Leespreken Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Als dominees zo gek doen dat je in de lach schiet als ze hun mond open doen, dan is er natuurlijk wel wat aan de hand. Wat dat betreft, zijn er heus predikanten in de GG die eerder een brief verdienen.

Al is er dan meestal nog meer op hun preek aan te merken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 05 jul 2024, 23:36
Hendrikus schreef: 05 jul 2024, 22:57
merel schreef: 05 jul 2024, 19:21 Ik kan mij niet heugen dat ik indertijd zijn stem afwijkend vond.
't Is maar wat je gewend bent, ik vind het niet heel natuurlijk klinken. Maar het is de moeite waard om daar doorheen te luisteren.
Waarom is dat bij ds. Zondag de moeite waard en bij predikant A of B die jou wat minder welgevallig in de oren is niet?
Vanwege de inhoud van de prediking misschien?
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 05 jul 2024, 23:18
HHR schreef: 05 jul 2024, 22:59 Mensen die over dit soort zaken mails sturen zouden direct onder de tucht geplaats moeten worden.
Wat een gekkigheid.
Dat ligt er aan. Predikanten moet gewoon normaal spreken tijdens het houden van een preek, en niet aan toneelspel doen, zoals te doen gebruikelijk lijkt in de (O)GG(iN).

Als mijn predikant zo zou preken, zou ik hem ook een brief sturen.
Ds Zondag doceerde voorheen o.a. arbeidsrecht en gaf veel college's. Ik vond hem een prettige docent en kan mij niets herinneren over een rare stem oid of een afwijkend timbre in zijn stem.
windorgel schreef: 05 jul 2024, 15:03
Maanenschijn schreef:Ik herinner me ds. Zondag nog van onze schooltijd. Ik ben niet bedeeld met een heel zware stem, maar hij heeft dat zeker nooit gehad. Ik denk dus dat het zeker zijn gewone stem is. Ook als hij lezingen houd of in gesprek (vaak met humor!) is, is dit zijn stem.

Ieder vogeltje…
Klopt helemaal. Ik weet dat hij het moeilijk vindt wanneer mensen hem op maandag mailen met enkel commentaar op zijn stem. Dat gebeurt!Hij heeft logopedie gehad maar dat lost het niet op.
Was dat in de tijd als predikant of als docent?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef: 05 jul 2024, 23:36
Hendrikus schreef: 05 jul 2024, 22:57
merel schreef: 05 jul 2024, 19:21 Ik kan mij niet heugen dat ik indertijd zijn stem afwijkend vond.
't Is maar wat je gewend bent, ik vind het niet heel natuurlijk klinken. Maar het is de moeite waard om daar doorheen te luisteren.
Waarom is dat bij ds. Zondag de moeite waard en bij predikant A of B die jou wat minder welgevallig in de oren is niet?
Ik kan me niet herinneren dat ik iets over predikant A of B heb gezegd. Dat maak jij ervan.
~~Soli Deo Gloria~~
HHR

Bericht door HHR »

Een storend draadje dit.
Kan het niet geknipt worden?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

HHR schreef: 06 jul 2024, 10:35 Een storend draadje dit.
Waarom? Omdat het jou onwelgevallig is?
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 06 jul 2024, 10:59
Nee, maar het gaat wéér over (herleidbare) personen. Jammer.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Inwoner schreef: 06 jul 2024, 12:04
GerefGemeente-lid schreef: 06 jul 2024, 10:59
Nee, maar het gaat wéér over (herleidbare) personen. Jammer.
Als het over broeders ter rechterzijde gaat, wordt alles tot in den treure besproken en nu is het een keer iemand anders, en dan moeten we stoppen? Ik vind het op z'n zachtst gezegd merkwaardig.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Maar jij waardeert het niet als rechterbroeders worden besproken. En terecht. Laat het dan met linkerbroeders ook niet gebeuren. Toch?
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mannetje schreef: 06 jul 2024, 12:41 Maar jij waardeert het niet als rechterbroeders worden besproken. En terecht. Laat het dan met linkerbroeders ook niet gebeuren. Toch?
In zekere zin is dat waar, ware het niet dat er over rechtse broeders veel meer en veel vaker gesproken kan worden en dit draadje nu opeens geknipt zou moeten worden.

Het zou eerlijk zijn van @HHR als hij zich in beide gevallen hiertegen zou uitspreken en niet alleen omdat het nu over dr. Zondag gaat en niet over ds. A of B bijvoorbeeld.
Terri

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef: 06 jul 2024, 12:54
Mannetje schreef: 06 jul 2024, 12:41 Maar jij waardeert het niet als rechterbroeders worden besproken. En terecht. Laat het dan met linkerbroeders ook niet gebeuren. Toch?
In zekere zin is dat waar, ware het niet dat er over rechtse broeders veel meer en veel vaker gesproken kan worden en dit draadje nu opeens geknipt zou moeten worden.

Het zou eerlijk zijn van @HHR als hij zich in beide gevallen hiertegen zou uitspreken en niet alleen omdat het nu over dr. Zondag gaat en niet over ds. A of B bijvoorbeeld.
Dit krijgt het gehalte van: "hij wel en ikke niet". En wat een polarisatie binnen de Ger.Gem. Jammer.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vraag me ook af of dat waar is hoor.

Ik heb op het forum wel eens een lezing over de GBS besproken, met bronverwijzingen en commentaar, en daar was men heel snel over uitgepraat.

Het is maar net of iemand er een mening over heeft en of het onderwerp bevalt.
HHR

Bericht door HHR »

Ik heb al eerder kritiek geuit als hier over specifieke personen gesproken werd.
Gaat het over de prediking of een openbaar artikel dan ligt het anders.
Maar geneuzel over voordracht, stem of wat dan ook , gaat te ver. Ongeestelijk ook.
GerefGemeente-lid
Verbannen

HHR schreef: 06 jul 2024, 13:32

Ik heb al eerder kritiek geuit als hier over specifieke personen gesproken werd.
Gaat het over de prediking of een openbaar artikel dan ligt het anders.
Maar geneuzel over voordracht, stem of wat dan ook , gaat te ver. Ongeestelijk ook.
Er is al eens vaker commentaar geleverd, volgens mij ook door jou, op toenmalige studenten en hun voordracht en keuze voor kleding tijdens de erediensten. En dat ging niet over de prediking.
HHR

Bericht door HHR »

Ik kan het me niet herinneren. Maar als dat heel specifiek op één persoon is geweest, dan was ik daarin fout.
Plaats reactie