Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Voor zover ik kan beoordelen, is het op hoofdlijnen wel een goed artikel. Het is ontzettend jammer dat de PS-en zo gepolariseerd hebben gestemd. Maar nu wordt de PS van het Noorden er uitgelicht. Ik heb de indruk dat juist deze PS zo lang mogelijk heeft vastgehouden aan het representatiebeginsel. Het verwijt vanuit de rechterflank moet zich in dat geval niet op hen richten. De PS van het Zuiden krijgt een koekje van eigen deeg, bedoel ik te zeggen.
Nu vraag ik me wel af of de afwezigheid van Urk nu zo gek is, want die wilde zich afzijdig houden van de classis en dan kom je toch ook niet in de synode?
Maar los daarvan: heel jammer. Wel fijn dat de synode representatiever is samengesteld. Want anders heeft de besluitvorming ook weinig gezag en effect. Een synode waar een belangrijk deel van de gemeenten zich niet vertegenwoordigd voelt, gaat onvermijdelijk aan invloed en gezag verliezen. Het hele grondbeginsel van de wijsheid van meerder vergaderingen staat dan immers op het spel.
Nu vraag ik me wel af of de afwezigheid van Urk nu zo gek is, want die wilde zich afzijdig houden van de classis en dan kom je toch ook niet in de synode?
Maar los daarvan: heel jammer. Wel fijn dat de synode representatiever is samengesteld. Want anders heeft de besluitvorming ook weinig gezag en effect. Een synode waar een belangrijk deel van de gemeenten zich niet vertegenwoordigd voelt, gaat onvermijdelijk aan invloed en gezag verliezen. Het hele grondbeginsel van de wijsheid van meerder vergaderingen staat dan immers op het spel.
Mooi verwoord @DDD, dank!
Het afspiegelingsbeginsel heeft volgens mij in de PS Zuid lange tijd gewerkt. Op de voorgaande synode was ds Polinder in Noord vertegenwoordig (dat is dus 1 op 13) en in het Zuiden ds. Vogel van Dordrecht-Zuid (dus dat is ook 1 op 13). Dat is nu in beide gevallen 0 op 13. Polariserend stemmen vind ik voor een wijzing van één afgevaardigde een iets te forse term.DDD schreef: ↑19 jun 2024, 10:45 Voor zover ik kan beoordelen, is het op hoofdlijnen wel een goed artikel. Het is ontzettend jammer dat de PS-en zo gepolariseerd hebben gestemd. Maar nu wordt de PS van het Noorden er uitgelicht. Ik heb de indruk dat juist deze PS zo lang mogelijk heeft vastgehouden aan het representatiebeginsel. Het verwijt vanuit de rechterflank moet zich in dat geval niet op hen richten. De PS van het Zuiden krijgt een koekje van eigen deeg, bedoel ik te zeggen.
Alleen Urk Eben-Haezer heeft haar banden met de classis verbroken.
Wat mij betreft zeggen zulke afspiegelingsbeginsels heel weinig, omdat je zonder last en ruggespraak op een synode aanwezig bent. Dat betekent dat je als individuele afgevaardigde de vrijheid hebt om een eigen standpunt te bepalen gedurende een synode zonder eerst de ligging van je gemeente in je overweging mee te nemen.
Plaatst Urk Eben-Haezer zich dan niet weloverwogen en bewust buiten het kerkverband? Als je door meerdere vergaderingen geroepen wordt en niet gaat, wat zeg je dan door je gedrag? Wat speelt er dan binnen die gemeente?
Ja, maar dat vind ik zelf niet zo'n probleem. Er is sprake van actie-reactie en dan vind ik het onverstandig om een hoofdschuldige aan te wijzen. Het lijkt me echter duidelijk dat nu de classis gemeenten die vrouwen in het ambt toelaat niet wil vermanen, dat daarmee de eenheid in praktische zin verbroken wordt. Als Bijbelse vermaningen niet uitgesproken worden of als ze wel uitsproken worden maar niet opgevolgd, dan geeft de bijbel voldoende redenen om banden te verbreken.
Ik zie overigens ook de predikant van Alphen aan den Rhijn als afgevaardigde naar de GS, volgens mij beperkte hij zijn taken voor de classis in zijn Ouderkerkse gemeente ook tot een minimum.
Als het vorige keer één op dertien was, dan is het misschien goed om nog wat verder terug te kijken. Maar goed, het is in beide gevallen een droevige zaak.
Over het algemeen genomen, kun je volgens mij wel zeggen dat de synode de laatste vijftien jaar de linkerflank wat minder goed heeft gerepresenteerd. Of overdrijf ik daarmee?
Polarisatie is echter nooit goed. Je ziet dezelfde verschijnselen ook in andere kerkverbanden. Daar is het even ongezond en even gevaarlijk.
Over het algemeen genomen, kun je volgens mij wel zeggen dat de synode de laatste vijftien jaar de linkerflank wat minder goed heeft gerepresenteerd. Of overdrijf ik daarmee?
