Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Ararat

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 07 jun 2024, 21:05
Ararat schreef: 07 jun 2024, 21:02
GerefGemeente-lid schreef: 07 jun 2024, 18:49
Ararat schreef: 07 jun 2024, 18:27

1. Waarin?
2. Waarom? Nee. Waartoe?
1. In de Gereformeerde Gemeenten
2. In de Gereformeerde Gemeenten
:)
1. Aha
2. Leg eens verder uit?
Zie de post van @DDD.
Aha

Ik zal -nu ik jullie begrijp- tegemoetkomen aan jullie interesse en het voorbeeld volgen.
DDD schreef: 07 jun 2024, 18:57 Ik vind het altijd leuk om te lezen. Dus als andere forummers het voorbeeld willen volgen;-)
Komt ie.

Er is in de leesdiensten (t/m aanstaande zondag) dit jaar van de volgende predikanten gelezen:
-
-
-
-
DDD

Bericht door DDD »

In welke leesdiensten?

:lock
GGotK

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef: 07 jun 2024, 18:10 Er is in de leesdiensten (t/m aanstaande zondag) dit jaar van de volgende predikanten gelezen:
Wijlen ds. L. Huisman (4 keer)
Ds. J.S. van der Net (3 keer)
Ds. R.A.M. Visser (3 keer)
Ds. C. Harinck (2 keer)
Ds. J. IJsselstein (2 keer)
Ds. A.T. Vergunst (2 keer)
Ds. S.W. Janse
Ds. B. Labee
Wijlen ds. D. Rietdijk
Ds. A. Schot
Ds. J.W. Verweij
Ds. W. Visscher
Ds. C.G. Vreugdenhil
Ds. W.A. Zondag
Ik kreeg de indruk dat in linkerflank gemeentes steeds minder werd gelezen van ds L. Huisman, maar dat blijkt dus niet waar te zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Op zich is dat niet heel gek. Er worden ook nooit preken gelezen van ds. Den Hengst of van ds. De Blois, terwijl er van ds. G.H. Kersten in bepaalde gemeenten nog wel eens iets wordt gelezen. Ik zie daar trouwens ook weinig goeds in, want die preken zijn voor veel mensen slecht te volgen. In de linkerflank is sowieso minder domineesverering. Je ziet ook niet dat hele volksstammen achter dominees aanlopen.

Ik vind dat op zich allemaal goede dingen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 27 jun 2024, 15:14 Je ziet ook niet dat hele volksstammen achter dominees aanlopen.
Dat is onjuist. Als er een specifieke linkerflankdominee op Walcheren is, zit de betreffende gemeente mutjevol.
JvW

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef: 27 jun 2024, 20:33
DDD schreef: 27 jun 2024, 15:14 Je ziet ook niet dat hele volksstammen achter dominees aanlopen.
Dat is onjuist. Als er een specifieke linkerflankdominee op Walcheren is, zit de betreffende gemeente mutjevol.
Welke is dat dan? Ik heb geen idee wie en waar je bedoeld! In Vlissingen is het vrijwel altijd een behoorlijk lege kerk. De zalen worden al tijden niet meer gebruikt voor een (over)volle kerk.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
GerefGemeente-lid
Verbannen

JvW schreef: 27 jun 2024, 23:00
Welke is dat dan? Ik heb geen idee wie en waar je bedoeld! In Vlissingen is het vrijwel altijd een behoorlijk lege kerk. De zalen worden al tijden niet meer gebruikt voor een (over)volle kerk.
Ik doe daar bewust geen uitspraak over.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef: 27 jun 2024, 23:26
JvW schreef: 27 jun 2024, 23:00
Ik doe daar bewust geen uitspraak over.
Zeg dan helemaal niks over 'een specifieke dominee' en 'de betreffende gemeente'. Nu zijn het volstrekt oncontroleerbare suggestieve opmerkingen.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 27 jun 2024, 15:14 Op zich is dat niet heel gek. Er worden ook nooit preken gelezen van ds. Den Hengst of van ds. De Blois, terwijl er van ds. G.H. Kersten in bepaalde gemeenten nog wel eens iets wordt gelezen. Ik zie daar trouwens ook weinig goeds in, want die preken zijn voor veel mensen slecht te volgen. In de linkerflank is sowieso minder domineesverering. Je ziet ook niet dat hele volksstammen achter dominees aanlopen.

Ik vind dat op zich allemaal goede dingen.
De preken van Ds L. Huisman zijn altijd zeer geliefd geweest in de linkerflank van de GG en werden dus daar vaak voorgelezen. Er zitten ook hele mooie preken tussen trouwens naar mijn mening, ondanks dat ik op bepaalde belangrijke punten zoals verbond en doop een andere visie heb.

In de rechterflank van de GG wordt er m.i. vaker preken van ds G.van Reenen gelezen dan van ds GH Kersten, waarschijnlijk ook omdat deze preken beter te volgen zijn voor het gemiddelde kerkvolk en wat minder dogmatisch en wat meer bevindelijk van aard waren. Preken van ds G. van Reenen sloten ook meer aan bij de toen nog vaak voorgelezen 'oefeningen' van Avinck of van Van Lis. Maar ook in de rechterflank gemeentes zie je dat er vaker gekozen wordt voor meer recentere dominees , zoals ds Koster of ds van Haaren.

