Welke muziek beluister je nu?
- J.C. Philpot
Re: Welke muziek beluister je nu?
Mijn gedachten gaan naar bepaalde preken van Johannes Calvijn, waar hij zijn visie op het orgel geeft.
Het zou niets anders dan nabootsing zijn als we David vandaag de dag zouden volgen in het zingen met cimbalen, fluiten, tamboerijnen en psalterieën. In feite werden de papisten ernstig misleid in hun verlangen om God te aanbidden met hun pompeuze opname van orgels, trompetten, hobo's en soortgelijke instrumenten. Dat diende er alleen maar toe om de mensen in hun ijdelheid te vermaken en hen af te wenden van de ware instelling die God heeft verordend.
In één woord, de muziekinstrumenten waren van dezelfde klasse als offers, kandelaars, lampen en soortgelijke dingen. Degenen die deze benadering kiezen, grijpen terug naar een soort Joodsheid, alsof ze de Wet en het Evangelie willen vermengen en zo onze Heer Jezus Christus begraven.
Of:
Dat Instrumentale Muziek niet beter geschikt is om in de Openbare Aanbidding van de Christelijke Kerk opgenomen te worden dan de wierook, de kandelaars en de andere schaduwen van de Mozaïsche wet.
Ds. J. Calvijn
Het zou niets anders dan nabootsing zijn als we David vandaag de dag zouden volgen in het zingen met cimbalen, fluiten, tamboerijnen en psalterieën. In feite werden de papisten ernstig misleid in hun verlangen om God te aanbidden met hun pompeuze opname van orgels, trompetten, hobo's en soortgelijke instrumenten. Dat diende er alleen maar toe om de mensen in hun ijdelheid te vermaken en hen af te wenden van de ware instelling die God heeft verordend.
In één woord, de muziekinstrumenten waren van dezelfde klasse als offers, kandelaars, lampen en soortgelijke dingen. Degenen die deze benadering kiezen, grijpen terug naar een soort Joodsheid, alsof ze de Wet en het Evangelie willen vermengen en zo onze Heer Jezus Christus begraven.
Of:
Dat Instrumentale Muziek niet beter geschikt is om in de Openbare Aanbidding van de Christelijke Kerk opgenomen te worden dan de wierook, de kandelaars en de andere schaduwen van de Mozaïsche wet.
Ds. J. Calvijn
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Verbannen
Ik had wel een serieuze recensie van jou willen horen.Hendrikus schreef: ↑11 jul 2024, 11:00en nou maar wachten tot er iemand haptGerefGemeente-lid schreef: ↑11 jul 2024, 10:50https://youtu.be/ThOxZCo6B2U?si=bUW2a2lk3akFjIt_ is ook mooiDDD schreef: ↑11 jul 2024, 09:34 Ik heb me niet precies genoeg uitgedrukt. Het ging over gemeentezang. Begeleiding bij een koor is wel wat anders.
Overigens ben ik het daar ook niet mee eens, al gaat de organist in de laatste regel misschien wel wat ver. Maar dat is ook, omdat ik eigenlijk denk dat ook de laatste regels van psalm 68:1 een juichkreet zijn.![]()
En mijn vraag wat je van het orgel alhier in de GG vindt, staat ook nog open. Er moet nog een cornet ingebouwd worden.
Rond 1800 toerde Abbé Vogler door Europa om overal concerten te geven. Het improviseren van natuurtaferelen en veldslagen was zijn visitekaartje. Het verhaal gaat dat, wanneer hij over een onweder had geïmproviseerd, de boeren in de omgeving klaagden dat de melk zuur was geworden.GerefGemeente-lid schreef: ↑11 jul 2024, 12:30 Ik had wel een serieuze recensie van jou willen horen.
En mijn vraag wat je van het orgel alhier in de GG vindt, staat ook nog open. Er moet nog een cornet ingebouwd worden.
