Dat is niet waar. Ze laten hier iemand voorgaan duidelijk ter rechterzijde van de gemeente.MGG schreef: ↑08 jun 2024, 00:00De kerkenraad van Bodegraven heeft zoals zoveel mensen en kerkenraden niks met kerkmuren aan 1 kant.HHR schreef: ↑07 jun 2024, 22:09Dat weet toch iedereen. Ds vd Staaij heeft gelukkig niet zoveel op met kerkmuren. En de kerkenraad an GG Bodegraven ook niet. En terecht.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 jun 2024, 20:26De dienst is niet terug te luisteren.
Ik zeg verder lekker niets.![]()
Dit zou helemaal niet bijzonder moeten zijn. In deze tijd hebben we de luxe niet meer om maar kansels te sluiten omdat je net van een ander kerkverband bent.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Precies wat ik zeg: het gebeurt geregeld dat er wel een kerkdienst van GBS-bijeenkomsten wordt gemaakt. Dus wat de dominee zegt over de algemene lijn is helemaal niet hoe het wordt toegepast.GerefGemeente-lid schreef: ↑08 jun 2024, 00:04Dat is dit artikel. Ik heb het al vaker voor je moeten opzoeken: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-p-mul ... -1.1494220DDD schreef: ↑07 jun 2024, 23:53 Ik kan dat artikel niet vinden. Ik herinner me er vaag wel iets van, en dat ik dat toen al een twijfelachtig standpunt vond, zeker in het licht van de vrijheden die de GBS-achterban zich veroorlooft.
Ik kom wel op allerlei columns van Jordy Beukeboom, die op LinkedIn geheel persoonlijke en snedige observaties schrijft naar aanleiding van doordeweekse erediensten in de GG.
Nooit van gehoord.
-
Ds. vd Staaij ligt zover ik het kan inschatten binnen de bandbreedte die in Bodegraven gewild is. Ik reageerde overigens niet op de specifieke situatie, maar op de algemene opmerking dat de kerkenraad niet zoveel op heeft met kerkmuren. Mogelijk is bijvoorbeeld ook ds. Roos welkom om een huwelijk te bevestigen.DDD schreef: ↑08 jun 2024, 00:27Dat is niet waar. Ze laten hier iemand voorgaan duidelijk ter rechterzijde van de gemeente.MGG schreef: ↑08 jun 2024, 00:00De kerkenraad van Bodegraven heeft zoals zoveel mensen en kerkenraden niks met kerkmuren aan 1 kant.HHR schreef: ↑07 jun 2024, 22:09Dat weet toch iedereen. Ds vd Staaij heeft gelukkig niet zoveel op met kerkmuren. En de kerkenraad an GG Bodegraven ook niet. En terecht.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 jun 2024, 20:26 De dienst is niet terug te luisteren.
Ik zeg verder lekker niets.![]()
Dit zou helemaal niet bijzonder moeten zijn. In deze tijd hebben we de luxe niet meer om maar kansels te sluiten omdat je net van een ander kerkverband bent.
-
- Verbannen
Je eerste zin sluit de opmerking van @DDD niet uit. Ik denk dat hij namelijk wel degelijk gelijk heeft.MGG schreef: ↑08 jun 2024, 00:36Ds. vd Staaij ligt zover ik het kan inschatten binnen de bandbreedte die in Bodegraven gewild is. Ik reageerde overigens niet op de specifieke situatie, maar op de algemene opmerking dat de kerkenraad niet zoveel op heeft met kerkmuren. Mogelijk is bijvoorbeeld ook ds. Roos welkom om een huwelijk te bevestigen.DDD schreef: ↑08 jun 2024, 00:27Dat is niet waar. Ze laten hier iemand voorgaan duidelijk ter rechterzijde van de gemeente.MGG schreef: ↑08 jun 2024, 00:00De kerkenraad van Bodegraven heeft zoals zoveel mensen en kerkenraden niks met kerkmuren aan 1 kant.HHR schreef: ↑07 jun 2024, 22:09
Dat weet toch iedereen. Ds vd Staaij heeft gelukkig niet zoveel op met kerkmuren. En de kerkenraad an GG Bodegraven ook niet. En terecht.
De GG in Bodegraven laat ook predikanten ter rechterzijde voorgaan. Het ging er nu om, dat het onzin is om te zeggen dat ze daarin eenkennig zouden zijn.
