Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Terri

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef: 01 jul 2024, 12:50
Posthoorn schreef: 01 jul 2024, 12:19
Mannetje schreef: 01 jul 2024, 10:06
Henk J schreef: 01 jul 2024, 09:50 Ik krijg dan toch een beetje het gevoel dat men wat 'kittelachtig van gehoor' begint te worden. Wegblijven is nooit een goed idee volgens mij, of je moet definitief de keuze voor een andere kerk maken. Maar ik heb niet zoveel op met cherrypicking op zondag, dan hoor je in je eigen gemeente thuis. Doordeweeks kun je dan opzoeken wat je op zondag tekort kwam.
Eens, al moet je zeker niet lichtvaardig naar een andere kerk gaan.

Maar dat doordeweeks iets opzoeken, of op zondag eens een goed boek pakken, blijkt dan soms weer teveel moeite.
Dat is niet zo gek. 's Zondags ben je erop ingesteld, dat is dé dag om goede preken te horen. En je gaat ook niet naar de kerk om thuis 'bij te moeten lezen'.
Begrijp ik goed dat je gisteren geen goede zondag had?
Huh?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dat lijkt me nogal inlegkunde.
Maar natuurlijk is het het beste als je gezonde voeding krijgt in de prediking. Maar wat als het minder is? Dan maar honger lijden of een goed boek pakken?
- Niet meer zo actief -
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: 01 jul 2024, 12:44
Ja hoor, dat kan bij preken ook.
Nee, dat hangt maar net af van je referentiekader. Ik vermoed dat ik heel veel preken die gehouden worden in de (V)(O)GG(iN) een onjuist beeld geven. En omgekeerd zullen velen preken in de CGK of PKN niet aan de normen vinden voldoen.
JvW

Bericht door JvW »

Mannetje schreef: 01 jul 2024, 14:12 Dat lijkt me nogal inlegkunde.
Maar natuurlijk is het het beste als je gezonde voeding krijgt in de prediking. Maar wat als het minder is? Dan maar honger lijden of een goed boek pakken?
Wie zegt dat er geen goed boek gepakt en gelezen wordt? Wie zegt dat er niet doordeweeks aanvullend voedsel gezocht wordt? Het doet echt pijn dat er veronderstelt wordt dat dit niet gedaan wordt!
Het punt is dat je, naar mijn mening, in de zondagse dienst gevoed wordt voor de nieuwe week. Aanvulling is altijd goed, maar het kan niet zo zijn dat je voedsel hoofdzakelijk uit die andere dingen komt omdat het er op zondag niet was.
En tja, een andere kerk zoeken is de uiterste stap die je het liefst niet zet. Punt is ook dat er wel alternatieven moeten zijn op een redelijke afstand.

En dan kom je soms tot de conclusie dat die leesdienst te verkiezen is boven een gastpredikant die voorgaat.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Henk J

Bericht door Henk J »

JvW schreef: 01 jul 2024, 14:34 Wie zegt dat er geen goed boek gepakt en gelezen wordt? Wie zegt dat er niet doordeweeks aanvullend voedsel gezocht wordt? Het doet echt pijn dat er veronderstelt wordt dat dit niet gedaan wordt!
Het punt is dat je, naar mijn mening, in de zondagse dienst gevoed wordt voor de nieuwe week. Aanvulling is altijd goed, maar het kan niet zo zijn dat je voedsel hoofdzakelijk uit die andere dingen komt omdat het er op zondag niet was.
En tja, een andere kerk zoeken is de uiterste stap die je het liefst niet zet. Punt is ook dat er wel alternatieven moeten zijn op een redelijke afstand.

En dan kom je soms tot de conclusie dat die leesdienst te verkiezen is boven een gastpredikant die voorgaat.
Ik kan me er maar weinig bij voorstellen, nu zullen onze situaties verschillend zijn. Maar het is bij mij ook wel eens gebeurt dat ik met wat minder zin naar de kerk ging vanwege de voorganger maar dat je na afloop toch verrast was. Andersom komt ook weleens voor trouwens. Sowieso vind ik het samenzijn en samen zingen met de gemeente al zeer waardevol waardoor ik mijn plek niet snel leeg laat.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

JvW schreef: 01 jul 2024, 14:34
Wie zegt dat er geen goed boek gepakt en gelezen wordt? Wie zegt dat er niet doordeweeks aanvullend voedsel gezocht wordt? Het doet echt pijn dat er veronderstelt wordt dat dit niet gedaan wordt!

Even goed terug lezen. Ik heb niet gezegd dat dit nooit gedaan wordt. "Maar dat doordeweeks iets opzoeken, of op zondag eens een goed boek pakken, blijkt dan soms weer teveel moeite."
- Niet meer zo actief -
JvW

Bericht door JvW »

Mannetje schreef: 01 jul 2024, 14:46
JvW schreef: 01 jul 2024, 14:34

Even goed terug lezen. Ik heb niet gezegd dat dit nooit gedaan wordt. "Maar dat doordeweeks iets opzoeken, of op zondag eens een goed boek pakken, blijkt dan soms weer teveel moeite."
Ik had je niet moeten quoten, maar in de reacties wordt het beaamd. Ik vind dat er te gemakkelijk vanuit gegaan wordt dat je dan maar gaat shoppen of geen verdere moeite doet. En ik denk dat dat niet waar is.
Jaco van Westenbrugge
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef: 01 jul 2024, 15:21 En dan kom je soms tot de conclusie dat die leesdienst te verkiezen is boven een gastpredikant die voorgaat.
Ik begrijp dat niet. Gelukkig zeg je 'soms', maar bij mij komt dan wel de vraag naar boven wanneer dat 'soms' het geval is.

