Vind ik niet. Wie zijn wij om predikanten van destijds te gaan recenseren?
Leespreken Gereformeerde Gemeenten
Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten
Ik recenseert geen predikanten. Alleen ik zit niet in de kerk om in bedekte termen te horen dat de Gereformeerde Gemeenten zo slecht zijn en dat wij gelukkig de zuivere waarheid bewaren.
Eigenlijk moet je je wel afvragen of je zulke preken sowieso nog moet lezen. Als ze geschreven zijn vanuit een dergelijke houding, is het wellicht beter om andere te kiezen.
- Niet meer zo actief -
Exact, die lees je dan ook gewoon niet. Daarom lees ik ook bij voorkeur geen preken van wijlen ds. F. Mallan. Er is nog zoveel meer dan wijlen ds. F. Mallan. Zo weet ik dat er een behandeling van een zondag in zijn HC waar de honden geen brood van lusten. Dan pak je in mijn beleving gewoon een zondagsbehandeling van een andere predikant.Hoopvol schreef: ↑09 jul 2024, 14:12Ik recenseert geen predikanten. Alleen ik zit niet in de kerk om in bedekte termen te horen dat de Gereformeerde Gemeenten zo slecht zijn en dat wij gelukkig de zuivere waarheid bewaren.
Een nieuw boekje met Antwoord per brief. Aanbevolen!Piet Puk schreef: ↑09 jul 2024, 14:26Exact, die lees je dan ook gewoon niet. Daarom lees ik ook bij voorkeur geen preken van wijlen ds. F. Mallan. Er is nog zoveel dan wijlen ds. F. Mallan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Piet Puk schreef: ↑09 jul 2024, 14:26Exact, die lees je dan ook gewoon niet. Daarom lees ik ook bij voorkeur geen preken van wijlen ds. F. Mallan. Er is nog zoveel meer dan wijlen ds. F. Mallan. Zo weet ik dat er een behandeling van een zondag in zijn HC waar de honden geen brood van lusten. Dan pak je in mijn beleving gewoon een zondagsbehandeling van een andere predikant.
Over het inkorten van preken praten we nog wel eens Piet, als jij in het ambt van ouderling staat....
Ik lees thuis ook voor m'n gezin. Zou niet weten waarom ik dit anders zou moeten doen als ik in het ambt zou staan. Ben niet van plan om in te gaan korten. Weet uberhaubt niet wie dat heeft verzonnenInwoner schreef: ↑09 jul 2024, 15:03Piet Puk schreef: ↑09 jul 2024, 14:26Exact, die lees je dan ook gewoon niet. Daarom lees ik ook bij voorkeur geen preken van wijlen ds. F. Mallan. Er is nog zoveel meer dan wijlen ds. F. Mallan. Zo weet ik dat er een behandeling van een zondag in zijn HC waar de honden geen brood van lusten. Dan pak je in mijn beleving gewoon een zondagsbehandeling van een andere predikant.
Over het inkorten van preken praten we nog wel eens Piet, als jij in het ambt van ouderling staat....
Zijn die preken dan ook daadwerkelijk in boekvorm uitgegeven?Piet Puk schreef: ↑09 jul 2024, 14:26Exact, die lees je dan ook gewoon niet. Daarom lees ik ook bij voorkeur geen preken van wijlen ds. F. Mallan. Er is nog zoveel meer dan wijlen ds. F. Mallan. Zo weet ik dat er een behandeling van een zondag in zijn HC waar de honden geen brood van lusten. Dan pak je in mijn beleving gewoon een zondagsbehandeling van een andere predikant.
Volgens mij had Philpot ongeveer dezelfde visie op het evangelie als dr. Steenblok. Concreet dus dat de nadruk ligt op de ellendige staat van de mens en de beloften van het evangelie enkel gelden voor het uitverkoren volk en dus ook enkel aangeboden kunnen worden aan het uitverkoren volk.
Met deze visie zou je beiden onder het hypercalvinisme kunnen scharen.
In de GG waarin ik als kind ben opgegroeid, werden zowel oudvaders, waaronder bijvoorbeeld Smytegelt, als van hedendaagse GG predikanten gelezen.
Ik bewaar er als kind en als tiener niet altijd even goede herinneringen aan. Simpelweg omdat het ouderwetse taalkleed ver van mij vandaan stond. Daarentegen kwamen er vaak gastpredikanten die goed te volgen waren als kind en al tiener. Ik denk bijvoorbeeld aan de predikanten Baan, Vreugdenhil, Moerkerken, Karens enz.
-
- Verbannen
Welke? Die van de HC? Zeker.Konijntje schreef: ↑09 jul 2024, 17:48Zijn die preken dan ook daadwerkelijk in boekvorm uitgegeven?Piet Puk schreef: ↑09 jul 2024, 14:26Exact, die lees je dan ook gewoon niet. Daarom lees ik ook bij voorkeur geen preken van wijlen ds. F. Mallan. Er is nog zoveel meer dan wijlen ds. F. Mallan. Zo weet ik dat er een behandeling van een zondag in zijn HC waar de honden geen brood van lusten. Dan pak je in mijn beleving gewoon een zondagsbehandeling van een andere predikant.
Mee eens, de flanken komen ook bij jullie aardig aan bod.Mistig schreef: ↑09 jul 2024, 10:50In december werd er nog een preek van Ds. B.J. van Boven gelezen.J.C. Philpot schreef: ↑09 jul 2024, 10:42 Toch is het niet verkeerd als "uiterste flanken" (dat bedoel ik niet negatief) ook eens wat van elkaar lezen. Anders blijf je uit elkaar groeien, en zo kun je van elkaar leren.
Bijbelse noties die het verst bij je vandaan staan, zijn meestal ook jouw eenzijdigheden.
En nu dus ook preken van Ds. Van Gelder en Ds. Honkoop.
Lijkt me niet eenzijdig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik lees elke dag zijn dagboek! Al jaar en dag!Inwoner schreef: ↑09 jul 2024, 11:07-DIA- schreef: ↑09 jul 2024, 11:02Nee gelukkig niet. Luister maar naar de heldere catechismuspreken van de leraar van deze gemeente.Geytenbeekje schreef: ↑09 jul 2024, 11:01Is de gemeente nog niet omgetoverd tot een refo-baptistengemeente?![]()
Het is wel heel vreemd dat Philpot alleen wordt vereenzelvigd met zijn doopstandpunt, terwijl hij zoveel goeds heeft nagelaten....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het lijkt me dat vrijwel elk alhier gepubliceerd rijtje gewogen moet worden op evenwichtigheid. Word je daar zelf niet moe van?
Wel mooi dat dit rijtje dan weer goedgekeurd is. Een opsteker voor konijntje!