Weekdiensten

Zeeuw

Re: Weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef: 05 jun 2024, 17:51
Zeeuw schreef: 05 jun 2024, 17:11
Terri schreef: 05 jun 2024, 17:09 Ik vind het knap dat jullie snappen wat Dia bedoelt.
Hij schrijft: Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.

Bedoel je @Dia dat wat dr. van den Brink vertelt/schrijft de juiste theologie is en niet geaccepteerd wordt op dit forum of bedoel je juist dat als je tegen de theologie van dr. van den Brink in ga je de doodsteek krijgt?

Maar misschien ben ik niet goed in begrijpend lezen....
In de preek van de ds die DIA citeert wordt de boodschap van dominee van den Brink dusdanig aangepakt dat het als ware de doodstreek krijgt. Oftewel: wat ds van den Brink leert moet wel dusdanig verwerpelijk zijn, dat het het waard is, figuurlijk, in een preek doodgestoken te worden.
Ds. Veenendaal leefde al niet meer toen Ds. v/d Brink zijn gewraakte uitspraken deed. Dus ga nu niets op het conto van deze Ds. schrijven. Hij gebruikte de preekstoel niet als steekstoel. Dat de theologie van dr. v/d Brink de doodsteek krijgt is een inhoudelijke conclusie van @Dia, gebaseerd op deze preek. Niets mis mee, dus.

Ps. Het zou je echt sieren om niet steeds zulke zware uitspraken te doen, alleen afgaand op wat iemand over een bron zegt, zonder deze zelf beluisterd of gelezen te hebben. Dan krijg je allerlei rare misvattingen en miscommunicaties, zoals recent ook bij de dooptoespraak van Ds. Vlot. Dus neem ofwel zelf even de moeite om na te trekken of je het goed begrijpt, of reageer niet zo stellig. ;)

Je leest niet goed, dus neem je laatste zin zelf ter harte.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wim Anker schreef: 05 jun 2024, 14:02 Heb je de boeken van hem gelezen @Dia?
Hoe vond jij de boeken?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

En wie heeft de aangedragen preek van @DIA beluisterd?

Want de opmerking van DIA is feitelijk juist. De boodschap van dr vd Brink wordt zeker niet aangeprezen (“wie kan dat volhouden?”). Ook de Bijbelvertaling en de doop komt nog voorbij. En nog veel meer, zeker ook behartigenswaardige en mooie zaken.

Ik zou dus DIA niet zo aanvallen, maar zelf luisteren en dan een inhoudelijk gesprek voeren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: 05 jun 2024, 18:54
Terri schreef: 05 jun 2024, 17:09 Ik vind het knap dat jullie snappen wat Dia bedoelt.
Hij schrijft: Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.

Bedoel je @Dia dat wat dr. van den Brink vertelt/schrijft de juiste theologie is en niet geaccepteerd wordt op dit forum of bedoel je juist dat als je tegen de theologie van dr. van den Brink in ga je de doodsteek krijgt?

Maar misschien ben ik niet goed in begrijpend lezen....
In de preek van de ds die DIA citeert wordt de boodschap van dominee van den Brink dusdanig aangepakt dat het als ware de doodstreek krijgt. Oftewel: wat ds van den Brink leert moet wel dusdanig verwerpelijk zijn, dat het het waard is, figuurlijk, in een preek doodgestoken te worden.
Ds. Veenendaal leefde al niet meer toen Ds. v/d Brink zijn gewraakte uitspraken deed. Dus ga nu niets op het conto van deze Ds. schrijven. Hij gebruikte de preekstoel niet als steekstoel. Dat de theologie van dr. v/d Brink de doodsteek krijgt is een inhoudelijke conclusie van @Dia, gebaseerd op deze preek. Niets mis mee, dus.