We beseffen, denk ik, te weinig dat in de eredienst God tot ons spreekt, door Zijn knechten. En ja, de ene heeft meer gaven dan de ander. Maar het is wel heel wat om te zeggen dat als het in onze ogen niet deugt, de leesdienst er dan naar boven te verheffen.

Ik vind het een beschamende zaak. En in het algemeen gesproken: ik ben bang dat we vandaag de dag in onze gezindte liever een eigengekozen en eigenbedacht Evangelie willen horen, waarin de dood in Adam en de noodzaak der wedergeboorte niet of nauwelijks meer aan de orde komt (omdat we het maar te zwaar en te somber vinden of omdat men iedereen voor een ware gelovige houdt), maar waarin het alleen moet gaan over het leven in Christus en de heiligmaking en waarin alleen de nadruk mag liggen op de positieve kant van het geloofsleven. En dat is een halve waarheid en dus een hele leugen.
JvW

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef: 01 jul 2024, 15:40
JvW schreef: 01 jul 2024, 15:21 En dan kom je soms tot de conclusie dat die leesdienst te verkiezen is boven een gastpredikant die voorgaat.
Ik begrijp dat niet. Gelukkig zeg je 'soms', maar bij mij komt dan wel de vraag naar boven wanneer dat 'soms' het geval is.

We beseffen, denk ik, te weinig dat in de eredienst God tot ons spreekt, door Zijn knechten. En ja, de ene heeft meer gaven dan de ander. Maar het is wel heel wat om te zeggen dat als het in onze ogen niet deugt, de leesdienst er dan naar boven te verheffen.

Ik vind het een beschamende zaak. En in het algemeen gesproken: ik ben bang dat we vandaag de dag in onze gezindte liever een eigengekozen en eigenbedacht Evangelie willen horen, waarin de dood in Adam en de noodzaak der wedergeboorte niet of nauwelijks meer aan de orde komt (omdat we het maar te zwaar en te somber vinden of omdat men iedereen voor een ware gelovige houdt), maar waarin het alleen moet gaan over het leven in Christus en de heiligmaking en waarin alleen de nadruk mag liggen op de positieve kant van het geloofsleven. En dat is een halve waarheid en dus een hele leugen.
Ik zeg niet voor niets soms. En je laatste zin is dus precies waar het om draait, maar gaat dan dus ook op als de positieve kant heel weinig tot niet aan bod komt.
Jaco van Westenbrugge
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef: 01 jul 2024, 15:48
GerefGemeente-lid schreef: 01 jul 2024, 15:40

Ik zeg niet voor niets soms. En je laatste zin is dus precies waar het om draait, maar gaat dan dus ook op als de positieve kant heel weinig tot niet aan bod komt.
Het is maar net welke frequentie je geeft aan het woordeken 'soms'. Dat kan maandelijks zijn, maar ook 2 keer per maand of 2 keer per jaar.

En wat betreft je laatste zin: Die preken bestaan niet. Althans, niet in de Gereformeerde Gemeenten.
Charles

Bericht door Charles »

huisman schreef: 01 jul 2024, 10:54
Maar bij jou lees ik wel vaker dat je een kerkdienst een wat onbelangrijk gebeuren vindt. Graag verwijs ik je naar onze middagdienst over Psalm 134. Ging ook over de eredienst in het oude en nieuwe Testament.
https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1145
Dat was inderdaad een leerzame preek kan ik zeggen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef: 01 jul 2024, 14:32
Nee, dat hangt maar net af van je referentiekader. Ik vermoed dat ik heel veel preken die gehouden worden in de (V)(O)GG(iN) een onjuist beeld geven. En omgekeerd zullen velen preken in de CGK of PKN niet aan de normen vinden voldoen.
Welk onjuist beeld dan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: 01 jul 2024, 14:32
Ik denk dat het referentiekader van de Heidelbergse Catechismus door vrijwel iedere prediker van de door jou genoemde kerkverbanden onderschreven wordt.
Zondag 31/vr+antw 84, over de sleutels van het koninkrijk van God, geeft duidelijk aan hoe het koninkrijk van God door de prediking van het evangelie geopend en gesloten wordt.
Als dat niet of niet voldoende functioneert, is er sprake van een 'ongezonde' preek.

Dat geldt ook als de verhouding ellende, verlossing, dankbaarheid significant anders is dan in de HC.
Bijvoorbeeld 80% ellende, 5% verlossing en 5% dankbaarheid is een ongezonde mix.
Incidenteel is dat misschien nog wel te happen, evenals incidenteel bij de Mac eten, maar als er altijd ongezonde preken op het menu staan, ontstaat er een ongezond geestelijk klimaat.

Overigens zijn er nog wel meer hermeneutische regels, die vrijwel elk kerkverband onderschrijft.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: 01 jul 2024, 20:44 Welk onjuist beeld dan?
@Tiberius is mij voor. De preken die ik heb gehoord van ik niet bepaald bemoedigend, omdat ze nogal eenzijdig waren. Verder heb ik grote moeite met de toon waarop gepreekt wordt, het komt op mij over als toneelspel, met de vele herhalingen en de onsamenhangendheid. Maar wellicht is mijn beeld niet representatief, omdat ik de afgelopen 10 jaar slechts een preek of 5 heb gehoord in kerken die ik benoemde. Ik bezocht de diensten in verband met familieaangelegenheden.
merel

Bericht door merel »

Ik begrijp wat jij bedoelt. Ik heb hetzelfde mbt toon en stemgebruik. Dat viel mij aan ds Zondag indertijd ook al op. Tijdens colleges sprak hij zoals ieder ander en nu niet meer. Nu heb ik nog minder ervaring met het horen van preken ter rechter zijde dan jij.
Plaats reactie