Dat denk ik wel, ja.MGG schreef: ↑26 jun 2024, 15:05Onder de noemer GBS en SGP gaat regelmatig een GG dominee voor in een HHK. Wat is je punt? Denk je dat ds. Huijser een lijstje met dominees heeft die dit van hem niet mogen?Konijntje schreef: ↑26 jun 2024, 14:40Je legt de vinger op de zere plek. Niet de geschiedenis zou bepalend moeten zijn, maar of er geestelijke herkenning is.Erskinees schreef: ↑25 jun 2024, 09:15 Toch snap ik ds. Huijser niet helemaal. Hij schrijft: "Vanuit het perspectief van de GG ligt de eerste verantwoordelijkheid bij die kerkverbanden die een gezamenlijke wortel hebben in de beide stromingen waaruit de GG, de OGGiN en de GGiN zijn voortgekomen: ledeboeriaanse en kruisgemeenten. Pas als dat pad gelopen is, is er mijns inziens ruimte voor een volgende stap."
Ik kan dat niet helemaal volgen. Denkt de Heere echt in gezamelijke wortels en kerkelijke geschiedenissen? Ik vraag het mij af. Verdeeldheid is zonde. Of je dan HHK bent of GGiN, wel of geen voorgeschiedenis hebt uit nota bene 1907 of 1953 maakt voor de Heere mijns inziens niets uit. Verdeeldheid tussen GG en GGiN is net zo zondig als GG en BhP/HHK.
Daarnaast: stel dat dominee Zondag in de HHK zou voorgaan of dominee IJsselstein gaat voor in een gemeente van de Gereformeerde Bond. Hoe zou dominee Huijser dan reageren? Zou hij dan nog steeds zo mild zijn? Ik waag het te betwijfelen.
Maar die GBS- een SGP-diensten zijn dan in een gebouw van de HHK. Het is niet zo dat 'een GG-dominee voorgaat in een HHK'. Op dat moment stelt die HHK het gebouw ter beschikking aan de betreffende club.