Ps. Het zou je echt sieren om niet steeds zulke zware uitspraken te doen, alleen afgaand op wat iemand over een bron zegt, zonder deze zelf beluisterd of gelezen te hebben. Dan krijg je allerlei rare misvattingen en miscommunicaties, zoals recent ook bij de dooptoespraak van Ds. Vlot. Dus neem ofwel zelf even de moeite om na te trekken of je het goed begrijpt, of reageer niet zo stellig. ;)

Je hebt gelijk, ik raakte in de war omdat jij het had over een preek die DIA citeerde, terwijl hij alleen een citaat plaatste van een preek van Ds Veenendaal, de preek van Ds Verschuure was een link zonder citaat.

Dus ik las inderdaad te snel.
MGG

Bericht door MGG »

https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0860001965

Weer on topic. Vanavond met de bijbellezing van Rotterdam-IJsselmonde meegelusiterd. Helaas is het gebed niet terug te luisteren. Het raakte diverse onderwerpen die op dit forum besproken worden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef: 05 jun 2024, 19:33
Zeeuw schreef: 05 jun 2024, 18:54

Je hebt gelijk, ik raakte in de war omdat jij het had over een preek die DIA citeerde, terwijl hij alleen een citaat plaatste van een preek van Ds Veenendaal, de preek van Ds Verschuure was een link zonder citaat.

Dus ik las inderdaad te snel.
Het overkomt ons allemaal wel eens :)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig

Bericht door Mistig »

Wat is er mooi aan?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD

Bericht door DDD »

Ik kan me het meeste vinden in wat ds. P. Mulder zegt. Ik heb geen probleem met een samenwerkingsgemeente CGK/GG in Den Haag/Scheveningen, en ook niet met een samenwerkingsgemeente GG/GGiN elders. Maar dat ds. Huijser zijn eigen gang gaat, lijkt een beetje op de kwestie rond (ds.) Bredeweg.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef: 20 jun 2024, 12:20
Wat is er mooi aan?
Het is ook eng, voor mensen die er anders over denken.

Maar het is gewoon waar: onze kerkbanden zijn niet de grenzen van de Kerk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 20 jun 2024, 12:28 Maar dat ds. Huijser zijn eigen gang gaat, lijkt een beetje op de kwestie rond (ds.) Bredeweg.
Kunt u dit nader onderbouwen? Graag hoor ik dat van u.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 20 jun 2024, 12:28 Ik kan me het meeste vinden in wat ds. P. Mulder zegt. Ik heb geen probleem met een samenwerkingsgemeente CGK/GG in Den Haag/Scheveningen, en ook niet met een samenwerkingsgemeente GG/GGiN elders. Maar dat ds. Huijser zijn eigen gang gaat, lijkt een beetje op de kwestie rond (ds.) Bredeweg.
Welnee. Het is zoeken naar spijkers op laag water.

En @Mistig, ik hecht veel waarde aan het afbreken van kerkmuren, zowel naar de linkerzijde als naar de rechterzijde.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 20 jun 2024, 12:33
En @Mistig, ik hecht veel waarde aan het afbreken van kerkmuren, zowel naar de linkerzijde als naar de rechterzijde.
Ik ook, maar wat is er zo mooi aan dit artikel?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik blijf het bijzonder vinden. Kerkregels en synode uitspraken geven duidelijkheid.
Maar als het in ons straatje past doen we maar wat.

Gisteravond waren er veel mensen uit andere kerkverbanden in ons kerkgebouw onder het gehoor van een HHK'er. In een GBS bijeenkomst. In niets week dit af van een kerkdienst. Inclusief een onder ons geen gewoonlijke voorlezer. De kerkenraadsbank gevuld met het plaatselijk comité.

Waarom zo gekunsteld, denk ik dan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ds. Huijser heeft bij ons op de kansel ook eens gesproken over kerkelijke eenheid, maar vervolgens bleef hij spreken over de GGiN. Een beetje scheef eigenlijk.

Hoewel ik een voorstander ben van meer kerkelijke samenwerking heeft ds. Mulder strikt genomen natuurlijk gewoon gelijk.
Plaats reactie