Beroepingswerk discussie [7]

Tiberius
Administrator

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Ik merk zelf ook zeker vooruitgang bij jongeren die ik enkele jaren catechisatie geef. Dus ben ik het eens met Anselmus.
merel

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 27 jun 2024, 07:18 Ik merk zelf ook zeker vooruitgang bij jongeren die ik enkele jaren catechisatie geef. Dus ben ik het eens met Anselmus.
Ik denk ook zeker dat het kan. Alleen heb ik zelf die ervaring niet gehad. Terwijl de predikant uit mijn jeugd enorm vriendelijk was en erg betrokken was op de jeugd. Ik heb meer gehad aan andere gesprekken met hem dan de gesprekken tijdens catechisatie.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 27 jun 2024, 07:54
Tiberius schreef: 27 jun 2024, 07:18 Ik merk zelf ook zeker vooruitgang bij jongeren die ik enkele jaren catechisatie geef. Dus ben ik het eens met Anselmus.
Ik denk ook zeker dat het kan. Alleen heb ik zelf die ervaring niet gehad. Terwijl de predikant uit mijn jeugd enorm vriendelijk was en erg betrokken was op de jeugd. Ik heb meer gehad aan andere gesprekken met hem dan de gesprekken tijdens catechisatie.
Wat lukte er dan niet in het gesprek met de dominee?
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 27 jun 2024, 08:06
De gesprekken met hem persoonlijk lukten juist altijd wel. Hij had zelf ook kinderen van mijn leeftijd en daar was het altijd open huis.
Wat mij bij hem altijd enorm aansprak was dat het belerende vingertje ontbrak.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 27 jun 2024, 08:30
Zeeuw schreef: 27 jun 2024, 08:06
De gesprekken met hem persoonlijk lukten juist altijd wel. Hij had zelf ook kinderen van mijn leeftijd en daar was het altijd open huis.
Wat mij bij hem altijd enorm aansprak was dat het belerende vingertje ontbrak.
Ah zo. Ik denk dat dat ook inderdaad lastig is in een groep. Ik kijk weinig positief terug op mijn catechisatie moet ik zeggen.
merel

Bericht door merel »

Ik ook niet. Een Groot deel zat zijn/haar tijd uit. De predikant werkte een boekje af en daar bleef het bij. Gruwelijk saai en daar heb ik niets opgestoken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 27 jun 2024, 08:32 Ik ook niet. Een Groot deel zat zijn/haar tijd uit. De predikant werkte een boekje af en daar bleef het bij. Gruwelijk saai en daar heb ik niets opgestoken.
Dat inderdaad. Ik had het vaak van ouderlingen van goede wil, maar geen enkel gesprek met jongeren. Boekje leren, opdreunen en doei.
DDD

Bericht door DDD »

Waarbij het ook nog niet altijd zeker is dat ze zelf wel begrijpen wat er staat. Ik heb wel meegemaakt dat iemand het in eigen woorden zei, en daar commentaar op kreeg, omdat het niet zou kloppen.

Ik begrijp dat niet iedereen even slim is, maar dat sloeg toch wel werkelijk alles.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Ik kijk juist met heel veel goede herinneringen terug op mijn catechisatie door een ouderling in de gg. Altijd in gesprek met ons, en nooit hoefden we iets uit het hoofd te leren (behalve bij belijdenis catechisatie). Nu scheelt het wel dat we een hele kleine gemeente waren, met nooit meer dan 10 kinderen op de cat. Onze groep met 7 belijdeniscathechisanten was groot.
Terri

Bericht door Terri »

DDD schreef: 27 jun 2024, 10:09 Waarbij het ook nog niet altijd zeker is dat ze zelf wel begrijpen wat er staat. Ik heb wel meegemaakt dat iemand het in eigen woorden zei, en daar commentaar op kreeg, omdat het niet zou kloppen.

Ik begrijp dat niet iedereen even slim is, maar dat sloeg toch wel werkelijk alles.
Dit was precies wat er bij ons ook gebeurde. Zo jammer en het roept veel vragen op bij geïnteresseerde intelligente jongeren.
helma

Bericht door helma »

Ik heb ontzettend veel geleerd op catechisatie. Had het niet graag willen missen.
Een jaar van Bart Roest, van mijn 6e tot mijn 18e van mijn vader en daarna belijdeniscatechisatie van ds J Koster.

Toen mijn vader stierf waren er heel wat oudcatechisanten die de leerzame en zegenrijke catechisaties noemden in hun condoleances.
Charles

Bericht door Charles »

Weet niet of ik nou echt wat geleerd heb van Hellenbroek ("neen, het moet maar enkel en eenvoudig water zijn"). Maar het heeft me wel - zoals hier al eerder opgemerkt - gevormd. Eerste jaar in grote groep waar veel geklierd werd. Daarna naar de bezemklas op zaterdagochtend (de kerk was niet om de hoek en kattebak door de weeks zou me hele avond kosten door eind fietsen). Dat was kleine groep van diverse leeftijden. De oudere jongeren stelde goede vragen (waaronder de huidige ds v/d Brink van de HHK) wat tot mooie gesprekken leidde. En je keek hoog tegen ouderling Van der Kieft op. Die man had iets wat je miste. Had veel pastorale ervaring, sommige verhalen herinner ik me nog steeds. Ook goede herinnering aan ouderling Soetendaal die een keer inviel.

Hier een interview met hem over ds. Fraanje
https://www.digibron.nl/inkijken/eyJpdi ... RhZyI6IiJ9
Laatst gewijzigd door Charles op 27 jun 2024, 13:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Misschien is dat laatste wel het belangrijkste voor een catecheet, dat de jongeren zien dat het goed is om de Heere te dienen. Dat geeft waarde aan de woorden, dan is het als het goed is geen droog lesje meer, maar iets wat betekenis heeft.
Dan benijd ik degene die het verschil tussen infra en supra uit moet leggen nog steeds niet. Maar als je dan kunt komen tot het punt van het wonder dat de Heere in Zijn grote liefde, ondanks de val, toch mensen zalig wil maken en je proeft dat dat leeft bij de catecheet, dan kan het toch een waardevolle les worden.
- Niet meer zo actief -
Charles

Bericht door Charles »

Misschien is het het ouder worden (en idealiseer je dingen uit je jeugd) maar ik mis ouderlingen van kaliber als hier genoemde.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik heb betere herinneringen aan godsdienstonderwijs op de middelbare school (B. van Ojen, J. de Jager etc).
Plaats reactie