Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk dat MGG inderdaad het hele punt van de nep-kerkdiensten niet begrijpt. Maar wellicht vinden deze voorgangers dat in andere gemeenten dezelfde uitgangspunten niet gelden, en dat zo'n andere kerkenraad dus een volledige kerkdienst met hen kan organiseren.

Ik vind het zelf allemaal niet zo belangrijk, maar ik heb er wel bezwaar tegen dat zoiets alleen ter rechterzijde geaccepteerd wordt. Als prof. Selderhuis in een GG zou voorgaan, dan zou daar het laatste woord nog niet over gezegd zijn.
MGG schreef: 08 jun 2024, 06:18
DDD schreef: 08 jun 2024, 00:48 De GG in Bodegraven laat ook predikanten ter rechterzijde voorgaan. Het ging er nu om, dat het onzin is om te zeggen dat ze daarin eenkennig zouden zijn.

Los daarvan: bij de eerste GBS-bijeenkomst heb ik al beet: het is duidelijk een nep-kerkdienst. Ik hoor geen verschil:

https://www.youtube.com/watch?v=VYNID2As-i8

Dus wat ds. P. Mulder zegt, klopt in zoverre dat de GBS natuurlijk geen kerkdiensten kan organiseren. Maar dat er een synodale lijn zou zijn om nooit een andere voorganger te hebben, kan ik uit het artikel niet afleiden. Misschien is het waar, misschien ook niet. Het volgt in ieder geval niet uit hetgeen hij zegt, behalve dan als zijn mening.
Dat zei ik ook niet.
Dat zei je wel;-)
MGG schreef: 08 jun 2024, 00:00
HHR schreef: 07 jun 2024, 22:09
GerefGemeente-lid schreef: 07 jun 2024, 20:26
Bourdon16 schreef: 07 jun 2024, 20:12 Hoeveel mensen zouden er nu aan het googlen zijn om erachter te komen hoe het precies zit..
De dienst is niet terug te luisteren.

Ik zeg verder lekker niets. ;)
Dat weet toch iedereen. Ds vd Staaij heeft gelukkig niet zoveel op met kerkmuren. En de kerkenraad an GG Bodegraven ook niet. En terecht.
Dit zou helemaal niet bijzonder moeten zijn. In deze tijd hebben we de luxe niet meer om maar kansels te sluiten omdat je net van een ander kerkverband bent.
De kerkenraad van Bodegraven heeft zoals zoveel mensen en kerkenraden niks met kerkmuren aan 1 kant.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 08 jun 2024, 10:03
MGG schreef: 08 jun 2024, 09:48
GerefGemeente-lid schreef: 08 jun 2024, 01:03
DDD schreef: 08 jun 2024, 00:48 De GG in Bodegraven laat ook predikanten ter rechterzijde voorgaan. Het ging er nu om, dat het onzin is om te zeggen dat ze daarin eenkennig zouden zijn.

Los daarvan: bij de eerste GBS-bijeenkomst heb ik al beet: het is duidelijk een nep-kerkdienst. Ik hoor geen verschil:

Dus wat ds. P. Mulder zegt, klopt in zoverre dat de GBS natuurlijk geen kerkdiensten kan organiseren. Maar dat er een synodale lijn zou zijn om nooit een andere voorganger te hebben, kan ik uit het artikel niet afleiden. Misschien is het waar, misschien ook niet. Het volgt in ieder geval niet uit hetgeen hij zegt, behalve dan als zijn mening.
Ds. Huijser spreekt hier votum én zegen uit en ook aan het einde de zegenbede uit.
Er zijn ook predikanten die alleen het votum uitspreken en aan het einde de zegenbede uit de Avondzang, dus wat studenten (en in sommige gemeenten ook ouderlingen tijdens leesdiensten) uitspreken.
Dus daar zit wel nog een verschil in.

Overigens zijn dat vrijwel altijd predikanten uit andere kerkverbanden die in een GBS-dienst of tijdrede voor de SGP in de GG voorgaan. Andersom gebeurt het vaak op de manier zoals ds. Huijser dit doet.
Dat het kwats is, blijkt uit de lijst van bijkomsten van de GBS en in de Banier aangekondigde diensten.
https://gbs.nl/bijeenkomsten/
De laatste paar Baniers heb ik niet bij de hand. Mocht je twijfelen en deze zelf ook niet hebben, dan zal ik het voor je opzoeken.
Begrijp je eigenlijk wel wat ik zeg?

