Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

MGG

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 19 jun 2024, 13:52
J.C. Philpot schreef: 19 jun 2024, 13:48
MarJT schreef: 19 jun 2024, 13:40Maar je beantwoordt mijn vragen niet. Het is toch raar als je als gemeente net zo gaat gedragen waar je de andere gemeenten van beticht? Mijn vraag is: heeft Urk Eben-Haezer dan nog recht van spreken als ze zich onttrekt aan de classis?
Er worden al vele jaren door de classis geen tuchtmaatregelen getroffen tegen bepaalde grove overtredingen ten aanzien van God Woord en van de kerkorde van de CGK.

Het lijkt me tamelijk hypocriet om als Urk Eben-Haezer na zich vele jaren ingespannen te hebben, daar geen verantwoording meer voor kan nemen, naar Urk Eben-Haezer te wijzen.
Grove overtredingen ten aanzien van Gods Woord vind ik niet passend bij het verschil van denken over het vrouw in ambt, het is mi ook niet goed om het tot een kerkscheuring te laten komen op dit onderwerp.
Het begint bij de fout om synodebesluiten te negeren. Als gemeenten doen wat ze zelf willen wat voegt een kerkverband nog toe? Enkel samenwerking voor scholing en emeritaat etc.?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Grove overtredingen ten aanzien van Gods Woord vind ik niet passend bij het verschil van denken over het vrouw in ambt, het is mi ook niet goed om het tot een kerkscheuring te laten komen op dit onderwerp.
Wat zou wel een punt zijn voor je om het tot een kerkscheuring te laten komen? Waar ligt de grens?

En andersom: welke synodebesluiten moet je wel volgen, en wanneer mag je synodebesluiten negeren?
- Niet meer zo actief -
deschpin

Bericht door deschpin »

Mij is altijd voorgehouden om niet te breken, dan moeten ze je er maar uitgooien.

Nu ben ik niet CGK, wellicht dat het daar anders ligt
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Emma de Jong

Bericht door Emma de Jong »

https://www.rd.nl/artikel/1067982-curat ... in-ambt-is

Hoeveel gemeenten hadden bij de sluiting van de vorige synode vrouwelijke ambtsdragers? Ik dacht 4 of 5. Dat is twee jaar geleden. Er staat in de krant dat nu vele tientallen gemeenten dat hebben.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Emma de Jong schreef: 19 jun 2024, 19:28 https://www.rd.nl/artikel/1067982-curat ... in-ambt-is

Hoeveel gemeenten hadden bij de sluiting van de vorige synode vrouwelijke ambtsdragers? Ik dacht 4 of 5. Dat is twee jaar geleden. Er staat in de krant dat nu vele tientallen gemeenten dat hebben.
Mooi te lezen dat er meerdere studenten die bezwaar hebben tegen vrouwelijke ambtsdragers. Dat geeft ergens hoop voor de toekomst.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef: 19 jun 2024, 19:56
Emma de Jong schreef: 19 jun 2024, 19:28 https://www.rd.nl/artikel/1067982-curat ... in-ambt-is

Mooi te lezen dat er meerdere studenten die bezwaar hebben tegen vrouwelijke ambtsdragers. Dat geeft ergens hoop voor de toekomst.
Als die toekomst er nog is... Wellicht onder een vlag van een ander kerkgenootschap
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef: 19 jun 2024, 20:25

Als die toekomst er nog is... Wellicht onder een vlag van een ander kerkgenootschap
Via de voordeur er dan uit denk ik. Nooit kan het licht de duisternis verdragen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HHR

Bericht door HHR »

Herman schreef: 19 jun 2024, 10:58

Alleen Urk Eben-Haezer heeft haar banden met de classis verbroken.

Dit klopt niet.
RD: "Eén van de drie christelijke gereformeerde kerken (cgk) in Urk, te weten de Eben-Haëzergemeente, heeft de correspondentieband met de kerkenraad van de cgk Zwolle verbroken."

En:

"De cgk van Urk-Eben-Haëzer heeft de classis Zwolle bovendien laten weten voorlopig niet te participeren in classicale commissies, het moderamen van de classis of in deputaatschappen."

