wedergeboorte of oproep tot geloof en bekering

rekcor

Bericht door rekcor »

Echt belangrijk zijn de vragen: ben jij al bekeerd Marnix, jacob, Tiscantus, rekcor? En: leef jij al een geheiligd leven Marnix, jacob, Tiscantus, rekcor? En: verkondig jij het al evangelie aan je naast Marnix, jacob, Tiscantus, rekcor?

Zo niet: doe er wat aan!
jacob

Bericht door jacob »

rekcor schreef:Echt belangrijk zijn de vragen: ben jij al bekeerd Marnix, jacob, Tiscantus, rekcor? En: leef jij al een geheiligd leven Marnix, jacob, Tiscantus, rekcor? En: verkondig jij het al evangelie aan je naast Marnix, jacob, Tiscantus, rekcor?

Laten we gewoon bij het onderwerp blijven. Natuurlijk moeten we dat, maar open dan gewoon een nieuw topic.
memento

Bericht door memento »

1. Ik ben het met de conclusie die Jacob trekt niet eens. Er is altijd een nadrukkelijk accent geweest binnen de GG op de wedergeboorte. Echter, niet zodanig dat het aanbod van genade niet meer kon functioneren. We kunnen het bewijs hiervan zien in het verwerpen en afzetten van de leer van de gebroeders Overduin, en het eruitschoppen van Dr. Steenblok.
2. Het eigene van de GG kenmerkt zich (m.i.) niet zozeer leerstellig, maar aan het feit dat het bevindelijke element (hoe de mens God, en de wegen die God gaat, persoonlijk ervaard) een belangrijke plaats heeft binnen de prediking. Dit hoeft natuurlijk niet verkeerd te zijn, mits het niet ten koste gaat van de evenwichtige boodschap van wet en evangelie. Helaas wordt vaak de fout gemaakt dat de preek een beschrijving word van hoe God handelt met een mens, dan dat de mens zelf wordt aangesproken.*

* Een amusant voorbeeld hiervan is dat er nog al eens van de kansel gepredikt wordt dat de wet scherp gepredikt moet worden, soms gepaard met een waarschuwing tegen kerken waar dat niet meer gebeurt. Vervolgens wordt dit niet gedaan, maar wordt beschreven hoe de wet functioneerd tijdens de bekering van de mens, in plaats van dat de prediker zijn hoorders persoonlijk schuldig stelt aan de wet.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

plebe schreef:De mens wordt wederom geboren door gehoor te geven aan de oproep tot bekering. Dat is dan geen mensenwerk maar een eenzijdig Godswerk. (voordat ik voor een dwalende wordt versleten.). Bijbelse Prediking is dus een middelt van God tot wedergeboorte.

Het strookt misschien niet met al jullie boekenwijsheid.maar toch ben ik hier existentieel van overtuigd!
Geheel mee eens: Het Woord is een kracht Gods tot zaligheid een ieder die gelooft. God verpakt zijn genade niet in een niet te openen verpakking, maar bied ons Zijn genade aan in Jezus Christus.
Marnix

Bericht door Marnix »

jacob schreef:
rekcor schreef:Echt belangrijk zijn de vragen: ben jij al bekeerd Marnix, jacob, Tiscantus, rekcor? En: leef jij al een geheiligd leven Marnix, jacob, Tiscantus, rekcor? En: verkondig jij het al evangelie aan je naast Marnix, jacob, Tiscantus, rekcor?

Laten we gewoon bij het onderwerp blijven. Natuurlijk moeten we dat, maar open dan gewoon een nieuw topic.
Ik vind dat je binnen een onderwerp het besprokene best mag relativeren ten opzichte van belangrijker zaken. Omdat het niet alleen over iets anders gaat... maar ook over het topic zelf, het zet namelijk het belang van besprokene, het topic, op de juiste plaats.

Als we over dit soort zaken praten maar het niet meer in het juiste perspectief zien, ontstaat er een gevaarlijke situatie.
MV

Bericht door MV »

Even als reactie op de term wedergeboorte theologie:

Deze heeft al oude papieren Gisteren een preek beluisterd van Ds. J. Beukelman over: Tenzij dat iemand wederom geboren wordt......

Ter verheldering hoe verschillende oudvaders tegenover de plaats van de wedergeboorte in de prediking aankeken is het de moeite waard om na te lezen!
Miscanthus

MV schreef:Ter verheldering hoe verschillende oudvaders tegenover de plaats van de wedergeboorte in de prediking aankeken is het de moeite waard om na te lezen!
Kun je dit wat meer toelichten? Ik heb Beukelman zo niet bij de hand....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geef ook gelijk wat achtergrondinformatie van ds. Beukelman. Welke tijd, etc.
Miscanthus

MV,

die avatar vind ik niet kunnen.....
onwaarachtig en het riekt naar heiligenverering.
MV

Bericht door MV »

Miscanthus schreef:MV,

Dat het onwaarachtig is mag je uitleggen.

En ik wist niet dat jij Ds. Kersten als heilige zag!

Bovendien heb ik geen aureool om z'n hoofd geplaatst!
Miscanthus

MV schreef:

Dat ontbreekt er nog aan....
Ik vind het gewoon niet leuk om tegen dat hoofd aan te moeten kijken.( Al had je een ander hoofd gedaan, ook niet trouwens)_
MV

Bericht door MV »

Miscanthus schreef:
MV schreef:

Dat ontbreekt er nog aan....
Ik vind het gewoon niet leuk om tegen dat hoofd aan te moeten kijken.( Al had je een ander hoofd gedaan, ook niet trouwens)_
Ik kijk niet graag naar "lieve" "heers" beestjes
MV

Bericht door MV »

Het gaat trouwens niet meer over wedergeboorte! op deze manier!
Miscanthus

MV schreef:Het gaat trouwens niet meer over wedergeboorte! op deze manier!
Klopt, dat hoofd leid af.....
storingen hebben voorrang heb ik geleerd.....
Marnix

Bericht door Marnix »

Topic maar gewoon op slot gooien? Er zijn al teveel wedergeboortetopics.... en de bijbel geeft een duidelijk antwoord op de vraag van de topicstarter... :)
Plaats reactie