Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Ik begrijp het niet. Het hele jaar door zijn er tientallen predikanten beroepbaar. Wanneer dan de beroepen predikant een ander beroep aanneemt, wordt er ook niet een week later weer een nieuw beroep uitgestuurd om maar zoveel mogelijk kans te maken.
Daarnaast: wanneer via een verkiezing een kandidaat is beroepen die heeft bedankt, moet je in ons overgeestelijk beroepingssysteem volgens mij bedenken dat de uitslag van de verkiezing zo door God geleid is. Gelijk weer een nieuw beroep uitsturen (op een van de twee kandidaten die nota bene eerst niet verkozen zijn), klopt in mijn ogen niet helemaal met de zeer geestelijke wijze waarop in de GG normaliter naar het beroepingswerk wordt gekeken.
Daarnaast: wanneer via een verkiezing een kandidaat is beroepen die heeft bedankt, moet je in ons overgeestelijk beroepingssysteem volgens mij bedenken dat de uitslag van de verkiezing zo door God geleid is. Gelijk weer een nieuw beroep uitsturen (op een van de twee kandidaten die nota bene eerst niet verkozen zijn), klopt in mijn ogen niet helemaal met de zeer geestelijke wijze waarop in de GG normaliter naar het beroepingswerk wordt gekeken.
-
Op zich met je eens maar een aantal jaar geleden nam kandidaat Beens het beroep naar Scherpenzeel aan terwijl Scherpenzeel eerst kandidaat De Raaf beroepen had. Had Scherpenzeel moeten wachten dan? Dan had kandidaat Beens misschien wel helemaal geen beroep aangenomen. Of heeft Scherpenzeel zich vergist door kandidaat De Raaf eerst te beroepen? Op zulke vragen kun je toch geen afdoende antwoord geven.
Voor mezelf houdt ik het er maar op dat de Heere leidt door ons menselijk gestuntel heen.
Voor mezelf houdt ik het er maar op dat de Heere leidt door ons menselijk gestuntel heen.
-
Zo zijn er meer voorbeelden. We weten niet hoe een kerkenraad tot het besluit komt om nog een keer te beroepen. Wie zijn wij om hierover te oordelen?
-
- Verbannen
Er wordt helemaal niet op een zeer geestelijke wijze tegenaan gekeken. Waar baseer je dat op?Erskinees schreef: ↑24 jun 2024, 08:46 Ik begrijp het niet. Het hele jaar door zijn er tientallen predikanten beroepbaar. Wanneer dan de beroepen predikant een ander beroep aanneemt, wordt er ook niet een week later weer een nieuw beroep uitgestuurd om maar zoveel mogelijk kans te maken.
Sommige vragen hebben een oordeel in zich.
En soms moet je je ook niet zo druk maken om wat een ander(e gemeente) doet.
En soms moet je je ook niet zo druk maken om wat een ander(e gemeente) doet.
- Niet meer zo actief -
Tel je zegeningen. Als er mooie preken gelezen worden en je krijgt regelmatig een gastpredikant, dan heb je niks te klagen.

Dit komt best onaardig over, ik denk dat GG-er alleen maar zijn teleurstelling wil delen.
Dit vind ik een rare reactie. De voordelen van goede lezers en gastpredikanten ken ik heel goed. Maar er is meer dan alleen kerkdiensten.
Een predikant heeft een voltijdsaanstelling in de gemeente, hij kan zich zijn hele werkweek om zijn gemeente bekommeren. De kerkenraadsleden in vacante gemeenten moeten al dat werk doen naast hun gezin en werk. Dat legt een groot beslag op hun tijd en hun gezin. Dat vraagt offers! Ik gun onze broeders met hun gezinnen graag wat verlichting van hun werk.
Daarnaast is een predikant iemand die een opleiding heeft gevolgd om zijn werk te doen. Uiteraard hebben ouderlingen en diakenen ook hun talenten, maar het is niet voor niets dat predikanten (die vaak al ambtelijke ervaring hebben) gedurende vier jaar opgeleid worden. Dat zie je als het goed is terug in hun werk.
Een ander punt is dat een predikant een centrale en meestal ook samenbindende factor in de gemeente is. Juist doordat hij voltijd in de gemeente bezig is, is hij van veel op de hoogte. Hij kan daardoor op pastoraal gebied veel betekenen. En veel predikanten houden gemeenteavonden (of hoe je het ook noemt) waar ze de gemeente onderwijzen.
Natuurlijk realiseer ik me dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is. Predikanten zijn gewone mensen met hun tekortkomingen.
Maar ik vind het heel ondankbaar om het vacant-zijn te verkiezen boven de zegen van een eigen predikant.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gewoon voldoende ouderlingen aanstellen.
Veel plezier met zoeken.
Maar het gaat je niet lukken. Het is namelijk verdeeld over meerdere gemeenten.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
-
Voor mij is een (wijk)ouderling onvergelijkbaar met de dominee. Een dominee kent zijn gemeente en weet als hij wat langer in een gemeente staat meer. Bijvoorbeeld doordat hij kinderen catechisatie geeft of betrokken was bij belijdenis, huwelijk en dopen. Regelmatig merk ik dat het pastoraat de prediking beïnvloed. Deze wisselwerking ervaar ik tijdens een leesdienst zelden, terwijl de ouderling goed nadenken over welke preek zij kiezen. Verder heb je een aanspreekpunt die bijna alles weet.
Vanzelfsprekend spelen omvang van de gemeente, periode dat de dominee in een gemeente staat, gezondheid en capaciteiten een flinke rol. Dit telt in mindere mate ook voor ouderlingen.
In 0een ideale situatie kan dat waar zijn. Gemeente maximaal een 300 zielen en Ds weinig bijbaantjes.MGG schreef: ↑24 jun 2024, 18:44Voor mij is een (wijk)ouderling onvergelijkbaar met de dominee. Een dominee kent zijn gemeente en weet als hij wat langer in een gemeente staat meer. Bijvoorbeeld doordat hij kinderen catechisatie geeft of betrokken was bij belijdenis, huwelijk en dopen. Regelmatig merk ik dat het pastoraat de prediking beïnvloed. Deze wisselwerking ervaar ik tijdens een leesdienst zelden, terwijl de ouderling goed nadenken over welke preek zij kiezen. Verder heb je een aanspreekpunt die bijna alles weet.
Vanzelfsprekend spelen omvang van de gemeente, periode dat de dominee in een gemeente staat, gezondheid en capaciteiten een flinke rol. Dit telt in mindere mate ook voor ouderlingen.
Precies. In het algemeen betaal je een hoop en is de dominee druk met de hoogstnoodzakelijke dingen in de classis.