Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef: 15 jul 2024, 21:56
Mannetje schreef: 15 jul 2024, 21:54 Dat wás toch ook zo? ;)

Maar als GG-er houd ik helemaal niet van flankdenken, en nog minder van flankstaren.
Ik zou niet eens weten in welke flank ik zou horen, voor mijn gevoel pas ik niet in een hokje.
Dan ben je een Zondag-Labee-Pateriaan. ;)
Ik ben een Zondagse-Witte-Huisman.
Laatst gewijzigd door MGG op 15 jul 2024, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef: 15 jul 2024, 21:58

Maar als GG-er houd ik helemaal niet van flankdenken, en nog minder van flankstaren.
Ik zou niet eens weten in welke flank ik zou horen, voor mijn gevoel pas ik niet in een hokje.
Ik ben een Zondagse-Witte-Huisman
Dan ben je niet midden maar centrum-links ;)
Heerlijk, hokjes vlakjes iedereen in plakjes.
MGG

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef: 15 jul 2024, 21:59
MGG schreef: 15 jul 2024, 21:58

Ik ben een Zondagse-Witte-Huisman
Dan ben je niet midden maar centrum-links ;)
Heerlijk, hokjes vlakjes iedereen in plakjes.
Helaas ik ben af. Ronde 2.
Ik ben een Vlotte en Nette Heer.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef: 15 jul 2024, 21:39 Mijn favoriete oom was predikant in de GG. (en nu denken al die gergemmers weer: 't zal wel een linkerflanker zijn geweest)
:D
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Geytenbeekje schreef: 15 jul 2024, 21:27 Als je als gemeente wat meer in een bepaalde flank staat kan je overwegen om doordeweeks een soort niet- verplichte kerkdienst te houden voor wie zich ook verwant voelt met de andere flank. Mensen die moeite hebben met de prediking hoeven niet erheen maar mensen die het graag willen horen kunnen hier wel naar toe. Zo kan je iedereen uitnodigen al dan niet met een bepaalde verplichmatigend karakter.
Kerkdiensten zijn nooit verplicht.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef: 15 jul 2024, 22:18
Geytenbeekje schreef: 15 jul 2024, 21:27 Als je als gemeente wat meer in een bepaalde flank staat kan je overwegen om doordeweeks een soort niet- verplichte kerkdienst te houden voor wie zich ook verwant voelt met de andere flank. Mensen die moeite hebben met de prediking hoeven niet erheen maar mensen die het graag willen horen kunnen hier wel naar toe. Zo kan je iedereen uitnodigen al dan niet met een bepaalde verplichmatigend karakter.
Kerkdiensten zijn nooit verplicht.
Je snapt wel wat ik bedoel denk ik.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef: 15 jul 2024, 21:39 Wat is die obsessie van leden van de Gereformeerde Gemeenten om hun kerkgenootschap ALTIJD in te delen in flanken? Ik ken weinig gergemmers die het over een predikant kunnen hebben zonder meteen even te vermelden welke flank hij is, of over een gemeente zonder te benoemen of deze links, rechts of midden is, en zelfs dat midden heb je weer in varianten.
Maar o wee als een buitenstaander benoemt dat er verschillen zijn binnen de GG. Dan wordt er juist weer geschreeuwd hoe schandalig het is om zoiets ook maar te durven veronderstellen. En hoe vreselijk het is als niet elke predikant overal wordt uitgenodigd. (Om dan vervolgens weer te benadrukken hoe verschillend de gemeenten en predikanten zijn in flanken en smaken.)
Verder vind ik gergemmers enorm aardige mensen.
Mijn favoriete oom was predikant in de GG. (en nu denken al die gergemmers weer: 't zal wel een linkerflanker zijn geweest)
Het is jouw hervormde achtergrond die daar moeite mee heeft ;)

Ik ben pas sinds een paar jaar lid van de PKN en moet nog best wel eens wennen aan de pluriformiteit binnen deze kerk. Mijn man vindt het daarentegen weldadig.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 16:13 Precies. Je moet eerlijk blijven.

Het is gewoon een non-argument wat jullie hebben. Als @Erskinees in de betreffende gemeente een preek had gehoord van ds. Van Voorden, om maar wat te noemen, was het forum te klein geweest voor de negatieve reacties. En nu wordt de loftrompet er over opgestoken. Sorry, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Als je een argument hebt, prima, maar dan geldt het voor links en rechts, groot en klein, licht en zwaar en al die stomme termen meer.

Fijne avond, @Mistig!
Ik had dat niet mogen zeggen. Dat was inderdaad erg onaardig. Excuses hiervoor!

