Voorlopig eerst zorgen dat binnen de GG elke predikant in elke gemeente welkom is en wordt uitgenodigd.
Daarna kan er verder gekeken worden.
Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Tussen 2 haakjes:GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 15:38Mijn opmerkingen zijn niet onterecht. Ik meen in mijn gelijk te staan. Er is in de classis Utrecht (en andersom in de classis Dordrecht) gewoon kanselsluiting voor bepaalde predikanten of predikanten die uitnodigingen weigeren. Dit is gewoon aan te tonen. Het gaat hier om predikanten die al langere tijd dienen in gemeenten. En daar ageer ik tegen, naar beide kanten toe!Mistig schreef: ↑16 jul 2024, 13:15 Wat wel gewoon irritant is (en daar sloeg ik -te fel- op aan) is hoe je reageert op Erskinees met opmerkingen als "Ik ben niet overtuigd" en je opmerkingen over de Classis Utrecht. Die zijn gewoon onterecht. Juist aan de rechterkant wordt een enorm rookgordijn opgeworpen als het gaat om de wat linksere (en soms ook midden-)predikanten. En jouw verwijt wat je hier al vaker hebt geuit (naar aanleiding van het door jou uitgeplozen preekrooster in Bodegraven) klopt ook gewoon niet. Tot een enkel jaar geleden kwamen daar ook alle predikanten. Daar raak ik dan toch wat geïrriteerd van.
En dat is dus ook waar ik eveneens tegen ageer. Het ene afwijzen en het andere verheerlijken, is gewoon meten met twee maten. En dat geldt zowel voor de opvatting van ds. Huijser als voor die van de kerkenraad die preken leest van BhP-predikanten.
Beide kanten dan dus op!!!
Dat zal vast waar zijn, maar dat bewijst jou stelling natuurlijk helemaal nietGerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 15:50Ik weet natuurlijk niet of de predikant of de kerkenraad weigert, maar ik kan je zo een aantal voorbeelden noemen van (emeritus)predikanten die nog nooit in een (classis)gemeente zijn voorgegaan sinds de intrede in hun huidige gemeente.
Dat hij niet op het preekrooster staat bij de overige gemeentes in de classis Dordrecht, wil nog niet zeggen dat hij daar niet welkom is...Job schreef: ↑16 jul 2024, 15:52Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Ik verheerlijk niets. Ik geef alleen aan dat ik persoonlijk het één van een iets andere orde vind dan het ander. Een kerkenraad is wat mij betreft autonoom en een predikant niet. En dat is meer een principiële benadering dan een kerkrechtelijke (of hoe je dat noemt).GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 15:38Dank!Mijn opmerkingen zijn niet onterecht. Ik meen in mijn gelijk te staan. Er is in de classis Utrecht (en andersom in de classis Dordrecht) gewoon kanselsluiting voor bepaalde predikanten of predikanten die uitnodigingen weigeren. Dit is gewoon aan te tonen. Het gaat hier om predikanten die al langere tijd dienen in gemeenten. En daar ageer ik tegen, naar beide kanten toe!Mistig schreef: ↑16 jul 2024, 13:15 Wat wel gewoon irritant is (en daar sloeg ik -te fel- op aan) is hoe je reageert op Erskinees met opmerkingen als "Ik ben niet overtuigd" en je opmerkingen over de Classis Utrecht. Die zijn gewoon onterecht. Juist aan de rechterkant wordt een enorm rookgordijn opgeworpen als het gaat om de wat linksere (en soms ook midden-)predikanten. En jouw verwijt wat je hier al vaker hebt geuit (naar aanleiding van het door jou uitgeplozen preekrooster in Bodegraven) klopt ook gewoon niet. Tot een enkel jaar geleden kwamen daar ook alle predikanten. Daar raak ik dan toch wat geïrriteerd van.
En dat is dus ook waar ik eveneens tegen ageer. Het ene afwijzen en het andere verheerlijken, is gewoon meten met twee maten. En dat geldt zowel voor de opvatting van ds. Huijser als voor die van de kerkenraad die preken leest van BhP-predikanten.
Beide kanten dan dus op!!!
Jammer dat je inhoudelijk niet uitlegt waarom je het ene wel kunt verdedigen en het andere niet.
Ik vind het een zeer zwak argument als je op basis van preekroosters kan concluderen dat een predikant niet welkom is in een gemeente.GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:08 Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.
Hoe het in de classis Utrecht ligt weet ik niet, maar het heeft wel in de Saambinder gestaan dat ds. Al-Chalabi niet wil/kan voorgaan als er beelduitzending is. Dat is hier ook besproken.
Binnen het geheel van de Gereformeerde gemeente is er geen sprake van eenheid. Willekeurig voorbeeld: Ds. G. Beens is volstrekt onvergelijkbaar qua boodschap/inhoud/prediking met ds. Baan. Dat is zo en dat zal zo blijven. Het is een utopie om te wensen dat ds Baan in Kootwijkerbroek voorgaat en ds Beens in Zuidwijk. Ik denk dat je het gegeven moet accepteren dat er verschillen zijn en blijven. Je kunt wel krampachtig proberen dit bij elkaar te brengen, maar dan zal er inhoudelijk aan (één van) beiden moeten veranderen. Dat zal niet gebeuren omdat beiden staan voor hun eigen boodschap en inhoud.GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:08 Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.
Hoe het in de classis Utrecht ligt weet ik niet, maar het heeft wel in de Saambinder gestaan dat ds. Al-Chalabi niet wil/kan voorgaan als er beelduitzending is. Dat is hier ook besproken.
En als we scheuren, waar moeten de mensen die zich zowel met ds. Beens als ds. Baan verbonden voelen dan heen?
Ik schreef al dat het ook aan de predikant kan liggen.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:13Ik vind het een zeer zwak argument als je op basis van preekroosters kan concluderen dat een predikant niet welkom is in een gemeente.GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:08 Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.
maar goed, ieder zijn hobby
GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:27Ik schreef al dat het ook aan de predikant kan liggen.Nuance schreef: ↑16 jul 2024, 16:13Ik vind het een zeer zwak argument als je op basis van preekroosters kan concluderen dat een predikant niet welkom is in een gemeente.GerefGemeente-lid schreef: ↑16 jul 2024, 16:08 Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.
maar goed, ieder zijn hobby
Maar als in Woerden en Zeist bijvoorbeeld wel alle (classis)predikanten kunnen voorgaan, moet jij me maar eens uitleggen waarom het daar wel kan en in andere gemeenten niet...