Jij vindt dat er belangrijkere zaken zijn. Dat is een wezenlijk verschil!
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat mij opvalt, is dat er vrijwel ieder jaar erg weinig mensen toe treden vanuit de wereld tot de kerk. Dat geeft te denken. Zijn wij niet te veel gericht op onze gezindte? Zijn we een lichtend licht?
Het is een onnodige opmerking in een kerkelijk jaarboek. Betreurenswaardig. De nood zou hem moeten zitten in de kerkverlating en de geringe toetreding tot de kerk.
Helaas is het vooral lauwheid.
Ik probeer voor mijn (seculiere) omgeving een voorbeeld te zijn, maar tegelijk voel ik mij daarin te kort schieten en vraag ik God vrijwel iedere dag of hij mij kracht wil geven. Ik vind het ook niet makkelijk om in een seculiere omgeving te werken. Toch moet ik daar van God zijn. Liefst zou ik ook in een christelijk dorp wonen en werken.
Hoe ervaar jij/ ervaren jullie dat?
Ik schrik eerlijk gezegd regelmatig even als mijn gebed om mogelijkheden om als zout of licht te zijn wordt verhoord. Tegelijk is er achteraf vaak reden om dankbaar te zijn!Konijntje schreef: ↑06 jun 2024, 21:06Helaas is het vooral lauwheid.
Ik probeer voor mijn (seculiere) omgeving een voorbeeld te zijn, maar tegelijk voel ik mij daarin te kort schieten en vraag ik God vrijwel iedere dag of hij mij kracht wil geven. Ik vind het ook niet makkelijk om in een seculiere omgeving te werken. Toch moet ik daar van God zijn. Liefst zou ik ook in een christelijk dorp wonen en werken.
Hoe ervaar jij/ ervaren jullie dat?
Mijn taak ligt vooralsnog in een uitgesproken refo-omgeving. Dat heeft ook zo zijn lastige kanten.
Ik herken dat bij mijzelf ook.
Eigenlijk zouden we buiten in de buurt van de kerk moeten staan en iedereen die voorbij komt, actief uitnodigen om naar binnen te komen omdat er een boodschap van hoop en leven te horen is.
Niet alleen een voorbeeld voor de omgeving maar mensen ook actief uitnodigen om mee te gaan.
En als ze dan inderdaad binnenkomen: horen zie die 'boodschap van hoop en leven' dan ook?ejvl schreef: ↑07 jun 2024, 07:50Ik herken dat bij mijzelf ook.
Eigenlijk zouden we buiten in de buurt van de kerk moeten staan en iedereen die voorbij komt, actief uitnodigen om naar binnen te komen omdat er een boodschap van hoop en leven te horen is.
Niet alleen een voorbeeld voor de omgeving maar mensen ook actief uitnodigen om mee te gaan.
ik vind het een knap staaltje complotdenken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte dat men kans gezien heeft om in een tiental jaren een breed gedragen wantrouwen te creëren ten aanzien van de HSV. Naar mijn idee is men er volledig in geslaagd om HSV gebruikers af te serveren en niet meer mee te tellen. Als ik me afvraag hoe dit kon gebeuren dan vermoed ik dat het te maken heeft met het niet-academische klimaat van de opleidingen tot predikant ter rechterzijde van het spectrum.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 jun 2024, 17:58Jij vindt dat er belangrijkere zaken zijn. Dat is een wezenlijk verschil!
-
Over complotdenken gesprokenJanRap schreef: ↑07 jun 2024, 09:32ik vind het een knap staaltje complotdenken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte dat men kans gezien heeft om in een tiental jaren een breed gedragen wantrouwen te creëren ten aanzien van de HSV. Naar mijn idee is men er volledig in geslaagd om HSV gebruikers af te serveren en niet meer mee te tellen. Als ik me afvraag hoe dit kon gebeuren dan vermoed ik dat het te maken heeft met het niet-academische klimaat van de opleidingen tot predikant ter rechterzijde van het spectrum.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 jun 2024, 17:58Jij vindt dat er belangrijkere zaken zijn. Dat is een wezenlijk verschil!

