En dat is onzin. De focus van ds. Huijser is niets minder eenzijdig.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 jun 2024, 19:01Precies. Dat komt vooral omdat die betreffende gemeente eenzijdig gefocust is en zich niet thuis lijkt te voelen bij een groot gedeelte van het eigen kerkverband. En daar heb ik moeite mee.Reiziger schreef: ↑26 jun 2024, 18:57 Het probleem (vind ik) is vooral dat GG-lid staat te juichen bij allerlei diensten die comiteetjes, zoals plaatselijke GBS'en en SGP'en beleggen. Ds. A van de GGiN/OGGiN/HHK/CGK/PKN/enz. gaat dan voor 'in' de GG van B. Terwijl dat (zoals hierboven al opgemerkt) niet eens klopt: de GG stelt hoogstens het kerkgebouw ter beschikking.
Tot nu toe is er slechts één GG geweest waar in een kerkdienst, onder verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad, predikanten van 'buiten' voorgingen. Maar toen stond GG-lid vooraan om dat te veroordelen.
Men zou om te beginnen alle classispredikanten al eens welkom kunnen heten.
Weekdiensten
Re: Weekdiensten
Jammer, echt een gemiste kans deze houding. Ik wil niet de discussie overdoen die toen is gevoerd, maar accepteer nou de (relatief beperkte) verscheidenheid binnen de GG. En ja, laat het dan maar zo zijn dat Bodegraven zich richt op HHK/CGK als het gaat over kerkelijke eenheid en andere gemeenten op (O)GGiN. Een ieder in het zijne.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 jun 2024, 19:01Precies. Dat komt vooral omdat die betreffende gemeente eenzijdig gefocust is en zich niet thuis lijkt te voelen bij een groot gedeelte van het eigen kerkverband. En daar heb ik moeite mee.Reiziger schreef: ↑26 jun 2024, 18:57 Het probleem (vind ik) is vooral dat GG-lid staat te juichen bij allerlei diensten die comiteetjes, zoals plaatselijke GBS'en en SGP'en beleggen. Ds. A van de GGiN/OGGiN/HHK/CGK/PKN/enz. gaat dan voor 'in' de GG van B. Terwijl dat (zoals hierboven al opgemerkt) niet eens klopt: de GG stelt hoogstens het kerkgebouw ter beschikking.
Tot nu toe is er slechts één GG geweest waar in een kerkdienst, onder verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad, predikanten van 'buiten' voorgingen. Maar toen stond GG-lid vooraan om dat te veroordelen.
-
- Verbannen
Wel vreemd overigens dat je nu blijkbaar gewoon op de persoon mag spelen op het forum...J.C. Philpot schreef: ↑26 jun 2024, 18:27Ik vind niet dat we als christenen elkaar zo horen te veroordelen.
Ik vind het ook meten met twee maten. Blijkbaar mogen bijbelgetrouwe christenen geen praxis veroordelen die tegen Gods Woord ingaan (zie jouw bijdragen in de CGK discussies). Maar je mag blijkbaar wel medechristenen (personen) die iets behoudender zijn uitmaken voor hypocriet.
Dat snap ik niet.
Kunnen de mods hierop reageren?
Misschien het oordeel voorlopig dan maar aan de verstandige lezer overlaten. In ieder geval de mods maar rustig de tijd geven om er iets van te vinden of niet.
- Niet meer zo actief -
Goede vraag. Het bericht is gemeld. Er is ook actie ondernomen. Inderdaad is op deze manier op de persoon spelen niet zoals we het hier willen. We hadden dit eerder kunnen communiceren.GerefGemeente-lid schreef: ↑27 jun 2024, 12:11Wel vreemd overigens dat je nu blijkbaar gewoon op de persoon mag spelen op het forum...J.C. Philpot schreef: ↑26 jun 2024, 18:27Ik vind niet dat we als christenen elkaar zo horen te veroordelen.
Ik vind het ook meten met twee maten. Blijkbaar mogen bijbelgetrouwe christenen geen praxis veroordelen die tegen Gods Woord ingaan (zie jouw bijdragen in de CGK discussies). Maar je mag blijkbaar wel medechristenen (personen) die iets behoudender zijn uitmaken voor hypocriet.
