Geert Wilders & zijn partij

DDD

Re: Geert Wilders & zijn partij

Bericht door DDD »

MGG schreef: 08 jul 2024, 19:36 Wilders geefteen andere invulling aan stabiliteit dan jij en ik. Daar lijkt mij niks mis mee. De kiezers weten dit.

Sommige woordkeuzes deel ik niet, maar de PVV kiest duidelijk de democratie. Bijvoorbeeld de VVD kan het niet verkoppen dat de PVV wint en gunt Wilders de MP niet. De PVV accepteert zulke spelletjes en volgt de democratische weg van formeren.

Dat zei ik ook niet. Ik bedoel dat de PVV Nederland wik bewaren voor een islamitische meerderheid waarbij de democratie waarschijnlijk ook sneuvelt.

Het is helaas niet ongefundeerd.
Noem eens één concrete bijdrage van de PVV aan de democratie? Ik heb dat nog helemaal gemist.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 08 jul 2024, 20:01 Natuurlijk zijn er grote verschillen. Toch zijn ook grote overeenkomsten te duiden. Een ontevreden bevolking, toenemende crisis en een regering die alle problematiek die speelt niet bij zichzelf zoekt, maar bij een bevolkingsgroep.
Dat laatste doen velen op dit forum blijkt uit een ander topic. Vreemdelingenhaat is trouwens helaas van alle tijden.

Verder zijn wij een gelukkig volkje blijkt uit alle onderzoeken.

https://www.parool.nl/nederland/nederla ... ~b5de4ee3/

Nog een groot verschil met de jaren 30 is de bijna afwezige werkloosheid. Er zijn tegenwoordig meer vacatures dan mensen. Dat was toen totaal anders.

Hier een stukje uit onze canon.

https://www.canonvannederland.nl/nl/crisisjaren.

…en hoe het was in Duitsland.

https://duitslandinstituut.nl/naslagwer ... tabiliteit

M.a.w. ik zie totaal geen overeenkomst met de jaren 30. En jij ook niet maar dan moet je mij gelijk geven en dat is best lastig ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 08 jul 2024, 20:27
huisman schreef: 08 jul 2024, 18:59
Profesto schreef: 08 jul 2024, 18:21
merel schreef: 08 jul 2024, 17:39

Ik heb geen X ( of twitter) en kan het draadje daardoor niet lezen. Wat is de context?
Misschien lukt het om het hier te lezen?
Bedankt zo kan ik het ook lezen. Vind alleen de analyse van dhr Frietema weinig overtuigend. Zelfs als Wilders bij de volgende verkiezingen 50 zetels zou krijgen blijft hij afhankelijk van coalitievorming. Vond het twitterdraadje zelfs wel op een complottheorie lijken. Dhr Frietema analyseert er lustig op los maar met weinig tot geen bewijs.

Ik ben zeker geen voorstander van dit kabinet maar volg en beoordeel het als elk ander normaal kabinet.
Zaterdag in Trouw een stukje van een D66-senator, die ook zag dat de bijdragen vanuit de PVV vooral bedoeld zijn om te ontregelen. Onze democratie is helemaal niet bestand tegen een ondemocratische meerderheid. En als Wilders maar genoeg destabiliseert, dan ontstaat er een meerderheid voor een dictatuur, ook in Nederland. We zouden niet het eerste land zijn waar dit zo werkt. We zijn hier niet immuun voor de tijdsgeest.
Als wij een tweepartijenstelsel hadden kon ik je nog enigszins volgen maar in ons land krijgt geen partij de absolute meerderheid in beide kamers. Onmogelijk en ondenkbaar. Welk land is trouwens de laatste jaren veranderd van een democratie in een dictatuur?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Hongarije, Polen en de Verenigde Staten zijn al een eind op weg.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 jul 2024, 20:25
MGG schreef: 08 jul 2024, 18:55 'Ik kan mij voorstellen dat Wilders een dergelijke uitkomst - autocratische macht - als doel voor ogen heeft.'

