Ontwikkelingen HHK

DDD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Je kunt toch aan culturele verschijnselen hechten waar je zelf niet mee bent opgegroeid? Er zijn ook mensen die het jammer vinden dat de plaatselijke klederdrachten verdwenen zijn.
Bruna

Bericht door Bruna »

Het enkele feit van ritmisch zingen kan toch niet duiden op een linkse gemeente.
Dit zal toch het geheel zijn.

Hoeveel gemeenten hebben er ca de ligging van bijvoorbeeld Melissant?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 10 jun 2024, 10:41 Je kunt toch aan culturele verschijnselen hechten waar je zelf niet mee bent opgegroeid? Er zijn ook mensen die het jammer vinden dat de plaatselijke klederdrachten verdwenen zijn.
Als je daar zelf regelmatig mee in aanraking komt, in je eigen omgeving, begrijp ik dat. Maar waarom zou ik er bv iets van vinden dat ergens midden in het land iets cultureels veranderd is?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Bruna schreef: 10 jun 2024, 10:44 Hoeveel gemeenten hebben er ca de ligging van bijvoorbeeld Melissant?
Geen idee, want wat is de ligging van Melissant precies, ds Appeldoorn was weer heel anders dan zijn voorgangers, dus hoe bepaal je een criterium
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: 10 jun 2024, 10:44
DDD schreef: 10 jun 2024, 10:41 Je kunt toch aan culturele verschijnselen hechten waar je zelf niet mee bent opgegroeid? Er zijn ook mensen die het jammer vinden dat de plaatselijke klederdrachten verdwenen zijn.
Als je daar zelf regelmatig mee in aanraking komt, in je eigen omgeving, begrijp ik dat. Maar waarom zou ik er bv iets van vinden dat ergens midden in het land iets cultureels veranderd is?
De ene persoon heeft een bredere interesse dan de andere. Ik vind zoiets in ieder geval heel vanzelfsprekend. Als je culturele diversiteit waardeert, dan is iedere vereenvormiging een teleurstellende ontwikkeling.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 10 jun 2024, 12:21
Zeeuw schreef: 10 jun 2024, 10:44
De ene persoon heeft een bredere interesse dan de andere. Ik vind zoiets in ieder geval heel vanzelfsprekend. Als je culturele diversiteit waardeert, dan is iedere vereenvormiging een teleurstellende ontwikkeling.
Tsja, als je je zaken die zich ver buiten je eigen invloed afspelen persoonlijk aantrekt, kun je aan de gang blijven.
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me bij GG-lid ook precies het geval.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 11 jun 2024, 09:42 Dat lijkt me bij GG-lid ook precies het geval.
:quoi
Erskinees

Bericht door Erskinees »

https://www.rd.nl/artikel/1069658-hervo ... an-bij-hhk Is dit een overblijfsel van ds. Taverne?
Dutch

Bericht door Dutch »

Mooi dat het gebeurd!
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

De evangelisatie in De Wiekslag zie ik ook nog wel een keer bij de HHK komen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Erskinees schreef: 03 jul 2024, 08:56 https://www.rd.nl/artikel/1069658-hervo ... an-bij-hhk Is dit een overblijfsel van ds. Taverne?
Dit is tegen het hervormde kerkprincipe inzoverre deze gemeente zich niet aansluit bij de andere verstrooide hervormde gemeentes in Den Haag. Ik vind het erg raar om een nieuwe gemeente te institueren.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: 03 jul 2024, 15:35Dit is tegen het hervormde kerkprincipe inzoverre deze gemeente zich niet aansluit bij de andere verstrooide hervormde gemeentes in Den Haag. Ik vind het erg raar om een nieuwe gemeente te institueren.
Ben je van mening dat de gemeente opgeheven zou moeten worden, en dat de voormalige leden dan maar naar Scheveningen, Voorburg of 's Gravenzande zouden moeten gaan rijden op de zondag?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 03 jul 2024, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: 03 jul 2024, 15:47
Herman schreef: 03 jul 2024, 15:35Dit is tegen het hervormde kerkprincipe inzoverre deze gemeente zich niet aansluit bij de andere verstrooide hervormde gemeentes in Den Haag. Ik vind het erg raar om een nieuwe gemeente te institueren.
Ben je van maning dat de gemeente opgeheven zou moeten worden, en dat de voormalige leden dan maar naar Scheveningen, Voorburg of 's Gravenzande zouden moeten gaan rijden op de zondag?
Ja, ze leven op het bestaande grondgebied van een bestaande gemeente en zouden wat mij betreft daarbij geïntegreerd kunnen worden. Volgens mij zitten daar drie tamelijk kleine gemeentes. 1 preekplaats is vorig jaar gesloten. En nu gaan we het gewoon 'weer' opnieuw proberen met een niet levensvatbaar clubje van 30 mensen.
(En vermoedelijke gaat het hier om 'gelijkgezinden' die hun hele leven al vanuit de verstrooiing naar een aparte gemeente rijden, zonder op het kilometerstand te kijken).
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: 03 jul 2024, 15:54Ja, ze leven op het bestaande grondgebied van een bestaande gemeente en zouden wat mij betreft daarbij geïntegreerd kunnen worden. Volgens mij zitten daar drie tamelijk kleine gemeentes. 1 preekplaats is vorig jaar gesloten. En nu gaan we het gewoon 'weer' opnieuw proberen met een niet levensvatbaar clubje van 30 mensen.
Ik denk dat als de classis dat zou vereisen, de gemeente buiten de HHG gebleven zou zijn. Het samenvoegen van gemeenten (zonder dat er een nieuwe gemeente ontstaat van mensen die het daar niet mee eens zijn), kun je niet zomaar forceren.

Dus ik kijk er wat positiever tegen aan als jij dat doet :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie