Toch ligt dit soms gevoelig. In 2004 hebben HHK predikanten een brief gekregen waarin het hun verboden werd om op PKN kansels te komen. Dat bericht is nooit herroepen of ongetrokken...Henk J schreef: ↑20 jun 2024, 19:08Een bijzonder fenomeen is het maar ik heb er niet zoveel moeite mee. Heb er ook geen moeite mee dat PKN-predikanten op zondag in sommige HHG's voorgaan.Maanenschijn schreef: ↑20 jun 2024, 17:05 Niemand tilt er bij ons zwaar aan, in tegendeel. Blijft staan dat het een bijzonder fenomeen is. En mogelijk tegen kerkelijke uitspraken in gaat.
Maar verder geen punt hoor, zelfs de organist heeft zich aangepast aan het zangtempo van het gezelschap. Het toontje vooraf niet, je kunt ook te ver gaan met aanpassingen.
Weekdiensten
Re: Weekdiensten
Gelooft u dat? Dan wil graag eens nader met u spreken.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:44Krokodillentranen noemt men dit.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 13:23 Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Is nu een heel andere tijd, alles lag toen velen malen meer op scherp.wfloor schreef: ↑20 jun 2024, 19:56Toch ligt dit soms gevoelig. In 2004 hebben HHK predikanten een brief gekregen waarin het hun verboden werd om op PKN kansels te komen. Dat bericht is nooit herroepen of ongetrokken...Henk J schreef: ↑20 jun 2024, 19:08Een bijzonder fenomeen is het maar ik heb er niet zoveel moeite mee. Heb er ook geen moeite mee dat PKN-predikanten op zondag in sommige HHG's voorgaan.Maanenschijn schreef: ↑20 jun 2024, 17:05 Niemand tilt er bij ons zwaar aan, in tegendeel. Blijft staan dat het een bijzonder fenomeen is. En mogelijk tegen kerkelijke uitspraken in gaat.
Maar verder geen punt hoor, zelfs de organist heeft zich aangepast aan het zangtempo van het gezelschap. Het toontje vooraf niet, je kunt ook te ver gaan met aanpassingen.
Bevordert u zelf ook waar mogelijk de eenheid?-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 13:23 Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
Wij proberen dat wel, en dat is niet altijd gemakkelijk. Ook omdat wij merken dat sommige van bijzaken hoofd zaken maken. Dan geeft de Psalmberijming van Datheen of 1773 al problemen of wil men graag zaken terughoren in de predikatie die niet in de Belijdenisgeschriften staan en ook niet zo duidelijk in Gods woord.
-
Klopt, maar de vraag is soms beperkt. Middelburg-Zuid is mede om die reden gestopt met de derde dienst.JvW schreef: ↑20 jun 2024, 18:53Niet dat ik weet, maar in de omliggende plaatsen wel. Het kan dus prima.MGG schreef: ↑20 jun 2024, 18:44Hadden jullie in het verleden ook 3 diensten?JvW schreef: ↑20 jun 2024, 17:55Dat kan prima!J.C. Philpot schreef: ↑20 jun 2024, 17:48
Volgens de kerkorde moeten jullie in ieder geval 2 diensten houden op de zondag. Een door jou voorgestelde bijeenkomst komt daar dus dan wel bovenop.
Ik geloof ook niet dat het het idee was dat er ook mensen naartoe zouden komen. Maar goed. Ik ben benieuwd of ds. P. Mulder zelf wel eens een GBS-samenkomst heeft gehouden met daarin een preek. Ik heb namelijk het idee dat bijna al die spreekbeurten een soort preken zijn. Al mag het dan die naam niet hebben.
-
- Verbannen
Dat is onjuist. Dat kwam vooral voort omdat men tijdens de laatste verbouwing van 3 naar 2 diensten ging (toen men in de Ter Hoogekerk van Middelburg-Centrum 2 keer mocht kerken). Daarna is de derde dienst opgeheven.