Dit maakt direct duidelijk dat we het een subjectief verhaal van een anti PVV'er is. De PVV wijst vaak op het belang van een democratie, is voor referenda en voor een gekozen burgemeester. De standpunten van de meeste part
Zo subjectief is dat helemaal niet. Iedereen kan de statuten van de PVV bekijken: hij is daarin een dictator. Je moet wel ziende blind zijn om te missen dat dit ook zijn doel in Nederland is.
Het demoniseren van tegenstander. Laat dit nu net zijn wat Wilders vaak voor de voeten geworpen krijgt. Iemand met een andere mening wegzetten als ziende blind is weinig inhoudelijk.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 jul 2024, 20:28
MGG schreef: 08 jul 2024, 19:36 Wilders geefteen andere invulling aan stabiliteit dan jij en ik. Daar lijkt mij niks mis mee. De kiezers weten dit.

Sommige woordkeuzes deel ik niet, maar de PVV kiest duidelijk de democratie. Bijvoorbeeld de VVD kan het niet verkoppen dat de PVV wint en gunt Wilders de MP niet. De PVV accepteert zulke spelletjes en volgt de democratische weg van formeren.

Dat zei ik ook niet. Ik bedoel dat de PVV Nederland wik bewaren voor een islamitische meerderheid waarbij de democratie waarschijnlijk ook sneuvelt.

Noem eens één concrete bijdrage van de PVV aan de democratie? Ik heb dat nog helemaal gemist.
https://www.eerstekamer.nl/moties_bij?key=vkkclvrnsryt
ZWP

Bericht door ZWP »

Je hoeft maar te kijken naar zijn Europese vrienden om te zien wat Wilders van plan is. Het is het oude draaiboek wat ook door Trump, Orban cs wordt gebruikt en helaas succesvol wordt toegepast.

De wat linksere uitkomsten in Engeland en Frankrijk geven een beetje hoop. Maar de Heere regeert!
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 08 jul 2024, 20:40 Hongarije, Polen en de Verenigde Staten zijn al een eind op weg.
Wel blijven opletten @DDD ;) In Polen won de pro Europese partij van Donald Tusk de laatste landelijke verkiezingen (dec. 2023)

https://nos.nl/l/2501225

Hongarije werkt de democratie ook alleen vinden wij Orban en zijn partij niet zo fijn.

De VS is democratisch tot in haar vezels (kijk niet uitsluitend naar de presidentsverkiezingen, daar wordt ik ook verdrietig van)

Turkije was -dacht ik- wel op weg naar een democratische dictator. Maar ook daar werkt de democratie.

https://nos.nl/l/2515036

Ik wordt een beetje moe van al die deugers die verzot zijn op een democratie zolang de verkiezingen maar gewonnen worden door in hun ogen aangename partijen.

Kijk naar Frankrijk. Daar hebben ze uit alle macht rechts willen blokkeren dat ze nu met een links samenraapsel zitten waarvan de grootste partij uit de NAVO wil en de Krim aan Poetin wil geven.
DDD

Bericht door DDD »

Het gaat om de tendens. Er zijn in al deze landen boze aanslagen tegen de democratie.
MGG schreef: 08 jul 2024, 20:45

En bedoel je nu te zeggen dat alle senatoren behalve de PVV deze 'concrete bijdrage aan de democratie' verkeerd hebben begrepen?

Dit lijkt me op het eerste gezicht nu juist een typisch voorbeeld van een ontregelende motie. Hoezo, een rechtsgang tegen een algemeen verbindend voorschrift? Dat is helemaal niet mogelijk, toch? Onzinnig.

Het ergste is dus nog dat er ook mensen zijn die dat dus niet zien.
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 08 jul 2024, 20:49 Je hoeft maar te kijken naar zijn Europese vrienden om te zien wat Wilders van plan is. Het is het oude draaiboek wat ook door Trump, Orban cs wordt gebruikt en helaas succesvol wordt toegepast.

