Welke muziek beluister je nu?
-
Re: Welke muziek beluister je nu?
Wat een schitterend front in Heesbeen, Gameren ken ik niet, een neo barok Flentrop orgel wat door Van den Heuvel is overgeplaatst. Als dat net zo'n succes is als in ouderkerk aan de IJssel dan laat ik het links liggen. Oorspronkelijke karakter is verdwenen (met de kanttekeningen die je bij dat karakter kunt plaatsen) en het wordt dan vlees nog vis. Dan is het karakter weg.
Een orgel heeft een karakter?Henk J schreef: ↑09 jul 2024, 22:09 Wat een schitterend front in Heesbeen, Gameren ken ik niet, een neo barok Flentrop orgel wat door Van den Heuvel is overgeplaatst. Als dat net zo'n succes is als in ouderkerk aan de IJssel dan laat ik het links liggen. Oorspronkelijke karakter is verdwenen (met de kanttekeningen die je bij dat karakter kunt plaatsen) en het wordt dan vlees nog vis. Dan is het karakter weg.
-
Zeker, maar we gaan nu de orgelfreak hoek in. Een orgel kan een romantisch of een barok karakter hebben. Maar ik bedoel het meer in de zin dat een orgel zeggingskracht heeft. Wel eens bij een echt goed orgel geweest? De Martinikerk in Groningen bijvoorbeeld, dan snap je wel wat ik bedoel.
- J.C. Philpot
Antonio Vivaldi - Concerto for Two Horns: 1st movement
https://www.yourclassical.org/episode/2 ... t-movement
https://www.yourclassical.org/episode/2 ... t-movement
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Mee eens. Lijstjes maken heeft weinig zin, want dat is ontzettend subjectief. Wat de één mooi vindt, vindt de ander lelijk. Het gaat om kwaliteit, zeggingskracht, karakter. En een mooie akoestiek (dat is wat anders dan galm) is meegenomen.Henk J schreef: ↑09 jul 2024, 23:41 Zeker, maar we gaan nu de orgelfreak hoek in. Een orgel kan een romantisch of een barok karakter hebben. Maar ik bedoel het meer in de zin dat een orgel zeggingskracht heeft. Wel eens bij een echt goed orgel geweest? De Martinikerk in Groningen bijvoorbeeld, dan snap je wel wat ik bedoel.
Overigens ken ik maar heel weinig orgels binnen de GG die echt overtuigen.
Ah, zo.Henk J schreef: ↑09 jul 2024, 23:41 Zeker, maar we gaan nu de orgelfreak hoek in. Een orgel kan een romantisch of een barok karakter hebben. Maar ik bedoel het meer in de zin dat een orgel zeggingskracht heeft. Wel eens bij een echt goed orgel geweest? De Martinikerk in Groningen bijvoorbeeld, dan snap je wel wat ik bedoel.
Ik denk dat ik geen orgelfreak ben. Ik waardeer muziek, maar bespeel zelf liever niets. Daar is mijn omgeving het ook mee eens. Na stug oefenen kan ik wel enig geluid uit een triangel voortbrengen. Denk ik.
Dus ik zal vast weleens in 1 ruimte zijn geweest met een goed orgel. Voor mij is het al snel goed: er moet (gemeente)zang mee begeleid kunnen worden. Dat lukt op de meeste orgels wel.
Ziedaar een gangbare redenatie.
En als kerkmuziek niet meer is dan het zingen van "een versje ter verpozing van de gewijde aandacht" (zoals het vroeger nog wel eens gezegd werd), dan is die redenatie ook nog wel te begrijpen...
~~Soli Deo Gloria~~
Over mooiste kerkgebouwen gesproken: de GG van Westzaan is een pareltje. Het mooiste kerkgebouw binnen de GG. Hoewel een kinderhand snel gevuld is, want zo veel mooie kerkgebouwen heb je niet binnen de GG.Hendrikus schreef: ↑09 jul 2024, 21:03Daar noem je een heel belangrijk punt. Door een goede akoestiek komt de muziek veel beter tot z'n recht. Waarom nemen zoveel koren hun cd in Hasselt op? Niet vanwege die Knol, zet dat apparaat maar eens in ruimte zonder galm en je loopt weg zo hard je kunt. Het is de akoestiek die het daar zo aangenaam maakt.
Vooropgesteld: ik ken niet alle GG-orgels, maar wel een heleboel. Laat ik er 11 noemen in alfabetische volgorde. Daarbij neem ik er ook een aantal mee die niet geholpen worden door een fijne akoestiek, maar die wel een inspirerend klankkarakter hebben. Goed, daar gaan we:
Berkenwoude
Ede
Gouda
Groningen
Moerkapelle
Rijssen-Noord
Tholen
Westzaan
Woerden
Zeist
Zoetermeer
De opmerking over het Knol orgel heb ik vaker gehoord. Je hebt vrijwel geen Knol orgels meer en volgens mij heeft hij weinig (grote) orgels gebouwd, dus mogelijk zegt dat iets over de kwaliteit van zijn orgels. Ik heb een keer in Boazum gespeeld (mooi instrument), maar de vraag is hoeveel pijpwerk in dat orgel van de hand van Knol is.
Deze redenatie geeft me een stuk ontspanning, zelfs als de organist van dienst het orgel beroert als zijnde een piano, of halverwege een ingewikkelde move de draad totaal kwijtraakt.
Heb ik nu je eerst zo vredige woensdagochtend verprutst?

De HHK heeft (helaas) nog niet veel mooie orgels. Als er überhaupt al een pijporgel staat....Henk J schreef: ↑09 jul 2024, 21:57 Als je puur naar klank kijkt vind ik Rijssen-Noord het meest overtuigend. Helaas helpt de kerk niet mee.
Verder vind ik ook Apeldoorn wel mooi, die noemde Hendrikus niet, maar heel goed thuis ben ik ook niet in de GG.
Weet meer van de HHK maar daar staan ook niet zo gek veel overtuigende orgels. Noemde Elspeet al, Putten is ook fraai, dan heb je Lunteren nog, ben ik alleen niet zo weg van. Orgels in Ouddorp en Nieuwleusen zijn ook mooi. Iemand nog aanvullingen?
De Laankerk (Rotterdam) heeft een aardig orgel, maar niet meer dan dat.
Ik denk dat juist reformatorische kerken vrij veel geld steken in het orgel. Recent zag ik nog het nieuws voorbij komen over de uitbreiding van het orgel in de GG van Yerseke, terwijl dat instrument al (ruim) voldoet.Ararat schreef: ↑10 jul 2024, 09:20Deze redenatie geeft me een stuk ontspanning, zelfs als de organist van dienst het orgel beroert als zijnde een piano, of halverwege een ingewikkelde move de draad totaal kwijtraakt.
Heb ik nu je eerst zo vredige woensdagochtend verprutst?![]()
Sowieso denk ik dat na de reformatie de Gereformeerde kerken vooral geld stopten in het orgel, simpelweg omdat (beeldhouw)kunst niet meer gewenst was in de kerk. Niet voor niets heeft ons land een aantal fantastische instrumenten uit de 17e en 18e eeuw.
In het Zeeuwse neemt Yerseke op allerlei vlakken een... speciale plek in. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn.
- J.C. Philpot
Ik zou het een goed idee vinden om een apart orgeltopic te hebben, waar de orgelfanaten helemaal los kunnen gaan.
Dan kan ik dat topic links laten liggen
Dan kan ik dat topic links laten liggen

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
In Yerseke was het een gift van een particulier begreep ik, dus niet aangestuurd door de kerkenraad of orgelcommissie, hoewel geen enkele orgelcommissie nee zegt tegen zo'n gift natuurlijk.Konijntje schreef: ↑10 jul 2024, 09:24 Ik denk dat juist reformatorische kerken vrij veel geld steken in het orgel. Recent zag ik nog het nieuws voorbij komen over de uitbreiding van het orgel in de GG van Yerseke, terwijl dat instrument al (ruim) voldoet.
Sowieso denk ik dat na de reformatie de Gereformeerde kerken vooral geld stopten in het orgel, simpelweg omdat (beeldhouw)kunst niet meer gewenst was in de kerk. Niet voor niets heeft ons land een aantal fantastische instrumenten uit de 17e en 18e eeuw.
In de 17e eeuw waren de orgels en de kerkgebouwen vaak eigendom van de burgerlijke gemeente, het plaatselijk college liet dan een mooi orgel bouwen om andere gemeenten mee af te troeven. In kerkdiensten werd het orgel pas halverwege de 17e eeuw gebruikt ter begeleiding van de samenzang, voor die tijd werd het puur als concertinstrument gebruikt. Volgens mij is pas begin 19e eeuw het beheer van de orgels en de gebouwen overgegaan naar de kerkelijke gemeenten, vaak met uitzondering van de toren. In die tijd is ook de kerkvoogdij ontstaan.
Overigens vind ik ook dat er meer mooie orgels in de GG staan dan in de HHK. Hoe dat komt weet ik zo niet, nu is de GG ook wel wat groter dus meer kerken met meer kans op mooie orgels.
Ik zag een bericht op Facebook van ds A V hees over een voorspel van psalm 75 door Jaap Zwart vanuit Harderwijk.
https://www.facebook.com/share/v/EJtywb ... tid=WC7FNe
Een uitbeelding van:
Elk woedt om strijd, en toont zich onbeschroomd;
Men houwt en hakt, dat poort en binten beven;
Gelijk men slaaft, om bijlen aan te geven,
En ijv'rig kapt in 't hoog en dicht geboomt'.
Ik vind het prachtig om zo de tekst uit te beelden.
De samenzangbegeleiding vind ik dan niet denderend. Veel te staccato.
https://www.facebook.com/share/v/EJtywb ... tid=WC7FNe
Een uitbeelding van:
Elk woedt om strijd, en toont zich onbeschroomd;
Men houwt en hakt, dat poort en binten beven;
Gelijk men slaaft, om bijlen aan te geven,
En ijv'rig kapt in 't hoog en dicht geboomt'.
Ik vind het prachtig om zo de tekst uit te beelden.
De samenzangbegeleiding vind ik dan niet denderend. Veel te staccato.
Laatst gewijzigd door ejvl op 10 jul 2024, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.