Al zouden we alle talen van de wereld spreken en één taal kenden we niet, dan bleef de Bijbel voor ons onverstaanbaar boek.Ad Anker schreef: ↑15 jun 2024, 12:08 De doelstelling van de GBS in 1966 is natuurlijk gewoon prima. Behoud van de SV, toendertijd uit zorg voor de 'valse' 1951 vertaling.
Nu kwam gisteren Standvastig weer binnen met een bestuursfoto. Dan bedenk ik me wel dat veel van die mannen de grondtalen niet machtig zijn en varen op een geestelijk mandaat, verkregen door bevindelijke welsprekendheid. En ja, daar gaat het wel eens mis. De dogmatiek en de door de jaren heen gevormde uitspraken en leerstellingen vanuit 'de gangen van Gods volk' lijken leidend te zijn in het verklaren en prediken van het Woord.
Dat moeten we ons echt toch wel aantrekken.
Zelfs als zou ik de taal van de engelen spreken... Maar allereerst is nodig dat we van Boven onderwezen worden in de Wijsheid die van Boven is, en dat maakt de wijsheid van de wereld (ook van kerkelijke mensen, maar dat begrijpen we wel) tot dwaasheid.
Het is natuurlijk goed (voor de duidelijkheid, want dat moet er hier ook altijd maar bij) als we de grondtalen kennen, maar niet noodzakelijk tot levendmaking. En een levende kan zeggen wat de dood is, de doden weten niet met al. En voor hier weer kritiek op komt, ik ken ook de kanttekening bij Prediker 9 wel, maar zo is het toch ook in het geestelijke?