De wat linksere uitkomsten in Engeland en Frankrijk geven een beetje hoop. Maar de Heere regeert!
Het geeft jouw hoop dat links onder leiding van radicaal links in Frankrijk wint?
- Jean-Luc Mélenchon werd in 2019 veroordeeld wegens rebellie vanwege zijn verzet tijdens een gerechtelijke huiszoeking bij zijn partij La France insoumise.
- Voorstanders van vertrek uit de NAVO
- Na de inval van Oekraïne zei hij over de NAVO 'een nutteloze organisatie die spanningen uitlokt'
- Mélenchon keurde de Russische annexatie van De Krim in 2014 weliswaar niet expliciet goed, maar wel impliciet. Hij uitte kritiek op de snelle Westerse veroordeling van Rusland en pleitte voor een diplomatieke oplossing in plaats van sancties en escalatie. Dat standpunt leverde veel controverse op.
- Sterk anti Israël

Heeft hij de aanslag van Hamas al veroordeeld?
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 jul 2024, 21:05 Het gaat om de tendens. Er zijn in al deze landen boze aanslagen tegen de democratie.
MGG schreef: 08 jul 2024, 20:45

En bedoel je nu te zeggen dat alle senatoren behalve de PVV deze 'concrete bijdrage aan de democratie' verkeerd hebben begrepen?

Dit lijkt me op het eerste gezicht nu juist een typisch voorbeeld van een ontregelende motie. Hoezo, een rechtsgang tegen een algemeen verbindend voorschrift? Dat is helemaal niet mogelijk, toch? Onzinnig.

Het ergste is dus nog dat er ook mensen zijn die dat dus niet zien.
Nee dat bedoel ik niet te zeggen. Bij diverse moties waarde PVV voor stemde waren meerdere partijen voor. De PVV is pro referenda en dat vind ik een bijdrage aan de democratie.
Profesto

Bericht door Profesto »

Grutjes, de Wilders fanclub is weer wakker.

Zeggen dat je voor referenda bent, wil nog niet zeggen dat je democraat bent. Dat kun je in genoeg andere landen zien.

Het twitterdraadje is natuurlijk helemaal geen complottheorie, het is slechts een theorie. Wel een aannemelijke.
Philip

Bericht door Philip »

huisman schreef: 08 jul 2024, 21:02 Kijk naar Frankrijk. Daar hebben ze uit alle macht rechts willen blokkeren dat ze nu met een links samenraapsel zitten waarvan de grootste partij uit de NAVO wil en de Krim aan Poetin wil geven.
Nouveau Front Populaire steunt inmiddels wapenleveranties aan Oekraïne, dat kun je van de PVV niet zeggen... De PVV steunt dan weer de hongersnood in Gaza. Ze ontkennen zelfs dat daar een hongersnood is. En Orbán, het vriendje van Wilders, gaat gewoon bij Poetin op bezoek alsof er niets aan de hand is.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 08 jul 2024, 21:23 Grutjes, de Wilders fanclub is weer wakker.

Zeggen dat je voor referenda bent, wil nog niet zeggen dat je democraat bent. Dat kun je in genoeg andere landen zien.

Het twitterdraadje is natuurlijk helemaal geen complottheorie, het is slechts een theorie. Wel een aannemelijke.
Dat is ook niet de stelling. Ik zie uit naar een inhoudelijke bijdrage.
huisman

Bericht door huisman »

Profesto schreef: 08 jul 2024, 21:23 Grutjes, de Wilders fanclub is weer wakker.

Ik behoor absoluut niet tot de Wilders fanclub maar vind het fascinerend dat jij het een aannemelijke theorie vindt. Een volkomen feitenvrij verhaal. Echt apart.

Net zoals iemand de linkse overwinning in Frankrijk een lichtpuntje noemt. Dat linkse blok wordt geleidt door een partij die uit de NAVO wil en Poetin de Krim wil geven en de steun aan de Oekraïne wil intrekken. Beetje de FvD van Frankrijk.
Plaats reactie