Ja. En jij?

In Vlissingen is geen CGK of HHK. CGK is er alleen in Middelburg, HHK alleen in Arnemuiden. En ik kan me voorstellen dat die niet echt zitten te wachten op mensen uit de GG.Geytenbeekje schreef: ↑01 jul 2024, 21:31Daarom. Jij zal meer op hebben met CGK'S /HHG's uit jouw omgeving dan bepaalde (O)gg(iN)JvW schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Het eigene van de plaatselijke gemeente zegt mij meer dan het eigene van het kerkverband.Geytenbeekje schreef: ↑01 jul 2024, 20:45Het is meer het eigene vd stroming geworden dan aan het verband denk ik zo.
CGK Biezelinge ken ik wel, HHK Goes/Kruiningen ken ik niet. PKN Goes (Levensbron) ken ik ook. Het zijn geen praktische oplossingen, zeker niet voor de jongste kinderen.
Ja hoor. De prediking van één Naam gegeven onder de hemel tot zaligheid door Welken wij moeten en kunnen zalig worden, van twee wegen, de dood in Adam en het leven in Christus, hemel en hel, vloek en zegen, en de drie volgordelijke stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid die zich steeds weer afwisselen; de prediking van een rijke Christus voor een arme zondaar en hoe die twee, in een rechte weg, met handhaving van Gods deugden, tot elkander komen; dat is: vanwege het offer van de Heere Jezus Christus, aan het kruis volbracht.JvW schreef: ↑01 jul 2024, 21:20Omdat ik het eigene van onze gemeente wel kan benoemen maar die van het kerkverband niet. Jij wel?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Waarom?JvW schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Het eigene van de plaatselijke gemeente zegt mij meer dan het eigene van het kerkverband.Geytenbeekje schreef: ↑01 jul 2024, 20:45
Het is meer het eigene vd stroming geworden dan aan het verband denk ik zo.
En PKN De Ontmoeting in Middelburg?JvW schreef: ↑01 jul 2024, 22:04CGK Biezelinge ken ik wel, HHK Goes/Kruiningen ken ik niet. PKN Goes (Levensbron) ken ik ook. Het zijn geen praktische oplossingen, zeker niet voor de jongste kinderen.
Sorry, zag dit vandaag pas. Wel zo netjes om nog te reageren.GGotK schreef: ↑27 jun 2024, 13:53
De zorg van de laatste synode was juist de eenheid binnen het eigen kerkverband. Ik vraag me af of het uitnodigen van allerhande predikanten buiten de GG ten goede komt aan de eenheid binnen de GG. Bovendien zal er dan vast een drang gevoeld gaan worden om een soort van GG-keurmerk in te voeren.
De link: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr19085526Het is heel belangrijk dit niet alleen te beseffen, maar ook actief te benoemen: „In ons kerkverband zijn verschillen tussen gemeenten en dat hoort erbij. Elke gemeente mag er zijn. Wat ons bindt zijn Schrift en belijdenis.” Alleen al dit benoemen, leidt tot minder spanning.
Dat is geen gemeente waar ik (en mijn gezin) ons thuisvoelen. We willen het liefst gewoon lid blijven in onze plaatselijke gemeente.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 22:13En PKN De Ontmoeting in Middelburg?JvW schreef: ↑01 jul 2024, 22:04CGK Biezelinge ken ik wel, HHK Goes/Kruiningen ken ik niet. PKN Goes (Levensbron) ken ik ook. Het zijn geen praktische oplossingen, zeker niet voor de jongste kinderen.
Dit is meer de kern van het geloof, niet het eigene van de GG. De HHK en GGiN om maar wat te noemen staan er ook zo in.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 22:12 Ja hoor. De prediking van één Naam gegeven onder de hemel tot zaligheid door Welken wij moeten en kunnen zalig worden, van twee wegen, de dood in Adam en het leven in Christus, hemel en hel, vloek en zegen, en de drie volgordelijke stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid die zich steeds weer afwisselen; de prediking van een rijke Christus voor een arme zondaar en hoe die twee, in een rechte weg, met handhaving van Gods deugden, tot elkander komen; dat is: vanwege het offer van de Heere Jezus Christus, aan het kruis volbracht.
