Welke muziek beluister je nu?

Konijntje

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 05 jul 2024, 11:05
Konijntje schreef: 05 jul 2024, 10:20 De orgel top 15 van Europa:
www.orgelnieuws.nl/omrijorgels-de-volks ... an-europa/

Binnenkort maar eens een retourtje Bologna boeken ;-)

Opvallend dat er geen Engels orgel in staat, bijvoorbeeld Salisbury (bijzonder fraai orgel).
Het is een mooi lijstje maar dat Engeland ontbreekt viel mij ook op ja. Salisbury is toch wel het voorbeeld van de Engelse orgelcultuur en bijzonder mooi. Verder kan ik me aardig in de lijst vinden, kan er nog heel wat bij bedenken maar ja, dat hou je toch. En hoe moet je een orgel als in Bologna vergelijken met Salisbury? Wat ik ook wel leuk vind is dat er voor mij wat onbekende orgels tussen zitten, die maar eens opzoeken, online dan :)
Welke orgels vind je dat er nog meer in de top hadden kunnen staan?

Ik vond het eigenlijk wel een aardig lijstje. Met name Hamburg en Rouen hebben indruk op mij gemaakt. Milaan, Praag en Madrid had ik er dan weer niet in verwacht.

Nu nog een top 15 wereldwijd. Wat mij betreft mag het orgel van de Tabernacle in Salt Lake City dan in de top 15.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Konijntje schreef: 05 jul 2024, 14:08
Hendrikus schreef: 05 jul 2024, 11:16
Henk J schreef: 05 jul 2024, 11:05
Konijntje schreef: 05 jul 2024, 10:20 De orgel top 15 van Europa:
www.orgelnieuws.nl/omrijorgels-de-volks ... an-europa/

Binnenkort maar eens een retourtje Bologna boeken ;-)

Opvallend dat er geen Engels orgel in staat, bijvoorbeeld Salisbury (bijzonder fraai orgel).
Het is een mooi lijstje maar dat Engeland ontbreekt viel mij ook op ja. Salisbury is toch wel het voorbeeld van de Engelse orgelcultuur en bijzonder mooi. Verder kan ik me aardig in de lijst vinden, kan er nog heel wat bij bedenken maar ja, dat hou je toch. En hoe moet je een orgel als in Bologna vergelijken met Salisbury? Wat ik ook wel leuk vind is dat er voor mij wat onbekende orgels tussen zitten, die maar eens opzoeken, online dan :)
Truro is m.i. nog mooier dan Salisbury. Het zit 'm niet altijd in de veelheid aan stemmen. Truro is relatief klein, maar zó mooi!
Verder een mooi lijstje. Al zou Naumburg niet misstaan in dit gezelschap.
Truro heb ik nog nooit gehoord. Ook maar toevoegen dan aan het lijstje om eens te bezoeken ;-)
Zeker de moeite waard! Maar 't is wel een uithoek van het Verenigd Koninkrijk. Op tijd afremmen, ander plons je in zee :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Weer een nieuwe mannesang vanuit Pretoria:

https://youtu.be/Z789ZVDIfJQ?si=prfRh6FJdHqMbyZk
Henk J

Bericht door Henk J »

Konijntje schreef: 05 jul 2024, 14:13 Welke orgels vind je dat er nog meer in de top hadden kunnen staan?
Lastig te zeggen, er is zoveel moois. Maar ik mis wel het Frans-barokke orgeltype, dus ik had bijvoorbeeld het Isnard orgel uit Saint-Maximin wel willen zien.
En met alle respect voor Schnitger en Hamburg, maar die had ik niet op de 5e plek gezet maar ergens op 13 of 14 ofzo. En het orgel van Roskilde een stuk hoger.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Henk J schreef: 05 jul 2024, 21:51
Konijntje schreef: 05 jul 2024, 14:13 Welke orgels vind je dat er nog meer in de top hadden kunnen staan?
Lastig te zeggen, er is zoveel moois. Maar ik mis wel het Frans-barokke orgeltype, dus ik had bijvoorbeeld het Isnard orgel uit Saint-Maximin wel willen zien.
En met alle respect voor Schnitger en Hamburg, maar die had ik niet op de 5e plek gezet maar ergens op 13 of 14 ofzo. En het orgel van Roskilde een stuk hoger.
Op de vraag wat het mooiste orgel is, kan eigenlijk geen antwoord gegeven worden, omdat we allemaal slechts een deel van het geheel kennen. Maar wel mooi dat een medium als De Volkskrant aandacht vraagt voor orgels. Truro is zeker fraai maar ook niet het einde van alle tegenspraak.
Henk J

