Weekdiensten
Re: Weekdiensten
Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Altijd weer erg bijzonder.
Als een predikant rechts van het midden in een ander kerkverband (GGiN, GGiN BV, OGG, OGG-BV) voorgaat, is het mooi en verbindend.
DIA staat op de stoel, zeg maar.
Als een predikant links van het midden in bijv. de PKN of HHK voor zou gaan, dan is het vast en zeker niet goed.
DIA zou de pek en veren alvast te voorschijn halen, zeg maar.
Bijzonder, heel bijzonder...
Als een predikant rechts van het midden in een ander kerkverband (GGiN, GGiN BV, OGG, OGG-BV) voorgaat, is het mooi en verbindend.
Als een predikant links van het midden in bijv. de PKN of HHK voor zou gaan, dan is het vast en zeker niet goed.
Ds. Huijser zegt in het artikel:
"Als er sprake is van een kerkdienst onder leiding van een kerkenraad, kan ik er vanuit de Bijbel geen bezwaar in zien om de zegen in de Naam des Heeren uit te spreken.”
Dit type dienst betreft dus een reguliere kerkdienst waarbij enkel de collecteopbrengst bestemd is voor vlaggetje X.
Dit staat in contrast met een kerkdienst die wordt georganiseerd door een plaatselijk comité.
Ik weet dat bijvoorbeeld ds. Verschuure (daar is ook een vraag over gesteld op de laatst gehouden ledenvergadering) in dergelijke gevallen verzoekt dat 'gewoon' de kerkenraad van de betreffende gemeente aanwezig is, in plaats van het plaatselijk comité in de consistorie of in de kerkenraadsbank, als voorlezer, enz..
Wellicht hanteert ds. Huijser een vergelijkbare benadering. Dat is wellicht het verschil.
"Als er sprake is van een kerkdienst onder leiding van een kerkenraad, kan ik er vanuit de Bijbel geen bezwaar in zien om de zegen in de Naam des Heeren uit te spreken.”
Dit type dienst betreft dus een reguliere kerkdienst waarbij enkel de collecteopbrengst bestemd is voor vlaggetje X.
Dit staat in contrast met een kerkdienst die wordt georganiseerd door een plaatselijk comité.
Ik weet dat bijvoorbeeld ds. Verschuure (daar is ook een vraag over gesteld op de laatst gehouden ledenvergadering) in dergelijke gevallen verzoekt dat 'gewoon' de kerkenraad van de betreffende gemeente aanwezig is, in plaats van het plaatselijk comité in de consistorie of in de kerkenraadsbank, als voorlezer, enz..
Wellicht hanteert ds. Huijser een vergelijkbare benadering. Dat is wellicht het verschil.
Klopt. De synode spreekt iets af en vervolgens houden we ons er niet aan. En we vinden het dan zo sympathiek.Erskinees schreef: ↑20 jun 2024, 13:15 Ds. Huijser heeft bij ons op de kansel ook eens gesproken over kerkelijke eenheid, maar vervolgens bleef hij spreken over de GGiN. Een beetje scheef eigenlijk.
Hoewel ik een voorstander ben van meer kerkelijke samenwerking heeft ds. Mulder strikt genomen natuurlijk gewoon gelijk.
Gebeurt in de CGK ook.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Als er bij ons in de kerk een GBS dienst is, dan komt er een predikant van de GG, en in de kerkenraadsbanken zit de kerkenraad.Maanenschijn schreef: ↑20 jun 2024, 13:14 Ik blijf het bijzonder vinden. Kerkregels en synode uitspraken geven duidelijkheid.
Maar als het in ons straatje past doen we maar wat.
Gisteravond waren er veel mensen uit andere kerkverbanden in ons kerkgebouw onder het gehoor van een HHK'er. In een GBS bijeenkomst. In niets week dit af van een kerkdienst. Inclusief een onder ons geen gewoonlijke voorlezer. De kerkenraadsbank gevuld met het plaatselijk comité.
Waarom zo gekunsteld, denk ik dan.
Het comité zit vast ergens in de kerk, maar ik weet niet wie daar in zou zitten.
- Niet meer zo actief -
Maar daar zit toch geen verschil in? Of de dienst nou staat onder toezicht van een comite of van een kerkenraad van een ander verband, het is beiden niet toegestaan.GGG038 schreef: ↑20 jun 2024, 13:41 Ds. Huijser zegt in het artikel:
Als je spreekt voor een comité, is er dan wel sprake van een kerkdienst? Of is het een bijeenkomst waarde dominee een stichtelijk woord spreekt?
- Niet meer zo actief -
Waarom is beiden niet toegestaan? Dat zegt ds. Mulder toch niet?Erskinees schreef: ↑20 jun 2024, 13:45Maar daar zit toch geen verschil in? Of de dienst nou staat onder toezicht van een comite of van een kerkenraad van een ander verband, het is beiden niet toegestaan.GGG038 schreef: ↑20 jun 2024, 13:41 Ds. Huijser zegt in het artikel:
Ds. Mulder geeft aan: ‘een groep mensen zelf een bijeenkomst belegt’ en ds. Mulder benadrukt dat GBS- of SGP-diensten geen officiële diensten zijn, omdat ze niet onder leiding van een kerkenraad staan.
En ds. Huijser geeft aan dat hij de zegen uitspreekt uit ‘als er sprake is van een kerkdienst onder leiding van een kerkenraad’.
Met de informatie uit het artikel lijkt het dus alsof ds. Huijser de synode uitspraak opvolgt.
U vergeet enkele vrije gemeenten...Bauke schreef: ↑20 jun 2024, 13:40 Altijd weer erg bijzonder.

verder proef ik uit uw opmerking enige bitterheid?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maar als er in een bijzondere dienst een gezang wordt gezongen of een HSV wordt gebruikt dan zijn ze er als de kippen bij om die vermaledijde linkse broeders tot orde te roepenMistig schreef:Klopt. De synode spreekt iets af en vervolgens houden we ons er niet aan. En we vinden het dan zo sympathiek.Erskinees schreef: ↑20 jun 2024, 13:15 Ds. Huijser heeft bij ons op de kansel ook eens gesproken over kerkelijke eenheid, maar vervolgens bleef hij spreken over de GGiN. Een beetje scheef eigenlijk.
Hoewel ik een voorstander ben van meer kerkelijke samenwerking heeft ds. Mulder strikt genomen natuurlijk gewoon gelijk.
Gebeurt in de CGK ook.
Is dat zo?newton schreef: ↑20 jun 2024, 13:54Maar als er in een bijzondere dienst een gezang wordt gezongen of een HSV wordt gebruikt dan zijn ze er als de kippen bij om die vermaledijde linkse broeders tot orde te roepenMistig schreef:Klopt. De synode spreekt iets af en vervolgens houden we ons er niet aan. En we vinden het dan zo sympathiek.Erskinees schreef: ↑20 jun 2024, 13:15 Ds. Huijser heeft bij ons op de kansel ook eens gesproken over kerkelijke eenheid, maar vervolgens bleef hij spreken over de GGiN. Een beetje scheef eigenlijk.
Gebeurt in de CGK ook.
Ds. V. zei recent in een preek: Het is wel een gezang, maar het is zo mooi en toen volgde de tekst van 'Jezus, uw verzoenend sterven'.
- Maanenschijn
Gisteravond was er geen gezag van de kerkenraad. De voorlezer kwam uit het plaatselijk comité. En voorzover ik kan zien werd ook het handgeven bij de preekstoel gedaan door iemand van het comité.Mannetje schreef:Als er bij ons in de kerk een GBS dienst is, dan komt er een predikant van de GG, en in de kerkenraadsbanken zit de kerkenraad.Maanenschijn schreef: ↑20 jun 2024, 13:14 Ik blijf het bijzonder vinden. Kerkregels en synode uitspraken geven duidelijkheid.
Gisteravond waren er veel mensen uit andere kerkverbanden in ons kerkgebouw onder het gehoor van een HHK'er. In een GBS bijeenkomst. In niets week dit af van een kerkdienst. Inclusief een onder ons geen gewoonlijke voorlezer. De kerkenraadsbank gevuld met het plaatselijk comité.
Het comité zit vast ergens in de kerk, maar ik weet niet wie daar in zou zitten.
Het is wel zo dat er veel kerkenraadsleden of predikant(en) in de kerk waren, ook in het comité. Maar niet van de plaatselijke gemeente.
Nu is denk ik de HHK een wat vrijer genootschap, maar in het geval van de GG lijkt mij dat wat minder makkelijk liggen
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zo hoort het in principe ook. Het is geen kerkdienst. Een kerkdienst is onder verantwoording van de plaatselijke kerkenraad.Maanenschijn schreef: ↑20 jun 2024, 14:06Gisteravond was er geen gezag van de kerkenraad. De voorlezer kwam uit het plaatselijk comité. En voorzover ik kan zien werd ook het handgeven bij de preekstoel gedaan door iemand van het comité.Mannetje schreef:Als er bij ons in de kerk een GBS dienst is, dan komt er een predikant van de GG, en in de kerkenraadsbanken zit de kerkenraad.Maanenschijn schreef: ↑20 jun 2024, 13:14 Ik blijf het bijzonder vinden. Kerkregels en synode uitspraken geven duidelijkheid.
Het is wel zo dat er veel kerkenraadsleden of predikant(en) in de kerk waren, ook in het comité. Maar niet van de plaatselijke gemeente.
Nu is denk ik de HHK een wat vrijer genootschap, maar in het geval van de GG lijkt mij dat wat minder makkelijk liggen
Zo gebeurt dat in 'mijn' plaatselijke GGiN ook.
Anders zou je tegen de regels van het kerkverband ingaan en omdat we gezagsgetrouw zijn doen we dat niet. Kun je tenminste een keer bij je gezin zitten.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Jij zoekt zelf spijkers op laag water. Als een kerkelijke gemeente een gezang zingt in een kerkdienst, dan is dat een probleem. Als anderen kerkje spelen buiten de kerkelijke regels om, is dat ineens stichtelijk.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 12:33Welnee. Het is zoeken naar spijkers op laag water.DDD schreef: ↑20 jun 2024, 12:28 Ik kan me het meeste vinden in wat ds. P. Mulder zegt. Ik heb geen probleem met een samenwerkingsgemeente CGK/GG in Den Haag/Scheveningen, en ook niet met een samenwerkingsgemeente GG/GGiN elders. Maar dat ds. Huijser zijn eigen gang gaat, lijkt een beetje op de kwestie rond (ds.) Bredeweg.
En @Mistig, ik hecht veel waarde aan het afbreken van kerkmuren, zowel naar de linkerzijde als naar de rechterzijde.