Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

HHR schreef: 08 jun 2024, 16:14
GerefGemeente-lid schreef: 08 jun 2024, 16:01
HHR schreef: 08 jun 2024, 15:26 Al is de prediking ter rechterzijde vd CGK meer vergelijkbaar met prediking in linkerzijde GG.
Alleen levensstijl is wat behoudender.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn predikanten uit de CGK die prima thuispassen in midden-GG's. Ik kan er zo al 3 noemen.
Vergelijk de preken eens en let op wijze van prediking over bekeringsweg en aanbod van genade.
Ja. Dat doet aan mijn opmerking niets af hoor.

Als ik een preek hoor van ds. A.A. Egas, ds. A.C. Uitslag of ds. K. Visser, die kunnen zo GG worden.
DDD

Bericht door DDD »

En dan noem je nog niet ds. Van Heteren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 08 jun 2024, 17:14 En dan noem je nog niet ds. Van Heteren.
Precies.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Als bevindelijkheid een criterium is, dan kunnen deze predikanten prima in de GG. Maar over het verbond en dergelijke zou ik ze zeker niet zomaar in de GG zetten, hooguit in een bepaalde stroming in de GG.
Bruna

Bericht door Bruna »

Zou er met deze predikanten niet meer herkenning zijn tussen de stromingen in de GG?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
HHR

Bericht door HHR »

Herman schreef: 10 jun 2024, 09:06 Als bevindelijkheid een criterium is, dan kunnen deze predikanten prima in de GG. Maar over het verbond en dergelijke zou ik ze zeker niet zomaar in de GG zetten, hooguit in een bepaalde stroming in de GG.
Precies dit bedoel ik inderdaad.
Denk bv aan discussie ds Kempeneers en ds Schot van aantal jaar geleden over jong gestorven kinderen.
DDD

Bericht door DDD »

Ook op het punt van de verbondsleer en de toegankelijkheid van het heil zijn er in de CGK grote verschillen, naar mijn indruk.
HHR

Bericht door HHR »

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... peens-een-

Mooi interview:
Kooijman ontdekte al snel dat de doop belangrijk is in het geloof. Met de vraag of ze gedoopt mocht worden, stapte ze op evangelist Baan af. ‘Hij zei: ‘Fijn, je bent bij mij aan het goede adres, maar dan moet je eerst onderwijs krijgen’.’ Ze volgde twee jaar onderwijs en belijdeniscatechisatie. ‘In die tijd leerde ik waarom de Here Jezus voor mij aan het kruis is gestorven. Dat mocht voor mij werkelijkheid worden.’ In 2006 werd ze gedoopt en deed ze belijdenis van haar geloof.
Van de Gereformeerde Gemeenten bestaat het beeld van ‘zware’ kerken, met een stevige uitverkiezingsleer, waar mensen niet makkelijk tot geloof komen. Kooijman wijst op het gevaar van stereotypering. ‘Ik herken dat beeld niet.’ Onbekommerd noemt ze zich bekeerd. Ze gaat ook aan het avondmaal, en ze is zeker niet de enige in haar gemeente.

Bij mensen met wie ze evangelisatiewerk doet, merkt ze soms dat zij niet van zichzelf durven te zeggen dat ze écht geloven. ‘Tegen hen zeg ik: als je het verlangen hebt om te evangeliseren, ga dan niet aan jezelf voorbij. Je mag niet rusten of tevreden zijn voordat je de zekerheid hebt dat de Here Jezus ook voor jou is gestorven.’
Arja

Bericht door Arja »

HHR schreef: 11 jun 2024, 08:11 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... peens-een-

Mooi interview:
Kooijman ontdekte al snel dat de doop belangrijk is in het geloof. Met de vraag of ze gedoopt mocht worden, stapte ze op evangelist Baan af. ‘Hij zei: ‘Fijn, je bent bij mij aan het goede adres, maar dan moet je eerst onderwijs krijgen’.’ Ze volgde twee jaar onderwijs en belijdeniscatechisatie. ‘In die tijd leerde ik waarom de Here Jezus voor mij aan het kruis is gestorven. Dat mocht voor mij werkelijkheid worden.’ In 2006 werd ze gedoopt en deed ze belijdenis van haar geloof.
Van de Gereformeerde Gemeenten bestaat het beeld van ‘zware’ kerken, met een stevige uitverkiezingsleer, waar mensen niet makkelijk tot geloof komen. Kooijman wijst op het gevaar van stereotypering. ‘Ik herken dat beeld niet.’ Onbekommerd noemt ze zich bekeerd. Ze gaat ook aan het avondmaal, en ze is zeker niet de enige in haar gemeente.