Los daarvan: bij de eerste GBS-bijeenkomst heb ik al beet: het is duidelijk een nep-kerkdienst. Ik hoor geen verschil:
https://www.youtube.com/watch?v=VYNID2As-i8
Dus wat ds. P. Mulder zegt, klopt in zoverre dat de GBS natuurlijk geen kerkdiensten kan organiseren. Maar dat er een synodale lijn zou zijn om nooit een andere voorganger te hebben, kan ik uit het artikel niet afleiden. Misschien is het waar, misschien ook niet. Het volgt in ieder geval niet uit hetgeen hij zegt, behalve dan als zijn mening.
Los daarvan: bij de eerste GBS-bijeenkomst heb ik al beet: het is duidelijk een nep-kerkdienst. Ik hoor geen verschil:
Dus wat ds. P. Mulder zegt, klopt in zoverre dat de GBS natuurlijk geen kerkdiensten kan organiseren. Maar dat er een synodale lijn zou zijn om nooit een andere voorganger te hebben, kan ik uit het artikel niet afleiden. Misschien is het waar, misschien ook niet. Het volgt in ieder geval niet uit hetgeen hij zegt, behalve dan als zijn mening.
-
- Verbannen
Ds. Huijser spreekt hier votum én zegen uit en ook aan het einde de zegenbede uit.DDD schreef: ↑08 jun 2024, 00:48 De GG in Bodegraven laat ook predikanten ter rechterzijde voorgaan. Het ging er nu om, dat het onzin is om te zeggen dat ze daarin eenkennig zouden zijn.
Er zijn ook predikanten die alleen het votum uitspreken en aan het einde de zegenbede uit de Avondzang, dus wat studenten (en in sommige gemeenten ook ouderlingen tijdens leesdiensten) uitspreken.
Dus daar zit wel nog een verschil in.
Overigens zijn dat vrijwel altijd predikanten uit andere kerkverbanden die in een GBS-dienst of tijdrekening voor de SGP in de GG voorgaan. Andersom gebeurt het vaak op de manier zoals ds. Huijser dit doet.
-
Dat zei ik ook niet.DDD schreef: ↑08 jun 2024, 00:48 De GG in Bodegraven laat ook predikanten ter rechterzijde voorgaan. Het ging er nu om, dat het onzin is om te zeggen dat ze daarin eenkennig zouden zijn.
Laatst gewijzigd door MGG op 08 jun 2024, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kwats. Bij GBS-diensten is het redelijk in evenwicht. Mogelijk onthoudt jij het vooral als dit niet zo is? Anders zou ik niet weten hoe je bij deze onzin komt.GerefGemeente-lid schreef: ↑08 jun 2024, 01:03Ds. Huijser spreekt hier votum én zegen uit en ook aan het einde de zegenbede uit.DDD schreef: ↑08 jun 2024, 00:48 De GG in Bodegraven laat ook predikanten ter rechterzijde voorgaan. Het ging er nu om, dat het onzin is om te zeggen dat ze daarin eenkennig zouden zijn.
Er zijn ook predikanten die alleen het votum uitspreken en aan het einde de zegenbede uit de Avondzang, dus wat studenten (en in sommige gemeenten ook ouderlingen tijdens leesdiensten) uitspreken.
Overigens zijn dat vrijwel altijd predikanten uit andere kerkverbanden die in een GBS-dienst of tijdrekening voor de SGP in de GG voorgaan. Andersom gebeurt het vaak op de manier zoals ds. Huijser dit doet.
Onlangs heeft een GG predikant nog een huwelijk in een GGiN bevestigd onder verantwoordelijkheid van de GGiN kerkenraad. Dat is niet aangekondigd op kerktijden en de opname is ook snel op een slotje gezet. Zo bijzonder is dit dus niet.
Ook komt het al jaren voor dat er huwelijksbijbels worden overhandigd door een ambtsdrager uit een ander verband. Daarmee speelt deze ambtsdrager ook een rol (plus spreekt) in een officiële eredienst in een ander verband, kerkordelijk kan dat ook niet. Maar dat lijkt mij maar een bijzaak.
Hopelijk nodigt bovenstaande gemeente + Bodegraven ook snel op een zondag een predikant uit een ander verband uit. Verandering moet vanuit het grondvlak komen.
Ook komt het al jaren voor dat er huwelijksbijbels worden overhandigd door een ambtsdrager uit een ander verband. Daarmee speelt deze ambtsdrager ook een rol (plus spreekt) in een officiële eredienst in een ander verband, kerkordelijk kan dat ook niet. Maar dat lijkt mij maar een bijzaak.
