Welke muziek beluister je nu?

Konijntje

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

-DIA- schreef: 10 jul 2024, 11:22
ejvl schreef: 10 jul 2024, 10:13 Ik zag een bericht op Facebook van ds A V hees over een voorspel van psalm 75 door Jaap Zwart vanuit Harderwijk.
https://www.facebook.com/share/v/EJtywb ... tid=WC7FNe

Een uitbeelding van:
Elk woedt om strijd, en toont zich onbeschroomd;
Men houwt en hakt, dat poort en binten beven;
Gelijk men slaaft, om bijlen aan te geven,
En ijv'rig kapt in 't hoog en dicht geboomt'.

Ik vind het prachtig om zo de tekst uit te beelden.
De samenzangbegeleiding vind ik dan niet denderend. Veel te staccato.
Ik vind dit verre van stichtelijk. Hopelijk mag ik dat vinden. Het lijkt of de scheldwoorden je via het orgel in het gezicht vliegen. Het lijkt me dan ook een woeden om strijd die niet geestelijk is.
Ik zie kritiek op de post van DIA, maar toch denk ik dat hij wel een punt heeft. Welke grenzen (maar ook welk niveau) stel je aan voorspelen en aan het orgelspel?

Voorbeeld: in de Laurenskerk van Rotterdam kerkt de gemeente "de Samaritaan" in de middag tijdens de "warmere" maanden. Vaak wordt dit gecombineerd met het evangeliseren onder winkelend publiek. Er bezoekt dan ook publiek de kerkdienst die (mogelijk) niet eerder een kerkdienst hebben bezocht. De voorspelen op de te zingen liederen/ psalmen zijn soms erg modern. Als orgelliefhebber zit ik soms met gekromde tenen in mijn stoel. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen zich ergeren aan dergelijke voorspelen. Dan mag je je denk ik als organist afvragen of het voorspel het doel heeft bereikt...
Henk J

Bericht door Henk J »

ejvl schreef: 10 jul 2024, 10:13 Ik zag een bericht op Facebook van ds A V hees over een voorspel van psalm 75 door Jaap Zwart vanuit Harderwijk.
Zag het nu ook, voorspel vind ik erg mooi, begeleiding inderdaad wat staccato maar past prima bij de tekst. En in een kathedrale ruimte als Harderwijk is het beter om de rusten tussen de regels ook echt in acht te nemen en niet een soort tussenspel te doen. Anders wordt het een brei. En met die rust er tussen zingt het echt wel prettig, niet te vergelijken met wanneer je rust houdt in een droge ruimte.
Henk J

Bericht door Henk J »

Konijntje schreef: 10 jul 2024, 12:28 Ik dacht dat enkel de 32 voet op het pedaal een gift was. Afijn, als orgelliefhebber ben ik best benieuwd hoe het klinkt zo'n 32 voet tijdens de samenzang. Ik vind het jammer dat de HHK van Lunteren er geen 32 voet Bazuin op heeft geplaatst. Zeker in Lunteren kun je zo'n 32 voet register uitstekend gebruiken met Frans romantische muziek.

De HHK bestaat natuurlijk minder lang en veel gemeentes hebben een tijdelijk onderkomen gezocht. Ik vind het al bijzonder hoeveel nieuwe kerkgebouwen de HHK in relatief korte tijd uit de grond heeft gestampt. Ik verwacht de komende jaren dat er nog wel een aantal orgels voor HHK gemeentes worden gebouwd.
Het register was een gift ja, de verbouwing van de kas dan niet maar je kunt ook niet de oude kas hier zo neerzetten. Dat past totaal niet, kijk maar naar Kootwijkerbroek, daar is dat wel gedaan en het is geen gezicht. Een 32 voets tongwerk heeft weinig zin in de samenzangbegeleiding. Een 16 voets tongwerk gaat er al makkelijk onderdoor, een 32 voegt dan niet echt wat toe. Een 32 labiaal (of een quint 12) wel omdat je omdat je ook veel Psalmen hebt waarbij je geen grote tongwerken wilt gebruiken, bij een grote gemeente is een Prestant 16 dan soms net te weinig en geeft de 32 extra body. Dat zal ook de overweging geweest zijn in Lunteren om geen 32 tongwerk te plaatsen, je zou hem alleen toevoegen voor concerten en het orgel daar was al duur genoeg natuurlijk. Als je trouwens wilt weten hoe een 32 voet klinkt met de samenzang, je zegt zelf dat je weleens in Rotterdam zit, daar kun je het horen :) .
Misschien komt er meer moois bij nog in de HHK, Doornspijk en IJsselmuiden gaan nog bouwen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Henk J schreef: 10 jul 2024, 13:39
Konijntje schreef: 10 jul 2024, 12:28 Ik dacht dat enkel de 32 voet op het pedaal een gift was. Afijn, als orgelliefhebber ben ik best benieuwd hoe het klinkt zo'n 32 voet tijdens de samenzang. Ik vind het jammer dat de HHK van Lunteren er geen 32 voet Bazuin op heeft geplaatst. Zeker in Lunteren kun je zo'n 32 voet register uitstekend gebruiken met Frans romantische muziek.

De HHK bestaat natuurlijk minder lang en veel gemeentes hebben een tijdelijk onderkomen gezocht. Ik vind het al bijzonder hoeveel nieuwe kerkgebouwen de HHK in relatief korte tijd uit de grond heeft gestampt. Ik verwacht de komende jaren dat er nog wel een aantal orgels voor HHK gemeentes worden gebouwd.
Het register was een gift ja, de verbouwing van de kas dan niet maar je kunt ook niet de oude kas hier zo neerzetten. Dat past totaal niet, kijk maar naar Kootwijkerbroek, daar is dat wel gedaan en het is geen gezicht. Een 32 voets tongwerk heeft weinig zin in de samenzangbegeleiding. Een 16 voets tongwerk gaat er al makkelijk onderdoor, een 32 voegt dan niet echt wat toe. Een 32 labiaal (of een quint 12) wel omdat je omdat je ook veel Psalmen hebt waarbij je geen grote tongwerken wilt gebruiken, bij een grote gemeente is een Prestant 16 dan soms net te weinig en geeft de 32 extra body. Dat zal ook de overweging geweest zijn in Lunteren om geen 32 tongwerk te plaatsen, je zou hem alleen toevoegen voor concerten en het orgel daar was al duur genoeg natuurlijk. Als je trouwens wilt weten hoe een 32 voet klinkt met de samenzang, je zegt zelf dat je weleens in Rotterdam zit, daar kun je het horen :) .
Misschien komt er meer moois bij nog in de HHK, Doornspijk en IJsselmuiden gaan nog bouwen.
Een Fagot 32 voet, zoals voorgesteld in Yerseke, heeft voor de samenzang weinig zin. Heeft meer met prestige te maken. Niet dat ik het ze niet gun, maar totaal onnodig. Maar wat hebben wij ervan te vinden, als het geschonken is door een particulier? Laat ze er blij mee zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Konijntje schreef: 10 jul 2024, 12:41

Een uitbeelding van:

Ik vind dit verre van stichtelijk. Hopelijk mag ik dat vinden. Het lijkt of de scheldwoorden je via het orgel in het gezicht vliegen. Het lijkt me dan ook een woeden om strijd die niet geestelijk is.
Ik zie kritiek op de post van DIA, maar toch denk ik dat hij wel een punt heeft. Welke grenzen (maar ook welk niveau) stel je aan voorspelen en aan het orgelspel?