Ik ben wel benieuwd wat je dan als het eigene van je eigen gemeente ziet en waarom je dat zou missen binnen het kerkverband.
De problemen beginnen met de zinsnede die volgt op het woord 'zondaar'.Henk J schreef: ↑02 jul 2024, 00:11Dit is meer de kern van het geloof, niet het eigene van de GG. De HHK en GGiN om maar wat te noemen staan er ook zo in.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 22:12 Ja hoor. De prediking van één Naam gegeven onder de hemel tot zaligheid door Welken wij moeten en kunnen zalig worden, van twee wegen, de dood in Adam en het leven in Christus, hemel en hel, vloek en zegen, en de drie volgordelijke stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid die zich steeds weer afwisselen; de prediking van een rijke Christus voor een arme zondaar en hoe die twee, in een rechte weg, met handhaving van Gods deugden, tot elkander komen; dat is: vanwege het offer van de Heere Jezus Christus, aan het kruis volbracht.
Ik ben wel benieuwd wat je dan als het eigene van je eigen gemeente ziet en waarom je dat zou missen binnen het kerkverband.
Snap wat je bedoelt maar ook dat is een kwestie van interpretatie. Dit is te algemeen geformuleerd om te kunnen spreken van het 'eigene' van de GG. Er zouden problemen kunnen volgen na het woord 'zondaar' maar de terminologie rijke Christus voor een arme zondaar is ook in de HHK gemeengoed. Zalig worden in een rechte weg zal niet elke dominee zeggen maar als je daarmee bedoelt dat zalig worden een eerlijke zaak is omdat God het offer van Christus als meer dan voldoende acht dan is iedereen het daar ook wel mee eens. Dat God Zijn deugden handhaaft onderschrijft iedereen ook. Dus ik zie dat 'eigene' niet zo.refo schreef: ↑02 jul 2024, 07:53De problemen beginnen met de zinsnede die volgt op het woord 'zondaar'.Henk J schreef: ↑02 jul 2024, 00:11Dit is meer de kern van het geloof, niet het eigene van de GG. De HHK en GGiN om maar wat te noemen staan er ook zo in.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 22:12 Ja hoor. De prediking van één Naam gegeven onder de hemel tot zaligheid door Welken wij moeten en kunnen zalig worden, van twee wegen, de dood in Adam en het leven in Christus, hemel en hel, vloek en zegen, en de drie volgordelijke stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid die zich steeds weer afwisselen; de prediking van een rijke Christus voor een arme zondaar en hoe die twee, in een rechte weg, met handhaving van Gods deugden, tot elkander komen; dat is: vanwege het offer van de Heere Jezus Christus, aan het kruis volbracht.
Waarom?refo schreef: ↑02 jul 2024, 07:53De problemen beginnen met de zinsnede die volgt op het woord 'zondaar'.Henk J schreef: ↑02 jul 2024, 00:11Dit is meer de kern van het geloof, niet het eigene van de GG. De HHK en GGiN om maar wat te noemen staan er ook zo in.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 22:12 Ja hoor. De prediking van één Naam gegeven onder de hemel tot zaligheid door Welken wij moeten en kunnen zalig worden, van twee wegen, de dood in Adam en het leven in Christus, hemel en hel, vloek en zegen, en de drie volgordelijke stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid die zich steeds weer afwisselen; de prediking van een rijke Christus voor een arme zondaar en hoe die twee, in een rechte weg, met handhaving van Gods deugden, tot elkander komen; dat is: vanwege het offer van de Heere Jezus Christus, aan het kruis volbracht.
Waarom al deze opties? Wil je hem bewegen over te stappen?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 22:13En PKN De Ontmoeting in Middelburg?JvW schreef: ↑01 jul 2024, 22:04CGK Biezelinge ken ik wel, HHK Goes/Kruiningen ken ik niet. PKN Goes (Levensbron) ken ik ook. Het zijn geen praktische oplossingen, zeker niet voor de jongste kinderen.