CGK curatorium 2024
CGK curatorium 2024
Deze week vergadert ook het curatorium van de CGK.
Re: CGK curatorium 2024
Het curatorium van de Chr. Geref. Kerken heeft zojuist een broeder toegelaten tot de predikantsopleiding van onze kerken. Het betreft:
Br. J.P. (Jan-Pieter) van Rossum uit Werkendam. Hij is 38 jaar, gehuwd, eigenaar van een grondwerkbedrijf en lid van de Chr. Geref. Kerk te Werkendam.
Bron: TUA
Br. J.P. (Jan-Pieter) van Rossum uit Werkendam. Hij is 38 jaar, gehuwd, eigenaar van een grondwerkbedrijf en lid van de Chr. Geref. Kerk te Werkendam.
Bron: TUA
Het curatorium van de Chr. Geref. Kerken heeft zojuist opnieuw een broeder toegelaten tot de predikantsopleiding van onze kerken. Het betreft:
Br. A.L. (Leonard) de Ruijter uit Sliedrecht. Hij is 31 jaar, gehuwd, softwareontwikkelaar en lid van de Chr. Geref. Kerk Beth-El te Sliedrecht.
Br. A.L. (Leonard) de Ruijter uit Sliedrecht. Hij is 31 jaar, gehuwd, softwareontwikkelaar en lid van de Chr. Geref. Kerk Beth-El te Sliedrecht.
Erg mooi om te horen.BSH schreef: ↑12 jun 2024, 16:28 Het curatorium van de Chr. Geref. Kerken heeft zojuist opnieuw een broeder toegelaten tot de predikantsopleiding van onze kerken. Het betreft:
(En ik ben erg benieuwd of de CGK-kansels wel worden opengesteld voor blindengeleidehonden).
Blindengeleidehonden?
Hoe werkt bij-verband communicatie dan? Hoe zie je of een preek landt, of iemand in het pastoraat een bepaalde houding aanneemt? Hoe kom je bij mensen die geen hond in huis willen/kunnen?
Dat lijkt me niet zo eenvoudig.
Dat lijkt me niet zo eenvoudig.
Fides Quaerens Intellectum
In het ND-artikel staat 'een tijdje heb ik een blindengeleidehond gehad', wat erop duidt dat hij die ten tijde van het interview niet meer had.
Maar hoe dan ook: predikant zijn en blind zijn lijkt me geen eenvoudige combinatie.
Blind zijn lijkt me altijd lastig. Maar blinden kunnen toch ook in andere omstandigheden communiceren, dus waarom niet als dominee?
- Niet meer zo actief -
Het is heel droevig natuurlijk, als je niet kunt zien. Maar het zal vast niet zo erg zijn als de engel van satan die Paulus met vuisten sloeg.
Dus het zal in zijn geval vast ook zo zijn: Gods genade is hem genoeg. En zo niet, dan zijn er nog genoeg andere dingen.
Er zijn overigens genoeg mensen die ziende blind zijn. Dat lijkt me belangrijker om te voorkomen.
Ik heb weleens gelezen dat blinde mensen erg goed kunnen luisteren. Dus dat kan weer een voordeel zijn.
Horen en luisteren zijn twee verschillende dingen.
Volgens mij is er in Canada bij de FRC ook een blinde predikant.
Derek Baars.
Derek Baars.
Daar wordt verschillend over gedacht.Herman schreef: ↑12 jun 2024, 17:09Erg mooi om te horen.BSH schreef: ↑12 jun 2024, 16:28 Het curatorium van de Chr. Geref. Kerken heeft zojuist opnieuw een broeder toegelaten tot de predikantsopleiding van onze kerken. Het betreft:
- Lilian1975
Of een preek landt, hoor je bijv ook aan het ontbreken van ruis... reacties achteraf?
Je tweede vraag. Voor een geleidehond/hulphond hebben mensen vaak wel begrip. En anders nodig je ze uit?
Verder kan je ook aan iemands stem veel aflezen/horen heb ik wel eens begrepen. Iemand die niet ziet is daar beter op getraind. Heel interessant om eens naar Muzieon in Nijmegen te gaan. In gesprek te gaan met je gids die blind of zeer slechtziende is.
En ja er zij genoeg predikanten die wel kunnen zien, maar totaal geen contact met hun hoorders hebben.