In het voorbeeld van de GBS-dienst op YouTube die @DDD aanhaalt, spreekt ds. Huijser votum én zegen uit en aan het einde ook de zegenbede. Deze dienst is niet in de GG.
Ik zeg dat als er wél een GBS-dienst of SGP-tijdrede plaatsvindt in de GG, en dan specifiek die diensten waar er een predikant van buiten de GG voorgaat, dat bijna altijd alleen het votum wordt uitgesproken en de zegenbede uit de Avondzang.
En nu kom jij met een lijst met diensten die nog moeten plaatsvinden. Volgens mij moet je de discussie nog eens goed teruglezen.
Nu wel ;). Excuses, doordat de berichten over kerkmuren door het gesprek over de vorm van de dienst heen liepen, dacht ik dat je tweede alinea ober het kerkmuren gesprek ging. Een misverstand vanaf mijn kant. Niet jouw, maar mijn bericht was dus onzin.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

:super
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 jun 2024, 10:15 Ik denk dat MGG inderdaad het hele punt van de nep-kerkdiensten niet begrijpt. Maar wellicht vinden deze voorgangers dat in andere gemeenten dezelfde uitgangspunten niet gelden, en dat zo'n andere kerkenraad dus een volledige kerkdienst met hen kan organiseren.

Ik vind het zelf allemaal niet zo belangrijk, maar ik heb er wel bezwaar tegen dat zoiets alleen ter rechterzijde geaccepteerd wordt. Als prof. Selderhuis in een GG zou voorgaan, dan zou daar het laatste woord nog niet over gezegd zijn.
MGG schreef: 08 jun 2024, 06:18

Dat zei ik ook niet.
Dat zei je wel;-)
MGG schreef: 08 jun 2024, 00:00
HHR schreef: 07 jun 2024, 22:09
GerefGemeente-lid schreef: 07 jun 2024, 20:26 De dienst is niet terug te luisteren.

Ik zeg verder lekker niets. ;)
Dat weet toch iedereen. Ds vd Staaij heeft gelukkig niet zoveel op met kerkmuren. En de kerkenraad an GG Bodegraven ook niet. En terecht.
Dit zou helemaal niet bijzonder moeten zijn. In deze tijd hebben we de luxe niet meer om maar kansels te sluiten omdat je net van een ander kerkverband bent.
De kerkenraad van Bodegraven heeft zoals zoveel mensen en kerkenraden niks met kerkmuren aan 1 kant.
Ik nam en neem aan dat 'De GG in Bodegraven laat ook predikanten ter rechterzijde voorgaan.' Ziet op dominees uit de GG. Ik zei niet dat zij binnen de GG eenkennig zijn. (Mogelijk veel ik net als bij het bericht van GG-Lid teveel in ;))

Tot jij aantoont dat GG Bodegraven ook dominees uit de (o)GG(iN) uitnodigt, blijf ik bij mijn stelling dat zij niks met kerkmuren aan 1 kant hebben.
DDD

Bericht door DDD »

Dat mag natuurlijk. Ik vind dit voorbeeld al duidelijk genoeg. De CGK Scheveningen zou niet in de linkerflank van de GG passen.

Maar dat doet er allemaal verder niet toe.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 08 jun 2024, 10:39 Dat mag natuurlijk. Ik vind dit voorbeeld al duidelijk genoeg. De CGK Scheveningen zou niet in de linkerflank van de GG passen.

De CGK en GG Scheveningen werken op verschillende vlakken nauw samen. Dat gaat iig prima.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
newton

Bericht door newton »

huisman schreef:
DDD schreef: 08 jun 2024, 10:39 Dat mag natuurlijk. Ik vind dit voorbeeld al duidelijk genoeg. De CGK Scheveningen zou niet in de linkerflank van de GG passen.

De CGK en GG Scheveningen werken op verschillende vlakken nauw samen. Dat gaat iig prima.
Mooi voorbeeld hoe je elkaar in de stad echt nodig hebt en dat kerkmuren er dan niet zijn. Gezamenlijk jeugdwerk bv van deze gemeenten.
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: 08 jun 2024, 10:39 De CGK Scheveningen zou niet in de linkerflank van de GG passen.