Maar ook:
"De kerkenraad van Urk-Ebenhaëzer heeft bij de classis ook revisie aangevraagd "

Er is dus geen totale breuk met de classis.

https://www.rd.nl/artikel/1007166-cgk-u ... met-zwolle

En dan, dit gaat om Urk-Eben-Haëzer, de 'kleinste' CGK-gemeente op Urk. (ongeveer 1650 leden)
Daarnaast zijn er ook nog twee andere Urker gemeenten (Maranatha 3500 leden en Ichthus bijna 2000 leden) die deze stap niet gezet hebben, al staan ze wel in lijn van Urk EH

Maar dat vanuit CGK Urk, ruim 7000 leden (meer dan 10% van het kerkverband) geen enkele afgevaardigde is gekozen is natuurlijk echt van de gekke.
Een bewuste boycot.
huisman

Bericht door huisman »

Morgenavond bidstond…..bidden jullie mee?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

HHR schreef: 19 jun 2024, 22:09
Herman schreef: 19 jun 2024, 10:58

Alleen Urk Eben-Haezer heeft haar banden met de classis verbroken.

Dit klopt niet.
RD: "Eén van de drie christelijke gereformeerde kerken (cgk) in Urk, te weten de Eben-Haëzergemeente, heeft de correspondentieband met de kerkenraad van de cgk Zwolle verbroken."

En:

"De cgk van Urk-Eben-Haëzer heeft de classis Zwolle bovendien laten weten voorlopig niet te participeren in classicale commissies, het moderamen van de classis of in deputaatschappen."

Maar ook:
"De kerkenraad van Urk-Ebenhaëzer heeft bij de classis ook revisie aangevraagd "

Er is dus geen totale breuk met de classis.

https://www.rd.nl/artikel/1007166-cgk-u ... met-zwolle

En dan, dit gaat om Urk-Eben-Haëzer, de 'kleinste' CGK-gemeente op Urk. (ongeveer 1650 leden)
Daarnaast zijn er ook nog twee andere Urker gemeenten (Maranatha 3500 leden en Ichthus bijna 2000 leden) die deze stap niet gezet hebben, al staan ze wel in lijn van Urk EH

Maar dat vanuit CGK Urk, ruim 7000 leden (meer dan 10% van het kerkverband) geen enkele afgevaardigde is gekozen is natuurlijk echt van de gekke.
Een bewuste boycot.
Voor afvaardiging is ledenaantal niet relevant. Uit Zwolle is toch ook niemand afgevaardigd? Flanken maken nu eenmaal minder kans om gekozen te worden. Zeker als zij in een ps zitten die een andere koers vaart.

@Huisman goed dat je het expliciet benoemd. Als buitenstaander bekijk ik het al snel vanuit de praktische kant. Ik moet naar boven kijken en meer bidden voor jullie kerkverband.
DDD

Bericht door DDD »

Toch vind ik het erg onverstandig dat uit Zwolle en Urk niemand op de synode is. Een synode moet juist een zo breed mogelijke afspiegeling van de kerk zijn. Of zoals het bevestigingsformulier voor de ouderlingen het zegt: 'vertonende de gehele gemeente'.

Altijd als dat niet gebeurt, is er machtsmisbruik, zonde en scheuring. Die horen onlosmakelijk bij elkaar.
deschpin

Bericht door deschpin »

pierre27 schreef: 19 jun 2024, 20:29

Via de voordeur er dan uit denk ik. Nooit kan het licht de duisternis verdragen.
Het licht moet blijven om de het duister te verdrijven!
Als je Gods genade vertegenwoordigd dan laat je de duisternis toch niet toeslaan dunkt me.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Toch ook weer beetje apart. (Ik begrijp de intentie) De vraag van het curatorium. De gemeentes zijn in overtreding met de vrouw in het ambt. En dan wordt aan de overtreders gevraagd rekening te houden met hen die daar terecht moeite mee hebben. Dat klinkt voor mij. Je vraagt aan een een insluiper. (Overtreder) . Wil je dit niet bij iedereen doen. Er zijn mensen die er problemen bij hebben. Ook al hebben we afgesproken dat insluipen verboden is. Maar omdat steeds meer mensen zich niet aan de afspraak houden vragen we maar aan die mensen het niet te doen bij mensen die er grote (terechte) moeite mee hebben.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Eens met Lilian, heel apart dat een curatorium hiermee komt. Vooruit laten we rekening houden met degenen die zich aan de synodebesluiten willen houden. Dat is echt de omgekeerde wereld.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Wellicht is onderstaande vraag aan je aandacht ontsnapt, of wil je geen antwoord geven. Kan allebei...
Wat zou wel een punt zijn voor je om het tot een kerkscheuring te laten komen? Waar ligt de grens?

En andersom: welke synodebesluiten moet je wel volgen, en wanneer mag je synodebesluiten negeren?
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie