Europese verkiezingen 2024

Refojongere

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door Refojongere »

Van Middelkoop stelt dat het juist de SGP is die de afslag naar rechts heeft genomen en zich kennelijk thuisvoelt bij types als Wilders en Baudet. Daarom is een lijstverbinding niet meer in zicht.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is ook zo. Dat is óók zorgelijk. Maar dat lijkt me geen reden om helemaal geen lijstverbinding meer aan te gaan.

Wat populistische trekken -hoe zorgelijk ook- zijn voor mij geen reden om helemaal niet meer met de SGP samen te werken.

Feitelijk is mijn stem nu verspild, en daar ben ik niet blij mee. Dat is wat mij betreft, primair de verantwoordelijkheid van de ChristenUnie.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 11 jun 2024, 20:36 Dat is ook zo. Dat is óók zorgelijk. Maar dat lijkt me geen reden om helemaal geen lijstverbinding meer aan te gaan.

Wat populistische trekken -hoe zorgelijk ook- zijn voor mij geen reden om helemaal niet meer met de SGP samen te werken.

Feitelijk is mijn stem nu verspild, en daar ben ik niet blij mee. Dat is wat mij betreft, primair de verantwoordelijkheid van de ChristenUnie.
Nee, dat is primair jouw verantwoordelijkheid. Je wist van de situatie, de CU heeft je nooit een zetel beloofd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 11 jun 2024, 20:36 Dat is ook zo. Dat is óók zorgelijk. Maar dat lijkt me geen reden om helemaal geen lijstverbinding meer aan te gaan.

Stem je nu de volgende keer weer ChristenUnie of ga je dan over naar SGP?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Refojongere schreef: 11 jun 2024, 19:36 Van Middelkoop stelt dat het juist de SGP is die de afslag naar rechts heeft genomen en zich kennelijk thuisvoelt bij types als Wilders en Baudet. Daarom is een lijstverbinding niet meer in zicht.
Ik denk eerder dat de ChristenUnie linkser is geworden. Dat verandert je standplaatsgebondenheid ook.
merel

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef: 11 jun 2024, 20:40

Stem je nu de volgende keer weer ChristenUnie of ga je dan over naar SGP?
Eerder naar het CDA
DDD

Bericht door DDD »

Dat geldt voor mij ook. Ik peins er niet over om bij zo'n negatieve campagne op de SGP te stemmen. Als ze nu vóór een sterker Europa waren, dan zou ik over de verschillen wel heen kunnen stappen.

@Zeeuw:Hoe dat zo? Ik stem op de enige christelijke partij die vóór Europa is. Natuurlijk weet ik van de situatie, maar dat maakt de keuze die de partij heeft gemaakt, toch niet mijn verantwoordelijkheid? Ik heb die beslissing niet genomen.

Er is bovendien geen geschikt alternatief.

Verder: ook in de SGP-achterban zijn natuurlijk mensen die pro-europees zijn. Ook voor hen is het jammer dat de samenwerking is gestopt.
merel

Bericht door merel »

Ik peins er überhaupt niet over om ooit op de SGP te stemmen.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef: 11 jun 2024, 20:44 Dat geldt voor mij ook. Ik peins er niet over om bij zo'n negatieve campagne op de SGP te stemmen. Als ze nu vóór een sterker Europa waren, dan zou ik over de verschillen wel heen kunnen stappen.

@Zeeuw:Hoe dat zo? Ik stem op de enige christelijke partij die vóór Europa is. Natuurlijk weet ik van de situatie, maar dat maakt de keuze die de partij heeft gemaakt, toch niet mijn verantwoordelijkheid? Ik heb die beslissing niet genomen.

Verder: ook in de SGP-achterban zijn natuurlijk mensen die pro-europees zijn. Ook voor hen is het jammer dat de samenwerking is gestopt.
En al die extra mensen die SGP gestemd hebben zijn helemaal geen SGP-ers. Europa remmen ja, christelijk nee.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is dan nog een geluk bij een ongeluk, want het is mooi dat daardoor het christelijke geluid in Europa gehoord wordt.

Maar ik had dat graag samen met de ChristenUnie gezien.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 11 jun 2024, 21:02 Dat is dan nog een geluk bij een ongeluk, want het is mooi dat daardoor het christelijke geluid in Europa gehoord wordt.

Op basis waarvan zie jij dat het CDA een christelijk geluid verkondigt in Europa?
GerefGemeente-lid
Verbannen

merel schreef: 11 jun 2024, 20:48 Ik peins er überhaupt niet over om ooit op de SGP te stemmen.
Jammer. Ik zal nooit op een andere partij kunnen stemmen, zolang de SGP bestaan zal.
DDD

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 11 jun 2024, 21:38
DDD schreef: 11 jun 2024, 21:02 Dat is dan nog een geluk bij een ongeluk, want het is mooi dat daardoor het christelijke geluid in Europa gehoord wordt.

Op basis waarvan zie jij dat het CDA een christelijk geluid verkondigt in Europa?
Daar heb ik geen mening over en ook niets over gezegd.
HHR

Bericht door HHR »

Refojongere schreef: 11 jun 2024, 19:36 Van Middelkoop stelt dat het juist de SGP is die de afslag naar rechts heeft genomen en zich kennelijk thuisvoelt bij types als Wilders en Baudet. Daarom is een lijstverbinding niet meer in zicht.
Dit is echt onzin.
SGP is redelijk koersvast.
De CU schuift naar links. (Zie bv de positie op kieskompas van laatste jaren.)
Neem alleen al het openlijke homoseksuele Eerste Kamer lid van CU.
Dat was 10 jaar geleden ondenkbaar. En voor velen wat behoudendere CU'ers ook onverteerbaar.

CU heeft een groot probleem. Geen duidelijke koers.
Rechterflank vertrekt. Linkerflank wil nog linkser.
Er blijft een lege huls over.
HHR

Bericht door HHR »

refo schreef: 11 jun 2024, 20:55
DDD schreef: 11 jun 2024, 20:44 Dat geldt voor mij ook. Ik peins er niet over om bij zo'n negatieve campagne op de SGP te stemmen. Als ze nu vóór een sterker Europa waren, dan zou ik over de verschillen wel heen kunnen stappen.

En al die extra mensen die SGP gestemd hebben zijn helemaal geen SGP-ers. Europa remmen ja, christelijk nee.
72% hebben bij TK verkiezingen ook SGP gestemd.

Daarnaast 11% NSC en 7% CU
https://app.nos.nl/nieuws/ep2024/

Deels mensen die eerder ook al wel SGP stemden, deels christenen die op dit moment SGP nog als enige Bijbels koersvaste partij zien.
Zie ook bv ND artikel van vandaag waar in CU bolwerken gevraagd werd waarom men nu op SGP stemde.
Plaats reactie