Ik zie kritiek op de post van DIA, maar toch denk ik dat hij wel een punt heeft. Welke grenzen (maar ook welk niveau) stel je aan voorspelen en aan het orgelspel?-DIA- schreef: ↑10 jul 2024, 11:22Ik vind dit verre van stichtelijk. Hopelijk mag ik dat vinden. Het lijkt of de scheldwoorden je via het orgel in het gezicht vliegen. Het lijkt me dan ook een woeden om strijd die niet geestelijk is.ejvl schreef: ↑10 jul 2024, 10:13 Ik zag een bericht op Facebook van ds A V hees over een voorspel van psalm 75 door Jaap Zwart vanuit Harderwijk.
https://www.facebook.com/share/v/EJtywb ... tid=WC7FNe
Een uitbeelding van:
Elk woedt om strijd, en toont zich onbeschroomd;
Men houwt en hakt, dat poort en binten beven;
Gelijk men slaaft, om bijlen aan te geven,
En ijv'rig kapt in 't hoog en dicht geboomt'.
Ik vind het prachtig om zo de tekst uit te beelden.
De samenzangbegeleiding vind ik dan niet denderend. Veel te staccato.
Voorbeeld: in de Laurenskerk van Rotterdam kerkt de gemeente "de Samaritaan" in de middag tijdens de "warmere" maanden. Vaak wordt dit gecombineerd met het evangeliseren onder winkelend publiek. Er bezoekt dan ook publiek de kerkdienst die (mogelijk) niet eerder een kerkdienst hebben bezocht. De voorspelen op de te zingen liederen/ psalmen zijn soms erg modern. Als orgelliefhebber zit ik soms met gekromde tenen in mijn stoel. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen zich ergeren aan dergelijke voorspelen. Dan mag je je denk ik als organist afvragen of het voorspel het doel heeft bereikt...