet...
Blijkbaar hebben Zeist en Woerden dus een zeer actieve preekregelaar. En op welke gemeentes je verder doelt is voor mij volstrekt onduidelijk en vaag

-
- Verbannen
Het punt is dat het geen roddels zijn. Integendeel.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:52Als ik je nog een tip mag meegeven: niet alle roddels die je hoort geloven aangaande dit onderwerpGerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:46Je doet je naam wel eer aan. Maar goed, je hoeft het niet geloven. Helaas weet ik door schade en schande wel beter...Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:39GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:27 Ik schreef al dat het ook aan de predikant kan liggen.
Blijkbaar hebben Zeist en Woerden dus een zeer actieve preekregelaar. En op welke gemeentes je verder doelt is voor mij volstrekt onduidelijk en vaag![]()
Jij noemt het bij elkaar willen brengen krampachtig. En dat is ook zo. Maar op elkaars kansels voorgaan is volgens mij niet hetzelfde als bij elkaar brengen. Waarom niet accepteren dat de verschillen er zijn (die acceptatie wordt nu steeds minder, lees bijvoorbeeld wat ds. Huijser er zaterdag over zei in het RD) en tóch bij elkaar voorgaan? Als dat lukt, dan ben je pas echt verlost van krampachtigheid.Inwoner schreef: ↑16 jul 2024, 16:15Binnen het geheel van de Gereformeerde gemeente is er geen sprake van eenheid. Willekeurig voorbeeld: Ds. G. Beens is volstrekt onvergelijkbaar qua boodschap/inhoud/prediking met ds. Baan. Dat is zo en dat zal zo blijven. Het is een utopie om te wensen dat ds Baan in Kootwijkerbroek voorgaat en ds Beens in Zuidwijk. Ik denk dat je het gegeven moet accepteren dat er verschillen zijn en blijven. Je kunt wel krampachtig proberen dit bij elkaar te brengen, maar dan zal er inhoudelijk aan (één van) beiden moeten veranderen. Dat zal niet gebeuren omdat beiden staan voor hun eigen boodschap en inhoud.GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:08 Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.
Hoe het in de classis Utrecht ligt weet ik niet, maar het heeft wel in de Saambinder gestaan dat ds. Al-Chalabi niet wil/kan voorgaan als er beelduitzending is. Dat is hier ook besproken.
Het is zelfs mogelijk dat de boodschap die zondagmorgen in de GG te X door dominee A wordt gebracht op zondagmiddag door dominee B wordt ontkracht.
We zullen moeten invoelen dat er mensen zijn die die verschillen horen en de één zich beter thuisvoelt bij ds. Beens en de ander bij ds. Baan.
Ik zie eerder delen van de GG samengaan met GGN en OGGN en andere delen van de GG met HHK en CGK als dat de 'flanken' bij elkaar zullen komen.
Eens, maar je suggereert hiermee wel dat er sprake is van predikanten die weigeren overal voor te gaan. Het kan ook aan het uitnodigingsbeleid van de kerkenraden liggen.Reiziger schreef: ↑16 jul 2024, 16:56Jij noemt het bij elkaar willen brengen krampachtig. En dat is ook zo. Maar op elkaars kansels voorgaan is volgens mij niet hetzelfde als bij elkaar brengen. Waarom niet accepteren dat de verschillen er zijn (die acceptatie wordt nu steeds minder, lees bijvoorbeeld wat ds. Huijser er zaterdag over zei in het RD) en tóch bij elkaar voorgaan? Als dat lukt, dan ben je pas echt verlost van krampachtigheid.Inwoner schreef: ↑16 jul 2024, 16:15Binnen het geheel van de Gereformeerde gemeente is er geen sprake van eenheid. Willekeurig voorbeeld: Ds. G. Beens is volstrekt onvergelijkbaar qua boodschap/inhoud/prediking met ds. Baan. Dat is zo en dat zal zo blijven. Het is een utopie om te wensen dat ds Baan in Kootwijkerbroek voorgaat en ds Beens in Zuidwijk. Ik denk dat je het gegeven moet accepteren dat er verschillen zijn en blijven. Je kunt wel krampachtig proberen dit bij elkaar te brengen, maar dan zal er inhoudelijk aan (één van) beiden moeten veranderen. Dat zal niet gebeuren omdat beiden staan voor hun eigen boodschap en inhoud.GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:08 Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.
