Oei @DIA, Hier vliegt u grandioos uit de bocht. Dr. v.d. Brink promoot geen bepaalde theologie maar is een verdediger van de aloude leer van onze vadereren. En deze theologie hoor ik helaas in vele weekdiensten niet. Daar hoor ik de gereformeerde theologie ( inderdaad, dat wel) met iets erbij en iets eraf. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen vaak halverwege te stoppen met luisteren omdat je om de haverklap wordt geconfronteerd met kritiek op de denominaties die niet passen in het stramien van de gevierde door-de -week-predikers. Postuum huiver ik dan weer voor wat ik in mijn jeugd leerde. ( overigens niet in mijn ouderlijk huis): Onophoudelijke en laffe en goedkope kritiek op iedereen die niet van ons kerkgenootschap was. Wat een onuitsprekelijke hoogmoed was dat.-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 13:18Ik denk ook dat velen, maar je weet dat vanzelf niet, dat een preek als deze wel weinig waardering zal hebben. Ik denk, als ik de ligging van de gemiddelde forummer een beetje aanmerk (wat zich wel uit in wat hier allemaal gezegd wordt, en soms een spervuur aan vragen oproept, waardoor men dan aangeeft veel dingen niet meer te (willen) begrijpen), dat deze preek ook voor veel forummers slechts vluchtig zal worden bekeken, zo men zich er al in zou willen verdiepen. We leven in een tijd waarin er velen zijn die dit bewust niet meer willen horen. Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.Henk J schreef: ↑05 jun 2024, 11:24 Puur ter info, een weergave op YouTube betekent niet dat iedereen de hele video heeft bekeken, volgens mij geeft YouTube na een minuut kijken ofzo al een weergave. Dus als iemand even twee minuten gekeken heeft dan staat er al een weergave maar dat betekent dus niet dat alle 5500 mensen de hele preek beluisterd hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=aP8GxhRXATo
Weekdiensten
Re: Weekdiensten
Hier gaat niets af. Dit is een algemene veroordeling van hen die de Dordtse Leerregels niet meer kunnen accepteren zoals we die altijd hebben geleerd, en wat ook in lijn is met de bevinding van de heiligen. Mag ik opmerken wat ook al ver voor dat dr. van den Brink zijn lezingen hield, wat iemand als ds. J. Veenendaal in zijn preken wel opmerkte? Ja ik weet het, ook ds. Veenendaal (als hij nog in de strijdende Kerk was) zou onder vuur liggen, vanwege te heldere opmerkingen. Zijn we zo ver dat we dit niet meer opmerken? en dat degene die het nog opmerkt onder een vergrootglas en onder spervuur komt te liggen. Is dat christelijk? Zijn dat de reacties op onze oude belijdenisgeschriften? Is dit het Nieuwe Licht? Ik mag hopen dat er nog zijn die hier doorheen prikken.Zeeuw schreef: ↑05 jun 2024, 14:05Dat is dan een zonde die voor rekening ligt van degene die het uitspreekt.-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 13:18Ik denk ook dat velen, maar je weet dat vanzelf niet, dat een preek als deze wel weinig waardering zal hebben. Ik denk, als ik de ligging van de gemiddelde forummer een beetje aanmerk (wat zich wel uit in wat hier allemaal gezegd wordt, en soms een spervuur aan vragen oproept, waardoor men dan aangeeft veel dingen niet meer te (willen) begrijpen), dat deze preek ook voor veel forummers slechts vluchtig zal worden bekeken, zo men zich er al in zou willen verdiepen. We leven in een tijd waarin er velen zijn die dit bewust niet meer willen horen. Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.Henk J schreef: ↑05 jun 2024, 11:24 Puur ter info, een weergave op YouTube betekent niet dat iedereen de hele video heeft bekeken, volgens mij geeft YouTube na een minuut kijken ofzo al een weergave. Dus als iemand even twee minuten gekeken heeft dan staat er al een weergave maar dat betekent dus niet dat alle 5500 mensen de hele preek beluisterd hebben.
Een klein citaatje uit een preek van ds. Veenendaal. Hier zien we hoe hij de aanval zag aankomen:
Woordelijk citaat:
God moet aan Zijn recht komen. Aan Zijn gerechtigheid moet voldoening geschieden, en vanuit de diepe val in Adam is dat vanuit de mens gans en al onmogelijk. En dan gaat God je leren in de weg van de wedergeboorte: Je hart wordt geopend en je verduisterd verstand wordt verlicht. Goed luisteren, het zijn hele belangrijke zaken in deze tijd en in de strijd op het kerkelijke leven, waar Dordtse Leerregels ook een voorname plaats zal innemen, ook voor de toekomst hoor! Onthoudt mijn woorden! Want alles staat te wankelen in heel de kerk van Nederland. Geen kerk uitgezonderd! Dat we met de schuld van de kerk nog eens in de binnenkamer terecht mogen komen en zeggen: Heere, wij hebben U op het hoogst misdaan, ook kerkelijk hoor, mensen! Sla jezelf maar niet op de borst.
Wij hebben U op het hoogst misdaan en wij zijn van het heilspoor afgegaan. We hebben ons de Waarheid van het Woord Gods, de kerk die pilaar der waarheid en vastigheid moest zijn laten ontfutselen. Tot op de dag van vandaag nog steeds hoor. We hebben niet in de bres gestaan. We hebben het overgegeven aan de vijanden.
Ja, wij hebben een grote schuld op ons geladen. Niet alleen de Nederlandse Hervormde Kerk maar alle afgescheiden kerken. Want de Heere werpt ze op een hoop. Daar ben ik heilig van overtuigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nee, preken en referaten gehoord, en hier, ook bij zijn eerste rede, commentaar bij geschreven. Misschien even terug lezen?Wim Anker schreef: ↑05 jun 2024, 14:02Heb je de boeken van hem gelezen @Dia?-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 13:18Ik denk ook dat velen, maar je weet dat vanzelf niet, dat een preek als deze wel weinig waardering zal hebben. Ik denk, als ik de ligging van de gemiddelde forummer een beetje aanmerk (wat zich wel uit in wat hier allemaal gezegd wordt, en soms een spervuur aan vragen oproept, waardoor men dan aangeeft veel dingen niet meer te (willen) begrijpen), dat deze preek ook voor veel forummers slechts vluchtig zal worden bekeken, zo men zich er al in zou willen verdiepen. We leven in een tijd waarin er velen zijn die dit bewust niet meer willen horen. Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.Henk J schreef: ↑05 jun 2024, 11:24 Puur ter info, een weergave op YouTube betekent niet dat iedereen de hele video heeft bekeken, volgens mij geeft YouTube na een minuut kijken ofzo al een weergave. Dus als iemand even twee minuten gekeken heeft dan staat er al een weergave maar dat betekent dus niet dat alle 5500 mensen de hele preek beluisterd hebben.
Ik zou de boeken maar eens lezen als ik jouw was.-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 14:59Nee, preken en referaten gehoord, en hier, ook bij zijn eerste rede, commentaar bij geschreven. Misschien even terug lezen?Wim Anker schreef: ↑05 jun 2024, 14:02Heb je de boeken van hem gelezen @Dia?-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 13:18Ik denk ook dat velen, maar je weet dat vanzelf niet, dat een preek als deze wel weinig waardering zal hebben. Ik denk, als ik de ligging van de gemiddelde forummer een beetje aanmerk (wat zich wel uit in wat hier allemaal gezegd wordt, en soms een spervuur aan vragen oproept, waardoor men dan aangeeft veel dingen niet meer te (willen) begrijpen), dat deze preek ook voor veel forummers slechts vluchtig zal worden bekeken, zo men zich er al in zou willen verdiepen. We leven in een tijd waarin er velen zijn die dit bewust niet meer willen horen. Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.Henk J schreef: ↑05 jun 2024, 11:24 Puur ter info, een weergave op YouTube betekent niet dat iedereen de hele video heeft bekeken, volgens mij geeft YouTube na een minuut kijken ofzo al een weergave. Dus als iemand even twee minuten gekeken heeft dan staat er al een weergave maar dat betekent dus niet dat alle 5500 mensen de hele preek beluisterd hebben.
Dat ik doen als ik het niet al te goed begrepen had. Maar ik weet beter, het is verknoeide tijd.Wim Anker schreef: ↑05 jun 2024, 15:29Ik zou de boeken maar eens lezen als ik jouw was.-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 14:59Nee, preken en referaten gehoord, en hier, ook bij zijn eerste rede, commentaar bij geschreven. Misschien even terug lezen?Wim Anker schreef: ↑05 jun 2024, 14:02Heb je de boeken van hem gelezen @Dia?-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 13:18
Ik denk ook dat velen, maar je weet dat vanzelf niet, dat een preek als deze wel weinig waardering zal hebben. Ik denk, als ik de ligging van de gemiddelde forummer een beetje aanmerk (wat zich wel uit in wat hier allemaal gezegd wordt, en soms een spervuur aan vragen oproept, waardoor men dan aangeeft veel dingen niet meer te (willen) begrijpen), dat deze preek ook voor veel forummers slechts vluchtig zal worden bekeken, zo men zich er al in zou willen verdiepen. We leven in een tijd waarin er velen zijn die dit bewust niet meer willen horen. Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.
En nu wordt ik, (let maar eens op!) weer aan de dijk gezet als een betweter...
Of zou het misschien... heel misschien toch anders liggen....?
Tja, de boeken van ds. van den Brink niet lezen en toch denken "het wel goed begrepen hebben".-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 15:33Dat ik doen als ik het niet al te goed begrepen had. Maar ik weet beter, het is verknoeide tijd.
En nu wordt ik, (let maar eens op!) weer aan de dijk gezet als een betweter...
Of zou het misschien... heel misschien toch anders liggen....?
Ik zou zeggen, lees gewoon.
-
Je hoeft niet alles te lezen om iemand zijn standpunt te begrijpen. Zeker niet als iemand zijn standpunt veelvuldig onder de aandacht brengt. Het boek van Willem Engel heb ik nooit gelezen en toch begrijp ik zijn standpunt prima.Wim Anker schreef: ↑05 jun 2024, 16:24Tja, de boeken van ds. van den Brink niet lezen en toch denken "het wel goed begrepen hebben".
Ik zou zeggen, lees gewoon.
Ach, het is een leuke manier om iemand te stoppen. 

Veel woorden nodig om nogmaals te zeggen dat 'de theologie van dr van den Brink de doodsteek krijgt'. En dan durven zeggen 'als ik dit opmerk lig ik onder een vergrootglas en spervuur. Is dat christelijk?'. Die laatste vraag moet je maar eens voor jezelf beantwoorden.-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 14:57Hier gaat niets af. Dit is een algemene veroordeling van hen die de Dordtse Leerregels niet meer kunnen accepteren zoals we die altijd hebben geleerd, en wat ook in lijn is met de bevinding van de heiligen. Mag ik opmerken wat ook al ver voor dat dr. van den Brink zijn lezingen hield, wat iemand als ds. J. Veenendaal in zijn preken wel opmerkte? Ja ik weet het, ook ds. Veenendaal (als hij nog in de strijdende Kerk was) zou onder vuur liggen, vanwege te heldere opmerkingen. Zijn we zo ver dat we dit niet meer opmerken? en dat degene die het nog opmerkt onder een vergrootglas en onder spervuur komt te liggen. Is dat christelijk? Zijn dat de reacties op onze oude belijdenisgeschriften? Is dit het Nieuwe Licht? Ik mag hopen dat er nog zijn die hier doorheen prikken.Zeeuw schreef: ↑05 jun 2024, 14:05Dat is dan een zonde die voor rekening ligt van degene die het uitspreekt.-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 13:18Ik denk ook dat velen, maar je weet dat vanzelf niet, dat een preek als deze wel weinig waardering zal hebben. Ik denk, als ik de ligging van de gemiddelde forummer een beetje aanmerk (wat zich wel uit in wat hier allemaal gezegd wordt, en soms een spervuur aan vragen oproept, waardoor men dan aangeeft veel dingen niet meer te (willen) begrijpen), dat deze preek ook voor veel forummers slechts vluchtig zal worden bekeken, zo men zich er al in zou willen verdiepen. We leven in een tijd waarin er velen zijn die dit bewust niet meer willen horen. Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.Henk J schreef: ↑05 jun 2024, 11:24 Puur ter info, een weergave op YouTube betekent niet dat iedereen de hele video heeft bekeken, volgens mij geeft YouTube na een minuut kijken ofzo al een weergave. Dus als iemand even twee minuten gekeken heeft dan staat er al een weergave maar dat betekent dus niet dat alle 5500 mensen de hele preek beluisterd hebben.
Een klein citaatje uit een preek van ds. Veenendaal. Hier zien we hoe hij de aanval zag aankomen:
Woordelijk citaat:
God moet aan Zijn recht komen. Aan Zijn gerechtigheid moet voldoening geschieden, en vanuit de diepe val in Adam is dat vanuit de mens gans en al onmogelijk. En dan gaat God je leren in de weg van de wedergeboorte: Je hart wordt geopend en je verduisterd verstand wordt verlicht. Goed luisteren, het zijn hele belangrijke zaken in deze tijd en in de strijd op het kerkelijke leven, waar Dordtse Leerregels ook een voorname plaats zal innemen, ook voor de toekomst hoor! Onthoudt mijn woorden! Want alles staat te wankelen in heel de kerk van Nederland. Geen kerk uitgezonderd! Dat we met de schuld van de kerk nog eens in de binnenkamer terecht mogen komen en zeggen: Heere, wij hebben U op het hoogst misdaan, ook kerkelijk hoor, mensen! Sla jezelf maar niet op de borst.