Polarisatie is echter nooit goed. Je ziet dezelfde verschijnselen ook in andere kerkverbanden. Daar is het even ongezond en even gevaarlijk.
-
- Verbannen
Natuurlijk is dit een hele vreemde redenering die je er op na houdt. De gemeenten die zich niet aan de kerkelijke afspraken houden plaatsen zich bewust buiten het kerkverband. Als bijna de gehele classis besluit om tegen de landelijke regels in te gaan en bijvoorbeeld een gemeente als Zwolle niet te vermanen of de kerkelijke tucht daar toe te passen t.o.v. het toelaten van de vrouw in het ambt of het toestaan van praktiserende homoseksuelen aan het avondmaal, is het juist logisch dat je een statement maakt op een kerkordelijke wijze, zoals Urk dat heeft gedaan.
Kun je jouw gedachtegang wat nader verklaren?
Is dit statement van Urk wel kerkordelijk? Dat vraag ik me af. Wat wil je dan bereiken? Je neemt een stap richting kerkscheuring mi.GerefGemeente-lid schreef: ↑19 jun 2024, 12:36Natuurlijk is dit een hele vreemde redenering die je er op na houdt. De gemeenten die zich niet aan de kerkelijke afspraken houden plaatsen zich bewust buiten het kerkverband. Als bijna de gehele classis besluit om tegen de landelijke regels in te gaan en bijvoorbeeld een gemeente als Zwolle niet te vermanen of de kerkelijke tucht daar toe te passen t.o.v. het toelaten van de vrouw in het ambt of het toestaan van praktiserende homoseksuelen aan het avondmaal, is het juist logisch dat je een statement maakt op een kerkordelijke wijze, zoals Urk dat heeft gedaan.
Kun je jouw gedachtegang wat nader verklaren?
Kan de gemeente dan wel in beroep gaan als er besluiten zijn op de synode waar ze het niet mee eens is?
- J.C. Philpot
Net alsof de stap om recht tegen de synodebesluiten in vrouwen te gaan bevestigen door een groot deel van de CGK gemeenten, geen stap richting kerkscheuring is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Maar je beantwoordt mijn vragen niet. Het is toch raar als je als gemeente net zo gaat gedragen waar je de andere gemeenten van beticht? Mijn vraag is: heeft Urk Eben-Haezer dan nog recht van spreken als ze zich onttrekt aan de classis?J.C. Philpot schreef: ↑19 jun 2024, 13:34Net alsof de stap om recht tegen de synodebesluiten in vrouwen te gaan bevestigen door een groot deel van de CGK gemeenten, geen stap richting kerkscheuring is.
-
Het statement van Urk EH is een reactie op andere gemeenten die besluiten namen die tegen de kerkorde ingingen en waar de classis niet wilde handhaven.
Verder is het 'terugtrekken op de randen van de classis' helemaal geen gedefinieerde stap o.i.d. Je kunt niet meer naar synode vergaderingen gaan maar als je later wel komt en alsnog een beroep indient kan niemand je tegenhouden volgens mij. In de meeste kerkordes is helemaal niet voorzien in wat te doen in situaties waarbij gemeenten bepaalde besluiten naast zich neer leggen omdat men ervan uit gaat dat dat helemaal niet gebeurt.
In ieder geval wil Urk EH bereiken dat de gemeenten die vrouwen in het ambt hebben bevestigd dit terugdraaien. Is dat niet haalbaar dan zal men willen dat er sancties komen tegen deze gemeenten met als ultieme consequentie deze gemeenten uit het kerkverband plaatsen.
En let erop om de verschillende gemeenten in Urk uit elkaar te houden, Urk Ichthus en Urk Maranatha hebben dit besluit niet genomen.
- J.C. Philpot
Al vele jaren treft de classis geen tuchtmaatregelen tegen bepaalde grove overtredingen van Gods Woord en de kerkorde van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK).
Het lijkt mij tamelijk hypocriet om nu naar Urk Eben-Haezer te wijzen, gezien het feit dat zij zich jarenlang hebben ingespannen, maar hier nu geen verantwoording meer voor kunnen nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Grove overtredingen ten aanzien van Gods Woord vind ik niet passend bij het verschil van denken over het vrouw in ambt, het is mi ook niet goed om het tot een kerkscheuring te laten komen op dit onderwerp.J.C. Philpot schreef: ↑19 jun 2024, 13:48Er worden al vele jaren door de classis geen tuchtmaatregelen getroffen tegen bepaalde grove overtredingen ten aanzien van God Woord en van de kerkorde van de CGK.
Het lijkt me tamelijk hypocriet om als Urk Eben-Haezer na zich vele jaren ingespannen te hebben, daar geen verantwoording meer voor kan nemen, naar Urk Eben-Haezer te wijzen.
- J.C. Philpot
Je bent niet goed op de hoogte van de feiten. Urk Eben Haëzer heeft in haar motivate aangegeven dat de reden is dat de cgk Zwolle al jarenlang praktiserende homoseksuelen toelaat tot het avondmaal.
George Whitefield
George Whitefield