Het is zelfs mogelijk dat de boodschap die zondagmorgen in de GG te X door dominee A wordt gebracht op zondagmiddag door dominee B wordt ontkracht.
We zullen moeten invoelen dat er mensen zijn die die verschillen horen en de één zich beter thuisvoelt bij ds. Beens en de ander bij ds. Baan.
Ik zie eerder delen van de GG samengaan met GGN en OGGN en andere delen van de GG met HHK en CGK als dat de 'flanken' bij elkaar zullen komen.
Al met al blijf ik erbij dat er geen sprake is van eenheid (en vooralsnog ook niet zal komen, hoe lang en breed we hier ook op dit forum denken te moeten discussiëren).
Dan zijn we het eensInwoner schreef: ↑16 jul 2024, 17:06
Eens, maar je suggereert hiermee wel dat er sprake is van predikanten die weigeren overal voor te gaan. Het kan ook aan het uitnodigingsbeleid van de kerkenraden liggen.
Al met al blijf ik erbij dat er geen sprake is van eenheid (en vooralsnog ook niet zal komen, hoe lang en breed we hier ook op dit forum denken te moeten discussiëren).

Voor voorgaan kun je ook lezen uitnodigen/laten voorgaan.
Ik kijk met belangstelling uit naar de gebeurtenissen in Gouda. Daar is de kerkenraad al in te delen in genoemde flanken. Dat is op zich mooi, dan vindt iedereen zich vertegenwoordigd.
Dan heb je (bij wijze van spreken) in de ochtend een leespreek van ds Zondag en in de middagdienst van ds Beens.
We hebben tot en met eind van het jaar allerlei categorieën dominees. Mooi.
Benieuwd met welke tweetallen de kerkenraad komt. Wat mij betreft blijven we nog een poos vacant, maar ik vrees van niet.
Eén eis zou ik wel willen stellen: geen docent meer. Want elke keer als er een begrafenis is, krijg je te horen dat de dominee eigenlijk niet kan. We hebben nu bijna 30 jaar halve dominees gehad, dat is wel even genoeg.
Dan heb je (bij wijze van spreken) in de ochtend een leespreek van ds Zondag en in de middagdienst van ds Beens.
We hebben tot en met eind van het jaar allerlei categorieën dominees. Mooi.
Benieuwd met welke tweetallen de kerkenraad komt. Wat mij betreft blijven we nog een poos vacant, maar ik vrees van niet.
Eén eis zou ik wel willen stellen: geen docent meer. Want elke keer als er een begrafenis is, krijg je te horen dat de dominee eigenlijk niet kan. We hebben nu bijna 30 jaar halve dominees gehad, dat is wel even genoeg.
Het eerste is een feit, deels gehoord vanuit gemeenten en deels is het een publiek geheim. Ds. Zondag komt namelijk als je hem uitnodigt.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:01Dat hij niet op het preekrooster staat bij de overige gemeentes in de classis Dordrecht, wil nog niet zeggen dat hij daar niet welkom is...Job schreef: ↑16 jul 2024, 15:52Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Over het consulentschap is het ook alleen maar speculeren, wie zegt dat er geen andere reden aan ten grondslag ligt?
Het tweede weet ik inderdaad niet. Toch is het wel wonderlijk dat in een gemeente Sliedrecht ds. Bakker uit Veen moest komen rijden voor consulenttaken terwijl er op zeven autosnelwegminuten een predikant zit die op zijn beurt weer vrij ver weg hulpconsulent is, namelijk in de classis Gouda.