Wij hebben U op het hoogst misdaan en wij zijn van het heilspoor afgegaan. We hebben ons de Waarheid van het Woord Gods, de kerk die pilaar der waarheid en vastigheid moest zijn laten ontfutselen. Tot op de dag van vandaag nog steeds hoor. We hebben niet in de bres gestaan. We hebben het overgegeven aan de vijanden.
Ja, wij hebben een grote schuld op ons geladen. Niet alleen de Nederlandse Hervormde Kerk maar alle afgescheiden kerken. Want de Heere werpt ze op een hoop. Daar ben ik heilig van overtuigd.
Ik vind het knap dat jullie snappen wat Dia bedoelt.
Hij schrijft: Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.
Bedoel je @Dia dat wat dr. van den Brink vertelt/schrijft de juiste theologie is en niet geaccepteerd wordt op dit forum of bedoel je juist dat als je tegen de theologie van dr. van den Brink in ga je de doodsteek krijgt?
Maar misschien ben ik niet goed in begrijpend lezen....
Hij schrijft: Want hier krijgt ook een theologie als die door dr. van den Brink wordt gepromoot, de doodsteek.
Bedoel je @Dia dat wat dr. van den Brink vertelt/schrijft de juiste theologie is en niet geaccepteerd wordt op dit forum of bedoel je juist dat als je tegen de theologie van dr. van den Brink in ga je de doodsteek krijgt?
In de preek van de ds die DIA citeert wordt de boodschap van dominee van den Brink dusdanig aangepakt dat het als ware de doodstreek krijgt. Oftewel: wat ds van den Brink leert moet wel dusdanig verwerpelijk zijn, dat het het waard is, figuurlijk, in een preek doodgestoken te worden.Terri schreef: ↑05 jun 2024, 17:09 Ik vind het knap dat jullie snappen wat Dia bedoelt.
Terri schreef: ↑05 jun 2024, 17:09 Ik vind het knap dat jullie snappen wat Dia bedoelt.

Ds. Veenendaal leefde al niet meer toen Ds. v/d Brink zijn gewraakte uitspraken deed. Dus ga nu niets op het conto van deze Ds. schrijven. Hij gebruikte de preekstoel niet als steekstoel. Dat de theologie van dr. v/d Brink de doodsteek krijgt is een inhoudelijke conclusie van @Dia, gebaseerd op deze preek. Niets mis mee, dus.Zeeuw schreef: ↑05 jun 2024, 17:11In de preek van de ds die DIA citeert wordt de boodschap van dominee van den Brink dusdanig aangepakt dat het als ware de doodstreek krijgt. Oftewel: wat ds van den Brink leert moet wel dusdanig verwerpelijk zijn, dat het het waard is, figuurlijk, in een preek doodgestoken te worden.Terri schreef: ↑05 jun 2024, 17:09 Ik vind het knap dat jullie snappen wat Dia bedoelt.
Ps. Het zou je echt sieren om niet steeds zulke zware uitspraken te doen, alleen afgaand op wat iemand over een bron zegt, zonder deze zelf beluisterd of gelezen te hebben. Dan krijg je allerlei rare misvattingen en miscommunicaties, zoals recent ook bij de dooptoespraak van Ds. Vlot. Dus neem ofwel zelf even de moeite om na te trekken of je het goed begrijpt, of reageer niet zo stellig.

Ik begrijp er ook niks van wat hij/ zij schrijft.Terri schreef: ↑05 jun 2024, 17:09 Ik vind het knap dat jullie snappen wat Dia bedoelt.
Ik vind zijn/ haar vorm van communiceren in ieder geval niet prettig. Het is vaak niet op de inhoud. Hij/ zij oordeelt, maar onderbouwt vervolgens niet zijn/ haar stelling.
Dank je @Zeeuw. Ik begreep het dus niet goed.Zeeuw schreef: ↑05 jun 2024, 17:11In de preek van de ds die DIA citeert wordt de boodschap van dominee van den Brink dusdanig aangepakt dat het als ware de doodstreek krijgt. Oftewel: wat ds van den Brink leert moet wel dusdanig verwerpelijk zijn, dat het het waard is, figuurlijk, in een preek doodgestoken te worden.Terri schreef: ↑05 jun 2024, 17:09 Ik vind het knap dat jullie snappen wat Dia bedoelt.