Bericht door Henk J »

Zeker mooi dat de Volkskrant hier aandacht voor heeft. En verder heeft deze vraag ook een sterk subjectief element in zich, maar dat geeft voer voor discussies.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 06 jul 2024, 12:16
Op de vraag wat het mooiste orgel is, kan eigenlijk geen antwoord gegeven worden, omdat we allemaal slechts een deel van het geheel kennen. Maar wel mooi dat een medium als De Volkskrant aandacht vraagt voor orgels. Truro is zeker fraai maar ook niet het einde van alle tegenspraak.
Volgens mij heeft ook niemand beweerd dat Truro het einde is van alle tegenspraak.
Dat einde bestaat m.i. ook niet, by the way.
~~Soli Deo Gloria~~
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Saint-Maximin is inderdaad een schitterend instrument. Albi had er dan ook wel bij gemogen.

Ik vind de Schnitger in Hamburg geweldig. Soms ligt het er ook aan wie het orgel bespeeld. Dat kan je mening natuurlijk ook behoorlijk beïnvloeden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik ben wel benieuwd of Hendrikus een uitspraak kan doen over het mooiste orgel uit de GG.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 08 jul 2024, 21:12 Ik ben wel benieuwd of Hendrikus een uitspraak kan doen over het mooiste orgel uit de GG.
Het mooiste orgel van de GG staat naar mijn mening vlak bij Hendrikus en hij kent dat orgel vast heel goed.
Ook wel leuke vraag trouwens, mooiste orgel GG of mooiste orgel HHK. Voor de HHK zou ik denk voor Elspeet gaan.
Henk J

Bericht door Henk J »

Konijntje schreef: 08 jul 2024, 21:01 Ik vind de Schnitger in Hamburg geweldig. Soms ligt het er ook aan wie het orgel bespeeld. Dat kan je mening natuurlijk ook behoorlijk beïnvloeden.
Klopt, maar Hamburg ken ik wel enigszins en dan vind ik Roskilde mooier.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Looking for a City
https://youtu.be/KUd4sBV1ioI?list=RDMMCvKwzGCK_dE

Deze mannen weten hoe ze zich in de kerk behoren te kleden. De zang bekijk ik echter met wat verbazing.

Dan liever het volgende lied dat Youtube mij aanreikt:
https://www.youtube.com/watch?v=4MIKmcBtpFA
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef: 09 jul 2024, 08:28 Looking for a City

Deze mannen weten hoe ze zich in de kerk behoren te kleden. De zang bekijk ik echter met wat verbazing.

Op de een of andere manier moest ik bij je eerste link denken aan de Urker zangers die op negro spiritual tour gaan😉. Tijdens zomerzangavonden. Ofzo.

Tja het pak.... . Ook dit is wel een cultureel dingetje. Ondanks dat ik het pak.zeer stijlvol vind... . Is het voor mij niet het ding zoals men behoord gekleed te zijn. Nog meer bevreemdend is het als we in de zending in bijvoorbeeld Malawi de zwarte pakken invoeren.

De tweede link. Mooi lied hé?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Looking for a City

Dat eerste filmpje, dat zie ik wel zitten :) . Nu nog op zoek in onze kerk naar iemand met zo’n dijk van een stem. Heb jij suggesties? Graag indienen bij de kerkvoogdij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 09 jul 2024, 09:39Dat eerste filmpje, dat zie ik wel zitten :) . Nu nog op zoek in onze kerk naar iemand met zo’n dijk van een stem. Heb jij suggesties? Graag indienen bij de kerkvoogdij.
Bij de kwalificatie "een dijk van een stem" komt spontaan een naam bij me op :haha
Lilian1975 schreef: 09 jul 2024, 09:08Tja het pak.... . Ook dit is wel een cultureel dingetje. Ondanks dat ik het pak.zeer stijlvol vind... . Is het voor mij niet het ding zoals men behoord gekleed te zijn. Nog meer bevreemdend is het als we in de zending in bijvoorbeeld Malawi de zwarte pakken invoeren.

De tweede link. Mooi lied hé?
Er zit inderdaad wel wat cultureels in, maar ik merk dat ik toch behoorlijk aan cultuur gehecht ben.

En inderdaad is de tweede link een mooi lied. In mijn "vasthouden" zit geen troost. In dat Christus degenen die Hem van de Vader Zijn gegeven vast houd, wel. Niemand zal ze uit Zijn hand rukken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie