Gereformeerde Gemeenten

Konijntje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

Ds. Moerkerken heeft een "nieuw" boek uitgebracht:

www.rd.nl/artikel/1070921-ds-moerkerken ... t-afgelegd

Ik ben benieuwd. Zijn prekenseries over Ruth en Openbaringen heb ik destijds met veel belangstelling gelezen. Hij kan boeiend schrijven.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 16:13 Precies. Je moet eerlijk blijven.

Het is gewoon een non-argument wat jullie hebben. Als @Erskinees in de betreffende gemeente een preek had gehoord van ds. Van Voorden, om maar wat te noemen, was het forum te klein geweest voor de negatieve reacties. En nu wordt de loftrompet er over opgestoken. Sorry, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Als je een argument hebt, prima, maar dan geldt het voor links en rechts, groot en klein, licht en zwaar en al die stomme termen meer.

Fijne avond, @Mistig!
Vind je een BhP-predikant per definitie "links" dan? Dit i.v.m. je vergelijking met ds. Van Voorden? Het was een zeer schriftuurlijk en bevindelijke leespreek...
DDD

Bericht door DDD »

Nee, BhP-predikanten zouden in de GG niet tot de linkerflank behoren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 15 jul 2024, 18:32
GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 16:13 Precies. Je moet eerlijk blijven.

Het is gewoon een non-argument wat jullie hebben. Als @Erskinees in de betreffende gemeente een preek had gehoord van ds. Van Voorden, om maar wat te noemen, was het forum te klein geweest voor de negatieve reacties. En nu wordt de loftrompet er over opgestoken. Sorry, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Als je een argument hebt, prima, maar dan geldt het voor links en rechts, groot en klein, licht en zwaar en al die stomme termen meer.

Fijne avond, @Mistig!
Vind je een BhP-predikant per definitie "links" dan? Dit i.v.m. je vergelijking met ds. Van Voorden? Het was een zeer schriftuurlijk en bevindelijke leespreek...
Welnee, ik kan met grote stichting luisteren naar predikanten uit de BhP-hoek, soms nog beter dan naar predikanten uit m'n eigen kerkverband. Ik denk met waardering aan o.a. ds. A.A. Egas, prof. dr. A. Baars, ds. W.J. van Gent, ds. A. van Heteren en ds. M.A. Kempeneers. En dat geldt óók voor GGiN-predikanten, waar de prediking óók Schriftuurlijk en bevindelijk is. Dat is allemaal helemaal het punt niet. Al kan het verschil in de visie op het verbond indirect wel voor frictie zorgen op de lange termijn. Maar goed, dat verschil is tegenwoordig al wel heel groot binnen de GG, is mijn indruk.

Mijn punt is meer dat ds. Huijser en co commentaar krijgen als ze buiten de lijntjes kleuren doordeweeks en bij rechtse GG's die aan kanselsluitingen doen of een oude druk leest van wijlen ds. G.H. Kersten of wijlen ds. W.C. Lamain, het forum te klein is, maar als er andersom in een andere GG een gezang wordt gezongen tijdens een Belijdenisdienst, een preek wordt gelezen van een BhP-predikant, of een CGK/HHK-predikant wordt uitgenodigd, men opeens de loftrompet erover opsteekt.

En dan zeg ik: óf je keurt beide zaken goed, óf je keurt beide zaken pertinent af. Ik neig dan naar het laatste. Ga eerst maar eens als GG zorgen dat alle predikanten binnen de eigen gemeenten overal welkom zijn en ook zichzelf overal welkom laten heten (want daar schort het ook nogal eens aan).
Ararat

Bericht door Ararat »

Ik bedoel het niet cynisch, GerefGemeente-lid, maar als je laatste zin een voorwaarde is voor een eventuele afspraak tot kanselruil, zal er van die kanselruil niets komen toch? Of zie je het als realistische optie dat iedereen zich bij iedereen welkom voelt binnen de GG?

Edit: Ik vraag dit omdat er in dit forum zó vaak gesproken wordt over flanken (iemand met veel tijd zou eens moeten turven), dat het me maar erg gepolariseerd over komt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ararat schreef: 15 jul 2024, 19:19 Ik bedoel het niet cynisch, GerefGemeente-lid, maar als je laatste zin een voorwaarde is voor een eventuele afspraak tot kanselruil, zal er van die kanselruil niets komen toch? Of zie je het als realistische optie dat iedereen zich bij iedereen welkom voelt binnen de GG?
Ja. Kanselruil met predikanten van buiten is op zichzelf prima, wat mij betreft, als de eenheid en de (h)erkenning binnen de gemeenten en het predikantenkorps onderling niet verder uit elkaar gedreven wordt. Je ziet dat dit nu al gebeurt, doordat aan beide flanken er soms een heel selectief uitnodigingsbeleid is, waar zowel kerkenraden als predikanten schuldig aan zijn. En die kanselruil zal voornamelijk in het begin ook in die flanken plaatsvinden, waardoor deze nog verder uit elkaar gaan groeien. En daar ben ik bang voor, omdat ik me verbonden weet met de gehele GG.
Ararat

