Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef: 16 jul 2024, 15:40
GerefGemeente-lid schreef: 16 jul 2024, 15:38 Beide kanten dan dus op!!!
En wat wil je beide kanten op? Ruimte, of restrictie?
Voorlopig eerst zorgen dat binnen de GG elke predikant in elke gemeente welkom is en wordt uitgenodigd.

Daarna kan er verder gekeken worden.
Job

Bericht door Job »

Nuance schreef: 16 jul 2024, 15:46
Ik heb nog steeds green bewijzen gezien dat er gemeenten zijn die predikanten uitsluiten en andersom.
Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Ararat

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 16 jul 2024, 15:38
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15 Wat wel gewoon irritant is (en daar sloeg ik -te fel- op aan) is hoe je reageert op Erskinees met opmerkingen als "Ik ben niet overtuigd" en je opmerkingen over de Classis Utrecht. Die zijn gewoon onterecht. Juist aan de rechterkant wordt een enorm rookgordijn opgeworpen als het gaat om de wat linksere (en soms ook midden-)predikanten. En jouw verwijt wat je hier al vaker hebt geuit (naar aanleiding van het door jou uitgeplozen preekrooster in Bodegraven) klopt ook gewoon niet. Tot een enkel jaar geleden kwamen daar ook alle predikanten. Daar raak ik dan toch wat geïrriteerd van.
Mijn opmerkingen zijn niet onterecht. Ik meen in mijn gelijk te staan. Er is in de classis Utrecht (en andersom in de classis Dordrecht) gewoon kanselsluiting voor bepaalde predikanten of predikanten die uitnodigingen weigeren. Dit is gewoon aan te tonen. Het gaat hier om predikanten die al langere tijd dienen in gemeenten. En daar ageer ik tegen, naar beide kanten toe!
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15 Hoewel ik het één toch beter kan verdedigen dan het ander, maar daar heb ik al wat over geschreven.
En dat is dus ook waar ik eveneens tegen ageer. Het ene afwijzen en het andere verheerlijken, is gewoon meten met twee maten. En dat geldt zowel voor de opvatting van ds. Huijser als voor die van de kerkenraad die preken leest van BhP-predikanten.
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15Waarbij ik dan wel opmerk dat ik hoop dat we elkaar wel wat ruimte gunnen voor de verschillen die er kunnen zijn. Dat is heel gezond namelijk.
Beide kanten dan dus op!!!
Tussen 2 haakjes:
(in al je ageren tegen vergeet je zomaar de excuses van Mistig mee te quoten en ga je daar dus ook niet op in. Ik vind het zelf meestal best wel sterk als mensen dit doen. Ik zou het zelf dan ook een mooi een mooi gebaar vinden om dat niet te negeren.)
Nuance

Bericht door Nuance »

GerefGemeente-lid schreef: 16 jul 2024, 15:50
Nuance schreef: 16 jul 2024, 15:46 Ik heb nog steeds geen bewijzen gezien dat er gemeenten zijn die predikanten uitsluiten en andersom.
Ik weet natuurlijk niet of de predikant of de kerkenraad weigert, maar ik kan je zo een aantal voorbeelden noemen van (emeritus)predikanten die nog nooit in een (classis)gemeente zijn voorgegaan sinds de intrede in hun huidige gemeente.
Dat zal vast waar zijn, maar dat bewijst jou stelling natuurlijk helemaal niet
Nuance

Bericht door Nuance »

Job schreef: 16 jul 2024, 15:52
Nuance schreef: 16 jul 2024, 15:46
Ik heb nog steeds green bewijzen gezien dat er gemeenten zijn die predikanten uitsluiten en andersom.
Nou Nuance, zie de consulentschappen en preekbeurten van ds. Zondag en je hebt daar al bewijs nummer 1. Met het wegvallen van Hardinxveld als lege kansel strakjes is dan alleen Eindhoven nog voor hem geopend binnen de eigen classis zoals GGL terecht benoemde. Ik vind dat niet uit te leggen.
Dat hij niet op het preekrooster staat bij de overige gemeentes in de classis Dordrecht, wil nog niet zeggen dat hij daar niet welkom is...

