Nederland moet troepen sturen naar Afghanistan

Moet Nederland troepen sturen naar Afghanistan?

ja
20
80%
nee
4
16%
mijn antwoord is genuanceerd, nl....
1
4%

Totaal aantal stemmen: 25

Gian

Bericht door Gian »

limosa schreef:
Gian schreef:
limosa schreef:
Gian schreef:-Zonder onze hulp wordt en blijft het daar een zooitje. Honger ed. wat veel meer slachtoffers gaat kosten dan hooguit enkele nederlandse soldaten
-zie boven
-Omdat we lid van de VN zijn. Nederland moet niet zeuren, nu het echt wat gevaarlijker is.
Het is daar al een paar honderd jaar lang een zooitje, wat moet ons bewegen daar nu in eens in te grijpen?
Als het je niks intereseert dat er talloze mensen door geweld overstromingen en honger sterven.....
Op zich interesseer mij dat wel, ik vraag me alleen af of inzet van militairen daar iets aan kan doen. En, is dat echt de opdracht van die militairen? Of gaan die er heen om meer invloed te krijgen in die regio, om de Taliban te bestrijden, etc. Want in dat geval komen er alleen maar méér doden en méér honger en méér geweld.
Het bestrijden van de Taliban is een andere missie.
Dit wordt een missie van wederopbouw.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
limosa

Bericht door limosa »

Gian schreef:
limosa schreef:
Gian schreef:
limosa schreef: Het is daar al een paar honderd jaar lang een zooitje, wat moet ons bewegen daar nu in eens in te grijpen?
Als het je niks intereseert dat er talloze mensen door geweld overstromingen en honger sterven.....
Op zich interesseer mij dat wel, ik vraag me alleen af of inzet van militairen daar iets aan kan doen. En, is dat echt de opdracht van die militairen? Of gaan die er heen om meer invloed te krijgen in die regio, om de Taliban te bestrijden, etc. Want in dat geval komen er alleen maar méér doden en méér honger en méér geweld.
wederopbouw? in Irak is het niet gelukt iets aan wederopbouw te doen, we laten dat land in totale chaos achter, en nu gaan we ons geluk in Afghanistan beproeven?

begrijp me niet verkeerd hoor maar ik vind dat als je Nederland in zo'n avontuur stort mogen we wel scherp bevragen op de legitimatie
Gian

Bericht door Gian »

limosa schreef:
Gian schreef:
limosa schreef:
Gian schreef: Als het je niks intereseert dat er talloze mensen door geweld overstromingen en honger sterven.....
wederopbouw? in Irak is het niet gelukt iets aan wederopbouw te doen, we laten dat land in totale chaos achter, en nu gaan we ons geluk in Afghanistan beproeven?

begrijp me niet verkeerd hoor maar ik vind dat als je Nederland in zo'n avontuur stort mogen we wel scherp bevragen op de legitimatie
Misschien is het beter om je wat meer in de materie te verdiepen, alvorens er ongenuanceerde meningen over te geven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
limosa

Bericht door limosa »

Gian schreef:
limosa schreef:
Gian schreef:
limosa schreef: Op zich interesseer mij dat wel, ik vraag me alleen af of inzet van militairen daar iets aan kan doen. En, is dat echt de opdracht van die militairen? Of gaan die er heen om meer invloed te krijgen in die regio, om de Taliban te bestrijden, etc. Want in dat geval komen er alleen maar méér doden en méér honger en méér geweld.

Misschien is het beter om je wat meer in de materie te verdiepen, alvorens er ongenuanceerde meningen over te geven.
ik heb aan de gebeurtenissen in Irak het gevoel overgehouden dat we heel terughoudend moeten zijn met inzet van militairen, maar bij jou ligt dat anders zo te lezen
Petrus

Bericht door Petrus »

Het is en blijft een vat vol tegenstrijdigheden, de missie ja of nee naar Afghanistan.

Als ik naar mijn gevoel redeneer, dan zeg ik: we hebben er niks te zoeken, én levens van (nederlandse) mensen/militairen staan op het spel voor een land dat al sinds mensenheugenis steunt op onderdrukking.

Anderzijds.......als we een steentje kunnen bijdragen tot herstel van bijvoorbeeld de mensenrechten, en dan met name de rechten van de vrouw, dan zou ik wel weer ja willen zeggen.

Maar, hoelang zal een herstelde, of beter, ingevoerde democratie stand houden in een land wat nog nooit democratie gekent heeft??

Als ik zie dat het hele spel door ene meneer Bush op de wagen gezet is, dan vraag ik mij in alle gemoede af of hij niet veel beter álle kolen maar zélf uit het vuur moet halen. HIJ wilde toch zo nodig Afghanistan binnenvallen? Om dan nu onder het mom van democratisereing en wederopbouw andere landen bij de zaak te betrekken is een rotstreek.

Goed, het was als reactie op 11/9, maar om nu, zoveel jaar later steeds meer militairen hun levens te laten wagen in een zaak die elk van de deelnemende landen feitelijk niet raken (geen aanval op Twin Towers etc) gaat mij te ver.

Uiteindelijk is mijn stellingname:

Nee, géén Nederlandse militairen naar Afghanistan.
Gian

Bericht door Gian »

limosa schreef:
Gian schreef:
limosa schreef:
Gian schreef: Het bestrijden van de Taliban is een andere missie.

ik heb aan de gebeurtenissen in Irak het gevoel overgehouden dat we heel terughoudend moeten zijn met inzet van militairen, maar bij jou ligt dat anders zo te lezen

In Irak is weldegelijk goed werk gedaan, en er wordt nog steeds prima werk gedaan. Het proces van dictatuur naar democratisering kost nou eenmaal veel.
Zitten die belastingcenten je hoog ofzo?