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 19:54
Ararat schreef: 15 jul 2024, 19:19 Ik bedoel het niet cynisch, GerefGemeente-lid, maar als je laatste zin een voorwaarde is voor een eventuele afspraak tot kanselruil, zal er van die kanselruil niets komen toch? Of zie je het als realistische optie dat iedereen zich bij iedereen welkom voelt binnen de GG?
Ja. Kanselruil met predikanten van buiten is op zichzelf prima, wat mij betreft, als de eenheid en de (h)erkenning binnen de gemeenten en het predikantenkorps onderling niet verder uit elkaar gedreven wordt. Je ziet dat dit nu al gebeurt, doordat aan beide flanken er soms een heel selectief uitnodigingsbeleid is, waar zowel kerkenraden als predikanten schuldig aan zijn. En die kanselruil zal voornamelijk in het begin ook in die flanken plaatsvinden, waardoor deze nog verder uit elkaar gaan groeien. En daar ben ik bang voor, omdat ik me verbonden weet met de gehele GG.
Misschien helpt het ook als men stopt met flankstaren.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Als je als gemeente wat meer in een bepaalde flank staat kan je overwegen om doordeweeks een soort niet- verplichte kerkdienst te houden voor wie zich ook verwant voelt met de andere flank. Mensen die moeite hebben met de prediking hoeven niet erheen maar mensen die het graag willen horen kunnen hier wel naar toe. Zo kan je iedereen uitnodigen al dan niet met een bepaalde verplichmatigend karakter.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 19:54
Misschien helpt het ook als men stopt met flankstaren.
Flankstaren. Wat mij betreft het Refoforumwoord van 2024
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wat is die obsessie van leden van de Gereformeerde Gemeenten om hun kerkgenootschap ALTIJD in te delen in flanken? Ik ken weinig gergemmers die het over een predikant kunnen hebben zonder meteen even te vermelden welke flank hij is, of over een gemeente zonder te benoemen of deze links, rechts of midden is, en zelfs dat midden heb je weer in varianten.
Maar o wee als een buitenstaander benoemt dat er verschillen zijn binnen de GG. Dan wordt er juist weer geschreeuwd hoe schandalig het is om zoiets ook maar te durven veronderstellen. En hoe vreselijk het is als niet elke predikant overal wordt uitgenodigd. (Om dan vervolgens weer te benadrukken hoe verschillend de gemeenten en predikanten zijn in flanken en smaken.)
Verder vind ik gergemmers enorm aardige mensen.
Mijn favoriete oom was predikant in de GG. (en nu denken al die gergemmers weer: 't zal wel een linkerflanker zijn geweest)
DDD

Bericht door DDD »

Tja, dan moet je ook niet zeggen dat het je favoriete oom was, natuurlijk. :humhihi

Maar verder denk ik dat GG-lid een tamelijk scherp zicht heeft op de feiten.
Geytenbeekje

Zita schreef: 15 jul 2024, 21:39 Wat is die obsessie van leden van de Gereformeerde Gemeenten om hun kerkgenootschap ALTIJD in te delen in flanken? Ik ken weinig gergemmers die het over een predikant kunnen hebben zonder meteen even te vermelden welke flank hij is, of over een gemeente zonder te benoemen of deze links, rechts of midden is, en zelfs dat midden heb je weer in varianten.
Maar o wee als een buitenstaander benoemt dat er verschillen zijn binnen de GG. Dan wordt er juist weer geschreeuwd hoe schandalig het is om zoiets ook maar te durven veronderstellen. En hoe vreselijk het is als niet elke predikant overal wordt uitgenodigd. (Om dan vervolgens weer te benadrukken hoe verschillend de gemeenten en predikanten zijn in flanken en smaken.)
Verder vind ik gergemmers enorm aardige mensen.
Mijn favoriete oom was predikant in de GG. (en nu denken al die gergemmers weer: 't zal wel een linkerflanker zijn geweest)
De grote vraag: Is dat ook het geval? ;)
Binnen de PKN worden er misschien meer in hokjes gezet als predikanten die wel gezangen en zij die niet gezangen opgeven.
Binnen de CGK wellicht wel of het een BhP'er is of dat ie er (net) niet bijhoort ( al weet ik ook dat je er geen lid van kan zijn).
Binnen de HHK of het een Rieter is of niet, waarin iedereen die dat niet is als links wordt gezien ;)
Binnen de OGGiN of iemand in de lijn van ds Kort/Marchie v Voorthuysen staat of in de lijn van ds Klok/ Zwartbol.
Binnen de GGiN ''kamp'' ds Roos of ''kamp'' ds van Voorden' of teweinig oude predikanten en te veel oudvaders of te weinig oudvaders en teveel de ''oude garde''.
Binnen de NGK wellicht dat bepaalde dominees teveel de verontruste-vrijgemaakte koers gaan en/of anderzijds teveel de midden-orthodoxe weg kiezen.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 15 jul 2024, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dat wás toch ook zo? ;)

Maar als GG-er houd ik helemaal niet van flankdenken, en nog minder van flankstaren.
Ik zou niet eens weten in welke flank ik zou horen, voor mijn gevoel pas ik niet in een hokje.
- Niet meer zo actief -
Geytenbeekje

Mannetje schreef: 15 jul 2024, 21:54 Dat wás toch ook zo? ;)

Maar als GG-er houd ik helemaal niet van flankdenken, en nog minder van flankstaren.
Ik zou niet eens weten in welke flank ik zou horen, voor mijn gevoel pas ik niet in een hokje.
Dan ben je een Zondag-Labee-Pateriaan. ;)
MGG

Bericht door MGG »

Vaak zit je in het gematigde midden prima ;).
Plaats reactie