Over het consulentschap is het ook alleen maar speculeren, wie zegt dat er geen andere reden aan ten grondslag ligt?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.

Hoe het in de classis Utrecht ligt weet ik niet, maar het heeft wel in de Saambinder gestaan dat ds. Al-Chalabi niet wil/kan voorgaan als er beelduitzending is. Dat is hier ook besproken.
En verder gaan ook ds. Mouw, ds. Pater, ds. Vreugdenhil en ds. De Wit allevier niet in alle vacante gemeenten voor; en ds. Harinck en ds. Visscher wel. Ik vind dat een kwalijke zaak.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 16 jul 2024, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 16 jul 2024, 15:38
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15Ik had dat niet mogen zeggen. Dat was inderdaad erg onaardig. Excuses hiervoor!
Dank!
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15 Wat wel gewoon irritant is (en daar sloeg ik -te fel- op aan) is hoe je reageert op Erskinees met opmerkingen als "Ik ben niet overtuigd" en je opmerkingen over de Classis Utrecht. Die zijn gewoon onterecht. Juist aan de rechterkant wordt een enorm rookgordijn opgeworpen als het gaat om de wat linksere (en soms ook midden-)predikanten. En jouw verwijt wat je hier al vaker hebt geuit (naar aanleiding van het door jou uitgeplozen preekrooster in Bodegraven) klopt ook gewoon niet. Tot een enkel jaar geleden kwamen daar ook alle predikanten. Daar raak ik dan toch wat geïrriteerd van.
Mijn opmerkingen zijn niet onterecht. Ik meen in mijn gelijk te staan. Er is in de classis Utrecht (en andersom in de classis Dordrecht) gewoon kanselsluiting voor bepaalde predikanten of predikanten die uitnodigingen weigeren. Dit is gewoon aan te tonen. Het gaat hier om predikanten die al langere tijd dienen in gemeenten. En daar ageer ik tegen, naar beide kanten toe!
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15 Hoewel ik het één toch beter kan verdedigen dan het ander, maar daar heb ik al wat over geschreven.
En dat is dus ook waar ik eveneens tegen ageer. Het ene afwijzen en het andere verheerlijken, is gewoon meten met twee maten. En dat geldt zowel voor de opvatting van ds. Huijser als voor die van de kerkenraad die preken leest van BhP-predikanten.
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15Waarbij ik dan wel opmerk dat ik hoop dat we elkaar wel wat ruimte gunnen voor de verschillen die er kunnen zijn. Dat is heel gezond namelijk.
Beide kanten dan dus op!!!

Jammer dat je inhoudelijk niet uitlegt waarom je het ene wel kunt verdedigen en het andere niet.
Ik verheerlijk niets. Ik geef alleen aan dat ik persoonlijk het één van een iets andere orde vind dan het ander. Een kerkenraad is wat mij betreft autonoom en een predikant niet. En dat is meer een principiële benadering dan een kerkrechtelijke (of hoe je dat noemt).

Nogmaals, juist ikzelf maakte de vergelijking tussen het één en het ander. Het is in beide gevallen kerkelijke ongehoorzaamheid. En daar vind ik (in het algemeen) wat van.
Maar je kan mij niet verwijten dat ik voor het besluit van desbetreffende kerkenraad wat meer sympathie kan opbrengen. Het sluit namelijk meer aan bij mijn overtuiging dat een kerkenraad autonoom is en een predikant niet. Dus dan kan je het één beter begrijpen dan het ander.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

En dank voor het aanvaarden van het excuus. ;)
Een forum blijft eigenlijk maar een slecht middel voor een goed gesprek (of een goede discussie).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Nuance

Bericht door Nuance »

GerefGemeente-lid schreef: 16 jul 2024, 16:08 Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.

Hoe het in de classis Utrecht ligt weet ik niet, maar het heeft wel in de Saambinder gestaan dat ds. Al-Chalabi niet wil/kan voorgaan als er beelduitzending is. Dat is hier ook besproken.
Ik vind het een zeer zwak argument als je op basis van preekroosters kan concluderen dat een predikant niet welkom is in een gemeente.

maar goed, ieder zijn hobby
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 16 jul 2024, 16:08 Jaja, zo kun je alles wegredeneren. Maar je kan ook net als een struisvogel je kop in het zand steken natuurlijk. Het is geen geheim dat ds. Zondag in die andere 6 (nu nog) vacante gemeenten niet welkom is.