Als ik dit hoor, zou ik ook niet direct melk uit Zaltbommel gaan drinken.
Orgel en akoestiek lenen zich wel voor dit soort taferelen; ik vermoed dat Gerben Mourik zich er gisteravond ook wel vermaakt heeft.
Ik weet niet waar "alhier" is, dus over orgels met of zonder cornet "aldaar" kan ik niets zinnigs zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
Alhier is de plaats van mijn inwoning. Die weet jij vast wel.Hendrikus schreef: ↑11 jul 2024, 14:35Rond 1800 toerde Abbé Vogler door Europa om overal concerten te geven. Het improviseren van natuurtaferelen en veldslagen was zijn visitekaartje. Het verhaal gaat dat, wanneer hij over een onweder had geïmproviseerd, de boeren in de omgeving klaagden dat de melk zuur was geworden.GerefGemeente-lid schreef: ↑11 jul 2024, 12:30 Ik had wel een serieuze recensie van jou willen horen.
Orgel en akoestiek lenen zich wel voor dit soort taferelen; ik vermoed dat Gerben Mourik zich er gisteravond ook wel vermaakt heeft.
Ik weet niet waar "alhier" is, dus over orgels met of zonder cornet "aldaar" kan ik niets zinnigs zeggen.
Wellicht kun je er ook bij vertellen dat Calvijn diverse koren heeft ingesteld en dat in de gemeentezang meerstemmig werd gezongen?J.C. Philpot schreef: ↑11 jul 2024, 12:26 Mijn gedachten gaan naar bepaalde preken van Johannes Calvijn, waar hij zijn visie op het orgel geeft.
Of:
Ds. J. Calvijn
Overigens moet je dergelijke uitspraken ook in de context van die tijd plaatsen. Als een tegenreactie op wat in de Katholieke kerk plaats vond. Ik denk soms wel eens dat sommige reformatoren daarin zijn doorgeschoten.
Over onweder gesproken: in Luzern worden in de zomermaanden in de Hofkirche orgelconcerten gegeven. Orgelgewitter is een vast onderdeel op enkele dagen.Hendrikus schreef: ↑11 jul 2024, 14:35Rond 1800 toerde Abbé Vogler door Europa om overal concerten te geven. Het improviseren van natuurtaferelen en veldslagen was zijn visitekaartje. Het verhaal gaat dat, wanneer hij over een onweder had geïmproviseerd, de boeren in de omgeving klaagden dat de melk zuur was geworden.GerefGemeente-lid schreef: ↑11 jul 2024, 12:30 Ik had wel een serieuze recensie van jou willen horen.
Over een cornet gesproken: de hoofdorganist van de Laurenskerk in Rotterdam noemde dit eens de "gereformeerde stem". In dat kader kan een cornet natuurlijk niet ontbreken ;-)
- J.C. Philpot
Ik zou er daarnaast nog meer bij kunnen vermelden, maar dan zou ik er meer studie naar moeten doen. Dus houd ik het wat Calvijn betreft hierbij

Meerstemmig acapella lijkt me overigens prachtig. Ik beluister het weleens vanuit het Engelse taalgebied. Jammer dat we daar Calvijn niet in zijn gevolgt.
Ik denk trouwens dat voor geen muziekinstrumenten in de eredienst wel heel wat te zeggen is. Uit de geschiedschrijving is bekend in de synagoge en de Christelijke gemeente geen instrumenten werden gebruikt. Pas honderden jaren later heeft men muziekinstrumenten ingevoerd in de kerk (het begint eind 4e / begin 5e eeuw na Christus, maar veel later pas op grote schaal).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Een prachtige traditie sinds 1862, én een aanrader. Zeker als je onweer in de bergen hebt meegemaakt - kippenvel.