Voorbeeld: in de Laurenskerk van Rotterdam kerkt de gemeente "de Samaritaan" in de middag tijdens de "warmere" maanden. Vaak wordt dit gecombineerd met het evangeliseren onder winkelend publiek. Er bezoekt dan ook publiek de kerkdienst die (mogelijk) niet eerder een kerkdienst hebben bezocht. De voorspelen op de te zingen liederen/ psalmen zijn soms erg modern. Als orgelliefhebber zit ik soms met gekromde tenen in mijn stoel. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen zich ergeren aan dergelijke voorspelen. Dan mag je je denk ik als organist afvragen of het voorspel het doel heeft bereikt...
Dat vraag ik me af. Als je hoort wat er zoal op de radio te beluisteren is, dan kan ik me niet voorstellen dat dit meer pijn doet aan de oren.
Henk J

Bericht door Henk J »

Inwoner schreef: 10 jul 2024, 14:23 Een Fagot 32 voet, zoals voorgesteld in Yerseke, heeft voor de samenzang weinig zin. Heeft meer met prestige te maken. Niet dat ik het ze niet gun, maar totaal onnodig. Maar wat hebben wij ervan te vinden, als het geschonken is door een particulier? Laat ze er blij mee zijn.
Oh, ik gun het ze van harte. Alleen maar blij mee dat er particulieren zijn die het orgel een warm hart toedragen. Maar dat een dergelijk register is afgevallen in Lunteren kan ik me wel voorstellen, hoewel het qua concept wel zou kunnen. Misschien is in Lunteren ook wel een keer een gul gemeentelid.
ejvl

Bericht door ejvl »

DDD schreef: 10 jul 2024, 14:30
Konijntje schreef: 10 jul 2024, 12:41

Een uitbeelding van:

Dat vraag ik me af. Als je hoort wat er zoal op de radio te beluisteren is, dan kan ik me niet voorstellen dat dit meer pijn doet aan de oren.
Ik heb een paar jaarlang, een zaterdagmiddag op het orgel van de oude kerk Delft gespeeld en doe het nog wel eens elders op de zaterdag bij een druk centrum als de kerk open is. De meeste mensen die daar komen zijn niet kerkelijk, of alleen van vroeger uit.
Een ingewikkeld stuk van Bach wordt door een enkeling wel mooi gevonden, een eenvoudige bewerking over "op bergen en in dalen" of "amazing grace" wordt vaak herkend en meegeneuriet/gezongen.
Hoe mooi een trio sonata van Bach ook is (vooral de 6e vind ik), is mijn ervaring om juist met (veel) onkerkelijke mensen, eenvoudig en herkenbare muziek te spelen, vooral de wat oudere liederen uit de hervormde bundel 1938 bijvoorbeeld.
(Beroeps-organisten zijn het vast niet met mij eens).
Ararat

Bericht door Ararat »

Konijntje schreef: 10 jul 2024, 12:28
Henk J schreef: 10 jul 2024, 10:09
Konijntje schreef: 10 jul 2024, 09:24 Ik denk dat juist reformatorische kerken vrij veel geld steken in het orgel. Recent zag ik nog het nieuws voorbij komen over de uitbreiding van het orgel in de GG van Yerseke, terwijl dat instrument al (ruim) voldoet.

Sowieso denk ik dat na de reformatie de Gereformeerde kerken vooral geld stopten in het orgel, simpelweg omdat (beeldhouw)kunst niet meer gewenst was in de kerk. Niet voor niets heeft ons land een aantal fantastische instrumenten uit de 17e en 18e eeuw.
In Yerseke was het een gift van een particulier begreep ik, dus niet aangestuurd door de kerkenraad of orgelcommissie, hoewel geen enkele orgelcommissie nee zegt tegen zo'n gift natuurlijk.
In de 17e eeuw waren de orgels en de kerkgebouwen vaak eigendom van de burgerlijke gemeente, het plaatselijk college liet dan een mooi orgel bouwen om andere gemeenten mee af te troeven. In kerkdiensten werd het orgel pas halverwege de 17e eeuw gebruikt ter begeleiding van de samenzang, voor die tijd werd het puur als concertinstrument gebruikt. Volgens mij is pas begin 19e eeuw het beheer van de orgels en de gebouwen overgegaan naar de kerkelijke gemeenten, vaak met uitzondering van de toren. In die tijd is ook de kerkvoogdij ontstaan.
Overigens vind ik ook dat er meer mooie orgels in de GG staan dan in de HHK. Hoe dat komt weet ik zo niet, nu is de GG ook wel wat groter dus meer kerken met meer kans op mooie orgels.
Ik dacht dat enkel de 32 voet op het pedaal een gift was. Afijn, als orgelliefhebber ben ik best benieuwd hoe het klinkt zo'n 32 voet tijdens de samenzang. Ik vind het jammer dat de HHK van Lunteren er geen 32 voet Bazuin op heeft geplaatst. Zeker in Lunteren kun je zo'n 32 voet register uitstekend gebruiken met Frans romantische muziek.