Dat snap ik niet.
Kunnen de mods hierop reageren?
De zorg van de laatste synode was juist de eenheid binnen het eigen kerkverband. Ik vraag me af of het uitnodigen van allerhande predikanten buiten de GG ten goede komt aan de eenheid binnen de GG. Bovendien zal er dan vast een drang gevoeld gaan worden om een soort van GG-keurmerk in te voeren.Reiziger schreef: ↑27 jun 2024, 11:50Jammer, echt een gemiste kans deze houding. Ik wil niet de discussie overdoen die toen is gevoerd, maar accepteer nou de (relatief beperkte) verscheidenheid binnen de GG. En ja, laat het dan maar zo zijn dat Bodegraven zich richt op HHK/CGK als het gaat over kerkelijke eenheid en andere gemeenten op (O)GGiN. Een ieder in het zijne.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 jun 2024, 19:01Precies. Dat komt vooral omdat die betreffende gemeente eenzijdig gefocust is en zich niet thuis lijkt te voelen bij een groot gedeelte van het eigen kerkverband. En daar heb ik moeite mee.Reiziger schreef: ↑26 jun 2024, 18:57 Het probleem (vind ik) is vooral dat GG-lid staat te juichen bij allerlei diensten die comiteetjes, zoals plaatselijke GBS'en en SGP'en beleggen. Ds. A van de GGiN/OGGiN/HHK/CGK/PKN/enz. gaat dan voor 'in' de GG van B. Terwijl dat (zoals hierboven al opgemerkt) niet eens klopt: de GG stelt hoogstens het kerkgebouw ter beschikking.
Ik vraag me inderdaad af hoe het accorderen van kanselruil zich verhoudt tot de waarde die gehecht wordt aan het doorgaans gekoesterde 'eigene' van het kerkverband.
Woensdag 10 juli 2024 (ipv 03-07)
Hersteld Hervormde Gemeente Montfoort
Ds. M. Klaassen; Weekdienst
Hersteld Hervormde Gemeente Montfoort
Ds. M. Klaassen; Weekdienst
-
-
Het eigene van de plaatselijke gemeente zegt mij meer dan het eigene van het kerkverband.Geytenbeekje schreef: ↑01 jul 2024, 20:45Het is meer het eigene vd stroming geworden dan aan het verband denk ik zo.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
-
- Verbannen
Waarom?JvW schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Het eigene van de plaatselijke gemeente zegt mij meer dan het eigene van het kerkverband.Geytenbeekje schreef: ↑01 jul 2024, 20:45Het is meer het eigene vd stroming geworden dan aan het verband denk ik zo.
-
Omdat ik het eigene van onze gemeente wel kan benoemen maar die van het kerkverband niet. Jij wel?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Waarom?JvW schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Het eigene van de plaatselijke gemeente zegt mij meer dan het eigene van het kerkverband.Geytenbeekje schreef: ↑01 jul 2024, 20:45Het is meer het eigene vd stroming geworden dan aan het verband denk ik zo.
Jaco van Westenbrugge
Waarom vraag je naar de bekende weg?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Waarom?JvW schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Het eigene van de plaatselijke gemeente zegt mij meer dan het eigene van het kerkverband.Geytenbeekje schreef: ↑01 jul 2024, 20:45Het is meer het eigene vd stroming geworden dan aan het verband denk ik zo.
-
Doe jij dat met deze vraag nietArarat schreef: ↑01 jul 2024, 21:21Waarom vraag je naar de bekende weg?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Waarom?JvW schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Het eigene van de plaatselijke gemeente zegt mij meer dan het eigene van het kerkverband.Geytenbeekje schreef: ↑01 jul 2024, 20:45
Het is meer het eigene vd stroming geworden dan aan het verband denk ik zo.

-
Daarom. Jij zal meer op hebben met CGK'S /HHG's uit jouw omgeving dan bepaalde (O)gg(iN)JvW schreef: ↑01 jul 2024, 21:14Het eigene van de plaatselijke gemeente zegt mij meer dan het eigene van het kerkverband.Geytenbeekje schreef: ↑01 jul 2024, 20:45Het is meer het eigene vd stroming geworden dan aan het verband denk ik zo.