-
Voor de duidelijkheid niet uitgenodigt is iets heel anders dan niet welkom. De meeste dominees komen als je hun uitnodigt en de afstand is behapbaar.Job schreef: ↑16 jul 2024, 17:45Het eerste is een feit, deels gehoord vanuit gemeenten en deels is het een publiek geheim. Ds. Zondag komt namelijk als je hem uitnodigt.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:01Dat hij niet op het preekrooster staat bij de overige gemeentes in de classis Dordrecht, wil nog niet zeggen dat hij daar niet welkom is...Job schreef: ↑16 jul 2024, 15:52Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Over het consulentschap is het ook alleen maar speculeren, wie zegt dat er geen andere reden aan ten grondslag ligt?
Het tweede weet ik inderdaad niet. Toch is het wel wonderlijk dat in een gemeente Sliedrecht ds. Bakker uit Veen moest komen rijden voor consulenttaken terwijl er op zeven autosnelwegminuten een predikant zit die op zijn beurt weer vrij ver weg hulpconsulent is, namelijk in de classis Gouda.
Ik ben het niet met Inwoner eens. De verschillen binnen de GG zijn in vergelijking met andere kerken helemaal niet zo groot. Kerkenraden moeten gastdominees er op aanspreken als ze inzake gevoelige kwesties heel nadrukkelijke uitspraken doen die andere dominees dan weer moeten corrigeren.
Het is helemaal niet nodig om overal een punt van te maken als gastpredikant. Als je als predikant niet het inzicht hebt wanneer je op andermans tenen staat, dan ben je ongeschikt voor je werk.
Ik zou menen dat ds. Baan prima een keer in Kootwijkerbroek kan preken en ds. Beens een keer in Rotterdam Zuidwijk. Het zijn toch geen aliens? Je geeft wat meer of wat minder psalmen op. Je maakt de preek wat langer of juist wat korter. Je oefent je tale kanaans een beetje of je probeert eens of het ook in normaal Nederlands kan. Het is voor iedereen goed om eens buiten zijn comfortzone te komen.
Het is niet zo moeilijk om van de broers en zussen te houden waar je het altijd goed mee kunt vinden. De uitdaging is, om ook van die broers en zussen te houden die niet helemaal normaal zijn naar jouw eigen maatstaven.
In die zin kan ik de lijn van GG-lid ook best volgen. Probeer eerst zelf maar eens het goede voorbeeld te geven. Niet door zo te nuanceren dat de waarheid in zoetsappigheid ten onder gaat, maar wel door soms de minste te zijn.
Het is helemaal niet nodig om overal een punt van te maken als gastpredikant. Als je als predikant niet het inzicht hebt wanneer je op andermans tenen staat, dan ben je ongeschikt voor je werk.
Ik zou menen dat ds. Baan prima een keer in Kootwijkerbroek kan preken en ds. Beens een keer in Rotterdam Zuidwijk. Het zijn toch geen aliens? Je geeft wat meer of wat minder psalmen op. Je maakt de preek wat langer of juist wat korter. Je oefent je tale kanaans een beetje of je probeert eens of het ook in normaal Nederlands kan. Het is voor iedereen goed om eens buiten zijn comfortzone te komen.
Het is niet zo moeilijk om van de broers en zussen te houden waar je het altijd goed mee kunt vinden. De uitdaging is, om ook van die broers en zussen te houden die niet helemaal normaal zijn naar jouw eigen maatstaven.
In die zin kan ik de lijn van GG-lid ook best volgen. Probeer eerst zelf maar eens het goede voorbeeld te geven. Niet door zo te nuanceren dat de waarheid in zoetsappigheid ten onder gaat, maar wel door soms de minste te zijn.
Dat jullie dat allemaal weten... (Hoe) wordt daar over gepraat?Job schreef: ↑16 jul 2024, 17:45Het eerste is een feit, deels gehoord vanuit gemeenten en deels is het een publiek geheim. Ds. Zondag komt namelijk als je hem uitnodigt.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:01Dat hij niet op het preekrooster staat bij de overige gemeentes in de classis Dordrecht, wil nog niet zeggen dat hij daar niet welkom is...Job schreef: ↑16 jul 2024, 15:52Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Dat is toch zo ingewikkeld niet. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ds. P. Mulder zondagmorgen en -avond in Wageningen preekt, en dan tussendoor naar Leiderdorp rijdt om daar een licht vervroegde middagdienst te verzorgen.
Daar verbaas ik mij dan een aantal minuten over en dan vergeet ik dat niet meer. Ik ben wel zo nieuwsgierig dat ik dan graag weet of de kerkenraad zo ingewikkeld doet dat de middag en avond niet omgedraaid mogen worden maar ook zo beleefd om dat soort dingen niet na te vragen.
Mensen die een goed geheugen hebben en dat ook bij andere dominees zien, die kunnen vast conclusies trekken over wie er wel en niet flexibel is.
Daar verbaas ik mij dan een aantal minuten over en dan vergeet ik dat niet meer. Ik ben wel zo nieuwsgierig dat ik dan graag weet of de kerkenraad zo ingewikkeld doet dat de middag en avond niet omgedraaid mogen worden maar ook zo beleefd om dat soort dingen niet na te vragen.
Mensen die een goed geheugen hebben en dat ook bij andere dominees zien, die kunnen vast conclusies trekken over wie er wel en niet flexibel is.
Ik neem dan maar aan dat je woonachtig bent in één van die plaatsen. Waarom zou je anders deze wetenschap hebben en ook nog onthouden.DDD schreef: ↑16 jul 2024, 19:09 Dat is toch zo ingewikkeld niet. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ds. P. Mulder zondagmorgen en -avond in Wageningen preekt, en dan tussendoor naar Leiderdorp rijdt om daar een licht vervroegde middagdienst te verzorgen.
Ik lees daarnaast ook dat sommige forumleden van alles weten over het wedervaren van predikanten en gemeenten aan de flanken van het koninkrijk der Nederlanden. Dat komt op mij over als ongezonde nieuwsgierigheid of als een even ongezonde hobby.
Maar allez, enigszins eufemistisch kun je ook zeggen: betrokken.
Mijn opa had daar enorm veel vermaak in. Al die dominees kende hij helemaal niet, maar hij vond het heerlijk om de kerktijdenpagina in de krant uit te pluizen. Als hij tien hervormde predikanten uit elkaar kon houden, had je t wel gehad. Maar je kon bij hem binnenstappen, en dan had hij nauwelijks gelegenheid om te begroeten. 'Moet je 's kijken, deze dominee preekt VIJF keer. Hij redt het net als ze niet teveel zingen, maar t wordt wel een krentenbol achter het stuur.'Ararat schreef: ↑16 jul 2024, 19:19Ik neem dan maar aan dat je woonachtig bent in één van die plaatsen. Waarom zou je anders deze wetenschap hebben en ook nog onthouden.DDD schreef: ↑16 jul 2024, 19:09 Dat is toch zo ingewikkeld niet. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ds. P. Mulder zondagmorgen en -avond in Wageningen preekt, en dan tussendoor naar Leiderdorp rijdt om daar een licht vervroegde middagdienst te verzorgen.
Er zullen er vast meer zijn die daar vermaak in hebben. En het kost nu wat minder tijd om uit te zoeken.
Je had een betrokken opaZita schreef: ↑16 jul 2024, 20:08Mijn opa had daar enorm veel vermaak in. Al die dominees kende hij helemaal niet, maar hij vond het heerlijk om de kerktijdenpagina in de krant uit te pluizen. Als hij tien hervormde predikanten uit elkaar kon houden, had je t wel gehad. Maar je kon bij hem binnenstappen, en dan had hij nauwelijks gelegenheid om te begroeten. 'Moet je 's kijken, deze dominee preekt VIJF keer. Hij redt het net als ze niet teveel zingen, maar t wordt wel een krentenbol achter het stuur.'Ararat schreef: ↑16 jul 2024, 19:19Ik neem dan maar aan dat je woonachtig bent in één van die plaatsen. Waarom zou je anders deze wetenschap hebben en ook nog onthouden.DDD schreef: ↑16 jul 2024, 19:09 Dat is toch zo ingewikkeld niet. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ds. P. Mulder zondagmorgen en -avond in Wageningen preekt, en dan tussendoor naar Leiderdorp rijdt om daar een licht vervroegde middagdienst te verzorgen.
Er zullen er vast meer zijn die daar vermaak in hebben. En het kost nu wat minder tijd om uit te zoeken.