Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Vanwege de vakantietijd gisteren een GG bezocht bij ons weekendje weg locatie. Een van beiden diensten was er leesdienst en er werd een preek gelezen van een nog in leven zijnde BhP-predikant! Met het oog op meer kerkelijke eenheid vond ik dat een verheugende ontwikkeling, zeker omdat het hier gaat om een gemeente die niet perse als links bekend staat. Ik weet niet of dit breder gebeurt (in die gemeente wel, begreep ik) maar ik was positief verrast.
-
- Verbannen
Het is kerkrechtelijk niet toegestaan in ieder geval.Erskinees schreef: ↑15 jul 2024, 12:06 Vanwege de vakantietijd gisteren een GG bezocht bij ons weekendje weg locatie. Een van beiden diensten was er leesdienst en er werd een preek gelezen van een nog in leven zijnde BhP-predikant! Met het oog op meer kerkelijke eenheid vond ik dat een verheugende ontwikkeling, zeker omdat het hier gaat om een gemeente die niet perse als links bekend staat. Ik weet niet of dit breder gebeurt (in die gemeente wel, begreep ik) maar ik was positief verrast.
Mooi!Erskinees schreef: ↑15 jul 2024, 12:06 Vanwege de vakantietijd gisteren een GG bezocht bij ons weekendje weg locatie. Een van beiden diensten was er leesdienst en er werd een preek gelezen van een nog in leven zijnde BhP-predikant! Met het oog op meer kerkelijke eenheid vond ik dat een verheugende ontwikkeling, zeker omdat het hier gaat om een gemeente die niet perse als links bekend staat. Ik weet niet of dit breder gebeurt (in die gemeente wel, begreep ik) maar ik was positief verrast.
Tegelijkertijd is het wel een beetje hetzelfde gehalte als Ds. Huijser met zijn zegen in andere kerkverbanden. Het is niet volgens de afspraak (al zit er voor mij wel een verschil en kan ik dit meer waarderen).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Dat is dan dus meten met twee maten. Want welk verschil is dit volgens jou dan?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 15 jul 2024, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, appels met peren.
Een kerkenraad is nog altijd autonoom en mag (in het belang van de gemeente) zelfstandig keuzes maken. Zeker over wat middelmatigere zaken.GerefGemeente-lid schreef: ↑15 jul 2024, 12:16Dat is dan dus meten met twee maten. Want welk verschil is dit volgens jou dan?
Van een predikant mag zeker verwacht worden dat hij zich houdt aan de afspraken (van zijn eigen kerkenraad, maar ook zijn kerkverband) en zeker niet openlijk uitventen dat hij het graag anders doet dan afgesproken of voorgeschreven.
-
- Verbannen
Maar er ligt een kerkrechtelijke uitspraak, waar betreffende gemeente zich niet aan houdt, evenals ds. Huijser dat ook niet doet. Een kerkenraad is autonoom, maar wel binnen de kerkrechtelijke afspraken. Dus afspraken op synodaal niveau staan boven de autonomie van de plaatselijke kerkenraad. Zo simpel is het.
Dus vanuit dat oogpunt vind ik beide zaken in dezelfde categorie vallen.
Maar goed, er is ook een echt uiterst rechtse GG waar ze preken lezen van wijlen de (Hersteld) Hervormde predikanten ds. A.J. Wijnmaalen en ds. P. Dorsman. Dat valt in dezelfde categorie als bovenstaande.
Maar goed, er is ook een echt uiterst rechtse GG waar ze preken lezen van wijlen de (Hersteld) Hervormde predikanten ds. A.J. Wijnmaalen en ds. P. Dorsman. Dat valt in dezelfde categorie als bovenstaande.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 15 jul 2024, 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ook, daarom maakte ik zelf die opmerking.GerefGemeente-lid schreef: ↑15 jul 2024, 12:20 Maar er ligt een kerkrechtelijke uitspraak, waar betreffende gemeente zich niet aan houdt, evenals ds. Huijser dat ook niet doet. Een kerkenraad is autonoom, maar wel binnen de kerkrechtelijke afspraken. Dus afspraken op synodaal niveau staan boven de autonomie van de plaatselijke kerkenraad. Zo simpel is het.