Eigenlijk zeg je, laat ze lekker barsten in Afganistan. Per jaar duizenden doden door kou en overstromingen. Laat de Taliban er lekker moorden en roven. Voor mij een ver van m'n bed show, en het wordt er toch nooit beter.

Ik raad je aan om de film 'Hotel Rwanda' te kijken.
Dan zie je wat er gebeurt als de VN niks doet.
Gian

Bericht door Gian »

Petrus schreef: Maar, hoelang zal een herstelde, of beter, ingevoerde democratie stand houden in een land wat nog nooit democratie gekent heeft??
Hoeveel voorbeelden wil je hebben?
De vraag is relevanter als je specifiek een moslimland als voorbeeld wil.
Petrus schreef: Om dan nu onder het mom van democratisereing en wederopbouw andere landen bij de zaak te betrekken is een rotstreek.
Hier klopt niet veel van. Het is een VN-kwestie.
limosa

Bericht door limosa »

Gian schreef:In Irak is weldegelijk goed werk gedaan, en er wordt nog steeds prima werk gedaan. Het proces van dictatuur naar democratisering kost nou eenmaal veel.

Eigenlijk zeg je, laat ze lekker barsten in Afganistan. Per jaar duizenden doden door kou en overstromingen. Laat de Taliban er lekker moorden en roven. Voor mij een ver van m'n bed show, en het wordt er toch nooit beter.

belastingcenten? financieel maakt me niks uit, of die jongens op de hei oefenen of daar op wacht staan maakt qua financien ook niet zoveel uit toch?

waar het mij om gaat: ik citeer van de site www.screbrenica.nl uit een officieel geautoriseerde samenvatting:

Internationale interventies zijn zelden zodanig preventief dat er kan worden ingegrepen vóór ontsporingen plaatsvinden. Als die ontsporingen optreden drijft het publieke debat erover regeringen vaak tot ingrijpen op morele en humanitaire gronden. Diepgaander analyse naar de achtergronden van brandhaarden en op grond daarvan gewenste maatregelen spelen zelden een hoofdrol. Het feitelijke ingrijpen krijgt zodoende vaker het karakter van "trial and error" dan dat van een doelgerichte uitvoering van een doordacht programma. Hierdoor dragen veel interventieprocessen de kenmerken van "doormodderen". Zo ook in desintegrerend Joegoslavië. Daarin domineerde - bij gebrek aan een beter alternatief - vanaf het begin van de internationale bemoeienis tot na de val van Srebrenica het "doormodderscenario".

De gebeurtenissen in Srebrenica hebben ons nog steeds wel wat te zeggen. We hebben toch geen enkele reden om aan te nemen dat het nu zomaar beter zal gaan? Ik denk dat Afghanistan nog moeilijker is.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

limosa schreef:
Gian schreef:In Irak is weldegelijk goed werk gedaan, en er wordt nog steeds prima werk gedaan. Het proces van dictatuur naar democratisering kost nou eenmaal veel.

belastingcenten? financieel maakt me niks uit, of die jongens op de hei oefenen of daar op wacht staan maakt qua financien ook niet zoveel uit toch?

waar het mij om gaat: ik citeer van de site www.screbrenica.nl uit een officieel geautoriseerde samenvatting:

Internationale interventies zijn zelden zodanig preventief dat er kan worden ingegrepen vóór ontsporingen plaatsvinden. Als die ontsporingen optreden drijft het publieke debat erover regeringen vaak tot ingrijpen op morele en humanitaire gronden. Diepgaander analyse naar de achtergronden van brandhaarden en op grond daarvan gewenste maatregelen spelen zelden een hoofdrol. Het feitelijke ingrijpen krijgt zodoende vaker het karakter van "trial and error" dan dat van een doelgerichte uitvoering van een doordacht programma. Hierdoor dragen veel interventieprocessen de kenmerken van "doormodderen". Zo ook in desintegrerend Joegoslavië. Daarin domineerde - bij gebrek aan een beter alternatief - vanaf het begin van de internationale bemoeienis tot na de val van Srebrenica het "doormodderscenario".

De gebeurtenissen in Srebrenica hebben ons nog steeds wel wat te zeggen. We hebben toch geen enkele reden om aan te nemen dat het nu zomaar beter zal gaan? Ik denk dat Afghanistan nog moeilijker is.
Volgens mij geld ook voor deze dingen; in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst... zowel positief als negatief..
Gian

Bericht door Gian »

Nu wordt je wel heel flauw door Sebrenica erbij te halen.
Jij mag de laatste post doen, ik kap er mee.
Toedeledoki
limosa

Bericht door limosa »

Gian schreef:Nu wordt je wel heel flauw door Sebrenica erbij te halen.
Jij mag de laatste post doen, ik kap er mee.
Toedeledoki
Dat is niet flauw. Srebrenica was evengoed de realiteit als nu de gebeurtenissen in Afghanistan realiteit zijn. Waarom zou je het één wel willen zien en het ander niet? Het zou moeten aansporen om goed na te denken voor we weer in een avontuur stappen. Dat bedoel ik er mee. Is dat nadenken al voldoende gebeurt?
Petrus

Bericht door Petrus »

Gian schreef:
Hoeveel voorbeelden wil je hebben?
De vraag is relevanter als je specifiek een moslimland als voorbeeld wil
Ik wil nier specifiek een moslimland als voorbeeld, maar élk land wat door de eeuwen heen op onderdrukking steunt. Het maakt geden drol uit welke religie er de boventoon voert ter plekke.
Het kan bijvoorbeeld ook een land in donker afrika zijn........
Plaats reactie