Jaja, dank je, tenslotte wordt je weer een 'oude somberaar'. Ik dacht dat ik ooit het tegendeel hier had uitgelegd, maar ik ga me daar niet opnieuw in uitputten. Want uitputtend is het hier zeker. Je wordt een kostuum aangemeten dat bij lange na niet past, en daarin is het vaak een moeilijk bewegen.Mannetje schreef: ↑05 jun 2024, 17:06Welnee, ik kijk niet met argusogen naar. Je bent alleen soms een beetje een oude somberaar. Als je iets van meerdere kanten kunt bekijken, lijk je soms een beetje voorkeur voor de donkerste kant te hebben.-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 16:58Zeker. Maar vanwaar dat ik zo met argusogen wordt gevolgd? Gaat dit op termijn over in vervolgen? Ik weet nu dat ik iets zeg wat nog niet aan de orde is, maar gedoogd worden, dat gevoel krijg je te vaak.
En ik wil natuurlijk niet zeggen dat er geen dingen zijn die zorgen geven. Maar ik kijk ook graag naar dat wat hoop geeft.
Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024
Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Pas mij dan ook maar niet in een kostuum van iemand die je met argusogen bekijkt. Ik dacht oprecht dat je beter wist.
- Niet meer zo actief -
Waar slaat dit eigenlijk op? Heb ik hier iets over gezegd? En toch weer een waarschuwing? Mag ik de achtergrond hiervan ook weten? Sorry, maar ik begrijp u niet. Maar er gaat nu wel een lichtje branden, wat het zou kunnen zijn.
Ja, het is zeker waar, als iemand met de bevindelijke leer komt, en van de waarheid daarvan overtuigd is, dan kan zo iemand op veel tegenstand rekenen. Ik klaag daar niet over, maar zie het wel. Maar wat dit nu met een kostuum te maken heeft begrijp ik niet. En nog iets: Persoonlijk heb ik nooit iets gehoord dat u meedeed met het verachten van de bevindelijke leer. Integendeel zelfs. Ik heb altijd (ook wel openbaar gezegd, hier) met Mannetje heb ik nooit iets gehad, altijd hoffelijk, nooit zo hard er tegenin. Ik heb u altijd geprezen bij degenen die ik wel eens mee liet lezen van wat ik schreef. Ik hoop niet dat ik iets gezegd heb wat u geraakt heeft. Vaak ben ik hier weggezet als een oude mopperaar. Dit is werkelijk geheel bezijden de waarheid. Nee, ik ben te zacht om boos te kunnen worden. Maar zoveel aantijgingen slaan wel bij mij naar binnen. Ik sla er door dicht, en voel het om mijn hart, en niet zozeer mij natuurlijke hart, maar ervaar dat als een bittere droefheid.
Ik heb er behoefte aan om te zeggen dat ik altijd u als positief heb gezien en geprezen, ook als we niet meteen samen over iets hadden in een bepaald topic. Nee, u kwam voor mij altijd, hoe zal ik dat noemen, netjes, hoffelijk, enz. over. En het mag een wonder heten als we zo met elkaar kunnen omgaan. Ondanks dat er soms dingen zijn waar we wat anders over denken. Maar ik vind het een bijzonder voorrecht als iemand hoffelijk kan blijven. Hopelijk dat, als er een misverstand was, dat dit uit weg is geruimd? Want het is wel zo, als er misverstanden zijn mogen die niet blijven bestaan. Ook een raad aan anderen, en ik wil niet belerend overkomen, maar wat is het erg, als wij die christenen worden genoemd, elkaar kwetsen en als we er dan aan ontdekt worden ook nog geen sorry kunnen zeggen, maar gewoon afdruipen zonder vergeving of excuses. Zo zijn toch onze manieren niet.
Intussen dank voor uw opmerking, hierdoor kreeg ik de gelegenheid om eens wat meer te zeggen. En u weet het: als het zo mocht zijn dat er iets is wat u als kwetsend hebt ervaren: Dat was niet mijn bedoeling, maar kwam het desondanks zo over, dan zeg ik sorry. En nee, ik ben niet zo'n mens van de sorry-cultuur, dat men zo makkelijk sorry kan zeggen maar in de grond van het hart dat niet meent.
Dank voor je woorden!
Ik probeer uit te leggen wat ik bedoelde:
Je merkte op: "De ouden gaan en wat we nu opmerken, weinig vervulling van de lege plaatsen."
Waarop ik reageerde met: "Ben je nu al vergeten dat vorig jaar 5 studenten werden aangenomen en ook dit jaar twee relatief jonge mannen?"
Daarop merkte je op: "In Amerika ook? Ik heb dat niet gehoord. We zijn blij met wat er nog is, daar geen kwaad woord over, maar ja, je ligt nu eenmaal onder een vergrootglas en wordt zodoende, zo het voelt, met argusogen gevolgd, en dan wordt er van alles bij gedacht."
Mijn reactie was: "Predikanten uit NL kunnen ook naar de overkant van de oceaan, toch?"
Toen reageerde je met: "Zeker. Maar vanwaar dat ik zo met argusogen wordt gevolgd? Gaat dit op termijn over in vervolgen? Ik weet nu dat ik iets zeg wat nog niet aan de orde is, maar gedoogd worden, dat gevoel krijg je te vaak."
Hier zei je al twee keer tegen mij iets over argusogen, terwijl ik je helemaal niet zo bekijk.
En gelukkig heb je, zoals je schrijft, je ook zo nooit door mij bekeken gevoeld.
Ik noemde je vervolgens geen mopperaar, maar somberaar. En zelfs een oude somberaar. Tja... dat bedoelde ik meer wat "vertederend" dan verwijtend. Eerlijk is eerlijk, zo zie ik je soms, al weet ik ook zeker van humorvolle en enthousiaste kanten!
Dus dat is geen verwijt, geen aanval, of ook maar iets wat ik negatief bedoel!
Het woord kostuum nam ik trouwens over uit je eigen post.
Maar wat mij betreft is er nu genoeg gezegd, ik voelde me zeker niet gekwetst maar dacht wel even: "Hoe heb ik het nu?"
Je merkte op: "De ouden gaan en wat we nu opmerken, weinig vervulling van de lege plaatsen."
Waarop ik reageerde met: "Ben je nu al vergeten dat vorig jaar 5 studenten werden aangenomen en ook dit jaar twee relatief jonge mannen?"
Daarop merkte je op: "In Amerika ook? Ik heb dat niet gehoord. We zijn blij met wat er nog is, daar geen kwaad woord over, maar ja, je ligt nu eenmaal onder een vergrootglas en wordt zodoende, zo het voelt, met argusogen gevolgd, en dan wordt er van alles bij gedacht."
Mijn reactie was: "Predikanten uit NL kunnen ook naar de overkant van de oceaan, toch?"
Toen reageerde je met: "Zeker. Maar vanwaar dat ik zo met argusogen wordt gevolgd? Gaat dit op termijn over in vervolgen? Ik weet nu dat ik iets zeg wat nog niet aan de orde is, maar gedoogd worden, dat gevoel krijg je te vaak."
Hier zei je al twee keer tegen mij iets over argusogen, terwijl ik je helemaal niet zo bekijk.
En gelukkig heb je, zoals je schrijft, je ook zo nooit door mij bekeken gevoeld.
Ik noemde je vervolgens geen mopperaar, maar somberaar. En zelfs een oude somberaar. Tja... dat bedoelde ik meer wat "vertederend" dan verwijtend. Eerlijk is eerlijk, zo zie ik je soms, al weet ik ook zeker van humorvolle en enthousiaste kanten!
Maar wat mij betreft is er nu genoeg gezegd, ik voelde me zeker niet gekwetst maar dacht wel even: "Hoe heb ik het nu?"
- Niet meer zo actief -
Ik heb de ervaring, en dat voelt een ander misschien niet zo, dat er wel degelijk tegenin wordt gegaan als je de oude bevindelijke leer bedoelt die vanouds in de Gereformeerde Gemeenten, en daarbuiten als 'reformatorisch' werd beschouwd. Eigenlijk is dit vanaf het begin van de wereld zo geweest.Mannetje schreef: ↑05 jun 2024, 21:46 Dank voor je woorden!
Maar waar we ons vroeger in het dorp waar we opgroeiden moesten verantwoorden dat we de plaatselijke dorpskerk hadden verlaten en ons aansloten bij de Gereformeede Gemeenten in een naburige stad, dan had je wat uit te leggen. Nu ervaar vaak dat de kritiek en ook wel onbegrip meer van binnenuit komen. Dit raakt me veel meer dan toen we ons vroeger hadden te verantwoorden onder onze dorpsgenoten. Die mensen wisten echt niet beter. Dan voel je wel dat er toch ergens een wissel om is gegaan als je je voor je eigen mensen moet verantwoorden en uitleggen wat je bedoelt.
Nee, dat ging niet zomaar, dat is een proces geweest. Kijk om het verder uit te leggen hoe eigenlijk heel geleidelijk ook de Christelijke Gereformeerde Kerken veranderd zijn. We hadden vroeger contacten met mensen uit dat kerkverband, en dat waren zeer achtenswaardige kinderen van God. Dat hoefden ze zelf niet te zeggen, maar dat was zo helder in hun leer en in hun leven. Hun leven correspondeerde met hun belijdenis.
Nu is dat toch anders, als we nu kritisch worden op onze eeuwenoude belijdenisgeschriften. Dat komt niet zomaar van de ene op de andere dag. Ik mag misschien leeftijdsgenoten die deze ontwikkelingen ook voor ogen hebben zien gebeuren tot getuigen roepen, in zoverre dan als ze ook bij de oude leer standvastig zijn gebleven. Nu moeten we bv. soms uitleggen wat bevinding is, en dan blijkt ook niet zelden dat we over geheel andere begrippen spreken. Dat is verwarring.
Goed bericht uit Noord Amerika:
Ds.H. Hofman en ds. E. Hakvoort zijn als docent benoemd. Toegelaten: dhr. G. Rozeboom.
Ds.H. Hofman en ds. E. Hakvoort zijn als docent benoemd. Toegelaten: dhr. G. Rozeboom.
Vanuit Nederland moeten we die 2 predikanten dan maar niet beroepen.
Dat is mooi nieuws!
- Niet meer zo actief -
-
de jaarlijkse liggingsbepaling aan de hand van de gestelde dubbeltallen!
Het zal wel weer druk worden.
Het zal wel weer druk worden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
De links/midden/rechts indeling van de gemeenten. De links/midden/rechts indeling van de kandidaten. Wel gemeente zet geen kandidaten, of maar 1 op dubbeltal. Voor sommige mensen mateloos interessant en voer voor discussie. Voor anderen een grote ergernis.
Verbaast u niet, verwonder u slechts.