CGK curatorium 2024

Herman
Moderator

Re: CGK curatorium 2024

Bericht door Herman »

HHR schreef: 12 jun 2024, 19:27 Daar wordt verschillend over gedacht.
Ja, ik snap wat je ongeveer bedoelt.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Lilian1975 schreef: 12 jun 2024, 19:34
Anselmus schreef: 12 jun 2024, 17:58 Hoe werkt bij-verband communicatie dan? Hoe zie je of een preek landt, of iemand in het pastoraat een bepaalde houding aanneemt? Hoe kom je bij mensen die geen hond in huis willen/kunnen?

Dat lijkt me niet zo eenvoudig.
Of een preek landt, hoor je bijv ook aan het ontbreken van ruis... reacties achteraf?
Je tweede vraag. Voor een geleidehond/hulphond hebben mensen vaak wel begrip. En anders nodig je ze uit?
Verder kan je ook aan iemands stem veel aflezen/horen heb ik wel eens begrepen. Iemand die niet ziet is daar beter op getraind. Heel interessant om eens naar Muzieon in Nijmegen te gaan. In gesprek te gaan met je gids die blind of zeer slechtziende is.

En ja er zij genoeg predikanten die wel kunnen zien, maar totaal geen contact met hun hoorders hebben.
Wat je zegt weet ik allemaal en in Muzieon ben ik meerdere keren geweest. Maar je mist minimaal 50% van de communicatie, want die is non-verbaal. Er is vast sprake van compensatie van zintuigen, maar we noemen het niet voor niets een handicap. Je mist iets in de communicatie anders waren we allemaal wel blind geschapen als dat de ultieme manier is om uw kunnen luisteren.

Argumenten als ziende blind, of ziende contact missen is geen pleidooi om dan alleen maar blinde predikanten aan te nemen en dus een beetje een ongeldig argument. Een beetje een dooddoener zelfs wat mij betreft. En mensen die bijvoorbeeld allergisch zijn voor honden of immobiel zijn bij jou thuis uitnodigen is eveneens geen optie.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om predikant te zijn.
Ik geef aan dat het me niet eenvoudig lijkt en dat lijkt me nog steeds.
Fides Quaerens Intellectum
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 12 jun 2024, 19:47
Als hij EN blind is EN ongenuanceerd in zijn uitlatingen dan zal het pastoraal een zware dobber worden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef: 12 jun 2024, 19:23 Volgens mij is er in Canada bij de FRC ook een blinde predikant.
Derek Baars.
PKN Laren (Gld) heeft eveneens een blinde predikant, ds. B. Woord
~~Soli Deo Gloria~~
Augustienus

Bericht door Augustienus »

merel schreef: 13 jun 2024, 09:52
Als hij EN blind is EN ongenuanceerd in zijn uitlatingen dan zal het pastoraal een zware dobber worden.
Er zijn nogal wat predikanten die zich ongenuanceerd uitlaten.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Waar komt dit ongenuanceerd nu ineens vandaan? Stond dat ook in de verslagen van het curatorium?

---

Mooie naam heeft de ds. van PKN Laren (Gld) :)
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 13 jun 2024, 10:49
Waar komt dit ongenuanceerd nu ineens vandaan? Stond dat ook in de verslagen van het curatorium?

---
Ik las gisteren een post in dit topic, die later is weggehaald, dat hij zich nogal cru uitlaat op X
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Aha. Hopelijk gaat dat in een echt gesprek dan wat fijner, en mogelijk zal daar in de opleiding ook aandacht voor zijn, voor zorgvuldig formuleren?
- Niet meer zo actief -
huisman

Bericht door huisman »

-knip- Er wordt sinds gisteren uitgebreid gesproken over een persoon, over zijn handicap, over zijn geschiktheid en over zijn communicatie. Niet altijd met fijnzinnigheid.
Als je naam in de krant staat ben je op dit forum blijkbaar vogelvrij. Ik walg er iig van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef: 13 jun 2024, 11:58 Soms begrijp ik niets van het moderatiebeleid op dit forum. Er wordt sinds gisteren uitgebreid gesproken over een persoon, over zijn handicap, over zijn geschiktheid en over zijn communicatie. Niet altijd met fijnzinnigheid.
Als je naam in de krant staat ben je op dit forum blijkbaar vogelvrij. Ik walg er iig van.
Ik ben een voorstander van terughoudendheid in het bespreken van personen, en hun prive-leven en omstandigheden. Wat dat betreft voel ik met je mee. Ook de Catechismus spreekt over het bevorderen van elkaars eer en goed gerucht.

Aan de andere kant: als iemand bepaalde publieke uitspraken doet, bijvoorbeeld via Twitter/X, dan mag dat ook (maar wel op een respectvolle en inhoudelijke wijze) publiek worden besproken. Dat is dan de consequentie van het de wereld insturen van tweets.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
BSH

Bericht door BSH »

Het curatorium van de Chr. Geref. Kerken heeft zojuist opnieuw een broeder toegelaten tot de predikantsopleiding van onze kerken. Het betreft:

Br. A.C. (Arnoud) Koopman uit Sliedrecht. Hij is 38 jaar, gehuwd, godsdienstdocent en mentor aan een middelbare school, lid van de Chr. Geref. Kerk Eben-Haëzer te Sliedrecht en student aan de TUA.
J.C. Philpot

In ieder geval komen ze uit Bijbelvaste en degelijke gemeentes. Dat vind ik positief.

Hopelijk blijven de broeders Bijbelvast tijdens hun studie aan de TUA, maar ik vermoed dat dit bij latere roepingen vaker het geval is als bij studenten die na het VWO theologie gaan studeren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 13 jun 2024, 11:58 Soms begrijp ik niets van het moderatiebeleid op dit forum. Er wordt sinds gisteren uitgebreid gesproken over een persoon, over zijn handicap, over zijn geschiktheid en over zijn communicatie. Niet altijd met fijnzinnigheid.
Waarom vind je het kwalijk dat zijn eigen openbare uitingen op internet besproken worden? Degene is ruimschoots volwassen, deed dit niet uit jeugdige onbezonnenheid en wil predikant worden.

Bij veel werkgevers wordt een social media check gedaan. Wellicht raadzaam om dit ook bij het curatorium toe te passen.
BSH

Bericht door BSH »

De TUA is per Twitter gevraagd of ze hiernaar gekeken hebben, zag ik.
J.C. Philpot

BSH schreef: 13 jun 2024, 13:10 De TUA is per Twitter gevraagd of ze hiernaar gekeken hebben, zag ik.
Ik neem aan dat ze niet ingaan op individuele toelatingen. Dat mag ik hopen in ieder geval.

Het publiek heeft daar mijns inziens niets mee te maken.

George Whitefield
Plaats reactie