Tuurlijk wel. Als je in mijn mooie gemeente had gewoond, had je vast een prima kandidaat op de lijst kunnen vinden aan wie je jouw stem gundemerel schreef:Ik peins er überhaupt niet over om ooit op de SGP te stemmen.

Tuurlijk wel. Als je in mijn mooie gemeente had gewoond, had je vast een prima kandidaat op de lijst kunnen vinden aan wie je jouw stem gundemerel schreef:Ik peins er überhaupt niet over om ooit op de SGP te stemmen.
Het is niet helemaal onwaar. Een aantal (ex?)SGP prominenten hebben wel wat tegen FvD en PVV aangeschuurd. Dat geeft dat de SGP een makkelijk doelwit is om in dat frame te plaatsen.HHR schreef:Dit is echt onzin.Refojongere schreef: ↑11 jun 2024, 19:36 Van Middelkoop stelt dat het juist de SGP is die de afslag naar rechts heeft genomen en zich kennelijk thuisvoelt bij types als Wilders en Baudet. Daarom is een lijstverbinding niet meer in zicht.
SGP is redelijk koersvast.
De CU schuift naar links. (Zie bv de positie op kieskompas van laatste jaren.)
Neem alleen al het openlijke homoseksuele Eerste Kamer lid van CU.
Dat was 10 jaar geleden ondenkbaar. En voor velen wat behoudendere CU'ers ook onverteerbaar.
CU heeft een groot probleem. Geen duidelijke koers.
Rechterflank vertrekt. Linkerflank wil nog linkser.
Er blijft een lege huls over.
Haha, een stem.op jou?Maanenschijn schreef: ↑11 jun 2024, 21:58Tuurlijk wel. Als je in mijn mooie gemeente had gewoond, had je vast een prima kandidaat op de lijst kunnen vinden aan wie je stem gundemerel schreef:Ik peins er überhaupt niet over om ooit op de SGP te stemmen.![]()
Er is veel te zeggen over CU, en een deel van de zorgen deel ik. Echter dat het een "no-go" is om met FvD in een Europese fractie te zitten of met Sverigedemokraterna begrijp ik volkomen en het zou voor mij ook een reden zijn om eerder CDA te stemmen dan SGP bij Europese verkiezingen.HHR schreef: ↑11 jun 2024, 21:42Dit is echt onzin.Refojongere schreef: ↑11 jun 2024, 19:36 Van Middelkoop stelt dat het juist de SGP is die de afslag naar rechts heeft genomen en zich kennelijk thuisvoelt bij types als Wilders en Baudet. Daarom is een lijstverbinding niet meer in zicht.
Dat was 10 jaar geleden ondenkbaar. En voor velen wat behoudendere CU'ers ook onverteerbaar.
merel schreef:Haha, een stem.op jou?Maanenschijn schreef: ↑11 jun 2024, 21:58Tuurlijk wel. Als je in mijn mooie gemeente had gewoond, had je vast een prima kandidaat op de lijst kunnen vinden aan wie je stem gundemerel schreef:Ik peins er überhaupt niet over om ooit op de SGP te stemmen.![]()
Ik heb het over de quote van Middelkoop dat SGP zich thuis voelt bij types als Baudet en Wilders. Dat is meer en breder dan alleen ‘Rem Europa’.DDD schreef:Hoezo gespeend van feiten?
De SGP zegt letterlijk: rem Europa. Daar is geen woord Frans bij.
De SGP haalt steeds meer stemmen en de CU zakt weg. Ik denk dat de kiezers content zijn met de rechtse koers van de SGP en ontevreden zijn met de linkse koers van de CU. De CU van nu is het CDA van pak hem beet 20 jaar geleden. Wat linkser waarschijnlijk, maar minder principieel dan de CU oorspronkelijk was. Lokaal is de CU vaak niet tegen koopzondagen. Van CU raadsleden hoor ik dan argumenten als 'we leggen onze visie niet op aan de hele bevolking' of 'uiterlijke zaken zijn niet de kern waar wij voor staan'. De geluiden uit perspectief over homohuwelijk en abortus zijn regelmatig onchristelijk.Maanenschijn schreef: ↑11 jun 2024, 22:05Het is niet helemaal onwaar. Een aantal (ex?)SGP prominenten hebben wel wat tegen FvD en PVV aangeschuurd. Dat geeft dat de SGP een makkelijk doelwit is om in dat frame te plaatsen.HHR schreef:Dit is echt onzin.Refojongere schreef: ↑11 jun 2024, 19:36 Van Middelkoop stelt dat het juist de SGP is die de afslag naar rechts heeft genomen en zich kennelijk thuisvoelt bij types als Wilders en Baudet. Daarom is een lijstverbinding niet meer in zicht.