Hoeveel kost zo'n gift de gulle gever eigenlijk?
Henk J

Bericht door Henk J »

Ararat schreef: 10 jul 2024, 15:00 Hoeveel kost zo'n gift de gulle gever eigenlijk?
Weet ik niet precies maar voor €10.000 ben je niet klaar denk ik.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

In de GG van Kruiningen is pas het elektrische orgel ontploft.

Ik vermoed dat er daar eindelijk nu ook een gewoon orgel in zal komen.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 10 jul 2024, 15:33 In de GG van Kruiningen is pas het elektrische orgel ontploft.

Ik vermoed dat er daar eindelijk nu ook een gewoon orgel in zal komen.
Goede gerichte actie Huisman :garde Weg met die electronicums in de kerk :fouet
Maar af en toe zal ook zo'n electronicum er mee stoppen ja, een pijporgel is duurder maar gaat wel langer mee. Hoewel onderaan de streep een electronicum altijd wel goedkoper zal zijn, of je moet heel goedkoop aan een tweedehands pijporgel komen. Op dat gebied zijn er nu kansen genoeg, er zijn heel veel mooie tweedehands pijporgels beschikbaar doordat nogal wat kerken sluiten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 10 jul 2024, 15:23
Ararat schreef: 10 jul 2024, 15:00 Hoeveel kost zo'n gift de gulle gever eigenlijk?
Weet ik niet precies maar voor €10.000 ben je niet klaar denk ik.
Bij de betere orgelmakers praat je al gauw over gemiddeld 30 à 35.000 per stem.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Konijntje schreef: 10 jul 2024, 12:34

Over een "stoer" voorspel gesproken:
www.youtube.com/watch?v=_cggW6Extzw

Vanaf minuut 31. Heerlijk voorspel, maar ook een prachtige begeleiding van de gemeente.
Heel goed gedaan inderdaad. Ik houd daar ook erg van. Hoewel ik weet dat Sietze de Vries zulke uitbeelding niet goed vindt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 10 jul 2024, 17:39

Vanaf minuut 31. Heerlijk voorspel, maar ook een prachtige begeleiding van de gemeente.
Heel goed gedaan inderdaad. Ik houd daar ook erg van. Hoewel ik weet dat Sietze de Vries zulke uitbeelding niet goed vindt.
Sietze is in zijn visie op "word painting" genuanceerder dan jij het nu doet voorkomen.
Als hij het koor van zijn vrouw begeleidt in een Anglicaanse psalm, en 't gaat over de donder, dan rommelt en flitst er echt wel wat in de begeleiding.
~~Soli Deo Gloria~~
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Hendrikus schreef: 10 jul 2024, 18:07
DDD schreef: 10 jul 2024, 17:39

Sietze is in zijn visie op "word painting" genuanceerder dan jij het nu doet voorkomen.
Als hij het koor van zijn vrouw begeleidt in een Anglicaanse psalm, en 't gaat over de donder, dan rommelt en flitst er echt wel wat in de begeleiding.

Ik waardeer de muziek van Sietze de Vries, maar ik vind hem af en toe ook wel een puritein. Iemand die wel erg streng is in de leer.
Plaats reactie