-
- Verbannen
Feit is in ieder geval dat ds. Hoogerland het boekje niet alleen met het oog op de (O)GG(iN) geschreven heeft, maar ook voor de HHK en en CGK (BhP). Dit in tegenstelling tot ds. Huijser die het alleen bij de (O)GG(iN) lijkt te willen houden.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 21:20Gelooft u dat? Dan wil graag eens nader met u spreken.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:44Krokodillentranen noemt men dit.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 13:23 Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
-
Ik zei mede om die reden. Een ander argument was dat gezinnen nu makkelijker twee keer met elkaar naar de kerk kunnen.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 21:59Dat is onjuist. Dat kwam vooral voort omdat men tijdens de laatste verbouwing van 3 naar 2 diensten ging (toen men in de Ter Hoogekerk van Middelburg-Centrum 2 keer mocht kerken). Daarna is de derde dienst opgeheven.
-
Dat is echt niet bij iedereen zo hoor, ik ken wel mensen bij wie 2004 nog heel gevoelig ligt.Geytenbeekje schreef: ↑20 jun 2024, 21:22Is nu een heel andere tijd, alles lag toen velen malen meer op scherp.
-
Ik volg de lijn van ds. Hoogerland. Het liefst zie ik 1 behoudend kerkverband. Vanuit de GG/GGiN is het logisch om de recentste scheur eerst te herstellen. Het liefst natuurlijk in een keer alle scheuren herstellen.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 22:01Feit is in ieder geval dat ds. Hoogerland het boekje niet alleen met het oog op de (O)GG(iN) geschreven heeft, maar ook voor de HHK en en CGK (BhP). Dit in tegenstelling tot ds. Huijser die het alleen bij de (O)GG(iN) lijkt te willen houden.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 21:20Gelooft u dat? Dan wil graag eens nader met u spreken.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:44Krokodillentranen noemt men dit.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 13:23 Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
Horen we het goed? Of ja.. misschien beter niets zeggen... Zal maar stil zijn. Niet zelden beter gebleken dan in de verdediging gaan.
-
- Verbannen
Je leest het goed ja. Het is jammer dat het nergens zwart op wit staat, maar de visie op kerkelijke eenheid van ds. Hoogerland gaat verder dan jij misschien denkt of gelooft.
Z'n voorganger maakte ook deel uit van een groep die zich "Vrienden van de Eskerk" (GGiN) noemde. Hij past dus wel in dat straatje.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:41Ik vond het eerder een pijnlijk artikel. Juist dit artikel onderstreept nog maar eens de kerkelijke verdeeldheid in ons land. Verder wordt nog eens fijntjes door ds. Huijser uit de doeken gedaan welke kerken in zijn kerkelijke straatje passen. Dat zijn geen kerkmuren doorbreken, maar ze juist wat scherper neerzetten.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 11:59 https://www.rd.nl/artikel/1068082-waaro ... ren-preken
Mooi artikel!!!
~~Soli Deo Gloria~~
Maar weet u eigenlijk wel wat u zegt? Wat u veroordeelt? Zet u hier niet de GGiN weg als een groepje die u niet wenst?Hendrikus schreef: ↑20 jun 2024, 22:58Z'n voorganger maakte ook deel uit van een groep die zich "Vrienden van de Eskerk" (GGiN) noemde. Hij past dus wel in dat straatje.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:41Ik vond het eerder een pijnlijk artikel. Juist dit artikel onderstreept nog maar eens de kerkelijke verdeeldheid in ons land. Verder wordt nog eens fijntjes door ds. Huijser uit de doeken gedaan welke kerken in zijn kerkelijke straatje passen. Dat zijn geen kerkmuren doorbreken, maar ze juist wat scherper neerzetten.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 11:59 https://www.rd.nl/artikel/1068082-waaro ... ren-preken
Mooi artikel!!!
Ik weet het, u wat kennende, u zult hier niet op terugkomen.