Dat ligt eraan welke kerk denk ik.refo schreef: ↑07 jun 2024, 07:57En als ze dan inderdaad binnenkomen: horen zie die 'boodschap van hoop en leven' dan ook?ejvl schreef: ↑07 jun 2024, 07:50Ik herken dat bij mijzelf ook.
Ik ben een jaar of 10 geleden diverse malen bij de wegwijzer in Almere geweest omdat ik daar in de buurt verbleef en dat was toen echt een voorbeeld van gastvrijheid voor iedereen, welke cultuur dan ook, en evangelistisch met het oproepen en uitnodigen voor iedereen om binnen te komen en een boodschap van hoop en leven uit te dragen.
(en om on-topic te blijven, ds Meulmeester die toen voorging is een schoonzoon van ds Vreugdenhil, dus toch een beetje GG).
tu quoque (Latijn voor "jij ook" of "jij net zogoed"), of jij-bak is een logische drogreden van het type "two wrongs make a right", waarmee gepoogd wordt de opponent in diskrediet te brengen door erop te wijzen dat hij niet consequent naar zijn eigen standpunt handelt en dat de kritiek die hij uit ook op hemzelf van toepassing is.MGG schreef: ↑07 jun 2024, 09:34Over complotdenken gesprokenJanRap schreef: ↑07 jun 2024, 09:32ik vind het een knap staaltje complotdenken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte dat men kans gezien heeft om in een tiental jaren een breed gedragen wantrouwen te creëren ten aanzien van de HSV. Naar mijn idee is men er volledig in geslaagd om HSV gebruikers af te serveren en niet meer mee te tellen. Als ik me afvraag hoe dit kon gebeuren dan vermoed ik dat het te maken heeft met het niet-academische klimaat van de opleidingen tot predikant ter rechterzijde van het spectrum.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 jun 2024, 17:58Jij vindt dat er belangrijkere zaken zijn. Dat is een wezenlijk verschil!.
Door wie is voorganger A. Meulemeester bevestigt tot dominee? Volgens mij is hij geen dominee.ejvl schreef: ↑07 jun 2024, 10:04Dat ligt eraan welke kerk denk ik.refo schreef: ↑07 jun 2024, 07:57En als ze dan inderdaad binnenkomen: horen zie die 'boodschap van hoop en leven' dan ook?ejvl schreef: ↑07 jun 2024, 07:50Ik herken dat bij mijzelf ook.
Ik ben een jaar of 10 geleden diverse malen bij de wegwijzer in Almere geweest omdat ik daar in de buurt verbleef en dat was toen echt een voorbeeld van gastvrijheid voor iedereen, welke cultuur dan ook, en evangelistisch met het oproepen en uitnodigen voor iedereen om binnen te komen en een boodschap van hoop en leven uit te dragen.
(en om on-topic te blijven, ds Meulmeester die toen voorging is een schoonzoon van ds Vreugdenhil, dus toch een beetje GG).
De bevestiging en de handoplegging hadden plaats door beide ouderlingen van ”De Wegwijzer” volgens https://www.rd.nl/artikel/26356-meulmee ... -bevestigdCvdW schreef: ↑07 jun 2024, 11:43Door wie is voorganger A. Meulemeester bevestigt tot dominee? Volgens mij is hij geen dominee.ejvl schreef: ↑07 jun 2024, 10:04Dat ligt eraan welke kerk denk ik.refo schreef: ↑07 jun 2024, 07:57En als ze dan inderdaad binnenkomen: horen zie die 'boodschap van hoop en leven' dan ook?ejvl schreef: ↑07 jun 2024, 07:50
Ik herken dat bij mijzelf ook.
Dit artikel ken ik. Heb ik toentertijd gelezen. Hierin staat niet dat hij dominee is.