De verering van dominees in zowel de linker als rechterflank is afgenomen, althans, ik zie bijna nooit meer een foto van ds GH Kersten, ds Steenblok of ds Kok op de schoorsteenmantel staan. Er zijn vast modernere varianten van domineesverering, maar ik moet ook (helaas) constateren dat er tegenwoordig nog maar weinig dominees (ook buiten de GG) zijn die veel kerkvolk trekken, ook doordeweeks.
GerefGemeente-lid
Verbannen

GGotK schreef: 28 jun 2024, 19:32 De preken van Ds L. Huisman zijn altijd zeer geliefd geweest in de linkerflank van de GG en werden dus daar vaak voorgelezen. Er zitten ook hele mooie preken tussen trouwens naar mijn mening, ondanks dat ik op bepaalde belangrijke punten zoals verbond en doop een andere visie heb.
Eens. Er zitten prachtige preken tussen. Het liefst hoor ik ze in de oorspronkelijke druk, of van de website over deze dominee en niet van Prekenweb, daar lijkt aan te zijn bijgeschaafd.
GGotK schreef: 28 jun 2024, 19:32 In de rechterflank van de GG wordt er m.i. vaker preken van ds G.van Reenen gelezen dan van ds GH Kersten, waarschijnlijk ook omdat deze preken beter te volgen zijn voor het gemiddelde kerkvolk en wat minder dogmatisch en wat meer bevindelijk van aard waren. Preken van ds G. van Reenen sloten ook meer aan bij de toen nog vaak voorgelezen 'oefeningen' van Avinck of van Van Lis. Maar ook in de rechterflank gemeentes zie je dat er vaker gekozen wordt voor meer recentere dominees , zoals ds Koster of ds van Haaren.
Ik weet van een GG waar men leest van ds. G.J. Baan tot ds. C. Hegeman. Waar valt die gemeente dan onder?

En worden er ook nog preken gelezen van ds. J.W. Kersten? Die preken zijn namelijk ook heel goed te volgen.
GGotK schreef: 28 jun 2024, 19:32 De verering van dominees in zowel de linker als rechterflank is afgenomen, althans, ik zie bijna nooit meer een foto van ds GH Kersten, ds Steenblok of ds Kok op de schoorsteenmantel staan.
Gebeurde dit vroeger serieus?
GGotK schreef: 28 jun 2024, 19:32 Er zijn vast modernere varianten van domineesverering, maar ik moet ook (helaas) constateren dat er tegenwoordig nog maar weinig dominees (ook buiten de GG) zijn die veel kerkvolk trekken, ook doordeweeks.
Dit is sterk afhankelijk van de streek. Op de Veluwe zit de kerk doordeweeks voor 80% gevuld, terwijl in andere plaatsen juist 80% thuisblijft. En in de GGiN zijn doordeweekse diensten wel altijd goed gevuld hoor.
DDD

Bericht door DDD »

Wat is er bijgeschaafd aan de prekenwebpreken?

Ik heb ook wel eens een bijgeschaafde preek gehoord, maar die was door de ouderling zelf ingekort. Hij had wat niet-noodzakelijke stappen op tenen verwijderd. Maar daarmee krijg je toch wel een iets ander verhaal. Ik vind dat enerzijds prima, de preek knapte er van op, maar het heeft ook wel iets willekeurigs.

Bij een preek van 14 pagina's krijg je zoiets natuurlijk al snel, als je dan toch ook eens een preek van zo'n dominee wilt lezen en de dienst moet niet te lang duren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 29 jun 2024, 00:26 Wat is er bijgeschaafd aan de prekenwebpreken?
De zinsopbouw is geregeld helemaal veranderd, wat ten koste kan gaan van de kenmerkende stijl van de predikant. Onlangs werden er in korte tijd 2 preken gelezen van ds. Huisman. De ene was uit een boekje en de ander van Prekenweb. Die laatste was echt een hele andere taal en daar miste je datgene wat je in de oude druk wel terugvond.

Ik kan het niet goed verklaren en omschrijven. Maar ik vind dat je in een leespreek niets mag toevoegen of wijzigen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef: 29 jun 2024, 00:34
DDD schreef: 29 jun 2024, 00:26 Wat is er bijgeschaafd aan de prekenwebpreken?
De zinsopbouw is geregeld helemaal veranderd, wat ten koste kan gaan van de kenmerkende stijl van de predikant. Onlangs werden er in korte tijd 2 preken gelezen van ds. Huisman. De ene was uit een boekje en de ander van Prekenweb. Die laatste was echt een hele andere taal en daar miste je datgene wat je in de oude druk wel terugvond.

Ik kan het niet goed verklaren en omschrijven. Maar ik vind dat je in een leespreek niets mag toevoegen of wijzigen.
Veranderd de inhoud hierdoor?
DDD

Bericht door DDD »

O dat vind ik niet. Anders zou je ook geen preken kunnen hertalen.

Maar in zijn algemeenheid blijf ik bij mijn standpunt dat een kerk geen historische vereniging is. Je kunt voor de aardigheid bij zijn honderdjarige sterfdag eens een preek van ds. Kersten lezen, maar zoiets moet geen gewoonte worden, vind ik.

Er zijn genoeg preken van de afgelopen maanden beschikbaar. Waarom zou je een preek van meer dan een jaar oud lezen?
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 29 jun 2024, 00:38 O dat vind ik niet. Anders zou je ook geen preken kunnen hertalen.

Maar in zijn algemeenheid blijf ik bij mijn standpunt dat een kerk geen historische vereniging is. Je kunt voor de aardigheid bij zijn honderdjarige sterfdag eens een preek van ds. Kersten lezen, maar zoiets moet geen gewoonte worden, vind ik.

Er zijn genoeg preken van de afgelopen maanden beschikbaar. Waarom zou je een preek van meer dan een jaar oud lezen?
Waarom niet allebei? Zoals ik eerder al zei, ik ken een gemeente, waar ze lezen van ds. Baan tot ds. Hegeman. En inmiddels zijn het er al 2, al moet je voor die tweede gemeente ds. Lamain invullen i.p.v. ds. Hegeman.

Ik vind dat mooi. Veel diversiteit.
Plaats reactie