Diverse kerken PKN worden met opheffen bedreigd.
https://www.rd.nl/artikel/1053805-een-g ... evarenzone
Wat is hervormd?
Re: Wat is hervormd?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
In de (voorheen) classis Heusden houden we maar weinig dominees over.
Ook onze zeer gewaardeerde pastoraal werker kand. G. Van Ginkel zal volgend jaar het werk in onze gemeente beëindigen ivm zijn leeftijd.
(bijna) vacant zijn oa Aalburg, Andel, Babylonienbroek, Eethen en Drongelen, Genderen, 's Gravenmoer, Den Bosch, Meeuwen, Sprang, Elim-Tilburg en Wijk bij Heusden.
Ook onze zeer gewaardeerde pastoraal werker kand. G. Van Ginkel zal volgend jaar het werk in onze gemeente beëindigen ivm zijn leeftijd.
(bijna) vacant zijn oa Aalburg, Andel, Babylonienbroek, Eethen en Drongelen, Genderen, 's Gravenmoer, Den Bosch, Meeuwen, Sprang, Elim-Tilburg en Wijk bij Heusden.
Dussen ook, maar 's-Gravenmoer toch niet?
In Aalburg staat ds Mouw toch? Gaat hij weg?Bourdon16 schreef: ↑14 jun 2024, 15:56 In de (voorheen) classis Heusden houden we maar weinig dominees over.
Ja, naar Hendrik-Ido-Ambacht.
Ik lees in de krant een interessante weergave n.a.v. het eindrapport ambtsvisie PKN.
De focus op opleidingsniveau is best sterk, i.t.t. een aantal afgescheiden kerken. Ik duidt dat wel positief. Met name pastors die veelal het werk van een dominee doen. Ik lees het wel zo dat alleen niveau 7 en 8 sacramenten mogen bedienen. Of toch ook de pastors, niveau 6?
Ik snap verder het onderscheid tussen pastors en kerkelijk werkers niet zo goed. Iemand wel?
De focus op opleidingsniveau is best sterk, i.t.t. een aantal afgescheiden kerken. Ik duidt dat wel positief. Met name pastors die veelal het werk van een dominee doen. Ik lees het wel zo dat alleen niveau 7 en 8 sacramenten mogen bedienen. Of toch ook de pastors, niveau 6?
Ik snap verder het onderscheid tussen pastors en kerkelijk werkers niet zo goed. Iemand wel?
Ik snap dit ook niet. We kennen vanouds maar drie ambten in de protestantse kerken.Ad Anker schreef: ↑15 jun 2024, 10:05 Ik lees in de krant een interessante weergave n.a.v. het eindrapport ambtsvisie PKN.
Ik is geen niveauverschil tussen bv. een diaken of een predikant. Enkel het ambt heeft een andere invulling.
Als we meer ambten instellen lijkt me dat een beetje gezocht.
We kenden vroeger wel 'oefenaars'. Maar deze bevonden zich buiten de drie ambten die we in de kerk kennen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
(Ik typte eerder een bericht, maar dat was te zeer op de CGK gericht.)Ad Anker schreef: ↑15 jun 2024, 10:05 Ik lees in de krant een interessante weergave n.a.v. het eindrapport ambtsvisie PKN.
Het verschil tussen pastor en predikant is, dat pastor een opleiding hbo-theologie of bachelor theologie heeft, en een predikant master theologie.
Beiden kunnen in het ambt van predikant dienen, en worden dominee genoemd. Beiden hebben preekbevoegdheid, pastors regelmatig sacramentsbevoegdheid, maar niet altijd
Het verschil tussen predikant en pastor is de complexiteit van de gemeente, blijkbaar.
Kerkelijk werkers zijn gericht op een deel van de gemeente, bijvoorbeeld jeugd, senioren, missionair werk, en pastors op de hele gemeente. Ook zij hebben meestal hbo-theologie, hoewel ik ook universitair geschoolde kerkelijke werkers ken.
Momenteel hebben kerkelijk werkers regelmatig preekbevoegdheid en soms sacramentsbevoegdheid, ik begrijp uit het artikel, dat men daar een eind aan wil maken.
Wat ik begrijp is, dat kerkelijk werkers meestal in wat grotere gemeenten en pastors in kleine gemeenten actief zijn.
In de CGK hebben kerkelijk werkers meestal geen preekbevoegdheid; hoewel dat wel aangevraagd kan worden via artikel 3 van de kerkorde, maar daar hoef je weer niet speciaal kerkelijk werker voor te zijn.
In de NGK hoef je geen kerkelijk werker te zijn om preekbevoegdheid te krijgen; dat kan de regio (=classis) aanvragen, als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Sacramentsbevoegdheid hebben alle ouderlingen.