Wat wel gewoon irritant is (en daar sloeg ik -te fel- op aan) is hoe je reageert op Erskinees met opmerkingen als "Ik ben niet overtuigd" en je opmerkingen over de Classis Utrecht. Die zijn gewoon onterecht. Juist aan de rechterkant wordt een enorm rookgordijn opgeworpen als het gaat om de wat linksere (en soms ook midden-)predikanten. En jouw verwijt wat je hier al vaker hebt geuit (naar aanleiding van het door jou uitgeplozen preekrooster in Bodegraven) klopt ook gewoon niet. Tot een enkel jaar geleden kwamen daar ook alle predikanten. Daar raak ik dan toch wat geïrriteerd van.

Overigens was ikzelf degene die de vergelijking maakte tussen de opmerkingen van ds. Huijser en de desbetreffende kerkenraad. Ze houden zich allebei niet aan de voorschriften. Dat staat voor mij ook min of meer op één lijn. Hoewel ik het één toch beter kan verdedigen dan het ander, maar daar heb ik al wat over geschreven.
Maar in principe vind ik wel dat elke kerkenraad en predikant zich gewoon moet houden aan de afspraken die met elkaar zijn gemaakt. Waarbij ik dan wel opmerk dat ik hoop dat we elkaar wel wat ruimte gunnen voor de verschillen die er kunnen zijn. Dat is heel gezond namelijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
MGG

Bericht door MGG »

Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15
GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 16:13 Precies. Je moet eerlijk blijven.

Het is gewoon een non-argument wat jullie hebben. Als @Erskinees in de betreffende gemeente een preek had gehoord van ds. Van Voorden, om maar wat te noemen, was het forum te klein geweest voor de negatieve reacties. En nu wordt de loftrompet er over opgestoken. Sorry, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Als je een argument hebt, prima, maar dan geldt het voor links en rechts, groot en klein, licht en zwaar en al die stomme termen meer.

Fijne avond, @Mistig!
Ik had dat niet mogen zeggen. Dat was inderdaad erg onaardig. Excuses hiervoor!

Wat wel gewoon irritant is (en daar sloeg ik -te fel- op aan) is hoe je reageert op Erskinees met opmerkingen als "Ik ben niet overtuigd" en je opmerkingen over de Classis Utrecht. Die zijn gewoon onterecht. Juist aan de rechterkant wordt een enorm rookgordijn opgeworpen als het gaat om de wat linksere (en soms ook midden-)predikanten. En jouw verwijt wat je hier al vaker hebt geuit (naar aanleiding van het door jou uitgeplozen preekrooster in Bodegraven) klopt ook gewoon niet. Tot een enkel jaar geleden kwamen daar ook alle predikanten. Daar raak ik dan toch wat geïrriteerd van.

Overigens was ikzelf degene die de vergelijking maakte tussen de opmerkingen van ds. Huijser en de desbetreffende kerkenraad. Ze houden zich allebei niet aan de voorschriften. Dat staat voor mij ook min of meer op één lijn. Hoewel ik het één toch beter kan verdedigen dan het ander, maar daar heb ik al wat over geschreven.
Maar in principe vind ik wel dat elke kerkenraad en predikant zich gewoon moet houden aan de afspraken die met elkaar zijn gemaakt. Waarbij ik dan wel opmerk dat ik hoop dat we elkaar wel wat ruimte gunnen voor de verschillen die er kunnen zijn. Dat is heel gezond namelijk.
De casus Bodegraven is een geval apart. Ik betwijfel of het terecht is om alleen naar rechts te wijzen. Of dit forum ligt juist die flank vaak onder vuur.

Ik snap de wens om elkaar (meer) ruimte te gunnen. Ik ben daar zelf ook voor, maar wel binnen met elkaar afgesproken kaders. Als dominees of gemeentes zelf ruimte gaan pakken, dan is het einde zoek. In de bekende hokjes gedacht. Links vind dat de synode te weinig ruimte biedt. Rechts wil dingen bij het oude laten en niet meer ruimte bieden. Ik zie het als een kip ei verhaal.
Tom

Bericht door Tom »