Bij mensen met wie ze evangelisatiewerk doet, merkt ze soms dat zij niet van zichzelf durven te zeggen dat ze écht geloven. ‘Tegen hen zeg ik: als je het verlangen hebt om te evangeliseren, ga dan niet aan jezelf voorbij. Je mag niet rusten of tevreden zijn voordat je de zekerheid hebt dat de Here Jezus ook voor jou is gestorven.’
Een mooi interview. Ik ben blij voor Lana. Zij kwam terecht in een evangelisatiepost van de Gereformeerde Gemeenten, waar de sfeer open en uitnodigend was. Veel minder "zwaar" dan waarin ik opgroeide.

Ik deel ook een citaat:
Binnen de Gereformeerde Gemeenten is er volgens Kooijman alle ruimte om tot geloof te komen. ‘En steeds meer gemeenten hebben het verlangen om met de blijde boodschap van het evangelie naar buiten te treden.’ Lana Kooijman
Toen ik dit las, was mijn eerste gedachte: naar buiten? Ja mooi... maar binnen dan? Laten we in de voetsporen van John Knox treden, en zeggen: geef mij HEEL de Gergem. Er zijn dominees in de Gereformeerde Gemeente, die zich liefdevol (soms onder tranen) uitgelaten hebben over het gevaar dat in de Gereformeerde Gemeente bestaat, dat de prediking te veel gericht is op de uitverkiezing en de bevindingen van gelovigen, terwijl de uitnodigende prediking van Christus en het aanbod van genade onderbelicht blijven.

Gelukkig zijn positieve uitzonderingen. Dat leert dit interview me.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Waarom moet dit in allerlei bladen gepubliceerd worden? Ik ben Kooiman moe... zucht.
refo

Bericht door refo »

GGG038 schreef: 11 jun 2024, 20:49 Waarom moet dit in allerlei bladen gepubliceerd worden? Ik ben Kooiman moe... zucht.
Waarom moeten we dat van jou weten?
GGG038

Bericht door GGG038 »

refo schreef: 11 jun 2024, 20:51
GGG038 schreef: 11 jun 2024, 20:49 Waarom moet dit in allerlei bladen gepubliceerd worden? Ik ben Kooiman moe... zucht.
Waarom moeten we dat van jou weten?
Omdat je op een forum mag zeggen wat je ervan vond, zelfs als het interview niet helemaal je smaak was of teveel herhaling in diverse bladen is.
DDD

Bericht door DDD »

Zo vaak lees ik niet van haar. Dat zal aan mij liggen.

Maar ik zou wel een interview willen lezen met Van Doleweerd, de voorganger van haar man.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GGG038 schreef:Waarom moet dit in allerlei bladen gepubliceerd worden? Ik ben Kooiman moe... zucht.
Dat komt mogelijk door jouw eigen ‘bladenbubbel’ :) .

Ik heb nog nooit wat van haar gelezen. In welke bladen kan ik dat allemaal vinden en worden er ook lessen getrokken uit haar verhaal? Of is het fraaie bladvulling en feel-good?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Arja schreef: 11 jun 2024, 17:00
HHR schreef: 11 jun 2024, 08:11 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... peens-een-

Mooi interview:

Een mooi interview. Ik ben blij voor Lana. Zij kwam terecht in een evangelisatiepost van de Gereformeerde Gemeenten, waar de sfeer open en uitnodigend was. Veel minder "zwaar" dan waarin ik opgroeide.

Ik deel ook een citaat:
Binnen de Gereformeerde Gemeenten is er volgens Kooijman alle ruimte om tot geloof te komen. ‘En steeds meer gemeenten hebben het verlangen om met de blijde boodschap van het evangelie naar buiten te treden.’ Lana Kooijman
Toen ik dit las, was mijn eerste gedachte: naar buiten? Ja mooi... maar binnen dan? Laten we in de voetsporen van John Knox treden, en zeggen: geef mij HEEL de Gergem. Er zijn dominees in de Gereformeerde Gemeente, die zich liefdevol (soms onder tranen) uitgelaten hebben over het gevaar dat in de Gereformeerde Gemeente bestaat, dat de prediking te veel gericht is op de uitverkiezing en de bevindingen van gelovigen, terwijl de uitnodigende prediking van Christus en het aanbod van genade onderbelicht blijven.

Gelukkig zijn positieve uitzonderingen. Dat leert dit interview me.
Hetzelfde telt voor dominees die waarschuwen voor een andere kant van de medaille. Een bekering vanuit de mens waarin de mens centraal staat. Ik hoor (bijna) nooit een preek over de uitverkiezing. Het lijkt soms een lastig punt wat maar verzwegen wordt om te voorkomen dat mensen het misbruiken als argument om God niet te zoeken/dienen.
Plaats reactie