Voor een heel aantal CU/SGP pendelaars geeft dat de doorslag om geen SGP meer te stemmen, merk ik in mijn omgeving. Hierbij is het ook dat de beeldvorming vaak gespeend is van feiten. Helaas. Het is mijns inziens onterecht dat SGP in het zelfde rijtje staat als PVV en FvD. De laatste twee zie ik toch wel meer radicaler- of in het geval van FvD extreem rechts.
Maar dat "rechtser worden" blijft hangen.Maanenschijn schreef: ↑11 jun 2024, 22:05Het is niet helemaal onwaar. Een aantal (ex?)SGP prominenten hebben wel wat tegen FvD en PVV aangeschuurd. Dat geeft dat de SGP een makkelijk doelwit is om in dat frame te plaatsen.HHR schreef:Dit is echt onzin.Refojongere schreef: ↑11 jun 2024, 19:36 Van Middelkoop stelt dat het juist de SGP is die de afslag naar rechts heeft genomen en zich kennelijk thuisvoelt bij types als Wilders en Baudet. Daarom is een lijstverbinding niet meer in zicht.
Voor een heel aantal CU/SGP pendelaars geeft dat de doorslag om geen SGP meer te stemmen, merk ik in mijn omgeving. Hierbij is het ook dat de beeldvorming vaak gespeend is van feiten. Helaas. Het is mijns inziens onterecht dat SGP in het zelfde rijtje staat als PVV en FvD. De laatste twee zie ik toch wel meer radicaler- of in het geval van FvD extreem rechts.
Een fractie waar je als SGP heel duidelijk je Bijbelse geluid kan laten klinken, en meer dan in andere fracties, zelfstandiger kunt opereren.parsifal schreef: ↑11 jun 2024, 22:07Er is veel te zeggen over CU, en een deel van de zorgen deel ik. Echter dat het een "no-go" is om met FvD in een Europese fractie te zitten of met Sverigedemokraterna begrijp ik volkomen en het zou voor mij ook een reden zijn om eerder CDA te stemmen dan SGP bij Europese verkiezingen.HHR schreef: ↑11 jun 2024, 21:42Dit is echt onzin.Refojongere schreef: ↑11 jun 2024, 19:36 Van Middelkoop stelt dat het juist de SGP is die de afslag naar rechts heeft genomen en zich kennelijk thuisvoelt bij types als Wilders en Baudet. Daarom is een lijstverbinding niet meer in zicht.
In een coalitie moeten compromissen worden gesloten. Het is dan altijd de vraag of weglopen beter is voor het land dan meedoen. Hetzelfde speelde denk ik bij NSC deze formatie. En je hoort CUers echt wel over het ongemak van samenwerken met VVD of D66, tot Kamerleden die zeggen dat het pijnlijk is toe.
Die plaatjes zeggen mij niets, als er niet heel duidelijk is wat 'links' of 'rechts' is.HHR schreef: ↑11 jun 2024, 22:29 En wat verschuiving betreft van de gecombineerde CU -SGP lijst in EP, zie deze tweet:
https://x.com/keesvreeken/status/1800242337983107406
De SGP is inhoudelijk redelijk koersvast denk ik maar qua toon wel erg veranderd hoor, helemaal vergeleken met Van der Vlies. Toen waren het rustige mannenbroeders die liever wat ingetogen in Den Haag hun werk deden. Nu zijn ze een stuk zelfverzekerder en trotser en men profileert zichzelf ook veel meer.HHR schreef: ↑11 jun 2024, 21:42 Dit is echt onzin.