Binnen het geheel van de Gereformeerde gemeente is er geen sprake van eenheid. Willekeurig voorbeeld: Ds. G. Beens is volstrekt onvergelijkbaar qua boodschap/inhoud/prediking met ds. Baan. Dat is zo en dat zal zo blijven. Het is een utopie om te wensen dat ds Baan in Kootwijkerbroek voorgaat en ds Beens in Zuidwijk. Ik denk dat je het gegeven moet accepteren dat er verschillen zijn en blijven. Je kunt wel krampachtig proberen dit bij elkaar te brengen, maar dan zal er inhoudelijk aan (één van) beiden moeten veranderen. Dat zal niet gebeuren omdat beiden staan voor hun eigen boodschap en inhoud.
Het is zelfs mogelijk dat de boodschap die zondagmorgen in de GG te X door dominee A wordt gebracht op zondagmiddag door dominee B wordt ontkracht.

We zullen moeten invoelen dat er mensen zijn die die verschillen horen en de één zich beter thuisvoelt bij ds. Beens en de ander bij ds. Baan.
Ik zie eerder delen van de GG samengaan met GGN en OGGN en andere delen van de GG met HHK en CGK als dat de 'flanken' bij elkaar zullen komen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Inwoner schreef: 16 jul 2024, 16:15 Ik zie eerder delen van de GG samengaan met GGN en OGGN en andere delen van de GG met HHK en CGK als dat de 'flanken' bij elkaar zullen komen.
En als we scheuren, waar moeten de mensen die zich zowel met ds. Beens als ds. Baan verbonden voelen dan heen?
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mannetje schreef: 16 jul 2024, 16:20
Inwoner schreef: 16 jul 2024, 16:15 Ik zie eerder delen van de GG samengaan met GGN en OGGN en andere delen van de GG met HHK en CGK als dat de 'flanken' bij elkaar zullen komen.
En als we scheuren, waar moeten de mensen die zich zowel met ds. Beens als ds. Baan verbonden voelen dan heen?
Dat is net als de CGK, daarvoor is dan nergens plaats en daar doet het het meest pijn. De zwijgende meerderheid, noemt men hen ook wel...
GerefGemeente-lid
Verbannen

Nuance schreef: 16 jul 2024, 16:13

Ik vind het een zeer zwak argument als je op basis van preekroosters kan concluderen dat een predikant niet welkom is in een gemeente.

Ik schreef al dat het ook aan de predikant kan liggen.

Maar als in Woerden en Zeist bijvoorbeeld wel alle (classis)predikanten kunnen voorgaan, moet jij me maar eens uitleggen waarom het daar wel kan en in andere gemeenten niet...
Nuance

Bericht door Nuance »

GerefGemeente-lid schreef: 16 jul 2024, 16:27
Nuance schreef: 16 jul 2024, 16:13

Ik schreef al dat het ook aan de predikant kan liggen.

Maar als in Woerden en Zeist bijvoorbeeld wel alle (classis)predikanten kunnen voorgaan, moet jij me maar eens uitleggen waarom het daar wel kan en in andere gemeenten niet...

Blijkbaar hebben Zeist en Woerden dus een zeer actieve preekregelaar. En op welke gemeentes je verder doelt is voor mij volstrekt onduidelijk en vaag
MGG

Bericht door MGG »

Laten we niet alles op een hoop vegen. De opties zijn

1. Dominee A wordt niet uitgenodigd.
2. Dominee A wordt wel uitgenodigd, maar bedankt hiervoor.
3. Dominee A wordt niet gevraagd, maar als hij vraagt om te mogen preken dan mag dit.
4. Dominee A is ook niet welkom als hij vraagt om een keer voor te mogen gaan.

Optie 1 gebeurt het meest. Weet ik een gemeente waar optie 4 het geval is.
Plaats reactie