Hopelijk nodigt bovenstaande gemeente + Bodegraven ook snel op een zondag een predikant uit een ander verband uit. Verandering moet vanuit het grondvlak komen.
-
- Verbannen
En dat is dan dus weer precies die stap die je niet als eigen gemeente zomaar moet maken, om twist en tweedracht te voorkomen en omdat je als gemeente aan kerkelijke regels gebonden bent. De juiste weg is classis - PS - GS.
Op de post van @MGG ga ik niet in, omdat hij niet goed leest. Ik heb het hier over GBS-diensten in een GG, waarin predikanten voorgaan die niet tot de GG behoren. Goed lezen dus!
Hoe zit het met de discretionaire ruimte van kerkenraden en predikanten? Door alles maar op te willen schalen ontstaat een nogal star geheel.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 08 jun 2024, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Je gaat er wel op inGerefGemeente-lid schreef: ↑08 jun 2024, 09:12En dat is dan dus weer precies die stap die je niet als eigen gemeente zomaar moet maken, om twist en tweedracht te voorkomen en omdat je als gemeente aan kerkelijke regels gebonden bent. De juiste weg is classis - PS - GS.
Op de post van @MGG ga ik niet in, omdat hij niet goed leest. Ik heb het hier over GBS-diensten in een GG, waarin predikanten voorgaan die niet tot de GG behoren. Goed lezen dus!

-
- Verbannen
Nee hoor. En bewijs anders het tegendeel maar eens.MGG schreef: ↑08 jun 2024, 09:33Je gaat er wel op inGerefGemeente-lid schreef: ↑08 jun 2024, 09:12En dat is dan dus weer precies die stap die je niet als eigen gemeente zomaar moet maken, om twist en tweedracht te voorkomen en omdat je als gemeente aan kerkelijke regels gebonden bent. De juiste weg is classis - PS - GS.
Op de post van @MGG ga ik niet in, omdat hij niet goed leest. Ik heb het hier over GBS-diensten in een GG, waarin predikanten voorgaan die niet tot de GG behoren. Goed lezen dus!. Ik lees goed en wat je zegt is onzin.
-
Dat het kwats is, blijkt uit de lijst van bijkomsten van de GBS en in de Banier aangekondigde diensten.GerefGemeente-lid schreef: ↑08 jun 2024, 01:03Ds. Huijser spreekt hier votum én zegen uit en ook aan het einde de zegenbede uit.DDD schreef: ↑08 jun 2024, 00:48 De GG in Bodegraven laat ook predikanten ter rechterzijde voorgaan. Het ging er nu om, dat het onzin is om te zeggen dat ze daarin eenkennig zouden zijn.
https://gbs.nl/bijeenkomsten/
De laatste paar Baniers heb ik niet bij de hand. Mocht je twijfelen en deze zelf ook niet hebben, dan zal ik het voor je opzoeken.
-
- Verbannen
Begrijp je eigenlijk wel wat ik zeg?MGG schreef: ↑08 jun 2024, 09:48Dat het kwats is, blijkt uit de lijst van bijkomsten van de GBS en in de Banier aangekondigde diensten.GerefGemeente-lid schreef: ↑08 jun 2024, 01:03Ds. Huijser spreekt hier votum én zegen uit en ook aan het einde de zegenbede uit.DDD schreef: ↑08 jun 2024, 00:48 De GG in Bodegraven laat ook predikanten ter rechterzijde voorgaan. Het ging er nu om, dat het onzin is om te zeggen dat ze daarin eenkennig zouden zijn.
Overigens zijn dat vrijwel altijd predikanten uit andere kerkverbanden die in een GBS-dienst of tijdrede voor de SGP in de GG voorgaan. Andersom gebeurt het vaak op de manier zoals ds. Huijser dit doet.
https://gbs.nl/bijeenkomsten/
De laatste paar Baniers heb ik niet bij de hand. Mocht je twijfelen en deze zelf ook niet hebben, dan zal ik het voor je opzoeken.
In het voorbeeld van de GBS-dienst op YouTube die @DDD aanhaalt, spreekt ds. Huijser votum én zegen uit en aan het einde ook de zegenbede. Deze dienst is niet in de GG.
Ik zeg dat als er wél een GBS-dienst of SGP-tijdrede plaatsvindt in de GG, en dan specifiek die diensten waar er een predikant van buiten de GG voorgaat, dat bijna altijd alleen het votum wordt uitgesproken en de zegenbede uit de Avondzang.
En nu kom jij met een lijst met diensten die nog moeten plaatsvinden. Volgens mij moet je de discussie nog eens goed teruglezen.