Toch kan ik dit wel hebben. Een aantal jaar geleden werd in onze (verder voorbeeldige GG-)gemeente een preek van Prof. Wisse gelezen. Ook is er wel eens een preek van Ds. F. Bakker gelezen. Dat was incidenteel en geen kerkelijke ongehoorzaamheid.
-
- Verbannen
Zeker. Zie mijn toevoeging: Maar goed, er is ook een echt uiterst rechtse GG waar ze preken lezen van wijlen de (Hersteld) Hervormde predikanten ds. A.J. Wijnmaalen en ds. P. Dorsman. Dat valt in dezelfde categorie als bovenstaande.
Maar als je dit goedkeurt, laat ds. Huijser dan ook lekker z'n gang gaan. Het werkt beide kanten op.
Maar als je dit goedkeurt, laat ds. Huijser dan ook lekker z'n gang gaan. Het werkt beide kanten op.
Daar ben ik feller op.GerefGemeente-lid schreef: ↑15 jul 2024, 12:28 Zeker.
Misschien nog niet eens op het feit dat hij dat doet, maar wel op het feit dat hij dit kenbaar moet maken op deze manier.
-
- Verbannen
Ik ben feller op de andere kant, omdat dit vaak gebeurt bij gemeenten waar men erg selectief is, er vaak een karige kanselopenstelling is voor predikanten van het eigen kerkverband en zelfs de eigen classis, en men soms de randen opzoekt van wat betamelijk is. Vooral op de classis Utrecht ben ik behoorlijk kritisch.Mistig schreef: ↑15 jul 2024, 12:29Daar ben ik feller op.GerefGemeente-lid schreef: ↑15 jul 2024, 12:28 Zeker.
Misschien nog niet eens op het feit dat hij dat doet, maar wel op het feit dat hij dit kenbaar moet maken op deze manier.
Ds. Huijser preekt in de gehele GG, en in elke classisgemeente in Rijssen is hij welkom. Dus ik bedoel maar.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid bij de buren niet.
- Niet meer zo actief -
Ik kerkte gisteren niet in zo'n gemeente GG-lid. Juist een echte midden GG waarbij dus structureel een aantal keer per maand preken van BhP (en misschien HHK, maar dat weet ik niet) worden gelezen. Dus volgens mij kun je dit niet gebruiken om je onvrede over een classis ver weg bij jou duidelijk te maken. Ik weet ook niet of het goed en geestelijk is om prekenroosters zo te analyseren en dat hier te bespreken.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 15 jul 2024, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid schreef: ↑15 jul 2024, 12:35Ik ben feller op de andere kant, omdat dit vaak gebeurt bij gemeenten waar men erg selectief is, er vaak een karige kanselopenstelling is voor predikanten van het eigen kerkverband en zelfs de eigen classis, en men soms de randen opzoekt van wat betamelijk is. Vooral op de classis Utrecht ben ik behoorlijk kritisch.Mistig schreef: ↑15 jul 2024, 12:29Daar ben ik feller op.GerefGemeente-lid schreef: ↑15 jul 2024, 12:28 Zeker.
Ds. Huijser preekt in de gehele GG, en in elke classisgemeente in Rijssen is hij welkom. Dus ik bedoel maar.
Zou je dit hard kunnen maken?
-
Wat is het nut hiervan? Zeker voor een echte midden GG is het aanbod GG preken en oudvaders heel groot. Merkwaardig dat zij structureel buiten het grote aanbod lezen.Erskinees schreef: ↑15 jul 2024, 12:39 Ik kerkte gisteren niet in zo'n gemeente GG-lid. Juist een echte midden GG waarbij dus structureel een aantal keer per maand preken van BhP (en misschien HHK, maar dat weet ik niet) worden gelezen. Dus volgens mij kun je dit niet gebruiken om je onvrede over een classis ver weg bij jou duidelijk te maken. Ik weet ook niet of het goed en geestelijk is om prekenroosters zo te analyseren en dat hier te bespreken.