Ik vind dat er een verschil is tussen het laten voorgaan van een predikant buiten het kerkverband en het lezen van een preek door een eigen ambtsdrager. Bij het lezen van een CGK preek in een GG wordt deze alsnog voorgelezen door een eigen 'gewijde' ambtsdrager die de preek heeft gecontroleerd. Ik vind daar toch een verschil tussen zitten.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Een voorganger uit een ander verband wordt ook "toegelaten" door de "gewijde" kerkenraad. Die zullen daarin ook als het goed is hun principiële afweging gemaakt hebben.
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15Ik had dat niet mogen zeggen. Dat was inderdaad erg onaardig. Excuses hiervoor!
Dank!
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15 Wat wel gewoon irritant is (en daar sloeg ik -te fel- op aan) is hoe je reageert op Erskinees met opmerkingen als "Ik ben niet overtuigd" en je opmerkingen over de Classis Utrecht. Die zijn gewoon onterecht. Juist aan de rechterkant wordt een enorm rookgordijn opgeworpen als het gaat om de wat linksere (en soms ook midden-)predikanten. En jouw verwijt wat je hier al vaker hebt geuit (naar aanleiding van het door jou uitgeplozen preekrooster in Bodegraven) klopt ook gewoon niet. Tot een enkel jaar geleden kwamen daar ook alle predikanten. Daar raak ik dan toch wat geïrriteerd van.
Mijn opmerkingen zijn niet onterecht. Ik meen in mijn gelijk te staan. Er is in de classis Utrecht (en andersom in de classis Dordrecht) gewoon kanselsluiting voor bepaalde predikanten of predikanten die uitnodigingen weigeren. Dit is gewoon aan te tonen. Het gaat hier om predikanten die al langere tijd dienen in gemeenten. En daar ageer ik tegen, naar beide kanten toe!
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15 Hoewel ik het één toch beter kan verdedigen dan het ander, maar daar heb ik al wat over geschreven.
En dat is dus ook waar ik eveneens tegen ageer. Het ene afwijzen en het andere verheerlijken, is gewoon meten met twee maten. En dat geldt zowel voor de opvatting van ds. Huijser als voor die van de kerkenraad die preken leest van BhP-predikanten.
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15Waarbij ik dan wel opmerk dat ik hoop dat we elkaar wel wat ruimte gunnen voor de verschillen die er kunnen zijn. Dat is heel gezond namelijk.
Beide kanten dan dus op!!!

Jammer dat je inhoudelijk niet uitlegt waarom je het ene wel kunt verdedigen en het andere niet.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 16 jul 2024, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef: 16 jul 2024, 15:38 Beide kanten dan dus op!!!
En wat wil je beide kanten op? Ruimte, of restrictie?
- Niet meer zo actief -
Nuance

Bericht door Nuance »

GerefGemeente-lid schreef: 16 jul 2024, 15:38
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15 Wat wel gewoon irritant is (en daar sloeg ik -te fel- op aan) is hoe je reageert op Erskinees met opmerkingen als "Ik ben niet overtuigd" en je opmerkingen over de Classis Utrecht. Die zijn gewoon onterecht. Juist aan de rechterkant wordt een enorm rookgordijn opgeworpen als het gaat om de wat linksere (en soms ook midden-)predikanten. En jouw verwijt wat je hier al vaker hebt geuit (naar aanleiding van het door jou uitgeplozen preekrooster in Bodegraven) klopt ook gewoon niet. Tot een enkel jaar geleden kwamen daar ook alle predikanten. Daar raak ik dan toch wat geïrriteerd van.
Mijn opmerkingen zijn niet onterecht. Ik meen in mijn gelijk te staan. Er is in de classis Utrecht (en andersom in de classis Dordrecht) gewoon kanselsluiting voor bepaalde predikanten of predikanten die uitnodigingen weigeren. Dit is gewoon aan te tonen. Het gaat hier om predikanten die al langere tijd dienen in gemeenten. En daar ageer ik tegen, naar beide kanten toe!
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15 Hoewel ik het één toch beter kan verdedigen dan het ander, maar daar heb ik al wat over geschreven.
En dat is dus ook waar ik eveneens tegen ageer. Het ene afwijzen en het andere verheerlijken, is gewoon meten met twee maten. En dat geldt zowel voor de opvatting van ds. Huijser als voor die van de kerkenraad die preken leest van BhP-predikanten.
Mistig schreef: 16 jul 2024, 13:15Waarbij ik dan wel opmerk dat ik hoop dat we elkaar wel wat ruimte gunnen voor de verschillen die er kunnen zijn. Dat is heel gezond namelijk.
Beide kanten dan dus op!!!
Ik heb nog steeds green bewijzen gezien dat er gemeenten zijn die predikanten uitsluiten en andersom.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Nuance schreef: 16 jul 2024, 15:46 Ik heb nog steeds geen bewijzen gezien dat er gemeenten zijn die predikanten uitsluiten en andersom.
Ik weet natuurlijk niet of de predikant of de kerkenraad weigert, maar ik kan je zo een aantal voorbeelden noemen van (emeritus)predikanten die nog nooit in een (classis)gemeente zijn voorgegaan sinds de intrede in hun huidige gemeente.
Plaats reactie