Dat is nogal een uitspraak.
Ik denk namelijk van wel.
Binnen de CGK kan men makkelijker over niet wezenlijke zaken heenstappen.
En de linkerflank van de GG zal misschien qua uiterlijkheden wat anders zijn, maar ook daar klinkt een heldere bijbelse prediking.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom is dat nogal een uitspraak? Het lijkt me gewoon een feitelijke constatering. De CGK Scheveningen zou in het midden van de GG terecht komen. Of er moeten bijzondere veranderingen hebben plaatsgevonden de laatste jaren.

Het is trouwens onjuist dat de linkerflank van de GG niet over niet-wezenlijke zaken kan heenstappen. Integendeel. Ik zou niet snel een kerkelijke gemeenschap weten waarin men dat makkelijker kan.

Dat zal wel moeten ook, want in de GG zijn er hele bergen van niet-wezenlijke zaken waar je overheen moet kunnen stappen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 08 jun 2024, 12:48 Waarom is dat nogal een uitspraak? Het lijkt me gewoon een feitelijke constatering. De CGK Scheveningen zou in het midden van de GG terecht komen. Of er moeten bijzondere veranderingen hebben plaatsgevonden de laatste jaren.

Het is trouwens onjuist dat de linkerflank van de GG niet over niet-wezenlijke zaken kan heenstappen. Integendeel. Ik zou niet snel een kerkelijke gemeenschap weten waarin men dat makkelijker kan.

Dat zal wel moeten ook, want in de GG zijn er hele bergen van niet-wezenlijke zaken waar je overheen moet kunnen stappen.
Inderdaad. Je hebt gelijk. 100%.

Als de linkerflank van de GG werkelijk over niet-wezenlijke zaken zou kunnen heenstappen, zouden er heel wat minder mensen de kerk verlaten.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is ook weer zo. Maar die zijn dan geen linkerflank GG meer. Maar dat is een kwestie van definitie.

De bergen zijn in ieder geval hoog. Niet iedereen heeft zijn hele leven voldoende energie om daar overheen te stappen.

Zie pas de discussie over begrafenissen. Er zijn kerkelijke gemeenten die zich zelfs bemoeien met het aantal psalmen dat je op je begrafenis laat zingen. Soms moet je dan maar een tunnel graven, denk ik dan.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 08 jun 2024, 14:08 Dat is ook weer zo. Maar die zijn dan geen linkerflank GG meer. Maar dat is een kwestie van definitie.
;)
DDD schreef: 08 jun 2024, 14:08 De bergen zijn in ieder geval hoog. Niet iedereen heeft zijn hele leven voldoende energie om daar overheen te stappen.
Dan hoop ik dat ze vooral en veel zingen:
Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heeren wachten,
zijn bergen vlak en zeeën droog.

O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten
en wij, wij zijn in 't vaderland!
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: 08 jun 2024, 12:48 Waarom is dat nogal een uitspraak? Het lijkt me gewoon een feitelijke constatering. De CGK Scheveningen zou in het midden van de GG terecht komen. Of er moeten bijzondere veranderingen hebben plaatsgevonden de laatste jaren.

Sorry, ik begreep je niet goed.
Ik dacht meer in de zin van omgaan of moeite hebben met linkerflankgemeenten.
Dat zou men prima kunnen. Uitgaande van uiterlijkheden.

Al is de prediking ter rechterzijde vd CGK meer vergelijkbaar met prediking in linkerzijde GG.
Alleen levensstijl is wat behoudender.
GerefGemeente-lid
Verbannen

HHR schreef: 08 jun 2024, 15:26 Al is de prediking ter rechterzijde vd CGK meer vergelijkbaar met prediking in linkerzijde GG.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn predikanten uit de CGK die prima thuispassen in midden-GG's. Ik kan er zo al 3 noemen.
HHR

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 08 jun 2024, 16:01
HHR schreef: 08 jun 2024, 15:26 Al is de prediking ter rechterzijde vd CGK meer vergelijkbaar met prediking in linkerzijde GG.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn predikanten uit de CGK die prima thuispassen in midden-GG's. Ik kan er zo al 3 noemen.
Vergelijk de preken eens en let op wijze van prediking over bekeringsweg en aanbod van genade.
Plaats reactie