-
Nu zou ik ook de huidige zangcultuur in de gereformeerde gezindte zo inruilen voor meerstemmig acapella Psalmen zingen. Het orgel is handig qua begeleidingsinstrument, maar met een goed koor wat de Psalmen kent red je het ook wel. Maar mijn orgelhart krimpt wel ineen bij de gedachte dat de kerk het orgel niet belangrijk had gevonden, hoeveel mooie instrumenten waren er dan nooit geweest?J.C. Philpot schreef: ↑11 jul 2024, 15:35 Ik zou er daarnaast nog meer bij kunnen vermelden, maar dan zou ik er meer studie naar moeten doen. Dus houd ik het wat Calvijn betreft hierbij
Meerstemmig acapella lijkt me overigens prachtig. Ik beluister het weleens vanuit het Engelse taalgebied. Jammer dat we daar Calvijn niet in zijn gevolgt.
Ik denk trouwens dat voor geen muziekinstrumenten in de eredienst wel heel wat te zeggen is. Uit de geschiedschrijving is bekend in de synagoge en de Christelijke gemeente geen instrumenten werden gebruikt. Pas honderden jaren later heeft men muziekinstrumenten ingevoerd in de kerk (het begint eind 4e / begin 5e eeuw na Christus, maar veel later pas op grote schaal).
Bij de Vergadering van Gelovigen wordt vaak geen muziekinstrument gebruikt. Men gebruikt het argument dat in het Nieuwe Testament geen instrumenten worden genoemd tijdens de samenkomst.J.C. Philpot schreef: ↑11 jul 2024, 15:35Ik zou er daarnaast nog meer bij kunnen vermelden, maar dan zou ik er meer studie naar moeten doen. Dus houd ik het wat Calvijn betreft hierbij
Meerstemmig zingen kan, zeker in ruimtes met een goede akoestiek, prachtig zijn. Gregoriaans is op zijn tijd ook mooi.
Voor zover mij bekend gaat het hier om een orgel van W.N. de Jongh uit 1976 met uiterst geringe mensuren. Een Cornet zal niet veel toevoegen aan deze klank.Hendrikus schreef: ↑11 jul 2024, 14:35Rond 1800 toerde Abbé Vogler door Europa om overal concerten te geven. Het improviseren van natuurtaferelen en veldslagen was zijn visitekaartje. Het verhaal gaat dat, wanneer hij over een onweder had geïmproviseerd, de boeren in de omgeving klaagden dat de melk zuur was geworden.GerefGemeente-lid schreef: ↑11 jul 2024, 12:30 Ik had wel een serieuze recensie van jou willen horen.
https://m.youtube.com/watch?v=uBRyRBhmY ... J3YWNodGVu
Deze vind ik ook echt prachtig. Het zal niet ieders smaak/stijl zijn en de kwaliteit van de opname kan wellicht beter, maar hier kan ik echt naar blijven luisteren.
Deze vind ik ook echt prachtig. Het zal niet ieders smaak/stijl zijn en de kwaliteit van de opname kan wellicht beter, maar hier kan ik echt naar blijven luisteren.
Dat vind ik ook mooi. Het orgelspel mag van mij iets minder schreeuwerig. Maar dat is wellicht enthousiast.
Wat bedoel je met minder schreeuwerig? Minder riedeltjes? Ingetogener/minder schel registreren? Wat meer op de achtergrond bij de begeleiding? 

Dat de registratie is ook fors, dat speelt een rol. Maar het gaat meer om de wat tamboereer-achtige toon hier en daar in het omlijstend orgelspel.
Luid is niet perse schreeuwerig, maar ik kan het niet heel goed omschrijven. Ik vind André Nieuwkoop soms ook schreeuwerig.
Maar misschien zullen mensen dat van mijn orgelspel ook vinden. Het is wel een wat relatief begrip.
Luid is niet perse schreeuwerig, maar ik kan het niet heel goed omschrijven. Ik vind André Nieuwkoop soms ook schreeuwerig.
Maar misschien zullen mensen dat van mijn orgelspel ook vinden. Het is wel een wat relatief begrip.